![]() |
![]() |
|
Chit-Chat Tämä foorumi on tarkoitettu epämääräiseen jauhamiseen, eikä asian ole pakko liittyä suoraan offroadiin. |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]() KauhatMitenkäs Savonlinnan James talvehti. Oliko liiterissä vai hommissa? Tänään alko satamaan niin julmasti, että pulttimysteerin tutkiminen jäi. Otin kuitenkin mittanauhalla suunnilleen mittoja kauhoista ja vertasin niitä ohjekirjasta löytyviin mittoihin. Kuokka Etureunasta tappiin kuten kirjan mitta noin 1020mm. Leveys 700mm mitä kirjassa ei ole mainittu. Tyyppikilven mukaan tämä on 300l kuokka, mutta kirjan kuvassa on listattu vieläkin suurempi 400l malli. Iso ja painavahan toi on. Ojakauha Ei ole kilpeä. Mitat: Levein kohta 1770, kärjestä tappiin 920 ja kärjen leveys noin 250. Kirjassa ei ole mittoja tälle pelto-ojakuupalle, mutta lienee tuo 350l malli. Myös iso ja painava. Kaapelikauha Ei tämäkään ihan pieni ole. Kärjestä tappiin noin 960mm ja leveys 420mm. Tilttikauha Tämä on selvästi jonkun sepän omavalmista. Leveys huulessa 1350 ja yläosassa 1200mm. Huulesta ylälaitaan (kita) noin 700mm. On vähän kevyttekoisempi kuin muut, mutta painoa tulee pirusti lisää tilttikamoista ja kiinnikkeestä. Eli kyllä koneen vakiokauhoja näyttäisivät olevan. Vielä kysymys: En ole löytänyt mistää nimeä tälle Jameksen pikakiinnikkeelle. Ei ole toistaiseksi tarvinnu tietääkkään, mutta joskus sekin hetki tulee.
|
#2
|
|||
|
|||
![]()
Kiitokset kysymästä! James oli talvella pihalumikoneena ja mökilläkin tuli sillä tietä aurattua. Mökille matkaa n.7km joka tuli ajettua edestakaisin noin nelisen kertaa. Tosin tuli huomattua talvella että nostaa rajustikkin lämpöjä moottorista raskaalla kaasujalalla lumipenkkoja siirrellessä. Tällä hetkellä james odottaa katoksessa aikaa jolloin kerkeän tekemään jarrupääsylintereihin remontin ja vaihtamaan jarruneste säiliön sekä tähän liittyvät hilppeet. startissakin solenoidi jumitti talvella enkä toisinaan saanut yksin sitä starttaamaan ilman apukättä koneen ulkopuolella, joka starttaus hetkellä kevyesti naputti startin solenoidiin vasaralla eli startin vaihto myös tekemättömien töiden listalla...
Miten säätäjäsedällä pysyy moottorin lämmöt kurissa jameksella työskennellessä? Kauhan kokoja en juuri nyt pysty kertomaan mitä itsellä löytyy, mutta täytyy käydä huomenna koirien kanssa mittaamassa omien kauhojen koot ja katsomassa tyyppikilvet. Omaan jamekseen on 90-luvun alussa Pomelta (Pomarkun Urakoitsijatarvike Oy) ostettu 4 kauhaa. Pomelta voisi kysyä löytyykö sovitetta jamekseen??? Edesmennyt ukkini osti jameksen niin mukaan tuli eteen ja taakse kauhat. Kaupan mukana taakse tullut kauha on sen verran iso ja raska rakenteinen ettei james kestä pystyssä sivulle suoraksi ojennettuna täynä maa ainesta. Kyseinen kauha ei ole juuri ollut käytössä ostohetken jälkeen, mutta on tallessa sovitteiden takia |
#3
|
||||
|
||||
![]()
Ei ole vielä lämmöistä kokemusta kun ei ole päässyt kunnolla "työntämään". Syksy meni kotiintulo remontteja tehdessä. Jäähdyttimen tunnelin ja sivuverkkojen rakenne näyttää sellaselta, että ei tartte jäähdyttimen kennon kauheasti olla tukossa niin ei jaksa enää ilma virrata ja jäähdytin tehdä hommiaan.
Paljonko sulla palo öljyä tunnissa noissa lumihommissa? Antaa vähän vihjettä siitä millä teholla motti toimii tossa hommassa. |
#4
|
||||
|
||||
![]() syylari
Tänään vaihdoin hydrauliöljyt. Samalla kattelin jäähdyttimiä. Tukossahan ne hiekka/rasva paskaa täynnä. Kannattaa varmaan sinunkin tutkia ja putsata.
|
#5
|
||||
|
||||
![]() Poika
Selvä poikahan se on ja osaa vielä kusta pulloonkin!
Paluufiltterin vaihto samalla. Filtterin sisällä olevassa magneettitangossa oli jonkinverran "teräs-sakkaa", mutta ei mitään palasia. Uuden öljyn kaato meni helposti filtterin reijästä, ei tarvinnu lirutella. Määrä on vähän hämärä huttu. Uuutta öljyä meni vain 80l vaikka sylinterit oli kirjan ohjeen mukaisesti (niin moni sisällä kun vaan menee). Mulla on kaksi eri vuosimallin kirjaa ensimmäinen sanoo 90l / koko tilavuus 150l toinen 67/130 tai 90/150. ei kerrota, mutta riippuu todennäköisesti lisälaitteista. |
#6
|
||||
|
||||
![]() Jarrunestesäiliö ja etuakselin rasvaus
Satuin tarkastamaan jarrunesteen. Tyhjähän se oli. Kun kerran vuotaa jostain niin siirsin säiliön tuvan puolelle niin helpompi seurata.
Rasvailin jo aikaisemmin vetonivelet ja muut akseliston nipat, mutta kiikkuakseli jäi rasvaamatta kun nippaa ei löytynyt. Tänään helvetinmoisen tutkimisen ja hakemisen jälkeen löytyi. Hydrauli-insinööri on vetänyt sen letkulla laturin viereen. Helppo kuin mikä kun vaan tietää missä se on. Hyvä oivallus. |
#7
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Vastaavan jäähdytin järjestelmän sisäpesun tein valmet 865 seuraavasti: kaksi pulloa jäähdyttimen sisäpesu ainetta jäähdyttimen korkista sisään ja käyttö lämpimäksi. Annoin hetken jäähtyä ja laskin nesteet pois alavesiletkusta sekä lohkon kyljestä olevassa tyhjennystulpasta . Sakkaista nestettä tuli reilusti. Puhdasta vettä seuraavaksi jäähdytys järjestelmä täyteen ja yksi pullo lisää jäähdyttimen pesuainetta. Reilu ajolenkki ja nesteet laskin taas ulos. Uudelleen puhtaat vedet sisään ja uusi ajolenkki. nesteet ulos ja uudet sisään. Puhtaalla vedellä huuhtelin muutaman kerran pesujen jälkeen jäähdytys järjestelmän. Lisäsin uudet jäähdytys nesteet uuden alavesiletkun ja tyhjennys tulpan tiivisteen kera. Nyt positiivisesti tuli huomattua että valmet 865 käy paljon kylmempänä kun kivettymät yms. lähti pois pesujen ja huuhteluiden yhteydessä. Enkä tietenkään lisännyt kylmää vettä/jäähdytin nestettä kuumaan moottoriin vaan annoin jäähtyä rauhassa ennen lisäystä! Ainiin ja uuden jäähdytin nesteen sekoitan aina tislattuun akkuveteen ja näin yritän vähentään kalkin ja sakan kertymistä! Viimeksi muokannut James1987 : 01.07.2019 12:05 |
#8
|
||||
|
||||
![]()
https://www.youtube.com/watch?v=cktOYvvZP_Q
Toimii, nopea ilmassa ja hidas maassa mutta aina se lapion voittaa ![]() |
#9
|
||||
|
||||
![]()
Näppärän oloinen vehje tuo "traktorikaivuri". Vaikka keveys ei olekkaan kaivinkoneen toivotuin ominaisuus niin joskus siitä on hyötyäkin. Tolla todennäköisesti pääsee aika pehmosiin paikkoihin. Itte kokeilin päästä perkaamaan ojaa kuivan tuntuista peltosarkaa pitkin. James eteni 50m ja sitten rauhallisesti upposi paikalleen. Tulihan se tietysti kaivinvehkeillä sieltä pois, mutta en olisi uskonut uppoavan kuivan oloiseen heinittyneeseen peltoon.
|
#10
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
|
#11
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Ei vastaa kysymykseen, ihan vaan tiedoksi jos auttaa oikean vastauksen etsinnässä.
__________________
www.OFFROADOULU.com |
#12
|
||||
|
||||
![]()
Mielestäni tuo Jameksen kiinnike on ihan omansa. Vanhana mukavan väljä klonksuja.
|
#13
|
||||
|
||||
![]() Kynnet
Alkaa selviämään kun kyselee. Gjerstadilta tuli vastaus, että kynnet ovat KVX:n tavaraa ja pultit vaativat lyöntiavaimen mitä myyvät 90,- alv0 hintaan. Se ei selvinny mitä ovat kuupassa näkyvät uraruuvit. Selitys voi olla, että jostain syystä isojen pulttien päässä vaan on tollanen ura.
No kun tuo KVX selvisi niin tietoa alkoi löytymään netistä. KVX on Komatsun omistama norjalainen firma. https://www.kvx.no/en/about/history/ Sitten löytyi brosyyri mistä pääsi oman asian jäljille. Sivuilla 10 ja 90 oleelliset jutut. Työkalut: tuo speciali avain ja 10kg leka! Momentti noille pulteille näyttäisi olevan 3000Nm luokkaa. https://www.kvx.no/wp-content/upload...tcatalogue.pdf Kävin Puuilosta ostamassa tollasen 32/33mm rengasavaimen mistä meinaa askarrella lyöntiavaimen. Katsotaan miten äijän käy. |
#14
|
||||
|
||||
![]() Huulilevy
Muisti on hyvä, mutta helvetin lyhyt.
Koneen mukana tuli hervoton (85cm pitkä) pakki missä oli pääosin vaihdettuja letkuja. Pohjella oli jotain työkalujakin, sylinteriavaimia sun muuta ja tuo KVX:n leka-avain minkä olin unohtanut. Tuo avain ja 12kg leka teki hommat eikä ollu edes tiuksaas noilla työkaluilla. Rautakangella tosin piti irroittaa avain pultista. Pultit on jengan harjalta mitattuna 27mm. 3mm nousu kierteessä 3mm. Lähtötilanteessa hämäsi tuo uraruuvin kannalta näyttänyt ura pultin päässä. Tarkoitusta en tiedä vieläkään. Vinkkejä jos joku tietää mistä saisi tollasia 27x3mm muovisia tulppia mitä voisi vetää tyhjiin reikiin jos joskus tarttee asentaa levy takaisin. Viimeksi muokannut Säätäjä_setä : 31.05.2019 23:42 |
#15
|
||||
|
||||
![]() Tyhmyys
Tyhmyydestä kärsii lompakko.
Piti olla helppo terapiahomma vaihtaa vanha betoniputkirumpu. Tuli vähän liian ahneesti tilttikauhalla väännettyä putkea savesta ja helvetillinen pamaus ja tiltti veltoksi. Illalla purin tilttisylinterin ja vika löytyi heti. Menny pe...le männänvarsi poikki. Vika on tietysti kuskin pukilla, mutta vähän on disainissakin. Tuo tiltti kun on toteutettu vaihtoventtiilillä niin piirissä ei ole mitään ylipaine varoa kun vaihtoventtiili on lepoasennossa. Tossa tilassa kun antaa voimaa kuuppaan (sylinteriin) niin mikään ei rajoita painetta ja voimia. Osaisko joku antaa suoraan vihjeitä mistä löytyisi kaksisuuntainen ylipaineventtiili minkä voisi laittaa sylinterin yli. Kunhan ensin saa hommattua uuden sylinterin jostain. |
#16
|
|||
|
|||
![]()
Olisiko esim tuosta apua:
https://www.hydrauliikkapumppu.fi/tu...u-14-10180-bar Googleen "kaksoispaineenrajoitusventtiili" niin vaihtoehtoja on runsaasti. |
#17
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Kaksoispaineenrajoitusventtiili ilmeisesti auttaa tässä tapauksessa vain toisensuuntaiseen kuormitukseen (mäntää vedetään väkisin ulospäin) mutta toiseen suuntaan se ei taida auttaa (jos mäntää painetaan väkisin sisään niin männän takana oleva öljy ei mahdu männänvarren puolelle), mahtaisiko kaksoispaineenrajoitusventtiili tankkiliitännällä olla parempi vaihtoehto? Kannattaa kysyä hydrauliliikkeessä ja selittää tilanne. |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Kokemuksia kaivataan Suzuki grand vitarasta. | GrapL | Chit-Chat | 2 | 28.04.2017 08:32 |
Aga tig neuvoja kaivataan. | Pecos | Tekniikka & Jutustelu | 6 | 27.03.2007 18:28 |
Kokemuksia Super Swamper LTB:stä kaivataan | okkiM | Tekniikka & Jutustelu | 16 | 07.08.2006 19:08 |
Vinkkejä / kokemuksia kaivataan | ttimonen | Tekniikka & Jutustelu | 71 | 11.09.2005 10:15 |
Kokemuksia offimiehiltä kaivataan : PMR puhelimet! | Hujane | Tekniikka & Jutustelu | 15 | 03.11.2004 20:03 |