Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Chit-Chat
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Chit-Chat Tämä foorumi on tarkoitettu epämääräiseen jauhamiseen, eikä asian ole pakko liittyä suoraan offroadiin.

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 06.01.2019, 18:10
jmk jmk ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 08.11.15
Sijainti: Miehikkälä
Viestit: 1.453
Perusasetus

Meinaatko useastikin irroittaa? Vai talvikäyttöön ilman takakuokkaa?

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 20.05.2019, 23:30
Säätäjä_setä:n Avatar
Säätäjä_setä Säätäjä_setä ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 07.12.08
Sijainti: Espoo
Viestit: 741
Perusasetus

Kauhakysymys


James alkaa heräilemään talviunilta.
Kauhavalikoimassa on tällainen 300l kuokka missä on huulilevy kiinni. Kantojen repimistä varten tarttis kuitenkin saada kynnet esiin. Tuli kuitenkin tenkka po tai uskon puute irroitusyrityksessä. Yksikään pultti ei liikahda mihinkään. Jatkovartena ollu putki vaan vääntyi.

Rakenne näyttää oudolta. Jokaisen pultin (32mm kanta) kohdalla kuupassa sisäpuolella on paria numeroa pienempi senkkikantainen uraruuvi. Koitin keskustella googlen kanssa, mutta en löytänyt ainuttakaan kuvaa tollasesta kiinnityskestä.

Kysymys: Miten tollanen purkaantuu?
Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	kauha.jpg‎
Views:	538
Size:	255,6 Kt
ID:	91128   Click image for larger version

Name:	kauhan_kilpi.jpg‎
Views:	506
Size:	173,2 Kt
ID:	91129   Click image for larger version

Name:	pultit.jpg‎
Views:	513
Size:	205,0 Kt
ID:	91130   Click image for larger version

Name:	ruuvit.jpg‎
Views:	461
Size:	99,9 Kt
ID:	91131  
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 21.05.2019, 05:03
hiluvitkutin:n Avatar
hiluvitkutin hiluvitkutin ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 31.12.07
Sijainti: keitele, Finland.
Viestit: 2.366
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Säätäjä_setä Näytä viesti
James alkaa heräilemään talviunilta.
Kauhavalikoimassa on tällainen 300l kuokka missä on huulilevy kiinni. Kantojen repimistä varten tarttis kuitenkin saada kynnet esiin. Tuli kuitenkin tenkka po tai uskon puute irroitusyrityksessä. Yksikään pultti ei liikahda mihinkään. Jatkovartena ollu putki vaan vääntyi.

Rakenne näyttää oudolta. Jokaisen pultin (32mm kanta) kohdalla kuupassa sisäpuolella on paria numeroa pienempi senkkikantainen uraruuvi. Koitin keskustella googlen kanssa, mutta en löytänyt ainuttakaan kuvaa tollasesta kiinnityskestä.

Kysymys: Miten tollanen purkaantuu?
Voisi luulla että noin aukee, mut ei ehkä tollasilla vehkeillä.
Lämpöä saatavilla? Tai tuumasta pulttikonetta?
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 22.05.2019, 01:04
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Säätäjä_setä Näytä viesti
James alkaa heräilemään talviunilta.
Kauhavalikoimassa on tällainen 300l kuokka missä on huulilevy kiinni. Kantojen repimistä varten tarttis kuitenkin saada kynnet esiin. Tuli kuitenkin tenkka po tai uskon puute irroitusyrityksessä. Yksikään pultti ei liikahda mihinkään. Jatkovartena ollu putki vaan vääntyi.

Rakenne näyttää oudolta. Jokaisen pultin (32mm kanta) kohdalla kuupassa sisäpuolella on paria numeroa pienempi senkkikantainen uraruuvi. Koitin keskustella googlen kanssa, mutta en löytänyt ainuttakaan kuvaa tollasesta kiinnityskestä.

Kysymys: Miten tollanen purkaantuu?
Tuo vd-40? paukkupullo irroitin, varsinkin tuonne "miinus-meisselikannalle" on vähintään turhaa....
Jos mutteri toisella puolen on 32mm kannalla, niin "normaali?" väännin on pari metriä vesijohtoputkea... ja se yleensä riittää, kun toisessa päässä "voimistelee"...
-> kokeile lämmittää noita muttereitä, ja jos pyörii läpi, niin minä hitsaisin tuon meisselikannan....
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 22.05.2019, 01:26
Säätäjä_setä:n Avatar
Säätäjä_setä Säätäjä_setä ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 07.12.08
Sijainti: Espoo
Viestit: 741
Perusasetus

Kiitos vinkeistä. Tuumasta pulttikonetta ei ole, mutta meininki on ostaa kuusikulmainen 32mm hylsy joko olemassaolevaan 3/4 varteen tai sitten varoiksi hommata vielä 1" varren niin kestää kaiken läskin mitä tontilta löytyy. Lämpöäkin löytyy jos vaan vanhoissa happi-asetyleeni vehkeissä on letkut ehjät.

Rakenne vähän ihmetyttää kun tuo 32mm mutteri ja kuupassa oleva ruuvinkanta on kooltaan vähän niinkuin eri paria. Jos joku on just tollasia kynsien kiinikkeitä availlu niin olisi kiva tietää minkälainen rakenne tuo on. Ei tullu mitattua ruuvien kantoja, mutta ovat noin 15mm halkaisijaltaan eli ruuvi olisi 8 tai korkeintaan 10mm. Tuntuu jotenkin liian ohkaselta noitten kynsien pitoon.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 24.05.2019, 06:44
hiluvitkutin:n Avatar
hiluvitkutin hiluvitkutin ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 31.12.07
Sijainti: keitele, Finland.
Viestit: 2.366
Perusasetus

Mites tuo sun huulilevy on kiinni, eikös se tipu rälläkällä?
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 24.05.2019, 07:49
jmk jmk ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 08.11.15
Sijainti: Miehikkälä
Viestit: 1.453
Perusasetus

Tekeekö tuo kyseinen valmistaja vielä kauhoja? Kauhan valmistenumero kun näkyy tyyppikilvessä niin voisko kilauttaa valmistajalle?
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 25.05.2019, 19:20
James1987 James1987 ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 18.10.18
Sijainti: Savonlinna
Viestit: 47
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Säätäjä_setä Näytä viesti
James alkaa heräilemään talviunilta.
Kauhavalikoimassa on tällainen 300l kuokka missä on huulilevy kiinni. Kantojen repimistä varten tarttis kuitenkin saada kynnet esiin. Tuli kuitenkin tenkka po tai uskon puute irroitusyrityksessä. Yksikään pultti ei liikahda mihinkään. Jatkovartena ollu putki vaan vääntyi.

Rakenne näyttää oudolta. Jokaisen pultin (32mm kanta) kohdalla kuupassa sisäpuolella on paria numeroa pienempi senkkikantainen uraruuvi. Koitin keskustella googlen kanssa, mutta en löytänyt ainuttakaan kuvaa tollasesta kiinnityskestä.

Kysymys: Miten tollanen purkaantuu?
Kuulostaa varsin isolta kauhalta james 52d:hen oisko alunperin tarkoitettu 73 tai 82 malleihin joten varovaisuutta käyttäessä ettei tule repeämiä koneeseen.

Veikkaisin että se senkki kantainen on lukitus isommalle pultille... ja viimeisenä vaihtoehtona voisi kuvitella senkki kannan poraamista kuupan sisäpuolelta pois ja yrittää sen jälkeen vääntää uudelleen auki isompaa pulttia. Varmaa tietoa asiasta ei ole.
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 27.05.2019, 00:37
Säätäjä_setä:n Avatar
Säätäjä_setä Säätäjä_setä ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 07.12.08
Sijainti: Espoo
Viestit: 741
Perusasetus

Kauhat


Mitenkäs Savonlinnan James talvehti. Oliko liiterissä vai hommissa?

Tänään alko satamaan niin julmasti, että pulttimysteerin tutkiminen jäi. Otin kuitenkin mittanauhalla suunnilleen mittoja kauhoista ja vertasin niitä ohjekirjasta löytyviin mittoihin.

Kuokka
Etureunasta tappiin kuten kirjan mitta noin 1020mm. Leveys 700mm mitä kirjassa ei ole mainittu. Tyyppikilven mukaan tämä on 300l kuokka, mutta kirjan kuvassa on listattu vieläkin suurempi 400l malli. Iso ja painavahan toi on.

Ojakauha
Ei ole kilpeä. Mitat: Levein kohta 1770, kärjestä tappiin 920 ja kärjen leveys noin 250. Kirjassa ei ole mittoja tälle pelto-ojakuupalle, mutta lienee tuo 350l malli. Myös iso ja painava.

Kaapelikauha
Ei tämäkään ihan pieni ole. Kärjestä tappiin noin 960mm ja leveys 420mm.

Tilttikauha
Tämä on selvästi jonkun sepän omavalmista. Leveys huulessa 1350 ja yläosassa 1200mm. Huulesta ylälaitaan (kita) noin 700mm. On vähän kevyttekoisempi kuin muut, mutta painoa tulee pirusti lisää tilttikamoista ja kiinnikkeestä.

Eli kyllä koneen vakiokauhoja näyttäisivät olevan.

Vielä kysymys: En ole löytänyt mistää nimeä tälle Jameksen pikakiinnikkeelle. Ei ole toistaiseksi tarvinnu tietääkkään, mutta joskus sekin hetki tulee.
Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	ojakauha.jpg‎
Views:	348
Size:	135,5 Kt
ID:	91209   Click image for larger version

Name:	kaapelikauha.jpg‎
Views:	304
Size:	163,8 Kt
ID:	91210   Click image for larger version

Name:	tilttikauha.jpg‎
Views:	347
Size:	195,1 Kt
ID:	91211   Click image for larger version

Name:	James_kirja_kauhat_1.jpg‎
Views:	399
Size:	153,5 Kt
ID:	91212   Click image for larger version

Name:	James_kirja_kauhat_2.jpg‎
Views:	313
Size:	99,1 Kt
ID:	91213  

Click image for larger version

Name:	kiinnike.jpg‎
Views:	332
Size:	280,6 Kt
ID:	91214  
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 27.05.2019, 15:40
James1987 James1987 ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 18.10.18
Sijainti: Savonlinna
Viestit: 47
Perusasetus

Kiitokset kysymästä! James oli talvella pihalumikoneena ja mökilläkin tuli sillä tietä aurattua. Mökille matkaa n.7km joka tuli ajettua edestakaisin noin nelisen kertaa. Tosin tuli huomattua talvella että nostaa rajustikkin lämpöjä moottorista raskaalla kaasujalalla lumipenkkoja siirrellessä. Tällä hetkellä james odottaa katoksessa aikaa jolloin kerkeän tekemään jarrupääsylintereihin remontin ja vaihtamaan jarruneste säiliön sekä tähän liittyvät hilppeet. startissakin solenoidi jumitti talvella enkä toisinaan saanut yksin sitä starttaamaan ilman apukättä koneen ulkopuolella, joka starttaus hetkellä kevyesti naputti startin solenoidiin vasaralla eli startin vaihto myös tekemättömien töiden listalla...

Miten säätäjäsedällä pysyy moottorin lämmöt kurissa jameksella työskennellessä?

Kauhan kokoja en juuri nyt pysty kertomaan mitä itsellä löytyy, mutta täytyy käydä huomenna koirien kanssa mittaamassa omien kauhojen koot ja katsomassa tyyppikilvet. Omaan jamekseen on 90-luvun alussa Pomelta (Pomarkun Urakoitsijatarvike Oy) ostettu 4 kauhaa. Pomelta voisi kysyä löytyykö sovitetta jamekseen??? Edesmennyt ukkini osti jameksen niin mukaan tuli eteen ja taakse kauhat. Kaupan mukana taakse tullut kauha on sen verran iso ja raska rakenteinen ettei james kestä pystyssä sivulle suoraksi ojennettuna täynä maa ainesta. Kyseinen kauha ei ole juuri ollut käytössä ostohetken jälkeen, mutta on tallessa sovitteiden takia
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 27.05.2019, 21:08
Säätäjä_setä:n Avatar
Säätäjä_setä Säätäjä_setä ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 07.12.08
Sijainti: Espoo
Viestit: 741
Perusasetus

Ei ole vielä lämmöistä kokemusta kun ei ole päässyt kunnolla "työntämään". Syksy meni kotiintulo remontteja tehdessä. Jäähdyttimen tunnelin ja sivuverkkojen rakenne näyttää sellaselta, että ei tartte jäähdyttimen kennon kauheasti olla tukossa niin ei jaksa enää ilma virrata ja jäähdytin tehdä hommiaan.

Paljonko sulla palo öljyä tunnissa noissa lumihommissa? Antaa vähän vihjettä siitä millä teholla motti toimii tossa hommassa.
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 15.06.2019, 23:35
Säätäjä_setä:n Avatar
Säätäjä_setä Säätäjä_setä ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 07.12.08
Sijainti: Espoo
Viestit: 741
Perusasetus

syylari


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja James1987 Näytä viesti
Kiitokset kysymästä!
Miten säätäjäsedällä pysyy moottorin lämmöt kurissa jameksella työskennellessä?
Tänään vaihdoin hydrauliöljyt. Samalla kattelin jäähdyttimiä. Tukossahan ne hiekka/rasva paskaa täynnä. Kannattaa varmaan sinunkin tutkia ja putsata.
Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	syylari.jpg‎
Views:	373
Size:	141,9 Kt
ID:	91443  
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 15.06.2019, 23:49
Säätäjä_setä:n Avatar
Säätäjä_setä Säätäjä_setä ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 07.12.08
Sijainti: Espoo
Viestit: 741
Perusasetus

Poika


Selvä poikahan se on ja osaa vielä kusta pulloonkin!

Paluufiltterin vaihto samalla. Filtterin sisällä olevassa magneettitangossa oli jonkinverran "teräs-sakkaa", mutta ei mitään palasia.

Uuden öljyn kaato meni helposti filtterin reijästä, ei tarvinnu lirutella. Määrä on vähän hämärä huttu. Uuutta öljyä meni vain 80l vaikka sylinterit oli kirjan ohjeen mukaisesti (niin moni sisällä kun vaan menee). Mulla on kaksi eri vuosimallin kirjaa ensimmäinen sanoo 90l / koko tilavuus 150l toinen 67/130 tai 90/150. ei kerrota, mutta riippuu todennäköisesti lisälaitteista.
Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	poika.jpg‎
Views:	353
Size:	177,1 Kt
ID:	91444   Click image for larger version

Name:	poika_kusee_pulloon.jpg‎
Views:	332
Size:	343,3 Kt
ID:	91445   Click image for larger version

Name:	filtteri_1.jpg‎
Views:	341
Size:	105,8 Kt
ID:	91446   Click image for larger version

Name:	filtteri_2.jpg‎
Views:	357
Size:	161,9 Kt
ID:	91447   Click image for larger version

Name:	filtteri_magneetti.jpg‎
Views:	362
Size:	94,5 Kt
ID:	91448  

Click image for larger version

Name:	aputoika_kaataa.jpg‎
Views:	352
Size:	144,7 Kt
ID:	91449  
Vastaa lainaten
  #14  
Vanha 01.07.2019, 11:55
James1987 James1987 ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 18.10.18
Sijainti: Savonlinna
Viestit: 47
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Säätäjä_setä Näytä viesti
Tänään vaihdoin hydrauliöljyt. Samalla kattelin jäähdyttimiä. Tukossahan ne hiekka/rasva paskaa täynnä. Kannattaa varmaan sinunkin tutkia ja putsata.
totta! olen koneen pesun yhteydessä pessyt liuotin pesuaineilla kyseisiä paikkoja. Mielessä on käynyt jäähdyttimen irroitus ja kunnollinen pesu sekä paineilmalla varovainen puhdistus kun tässä ehdin vaihtamaan uudet jäähdytin nesteet taas kerran. Ajattelin tehdä jäähdytys järjestelmän kunnollisen pesun ja kunnollisen huuhtelun jäähdyttimen pesu aineilla. Tilasin jo saksasta uudet ylä ja alavesiletkut hintaan 41,44e. Letkut löytyivät jamesin varaosa kirjan numeroilla nettikaupasta www.schlepper-teile.de

Vastaavan jäähdytin järjestelmän sisäpesun tein valmet 865 seuraavasti: kaksi pulloa jäähdyttimen sisäpesu ainetta jäähdyttimen korkista sisään ja käyttö lämpimäksi. Annoin hetken jäähtyä ja laskin nesteet pois alavesiletkusta sekä lohkon kyljestä olevassa tyhjennystulpasta . Sakkaista nestettä tuli reilusti. Puhdasta vettä seuraavaksi jäähdytys järjestelmä täyteen ja yksi pullo lisää jäähdyttimen pesuainetta. Reilu ajolenkki ja nesteet laskin taas ulos. Uudelleen puhtaat vedet sisään ja uusi ajolenkki. nesteet ulos ja uudet sisään. Puhtaalla vedellä huuhtelin muutaman kerran pesujen jälkeen jäähdytys järjestelmän. Lisäsin uudet jäähdytys nesteet uuden alavesiletkun ja tyhjennys tulpan tiivisteen kera. Nyt positiivisesti tuli huomattua että valmet 865 käy paljon kylmempänä kun kivettymät yms. lähti pois pesujen ja huuhteluiden yhteydessä.

Enkä tietenkään lisännyt kylmää vettä/jäähdytin nestettä kuumaan moottoriin vaan annoin jäähtyä rauhassa ennen lisäystä!

Ainiin ja uuden jäähdytin nesteen sekoitan aina tislattuun akkuveteen ja näin yritän vähentään kalkin ja sakan kertymistä!

Viimeksi muokannut James1987 : 01.07.2019 12:05
Vastaa lainaten
  #15  
Vanha 27.05.2019, 22:08
Rak Rak ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 15.03.04
Sijainti: Oulu
Viestit: 1.551
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Säätäjä_setä Näytä viesti

Vielä kysymys: En ole löytänyt mistää nimeä tälle Jameksen pikakiinnikkeelle. Ei ole toistaiseksi tarvinnu tietääkkään, mutta joskus sekin hetki tulee.
-89 c20 länkkärin mukana tuli 1 setti samanlaisia kauhaan hitsattavia pikakiinnikkeitä.
Ei vastaa kysymykseen, ihan vaan tiedoksi jos auttaa oikean vastauksen etsinnässä.
__________________
www.OFFROADOULU.com
Vastaa lainaten
  #16  
Vanha 28.05.2019, 08:36
_Metal_:n Avatar
_Metal_ _Metal_ ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 22.10.05
Sijainti: Hausjärvi, Finland.
Viestit: 1.066
Perusasetus

Mielestäni tuo Jameksen kiinnike on ihan omansa. Vanhana mukavan väljä klonksuja.
Vastaa lainaten
  #17  
Vanha 28.05.2019, 23:21
Säätäjä_setä:n Avatar
Säätäjä_setä Säätäjä_setä ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 07.12.08
Sijainti: Espoo
Viestit: 741
Perusasetus

Kynnet


Alkaa selviämään kun kyselee. Gjerstadilta tuli vastaus, että kynnet ovat KVX:n tavaraa ja pultit vaativat lyöntiavaimen mitä myyvät 90,- alv0 hintaan. Se ei selvinny mitä ovat kuupassa näkyvät uraruuvit. Selitys voi olla, että jostain syystä isojen pulttien päässä vaan on tollanen ura.

No kun tuo KVX selvisi niin tietoa alkoi löytymään netistä. KVX on Komatsun omistama norjalainen firma.
https://www.kvx.no/en/about/history/

Sitten löytyi brosyyri mistä pääsi oman asian jäljille. Sivuilla 10 ja 90 oleelliset jutut. Työkalut: tuo speciali avain ja 10kg leka! Momentti noille pulteille näyttäisi olevan 3000Nm luokkaa.

https://www.kvx.no/wp-content/upload...tcatalogue.pdf

Kävin Puuilosta ostamassa tollasen 32/33mm rengasavaimen mistä meinaa askarrella lyöntiavaimen. Katsotaan miten äijän käy.
Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	IMG_6392.JPG‎
Views:	302
Size:	192,4 Kt
ID:	91228  
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Kokemuksia kaivataan Suzuki grand vitarasta. GrapL Chit-Chat 2 28.04.2017 08:32
Aga tig neuvoja kaivataan. Pecos Tekniikka & Jutustelu 6 27.03.2007 18:28
Kokemuksia Super Swamper LTB:stä kaivataan okkiM Tekniikka & Jutustelu 16 07.08.2006 19:08
Vinkkejä / kokemuksia kaivataan ttimonen Tekniikka & Jutustelu 71 11.09.2005 10:15
Kokemuksia offimiehiltä kaivataan : PMR puhelimet! Hujane Tekniikka & Jutustelu 15 03.11.2004 20:03


Sivu luotu: 06:25 (GMT +2).