Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 12.03.2019, 15:18
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.076
Perusasetus

Mäkin jo muutama ilta sitten mallailin vanhasta sälekaihtimesta pätkityillä paloilla miten se menis. Mut eipä tuosta sormissa pyörittämällä paljon viisaammaks tullu.

Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	E146C7EB-18DD-4FEE-AA11-D6FFFE5582CC.jpg‎
Views:	1134
Size:	79,1 Kt
ID:	90136  
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 12.03.2019, 15:28
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.446
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- Näytä viesti
Mäkin jo muutama ilta sitten mallailin vanhasta sälekaihtimesta pätkityillä paloilla miten se menis. Mut eipä tuosta sormissa pyörittämällä paljon viisaammaks tullu.
Lehtijousessa kun muistaa että vain kiinteästi korissa/ rungossa oleva jousen silmukka ja riipukkeen korissa/ rungossa oleva nivepisteen paikka on kiinteä, kaikki muu liikkuu.. helpottaa normiriipukkeella ihmettelyä. Akseli ja toisen pään silmukka liikkuu pituus- ja pystysuunnassa, ja riipukkeen jousen pää tietysti pituutensa mukaisesti ympyrän kehää.

Mutta jos on tollanen nivelmallin riipuke mikä liikkuu osittain limittäin itsensä kanssa, niin se menee vähän omaa tahtiaan ja on jo vähän hankala mallintaa ainakaan paperilla vaatisi jo vähän enemmän ympyröiden piirtämistä yms.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.

Viimeksi muokannut Timo_L : 12.03.2019 15:32
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 12.03.2019, 15:39
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.076
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L Näytä viesti
Mutta jos on tollanen nivelmallin riipuke mikä liikkuu osittain limittäin itsensä kanssa, niin se menee vähän omaa tahtiaan ja on jo vähän hankala mallintaa ainakaan paperilla vaatisi jo vähän enemmän ympyröiden piirtämistä yms.
Näin on, ilmeisesti oleellisessa osassa on se että nouseeko norran silmä samalla taaksepäin liikkuessa kuinka paljon, jos joutuisi menemään riipukkeen säteellä alaspäin niin varmasti tekee toiminnasta jäykempää (aiemman kuvan tilanne).
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 12.03.2019, 16:40
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.446
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- Näytä viesti
Näin on, ilmeisesti oleellisessa osassa on se että nouseeko norran silmä samalla taaksepäin liikkuessa kuinka paljon, jos joutuisi menemään riipukkeen säteellä alaspäin niin varmasti tekee toiminnasta jäykempää (aiemman kuvan tilanne).
Jep, idea on että sisäänjoustossa jousen pää/ riipuke ei saisi ikäänkuin työntää koria, vaan korin pitäisi "tippua" jousen pään/ riippukkeen liikeradan mukana.
Periaatteessa hyvä lähtökohta riipukkeen kulmalle ajokorkeudessa on, kun piirtää suoran linjan jousen etu- ja takasilmien keskilinjaa pitkin, ja riipuke 90° kulmaan.
Riipukkeen kulmaa ja riipukkeen pituutta hienosäätämällä sitten voi vähän vaikuttaa siihen herkkyyteen, ja tietysti siihen riittääkö riipukkeessa liikevara. Sisäänjoustossa eteenkään ei ole hyvä tulla tuota "fail"- tilannetta


Siinähän toi slider box olisi hyvä, että voi aika vapaasti päättää kulman missä jousen pää liikkuu. Joku pellepeloton varmaan tekisi rullilla tai HDPE- kiekoilla vaikka kaarevan radan, niin saisi sisään- ja ulosjoustoon haluamansa liikkeet
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 12.03.2019, 19:40
Hcet:n Avatar
Hcet Hcet ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 08.07.15
Sijainti: Tampere
Viestit: 743
Perusasetus

Itsellä tuli käppyrämmillä lehdillä hiluxiin juurikin tuo efekti taakse mikä matin kuvassa on.
Oli jotenkin tönkkö tuo takapää sitten sen seurauksena.

Itse ratkaisin asian siirtämällä riipukkeen korin kiinnitystä eteenpäin ja mittaamalla sopivasti pidemmän riipun. Tuli siitä sillain herkempi. Riipun kulman tähtäilin 90 asteen kulmaan jouseen nähden.

Noin mutuna mietittynä tuollainen tuplariippu nyt ainakin sallii jousen vapaamman liikkumisen minkä luulisi teoriassa hiukan pehmentävän joustoa kun liikkeeseen tarvittavat voimat vähenevät.

Joku googlen kuva aiheesta.



Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 12.03.2019, 19:51
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.076
Question

Tuttu kuva. En oo vaan koskaan ymmärtäny tota kuvaa, ihan kuin teksti olis väärinpäin. Muka jousen jatkeena suorana sojottava riipuke pehmentäis jousta? Oonko tyhmä ja/vai yksinkertainen? Onko kohtalotovereita?
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 12.03.2019, 20:29
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.446
Perusasetus

Kyllä tossa kuvassa on tekstit väärinpäin.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 12.03.2019, 15:36
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.076
Perusasetus

Siis ongelmanahan mulla on BJ:n käppyrät uudet takajouset, jotka on alkuperäisiä pidemmät, mutta silti riipuke jää etukenoon tai takaviistoon (Timo_L:n piirustuksen mukaisesti), miten tuota nyt haluaakaan sitten nimittää. Tästä ei vielä omakohtaista kokemusta, mutta maailmalta löytyy kuvia ja juttua.


Nyt on runko palasina ja olis ideaalinen tilanne tehä riipun korvake uuteen sopivampaan kohtaan. No sitten taas ei vakiopituinen riippu yllä edes niin huonosti kuin alunperin (Timo_L:n kuvassa Fail), jousi ei sovi siis teoriassa suoraksi. Pitempää riipuketta tilalle? Sitten nousee peräkin turhaa ja luvattomalle korkeudelle.

Tollasella 2-nivelisellä sais riipukkeen yltämään myös sisäänjoustossa ja vois pitää riipun vakiopituisena ajoasennossa, mietin että auttaisko myös jäykkyysongelmaan. Tossa kuvan asennossahan on varmastikin melko kivirekifiilis. Mutta parempi varmasti siirtää rungon puolen silmää edemmäksi joka tapauksessa.
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 12.03.2019, 23:53
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Omakohtaista kokemusta k.o kuvan riipukkeen/jousen käyttäytymisestä.


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- Näytä viesti
Siis ongelmanahan mulla on BJ:n käppyrät uudet takajouset, jotka on alkuperäisiä pidemmät, mutta silti riipuke jää etukenoon tai takaviistoon
Siis sisäänjoustossa Lehtijuosen pää pyrkii painamaan kiikkua entistä enemmän väärään suuntaan, ja kun lehtijousi jatkuu (siis silmien välinen etäisyys kasvaa) niin se pyrkii osaltaan kampeamaan kiikkua parempaan asentoon.
Tästä seuraa se, että riipukkeen tapeissa suuret voimat, siis eivät helposti pyörähdä puslissa.
Tästä seuraa se, että jousitus on kova; mutta kun lähtee joustamaan, niin riipuke lähestyy pystysuoraa linjaa, ja jousitus antaa herkemmin periksi.
-> kova tyhjänä, ja kuormalla lintassa.

Toki jos riipuke tuossa asennossa, niin ulosjoustossa voi muljahtaa väärään suuntaan lukkoon. Samoin kun ajaa lehtijousen pään esim. kantoon.
(saa vääntää rautakandella oikein tosissaan, että saa taas toimivaan asentoon )

Tuolla 2-osaisella riipukkeella saadaan varmaan aikaan se, että jompi kumpi noista osista on aina semoisessa asennossa, että lehtijousi pääsee helposti jatkumaan?
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 13.03.2019, 21:04
Vilkutin:n Avatar
Vilkutin Vilkutin ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 20.09.04
Sijainti: Lahti - Padasjoki, Finland.
Viestit: 3.213
Perusasetus

Itellä samaa oiretta bj taka riipuissa vaikka omen pakat ollu jo muutaman vuoden alla..jos alat tilaan ni oisin kiinnostunu ottaaan samalla.
__________________
PäHäMa
Pamaas
SLCK

Toyota Landcruiser BJ40 4.0 1980

Ex. Toyota Landcruiser BJ42 4.0 1982
Ex. Suzuki Jimny 2006
Ex. Toyota Landcruiser RJ70
Ex. Mercedes-Benz 300GD 1981
Ex. Hilux LN65
Ex. Volvo C303
Ex. Hilux LN65
Ex. Suzuki 413
Ex. Range 3.5L +hj akselit
Ex. L200
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 13.03.2019, 22:07
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.076
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Vilkutin Näytä viesti
Itellä samaa oiretta bj taka riipuissa vaikka omen pakat ollu jo muutaman vuoden alla..jos alat tilaan ni oisin kiinnostunu ottaaan samalla.
Postikulut aika tasan tuplaantuu kaksilla, joten sama tilata sun ite suoraan:
https://s.click.aliexpress.com/e/OjYECCu Niin kuin tossa aiemmin totesin, nää tuskin käy suoraan. Sulla tais olla pienemmällä 15 mm tapilla riiput?
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 14.03.2019, 06:35
Vilkutin:n Avatar
Vilkutin Vilkutin ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 20.09.04
Sijainti: Lahti - Padasjoki, Finland.
Viestit: 3.213
Perusasetus

Aaa.. okei, ennoo tutkinu mimmoset tapit on nykysis.
__________________
PäHäMa
Pamaas
SLCK

Toyota Landcruiser BJ40 4.0 1980

Ex. Toyota Landcruiser BJ42 4.0 1982
Ex. Suzuki Jimny 2006
Ex. Toyota Landcruiser RJ70
Ex. Mercedes-Benz 300GD 1981
Ex. Hilux LN65
Ex. Volvo C303
Ex. Hilux LN65
Ex. Suzuki 413
Ex. Range 3.5L +hj akselit
Ex. L200
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 14.03.2019, 17:16
SL:n Avatar
SL SL ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 16.05.03
Sijainti: Vantaa
Viestit: 433
Perusasetus

Mä tein riippuun "pykälän" joka estää väärään suuntaan lukkoon menemisen. Ostin kanssa vuonna nakki vallilasta hieman korottavat jouset. Vuoden kun olivat alla, niin alkoivat vasta kunnolla joustamaan ja elämään. Ilman sitä pykälää pyrkivät aina ulosjoustossa menemään lukkoon.
__________________
alanmiehet.com #3
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Ostetaan Chevy 73-87 shackle flip Catrik O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 0 11.10.2015 12:14
Myydään Shackle reverse kit timmy O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 7 06.05.2012 08:25
Cantilever Shackle riipukkeet?? Unski Tekniikka & Jutustelu 5 12.10.2009 18:26
Shackle reversal HJ osilpi Tekniikka & Jutustelu 2 07.11.2008 15:48
Shackle reversal HJ-6X hakoteilla Tekniikka & Jutustelu 18 06.02.2006 21:37


Sivu luotu: 02:58 (GMT +2).