Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Chit-Chat
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Chit-Chat Tämä foorumi on tarkoitettu epämääräiseen jauhamiseen, eikä asian ole pakko liittyä suoraan offroadiin.

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 01.11.2018, 07:50
Viipo:n Avatar
Viipo Viipo ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 06.09.06
Sijainti: Joensuu, .
Viestit: 4.183
Perusasetus

Tuota, jos massikan takaperän stefa vuotaa, niin antaa sen vuotaa ja lisäilee vaan öljyä.
Tuossa vasta kesällä yksi tuttava rupesi vaihtamaan stefaa, ja taisi tuloksena olla monella sadalla eurolla rikkinäisiä osia? Ainakin kuoret tais haleta irti prässätessä jne. Prässisovitteet on siis todella tiukat.

Merkkihuollostakin kun neuvoa kyseli stefan vaihtoon, niin vastauksena oli "onnea yritykseen".

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 01.11.2018, 10:49
James1987 James1987 ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 18.10.18
Sijainti: Savonlinna
Viestit: 47
Perusasetus

Omaan jamekseeni on kertaalleen vasemmalle puolelle vaihdettu stefa reilu 20 vuotta sitten onnistuneesti silloisessa valmetin merkkihuollossa, joten vielä en lyö hanskoja tiskiin asian kanssa...

Kaikki on kyllä mahdollista. ``Toivotaan parasta ja pelätään pahinta``

Täytyy lähteä jameksen kimppuun purkamaan paneettipyörästöjä joiden purkamisesta liitän kuvia myöhemmin.

Aijemmin tänään kävin tilaamassa uloimmat stefat planeettapyörästöihin ja korkki tiivisteet paikallisesta hankkijasta jamesin varaosakirjan numeroilla. Sisempi stefa jäi viellä epäselväksi koon puolesta ja onko sitä edes olemassa jamesin perässä? Enkä saanut oikein selvää räjäytys kuvastakaan onko siellä sitä.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 01.11.2018, 14:10
Julle vaan Julle vaan ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 25.11.09
Sijainti: Sibbo
Viestit: 136
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Viipo Näytä viesti
Tuota, jos massikan takaperän stefa vuotaa, niin antaa sen vuotaa ja lisäilee vaan öljyä.
Tuossa vasta kesällä yksi tuttava rupesi vaihtamaan stefaa, ja taisi tuloksena olla monella sadalla eurolla rikkinäisiä osia? Ainakin kuoret tais haleta irti prässätessä jne. Prässisovitteet on siis todella tiukat.

Merkkihuollostakin kun neuvoa kyseli stefan vaihtoon, niin vastauksena oli "onnea yritykseen".
No kylläpä on peloteltu. Itekkin netistä luin ohjeet että vie merkkihuoltoon tai tarvii ainakin 40 tonnin prässin. Piti kuitenki kokeilla ite. Ei ollu ameriikan temppu. Ulosvetoon riitti M24 pultin jengassa voima. Kasaan tohon ja pakastimen avulla heittämällä. On pysyny öljyt navassa. Tämä oli siis Massikka 175 raktori, kai nyt kaivurissa vähän järeemmät systeemit on?
Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	CAM00649.jpg‎
Views:	938
Size:	88,9 Kt
ID:	88187   Click image for larger version

Name:	CAM00650.jpg‎
Views:	1035
Size:	95,5 Kt
ID:	88188   Click image for larger version

Name:	CAM00651.jpg‎
Views:	946
Size:	91,1 Kt
ID:	88189  
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 01.11.2018, 19:11
James1987 James1987 ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 18.10.18
Sijainti: Savonlinna
Viestit: 47
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Julle vaan Näytä viesti
No kylläpä on peloteltu. Itekkin netistä luin ohjeet että vie merkkihuoltoon tai tarvii ainakin 40 tonnin prässin. Piti kuitenki kokeilla ite. Ei ollu ameriikan temppu. Ulosvetoon riitti M24 pultin jengassa voima. Kasaan tohon ja pakastimen avulla heittämällä. On pysyny öljyt navassa. Tämä oli siis Massikka 175 raktori, kai nyt kaivurissa vähän järeemmät systeemit on?
Kiitokset neuvosta! kokeilen samalla taktiikalla itsekkin. Planeetta pyörästö napoineen näyttää ihan samalta jameksessa kuin edellä mainittu MF.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 01.11.2018, 22:53
Säätäjä_setä:n Avatar
Säätäjä_setä Säätäjä_setä ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 07.12.08
Sijainti: Espoo
Viestit: 723
Perusasetus

Planeettavaihteiden öljyt


Kiitos vinkeistä. Jäi vaan kaivamaan tuo yksityiskohta kun edellisessa MF50B koneessa murikat saman näköiset ja niissä erilliset öljyt. Jossain James papereissa myös vilahti erilliset 80W90 vaihteistoöljyt planeettavaihteille. Lopullinen varmuus saadaan kun James1987 purkaa tämän 52D:n akselin.

En ole öljyasiantuntija, mutta mielenkiintoinen ratkaisu jos tollanen erityisen suurien pintapaineiden alaiset hammaspyörät voidellaan yleisöljyllä.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 11.11.2018, 23:20
Säätäjä_setä:n Avatar
Säätäjä_setä Säätäjä_setä ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 07.12.08
Sijainti: Espoo
Viestit: 723
Perusasetus

Ihmeremmi


Tänään isäinpäivänä tuli kiva yllätys. Kundi oli hommannut pätkän tuota aiemmin mainittua palaremmiä. Juuri nyt James ei tartte uutta, mutta hyvä olla hyllyssä jos sattuu katkeemaan niin ei tule päiväkausien pitt stoppi.

Materiaali tuntui niin muoviselta, että yhtä lenkkiä piti heti koittaa polttaa. Ei tunnu palavan sulaa kyllä suoraan liekissä. Sitten joskus käyttö paljastaa kuinka tollanen kestää. Hyvä idea ainakin hätäkorjauksiin. Lapsuuden muistoina on, että isäukkovainaa teki tien päällä Morrikseen remmin pyykkinarusta kun muuta materiaalia ei ollut.
Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	IMG_5733.JPG‎
Views:	856
Size:	260,2 Kt
ID:	88343  
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 12.11.2018, 07:48
J0hannes:n Avatar
J0hannes J0hannes ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 29.07.08
Sijainti: Espoo
Viestit: 1.040
Blog Entries: 20
Perusasetus

Kiinasta saa varsin kohtuulliseen hintaan.
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 16.11.2018, 17:23
James1987 James1987 ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 18.10.18
Sijainti: Savonlinna
Viestit: 47
Perusasetus

James taka-akselin stefan vaihto


Stefojen vaihto remontti on vähän viivästynyt osien saannin ja muiden kiireiden suhteen.

Aijemmin linkittämien videoiden nähdyllä tavalla sain jameksen napoihin vaihdettua stefat sekä kasattua navat ja toisen navan sain pulttipyssyllä ja 30mm kierretangolla ja mutterilla irroitettua planeettapyörästön rungosta kevyesti niinkuin täällä aijemmin neuvottiin. Toinen puoli oli käytettävä prässissä, koska loppui voima kesken pulttipistoolista. Prässäys tapahtui videolla esitetyllä tavalla ja kaikki navan osat jäivät ehjäksi, joten turhaa pelkoa sen puolesta että hajottaisi prässissäkään mf taka akselin napoja, kunhan sen tekee oikein. Korjaamo missä käytin prässättävänä navan oli paikallinen MF korjaamo ja varaosa myyjä. Siellä oli asentaja/varaosa myyjä ennenkin näitä napoja prässännyt ja sanoi että viimeksi ei napa irronnut kuin lämpöä antamalla ennen prässillä painamista.

Omassa jameksessa oli herra korroosion syömät taka akselin planeetta pyörästön ``kotelon `` kuusikoloruuvit, jotka oli uusittava sekä osa oli vaihtunut 8.8 lujuudeksi. Ostin uudet kuusiokoloruuvit IKH liikkeestä 12.9 lujuudella 20kpl M12x100 ja 4kpl M12x90 sekä M12 nyloc mutterit 10.9 lujuudella 24kpl ja M12 8.8 lujuudella alustevyjä (kilopultti tavara) 24kpl

Tarvittaville kuusiokolopulteille, muttereille ja aluslevyille hintaa tuli 65e ja stefoille sekä tarvittaville tiivisteille hintaa tuli 30.60e

Kuusiokoloruuvien kannasta jouduin hiukan loveamaan kulmahiomakoneella pois että sopivat paikallensa ja näin myöskin oli vanhoissa kuusiokoloruuveissa tehty.

Remontin yhteydessä selvisi ettei jameksen taka akselissa planeettapyörästöissä ei ole sisempää stefaa eli planeetta pyörästön voitelu tapahtuu vaihdelaatikon öljyllä. taka akseli ja vaihteisto on samaa öljytilaa.

Itse seuraavan kerran vaihteistoöljyn vaihdon yhteydessä käytän planeetta pyörästöjen öljyntyhjennystulppia auki. Planeettapyörästöönhän jää kondessi vesi ja muu roska öljyjen sekaan pyörimään sen verran suljetulta tilalta näyttää vaikkei sisempää stefaa siellä olekkaan.
Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	IMG-20181104-WA0004.jpg‎
Views:	802
Size:	122,0 Kt
ID:	88381   Click image for larger version

Name:	IMG-20181104-WA0006.jpg‎
Views:	865
Size:	92,8 Kt
ID:	88382   Click image for larger version

Name:	IMG_20181101_181858.jpg‎
Views:	774
Size:	145,9 Kt
ID:	88383   Click image for larger version

Name:	IMG_20181101_144753.jpg‎
Views:	787
Size:	91,0 Kt
ID:	88384   Click image for larger version

Name:	IMG_20181101_125801.jpg‎
Views:	826
Size:	149,2 Kt
ID:	88385  

Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Kokemuksia kaivataan Suzuki grand vitarasta. GrapL Chit-Chat 2 28.04.2017 08:32
Aga tig neuvoja kaivataan. Pecos Tekniikka & Jutustelu 6 27.03.2007 18:28
Kokemuksia Super Swamper LTB:stä kaivataan okkiM Tekniikka & Jutustelu 16 07.08.2006 19:08
Vinkkejä / kokemuksia kaivataan ttimonen Tekniikka & Jutustelu 71 11.09.2005 10:15
Kokemuksia offimiehiltä kaivataan : PMR puhelimet! Hujane Tekniikka & Jutustelu 15 03.11.2004 20:03


Sivu luotu: 01:50 (GMT +2).