Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 12.03.2019, 15:36
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.076
Perusasetus

Siis ongelmanahan mulla on BJ:n käppyrät uudet takajouset, jotka on alkuperäisiä pidemmät, mutta silti riipuke jää etukenoon tai takaviistoon (Timo_L:n piirustuksen mukaisesti), miten tuota nyt haluaakaan sitten nimittää. Tästä ei vielä omakohtaista kokemusta, mutta maailmalta löytyy kuvia ja juttua.


Nyt on runko palasina ja olis ideaalinen tilanne tehä riipun korvake uuteen sopivampaan kohtaan. No sitten taas ei vakiopituinen riippu yllä edes niin huonosti kuin alunperin (Timo_L:n kuvassa Fail), jousi ei sovi siis teoriassa suoraksi. Pitempää riipuketta tilalle? Sitten nousee peräkin turhaa ja luvattomalle korkeudelle.

Tollasella 2-nivelisellä sais riipukkeen yltämään myös sisäänjoustossa ja vois pitää riipun vakiopituisena ajoasennossa, mietin että auttaisko myös jäykkyysongelmaan. Tossa kuvan asennossahan on varmastikin melko kivirekifiilis. Mutta parempi varmasti siirtää rungon puolen silmää edemmäksi joka tapauksessa.

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 12.03.2019, 23:53
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Omakohtaista kokemusta k.o kuvan riipukkeen/jousen käyttäytymisestä.


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- Näytä viesti
Siis ongelmanahan mulla on BJ:n käppyrät uudet takajouset, jotka on alkuperäisiä pidemmät, mutta silti riipuke jää etukenoon tai takaviistoon
Siis sisäänjoustossa Lehtijuosen pää pyrkii painamaan kiikkua entistä enemmän väärään suuntaan, ja kun lehtijousi jatkuu (siis silmien välinen etäisyys kasvaa) niin se pyrkii osaltaan kampeamaan kiikkua parempaan asentoon.
Tästä seuraa se, että riipukkeen tapeissa suuret voimat, siis eivät helposti pyörähdä puslissa.
Tästä seuraa se, että jousitus on kova; mutta kun lähtee joustamaan, niin riipuke lähestyy pystysuoraa linjaa, ja jousitus antaa herkemmin periksi.
-> kova tyhjänä, ja kuormalla lintassa.

Toki jos riipuke tuossa asennossa, niin ulosjoustossa voi muljahtaa väärään suuntaan lukkoon. Samoin kun ajaa lehtijousen pään esim. kantoon.
(saa vääntää rautakandella oikein tosissaan, että saa taas toimivaan asentoon )

Tuolla 2-osaisella riipukkeella saadaan varmaan aikaan se, että jompi kumpi noista osista on aina semoisessa asennossa, että lehtijousi pääsee helposti jatkumaan?
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 13.03.2019, 21:04
Vilkutin:n Avatar
Vilkutin Vilkutin ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 20.09.04
Sijainti: Lahti - Padasjoki, Finland.
Viestit: 3.213
Perusasetus

Itellä samaa oiretta bj taka riipuissa vaikka omen pakat ollu jo muutaman vuoden alla..jos alat tilaan ni oisin kiinnostunu ottaaan samalla.
__________________
PäHäMa
Pamaas
SLCK

Toyota Landcruiser BJ40 4.0 1980

Ex. Toyota Landcruiser BJ42 4.0 1982
Ex. Suzuki Jimny 2006
Ex. Toyota Landcruiser RJ70
Ex. Mercedes-Benz 300GD 1981
Ex. Hilux LN65
Ex. Volvo C303
Ex. Hilux LN65
Ex. Suzuki 413
Ex. Range 3.5L +hj akselit
Ex. L200
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 13.03.2019, 22:07
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.076
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Vilkutin Näytä viesti
Itellä samaa oiretta bj taka riipuissa vaikka omen pakat ollu jo muutaman vuoden alla..jos alat tilaan ni oisin kiinnostunu ottaaan samalla.
Postikulut aika tasan tuplaantuu kaksilla, joten sama tilata sun ite suoraan:
https://s.click.aliexpress.com/e/OjYECCu Niin kuin tossa aiemmin totesin, nää tuskin käy suoraan. Sulla tais olla pienemmällä 15 mm tapilla riiput?
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 14.03.2019, 06:35
Vilkutin:n Avatar
Vilkutin Vilkutin ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 20.09.04
Sijainti: Lahti - Padasjoki, Finland.
Viestit: 3.213
Perusasetus

Aaa.. okei, ennoo tutkinu mimmoset tapit on nykysis.
__________________
PäHäMa
Pamaas
SLCK

Toyota Landcruiser BJ40 4.0 1980

Ex. Toyota Landcruiser BJ42 4.0 1982
Ex. Suzuki Jimny 2006
Ex. Toyota Landcruiser RJ70
Ex. Mercedes-Benz 300GD 1981
Ex. Hilux LN65
Ex. Volvo C303
Ex. Hilux LN65
Ex. Suzuki 413
Ex. Range 3.5L +hj akselit
Ex. L200
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 14.03.2019, 17:16
SL:n Avatar
SL SL ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 16.05.03
Sijainti: Vantaa
Viestit: 433
Perusasetus

Mä tein riippuun "pykälän" joka estää väärään suuntaan lukkoon menemisen. Ostin kanssa vuonna nakki vallilasta hieman korottavat jouset. Vuoden kun olivat alla, niin alkoivat vasta kunnolla joustamaan ja elämään. Ilman sitä pykälää pyrkivät aina ulosjoustossa menemään lukkoon.
__________________
alanmiehet.com #3
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Ostetaan Chevy 73-87 shackle flip Catrik O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 0 11.10.2015 12:14
Myydään Shackle reverse kit timmy O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 7 06.05.2012 08:25
Cantilever Shackle riipukkeet?? Unski Tekniikka & Jutustelu 5 12.10.2009 18:26
Shackle reversal HJ osilpi Tekniikka & Jutustelu 2 07.11.2008 15:48
Shackle reversal HJ-6X hakoteilla Tekniikka & Jutustelu 18 06.02.2006 21:37


Sivu luotu: 18:28 (GMT +2).