![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]() Mäkin jo muutama ilta sitten mallailin vanhasta sälekaihtimesta pätkityillä paloilla miten se menis. Mut eipä tuosta sormissa pyörittämällä paljon viisaammaks tullu. ![]()
|
#2
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Mutta jos on tollanen nivelmallin riipuke mikä liikkuu osittain limittäin itsensä kanssa, niin se menee vähän omaa tahtiaan ja on jo vähän hankala mallintaa ainakaan paperilla ![]() ![]()
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. Viimeksi muokannut Timo_L : 12.03.2019 15:32 |
#3
|
||||
|
||||
![]()
Näin on, ilmeisesti oleellisessa osassa on se että nouseeko norran silmä samalla taaksepäin liikkuessa kuinka paljon, jos joutuisi menemään riipukkeen säteellä alaspäin niin varmasti tekee toiminnasta jäykempää (aiemman kuvan tilanne).
|
#4
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Periaatteessa hyvä lähtökohta riipukkeen kulmalle ajokorkeudessa on, kun piirtää suoran linjan jousen etu- ja takasilmien keskilinjaa pitkin, ja riipuke 90° kulmaan. Riipukkeen kulmaa ja riipukkeen pituutta hienosäätämällä sitten voi vähän vaikuttaa siihen herkkyyteen, ja tietysti siihen riittääkö riipukkeessa liikevara. Sisäänjoustossa eteenkään ei ole hyvä tulla tuota "fail"- tilannetta ![]() Siinähän toi slider box olisi hyvä, että voi aika vapaasti päättää kulman missä jousen pää liikkuu. Joku pellepeloton varmaan tekisi rullilla tai HDPE- kiekoilla vaikka kaarevan radan, niin saisi sisään- ja ulosjoustoon haluamansa liikkeet ![]()
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. |
#5
|
||||
|
||||
![]()
Itsellä tuli käppyrämmillä lehdillä hiluxiin juurikin tuo efekti taakse mikä matin kuvassa on.
Oli jotenkin tönkkö tuo takapää sitten sen seurauksena. Itse ratkaisin asian siirtämällä riipukkeen korin kiinnitystä eteenpäin ja mittaamalla sopivasti pidemmän riipun. Tuli siitä sillain herkempi. Riipun kulman tähtäilin 90 asteen kulmaan jouseen nähden. Noin mutuna mietittynä tuollainen tuplariippu nyt ainakin sallii jousen vapaamman liikkumisen minkä luulisi teoriassa hiukan pehmentävän joustoa kun liikkeeseen tarvittavat voimat vähenevät. Joku googlen kuva aiheesta. ![]() ![]() |
#6
|
||||
|
||||
![]()
Tuttu kuva. En oo vaan koskaan ymmärtäny tota kuvaa, ihan kuin teksti olis väärinpäin. Muka jousen jatkeena suorana sojottava riipuke pehmentäis jousta?
![]() ![]() |
#7
|
||||
|
||||
![]()
Kyllä tossa kuvassa on tekstit väärinpäin.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. |
#8
|
||||
|
||||
![]()
Siis ongelmanahan mulla on BJ:n käppyrät uudet takajouset, jotka on alkuperäisiä pidemmät, mutta silti riipuke jää etukenoon tai takaviistoon (Timo_L:n piirustuksen mukaisesti), miten tuota nyt haluaakaan sitten nimittää. Tästä ei vielä omakohtaista kokemusta, mutta maailmalta löytyy kuvia ja juttua.
Nyt on runko palasina ja olis ideaalinen tilanne tehä riipun korvake uuteen sopivampaan kohtaan. No sitten taas ei vakiopituinen riippu yllä edes niin huonosti kuin alunperin (Timo_L:n kuvassa Fail), jousi ei sovi siis teoriassa suoraksi. Pitempää riipuketta tilalle? Sitten nousee peräkin turhaa ja luvattomalle korkeudelle. Tollasella 2-nivelisellä sais riipukkeen yltämään myös sisäänjoustossa ja vois pitää riipun vakiopituisena ajoasennossa, mietin että auttaisko myös jäykkyysongelmaan. Tossa kuvan asennossahan on varmastikin melko kivirekifiilis. Mutta parempi varmasti siirtää rungon puolen silmää edemmäksi joka tapauksessa. |
#9
|
|||
|
|||
![]() Omakohtaista kokemusta k.o kuvan riipukkeen/jousen käyttäytymisestä.Lainaus:
Tästä seuraa se, että riipukkeen tapeissa suuret voimat, siis eivät helposti pyörähdä puslissa. Tästä seuraa se, että jousitus on kova; mutta kun lähtee joustamaan, niin riipuke lähestyy pystysuoraa linjaa, ja jousitus antaa herkemmin periksi. -> kova tyhjänä, ja kuormalla lintassa. Toki jos riipuke tuossa asennossa, niin ulosjoustossa voi muljahtaa väärään suuntaan lukkoon. Samoin kun ajaa lehtijousen pään esim. kantoon. (saa vääntää rautakandella oikein tosissaan, että saa taas toimivaan asentoon ![]() Tuolla 2-osaisella riipukkeella saadaan varmaan aikaan se, että jompi kumpi noista osista on aina semoisessa asennossa, että lehtijousi pääsee helposti jatkumaan? |
#10
|
||||
|
||||
![]()
Itellä samaa oiretta bj taka riipuissa vaikka omen pakat ollu jo muutaman vuoden alla..jos alat tilaan ni oisin kiinnostunu ottaaan samalla.
__________________
PäHäMa Pamaas SLCK Toyota Landcruiser BJ40 4.0 1980 Ex. Toyota Landcruiser BJ42 4.0 1982 Ex. Suzuki Jimny 2006 Ex. Toyota Landcruiser RJ70 Ex. Mercedes-Benz 300GD 1981 Ex. Hilux LN65 Ex. Volvo C303 Ex. Hilux LN65 Ex. Suzuki 413 Ex. Range 3.5L +hj akselit Ex. L200 |
#11
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
https://s.click.aliexpress.com/e/OjYECCu Niin kuin tossa aiemmin totesin, nää tuskin käy suoraan. Sulla tais olla pienemmällä 15 mm tapilla riiput? |
#12
|
||||
|
||||
![]()
Aaa.. okei, ennoo tutkinu mimmoset tapit on nykysis.
__________________
PäHäMa Pamaas SLCK Toyota Landcruiser BJ40 4.0 1980 Ex. Toyota Landcruiser BJ42 4.0 1982 Ex. Suzuki Jimny 2006 Ex. Toyota Landcruiser RJ70 Ex. Mercedes-Benz 300GD 1981 Ex. Hilux LN65 Ex. Volvo C303 Ex. Hilux LN65 Ex. Suzuki 413 Ex. Range 3.5L +hj akselit Ex. L200 |
#13
|
||||
|
||||
![]()
Mä tein riippuun "pykälän" joka estää väärään suuntaan lukkoon menemisen. Ostin kanssa vuonna nakki vallilasta hieman korottavat jouset. Vuoden kun olivat alla, niin alkoivat vasta kunnolla joustamaan ja elämään. Ilman sitä pykälää pyrkivät aina ulosjoustossa menemään lukkoon.
__________________
alanmiehet.com #3 |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Ostetaan Chevy 73-87 shackle flip | Catrik | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 0 | 11.10.2015 12:14 |
Myydään Shackle reverse kit | timmy | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 7 | 06.05.2012 08:25 |
Cantilever Shackle riipukkeet?? | Unski | Tekniikka & Jutustelu | 5 | 12.10.2009 18:26 |
Shackle reversal HJ | osilpi | Tekniikka & Jutustelu | 2 | 07.11.2008 15:48 |
Shackle reversal HJ-6X | hakoteilla | Tekniikka & Jutustelu | 18 | 06.02.2006 21:37 |