![]() |
![]() |
|
Chit-Chat Tämä foorumi on tarkoitettu epämääräiseen jauhamiseen, eikä asian ole pakko liittyä suoraan offroadiin. |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
|||
|
|||
![]() lämmityslaitteen kennon vesiletkujen vaihtoTuli huomattua jäähdytinnestevuotoa jameksessa lumipenkkojen siirtelyn yhteydessä... Jäähdytin neste vuodon paikansin olevan moottorin ja ohjaamon välissä missä kohtaa metalliset putket muuttuvat kumiletkuiksi ja kumiletkut jatkuvat ohjaamoon lämmityksen vesiventtiilille sekä ohjaamonlämmityslaitteen kennolle. Kumiletkut olivat moottorin läheisyydestä todella kypsät ja rapsakat. Sekä lämmityslaitteen vesiventtiili (joka sijaitsee ohjaamossa vaihdekepin vieressä suojapellin alla) näytti siltä että hikoilee jäähdytin nestettä ja kieltämättä ohjaamossa tuoksui jäähdytin neste jameksen pidemmässä käytössä. Remonttiin tilatut osat. (Isojoen konehalli) IKH: - 2 metriä EPDM letku 16mm 20bar -40 - +120C - Lämmityslaitteen hana 715130 (tuotekoodi T5626) (Hana oli valtran ja yllätyin että löytyi täysin samallainen kuin alkuperäinen joka jameksessa oli) - Letkusiteet 8kpl - Uusi calix lohkolämmitin vastus 230V 750W (tuotekoodi GRE032) Alkuperäinen lohkolämmittimen vastus oli hiukan vaurioitunut eikä siitä syystä aina toiminut 100% joten samalla vaihdan myös senkin, koska jäähdytin nesteitä joutui jo laskemaan moottorista pois lämmityslaitteen vesiletkujen vaihtoa varten. Vielä tätä kirjoittaessani en ole letkuja vaihtanut, mutta todettakoon jo etukäteen ja edellisiä purkaessa että tila on todella ahdas vaihdella letkuja ja toivoisin kädessäni olevan 1 metrin lisää pituutta... Taidan joutua pytämään kaverin avuksi letkujen vaihtoon.
|
#2
|
||||
|
||||
![]()
Kiitoksia osanumeroiden dokumentoinnista. Helpottaa jos joutuu myöhemmin hankkimaan samoja nippeleitä. Oma "poika" nukkuu talviunta. Pitää keväällä kattella nuo letkut kuinka rapeita ovat.
Tosta lohkolämmittimestä tuli mieleen miten helposti tai vaikeasti Perkins herää pakkasella? |
#3
|
||||
|
||||
![]()
Perkins kyllä pyörii muttei syty, jollain konstilla kun saa vähän lisää lämmintä niin lähtee kyllä nöyräsati käyntiin.
__________________
Joop |
#4
|
|||
|
|||
![]()
Välillä on kyllä perkinsin kanssa tuntunut siltä että kun parkkeeraa kesällä varjoon niin ei lähde ilman lämmitystä/ pilottia käyntiin
|
#5
|
|||
|
|||
![]()
Kieltämättä aika huono käynnistymään perkinssin kone pakkasella, mutta ainakin itsellä james lähtee viellä -10 asteen pakkasessa käyntiin kunhan akussa on virtaa ja ajoittaa startin pyörimisen ja hehkutulpan syttymisen oikeaan aikaan... eikä kone ole seisonut pitkiä aikoja käyttämättä. toimivan hehkutulpan toiminnan kyllä kuulee hehkuttaessa ``humahduksesta`` vaatii tietysti että polttoaine järjestelmä yms. on kunnossa.
Pääsääntöisesti oma james aina lämmityksessä kun lämpötila menee miinukselle niinkuin kaikki muukin kalusto. Joskus hätä tilanteessa olen aggregaatilla jamesin lohkolämmittimelle antanut virtaa eikä se ole siitä hajonnut. |
#6
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Lohkolämmittimen vastus ei mennyt ihan heittämällä lohkon sisälle vaan sitä joutui hiukan taivuttamaan ruuvipenkissa puusta tehtyjen jigien välissä varovasti sylinteriputken tullessa asennuslinjalle. Ja positiivisenä yllätyksenä tuli huomattua tänään jameksella siirrellessä lumipenkkoja jotka satoivat vuodenvaihteessa ettei enää moottori lämpene niinkuin ennen remonttia jopa niin paljon että joutui jäähdyttelemään konetta tyhjäkäynnillä, koska lämmitysjärjestelmästä karkasi paine aijemmin eikä termostaatti toiminut oikein. Käyntiin james heräsi kuin palmun alta -8 asteen pakkasessa oltuaan melkein kaksi tuntia lämmityksessä lohkolämmittimellä. Lumikoneena james huomattavasti mukavempi ja taloudempisempi verrattuna sisuvalmet 865 josta loppuu voima sekä pito lumitöissä sekä kuljettajalle todella raskasta koko ajan vaihdella vaihteita ja painella kytkintä eikä ergonomia eikä näkyvyys ohjaamosta ole samaa luokkaa kuin jameksessa. On takakuokka jäänyt irroittamatta. Edelleen suunnitelmissa, koska vie yllättävän paljon tilaa takaa niin joutuu koko ajan varomaan ettei rakennuksista lähde nurkat mukaan ahtaissa väleissä pyöritellessä. |
#7
|
|||
|
|||
![]()
Mietinnässä pikaliittimet jamesin takakuokkan hydrauliikkaan. Samalla tavalla kuin netistä lainaamassani kuvassa...
Tämän tyyppistä vaihtoehtoa olen miettinyt, mutta hinta on aika kova pelkkään harraste työhön: https://www.ikh.fi/fi/pikaliitin-pis...ter-vvs114gasm https://www.ikh.fi/fi/pikaliitin-run...ter-vvs114gasf Kokoa en ole viellä letkuista mitannut, mutta ihan pienimmästä päästä eivät ole. Jos jollain tietoa tai vinkkiä mistä näitä liittimiä löytyisi edullisemmiin niin olisin kiitollinen. |
#8
|
|||
|
|||
![]()
Meinaatko useastikin irroittaa? Vai talvikäyttöön ilman takakuokkaa?
|
#9
|
||||
|
||||
![]() Kauhakysymys
James alkaa heräilemään talviunilta.
Kauhavalikoimassa on tällainen 300l kuokka missä on huulilevy kiinni. Kantojen repimistä varten tarttis kuitenkin saada kynnet esiin. Tuli kuitenkin tenkka po tai uskon puute irroitusyrityksessä. Yksikään pultti ei liikahda mihinkään. Jatkovartena ollu putki vaan vääntyi. Rakenne näyttää oudolta. Jokaisen pultin (32mm kanta) kohdalla kuupassa sisäpuolella on paria numeroa pienempi senkkikantainen uraruuvi. Koitin keskustella googlen kanssa, mutta en löytänyt ainuttakaan kuvaa tollasesta kiinnityskestä. Kysymys: Miten tollanen purkaantuu? |
#10
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Lämpöä saatavilla? Tai tuumasta pulttikonetta? |
#11
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Jos mutteri toisella puolen on 32mm kannalla, niin "normaali?" väännin on pari metriä vesijohtoputkea... ja se yleensä riittää, kun toisessa päässä "voimistelee"... -> kokeile lämmittää noita muttereitä, ja jos pyörii läpi, niin minä hitsaisin tuon meisselikannan.... |
#12
|
||||
|
||||
![]()
Kiitos vinkeistä. Tuumasta pulttikonetta ei ole, mutta meininki on ostaa kuusikulmainen 32mm hylsy joko olemassaolevaan 3/4 varteen tai sitten varoiksi hommata vielä 1" varren niin kestää kaiken läskin mitä tontilta löytyy. Lämpöäkin löytyy jos vaan vanhoissa happi-asetyleeni vehkeissä on letkut ehjät.
Rakenne vähän ihmetyttää kun tuo 32mm mutteri ja kuupassa oleva ruuvinkanta on kooltaan vähän niinkuin eri paria. Jos joku on just tollasia kynsien kiinikkeitä availlu niin olisi kiva tietää minkälainen rakenne tuo on. Ei tullu mitattua ruuvien kantoja, mutta ovat noin 15mm halkaisijaltaan eli ruuvi olisi 8 tai korkeintaan 10mm. Tuntuu jotenkin liian ohkaselta noitten kynsien pitoon. |
#13
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Veikkaisin että se senkki kantainen on lukitus isommalle pultille... ja viimeisenä vaihtoehtona voisi kuvitella senkki kannan poraamista kuupan sisäpuolelta pois ja yrittää sen jälkeen vääntää uudelleen auki isompaa pulttia. Varmaa tietoa asiasta ei ole. |
#14
|
||||
|
||||
![]() Kauhat
Mitenkäs Savonlinnan James talvehti. Oliko liiterissä vai hommissa?
Tänään alko satamaan niin julmasti, että pulttimysteerin tutkiminen jäi. Otin kuitenkin mittanauhalla suunnilleen mittoja kauhoista ja vertasin niitä ohjekirjasta löytyviin mittoihin. Kuokka Etureunasta tappiin kuten kirjan mitta noin 1020mm. Leveys 700mm mitä kirjassa ei ole mainittu. Tyyppikilven mukaan tämä on 300l kuokka, mutta kirjan kuvassa on listattu vieläkin suurempi 400l malli. Iso ja painavahan toi on. Ojakauha Ei ole kilpeä. Mitat: Levein kohta 1770, kärjestä tappiin 920 ja kärjen leveys noin 250. Kirjassa ei ole mittoja tälle pelto-ojakuupalle, mutta lienee tuo 350l malli. Myös iso ja painava. Kaapelikauha Ei tämäkään ihan pieni ole. Kärjestä tappiin noin 960mm ja leveys 420mm. Tilttikauha Tämä on selvästi jonkun sepän omavalmista. Leveys huulessa 1350 ja yläosassa 1200mm. Huulesta ylälaitaan (kita) noin 700mm. On vähän kevyttekoisempi kuin muut, mutta painoa tulee pirusti lisää tilttikamoista ja kiinnikkeestä. Eli kyllä koneen vakiokauhoja näyttäisivät olevan. Vielä kysymys: En ole löytänyt mistää nimeä tälle Jameksen pikakiinnikkeelle. Ei ole toistaiseksi tarvinnu tietääkkään, mutta joskus sekin hetki tulee. |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 2 (0 jäsentä and 2 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Kokemuksia kaivataan Suzuki grand vitarasta. | GrapL | Chit-Chat | 2 | 28.04.2017 08:32 |
Aga tig neuvoja kaivataan. | Pecos | Tekniikka & Jutustelu | 6 | 27.03.2007 18:28 |
Kokemuksia Super Swamper LTB:stä kaivataan | okkiM | Tekniikka & Jutustelu | 16 | 07.08.2006 19:08 |
Vinkkejä / kokemuksia kaivataan | ttimonen | Tekniikka & Jutustelu | 71 | 11.09.2005 10:15 |
Kokemuksia offimiehiltä kaivataan : PMR puhelimet! | Hujane | Tekniikka & Jutustelu | 15 | 03.11.2004 20:03 |