![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]() Täällä kans 3000, ollut 4 maasturissa, yhdessä rattikatosta johtuen konepellillä ja muissa katolla. Hyvin on hittiä kestänyt, eli ei tuota ihan pikkupusuilla mäsäks saa ![]() ![]()
__________________
WUOKSI OFFROAD |
#2
|
|||
|
|||
![]()
Onkos kukaan asennellut tuollaista: https://www.prepostt.com/tuotteet.html?id=5/760786
Kehuvat kestäväksi, onko kokemuksia? |
#3
|
||||
|
||||
![]()
moi!
itellä ollut jo vuosia sirion mag 145 magneetti jalalla...monet ladogat kiertänyt ja kokenut. tyytyväinen ollut. taipuu ja joustaa joka suuntaan. piiskan saa vedettyä 360 astetta, eli "palloksi" ei hajoa ![]() http://www.rxtx-tuote.fi/index.php?v....ml145&tuote=Y //janne
__________________
discovery 1 -98 V8 projekti "Fenix" "".......British humour......!" |
#4
|
||||
|
||||
![]()
Olenpa näköjään unohtanut vastata tähän. Siirsin antennin jerry-kannujen taakse, lähes keskelle kattoa ja päädyin takaisin SIRIO NEW DELTA 27 -antenniin (esim. https://rxtx.fi/sirio-new-delta-27-m...nni-95cm-jousi). Logiikkana tässä on että jos antennissa on alakela (esim. Sirio Turbo 1000 ja 3000) niin se jää alumiinisen bensakannutelineen taakse ja heikentää lähetystehoa. Tuo Delta 27 on puolestaan käämitty niin että johdinta on enemmän antennin yläpäässä joten kannujen pitäisi vaikuttaa suhteellisen vähän.
Vertailua olisi ihan kiva tehdä muidenkin asennusten ja antennien kanssa, mutta eipä ole saanut aikaiseksi. |
#5
|
||||
|
||||
![]() Antennijuttuja
Antenniteoriassa ja antennien käytännön toteutuksissa aukeaa pandorran aski. Tässä ollaan äkkiä vaikeiden asioiden äärellä. Koitan yksinkertaisesti selittää muutamia asiaan liittyviä perusasioita. Käytännön antennit ja niiden kestävyys on sitten eri juttu.
Antennitekniikassa kaikki asiat on suhteessa aallonpituuteen. 27MHz CB radioissa aallonpituus on 11m. Käytännössä kaikki antennikonstruktiot ovat resonanssiantenneja eli ovat resonanssissa halutulla käyttötaajuudella. Resonanssissa antenni näkyy resistiivisenä kuormana lähettimelle. Radioiden (lähettimien) antenniliitännässä on vakiintunut 50ohmin sovitus. Tarkoittaa sitä, että resonsnssin lisäksi antennin pitäisi olla 50ohmin reali (resistiivinen) kuorma lähettimelle. Perus antennirakenne on puoliaaltodipoli. 11m aallonpituudella tämä tarkoittaa kahta 2.75m lankaa tai elementtiä mitkä sojottaa vastakkaisiin suuntiin. Kytkentä radioon tapahtuu keskipisteestä eli antennin koko pituus on 5.5m. Dipoli voidaan rakentaa myös siten, että toinen viiksi jätetään pois ja käytetään maata puuttuvan viiksen peilikuvan luomiseksi. Maa voi olla myös tarpeeksi laaja johtava osa esimerkiksi auton katto. Tarpeeksi laaja tarkoittaisi 1/4 aallonpituutta eli 2.75m kanttiinsa. Hetkeksi takaisin sovitukseen. Dipoli vapaassa tilassa näkyy noin 75ohmin kuormana resonanssitaajuudella. Kun lähestytään johtavaa pintaa (maan pinta) putoaa impedanssi matalammaksi. Aikaisemmin mainittu tikku johtavalla pinnalla käyttäytyy siten, että äärettömän laajalla maatasolla impedanssi (sovitus) on noin 35ohmia. Mikäli maatasoa aletaan muotoilla kohti toista dipolin viikseä kasvaa impedanssi kohti 75ohmia. Sovituskonsteja on muitakin, mutta tämä periaate on hyvä ymmärtää autoasennuksia ajatellen. Käytännön antenneissa 11m aallonpituudella varsinkin mobile asennuksissa harvoin päästään täysmittaisiin antenneihin ja maatasoihin. Mikäli antenni on lyhyempi kuin 1/4 aallonpituutta alkaa se näkymään kapasitiivisena reaktanssina (kondensaattori) lähettimelle. Tätä voidaan korjata lisäämällä piiriin induktanssia (kela). Käytännön antenneissa tämä kela voi olla: Alhaalla (bottom loaded) Keskellä (center loaded) Ylhäällä (top loaded) Mekaaniselta kestävyydeltä tollanen bottom load rakenne missä kela on samalla julma jousi lienee kestävin. Sähköisesti tilanne on taas monimutkaisempi. Vähän kulmat oikoen antenni säteilee paremmin niiltä osilta missä kulkee suurin suurtaajuusvirta. Top loadingissa tämä toteutuu parhaiden, mutta konstruktio on herkin ympäristön muutoksille. Bottom loading taas vähemmän herkkä ympäristölle, mutta säteilyteho jää pienemmäksi. Kaiken edellä selitetyn lisäksi antennisysteemissä on mukana kaikki roju mikä on antennin reaktiivisessa lähikentässä. Tämä tarkoittaa käytännössä suunnilleen 1.1m etäisyyttä meidän 11m aallonpituudella. Käytännössä oleellinen juttu on mikä tahansa muutos antennin asennuksen ja virityksen jälkeen muuttaa viritystä. Esimerkkinä jos antenni on vaikka takakulmassa merkitystä on onko vararengas ovessa vai ei. Antennin säteilykuvio on myös monimutkainen juttu. Jotain käytännön vinkkejä kuitenkin löytyy. Keskellä kattoa tuottaa mahdollisimmat tasaisen kuvion kaikkiin suuntiin. Katon takaosassa tuottaa kuvion mikä on voimakkaimmillaan eteenpäin. Konepellillä paras teho on taas taaksepäin. Puskurit, kattotelineet, rengastelineet ym. ovat paikkoja mistä ei helposti voi päätellä säteilykuviota. Antennin virityksellä tarkoitetaan operaatiota missä antennin resonanssi saadaan halutulle taajuudelle ja sovitus mahdollisimman lähelle 50ohmin resistiivistä sovitusta, Tässä asiassa "lähellä on mukana". Ajoneuvossa kun kaikki muuttuu kaikenaikaa. Mikäli sovitus on toivottomasti pielessä saattaa radion lähetin hajota. Huono sovitus kaikissa tapauksissa tarkoittaa sitä, että radion lähettimen tehosta vain osa siirtyy antenniin ja säteilee. Tehon lisäksi aikaisemmin osina selitetty antennin säteilyhyötysuhde vaikuttaa siihen paljonko käytettävissä olevasta tehosta oikeasti lähtee "taivaalle". Tässä nyrkkisääntö isompi (pidempi) on parempi siis aallonpituuteen suhteutettuna. Tarvittaessa jatketaan keskustelua. t. Radio Ukko |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Automaattisen hitsausmaskin valintaa | offroadjouni | Chit-Chat | 41 | 19.02.2019 09:03 |
hitsauskoneen valintaa | örvelö | Chit-Chat | 20 | 17.10.2017 18:26 |
Vuokralle tarjotaan LA/PR27/CB-radion antennin viritys | T3Syncro | O/M/V Muut | 0 | 14.10.2011 19:25 |
Flektin anturin asteluvun valintaa | Krisse | Tekniikka & Jutustelu | 7 | 26.07.2010 17:47 |
LA-antennin paikka, revisited | Tapsa_ja_Dumbo | Tekniikka & Jutustelu | 11 | 06.05.2004 06:33 |