Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Chit-Chat
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Chit-Chat Tämä foorumi on tarkoitettu epämääräiseen jauhamiseen, eikä asian ole pakko liittyä suoraan offroadiin.

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 27.05.2019, 00:37
Säätäjä_setä:n Avatar
Säätäjä_setä Säätäjä_setä ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 07.12.08
Sijainti: Espoo
Viestit: 702
Perusasetus

Kauhat


Mitenkäs Savonlinnan James talvehti. Oliko liiterissä vai hommissa?

Tänään alko satamaan niin julmasti, että pulttimysteerin tutkiminen jäi. Otin kuitenkin mittanauhalla suunnilleen mittoja kauhoista ja vertasin niitä ohjekirjasta löytyviin mittoihin.

Kuokka
Etureunasta tappiin kuten kirjan mitta noin 1020mm. Leveys 700mm mitä kirjassa ei ole mainittu. Tyyppikilven mukaan tämä on 300l kuokka, mutta kirjan kuvassa on listattu vieläkin suurempi 400l malli. Iso ja painavahan toi on.

Ojakauha
Ei ole kilpeä. Mitat: Levein kohta 1770, kärjestä tappiin 920 ja kärjen leveys noin 250. Kirjassa ei ole mittoja tälle pelto-ojakuupalle, mutta lienee tuo 350l malli. Myös iso ja painava.

Kaapelikauha
Ei tämäkään ihan pieni ole. Kärjestä tappiin noin 960mm ja leveys 420mm.

Tilttikauha
Tämä on selvästi jonkun sepän omavalmista. Leveys huulessa 1350 ja yläosassa 1200mm. Huulesta ylälaitaan (kita) noin 700mm. On vähän kevyttekoisempi kuin muut, mutta painoa tulee pirusti lisää tilttikamoista ja kiinnikkeestä.

Eli kyllä koneen vakiokauhoja näyttäisivät olevan.

Vielä kysymys: En ole löytänyt mistää nimeä tälle Jameksen pikakiinnikkeelle. Ei ole toistaiseksi tarvinnu tietääkkään, mutta joskus sekin hetki tulee.

Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	ojakauha.jpg‎
Views:	337
Size:	135,5 Kt
ID:	91209   Click image for larger version

Name:	kaapelikauha.jpg‎
Views:	296
Size:	163,8 Kt
ID:	91210   Click image for larger version

Name:	tilttikauha.jpg‎
Views:	332
Size:	195,1 Kt
ID:	91211   Click image for larger version

Name:	James_kirja_kauhat_1.jpg‎
Views:	389
Size:	153,5 Kt
ID:	91212   Click image for larger version

Name:	James_kirja_kauhat_2.jpg‎
Views:	305
Size:	99,1 Kt
ID:	91213  

Click image for larger version

Name:	kiinnike.jpg‎
Views:	315
Size:	280,6 Kt
ID:	91214  
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 27.05.2019, 15:40
James1987 James1987 ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 18.10.18
Sijainti: Savonlinna
Viestit: 47
Perusasetus

Kiitokset kysymästä! James oli talvella pihalumikoneena ja mökilläkin tuli sillä tietä aurattua. Mökille matkaa n.7km joka tuli ajettua edestakaisin noin nelisen kertaa. Tosin tuli huomattua talvella että nostaa rajustikkin lämpöjä moottorista raskaalla kaasujalalla lumipenkkoja siirrellessä. Tällä hetkellä james odottaa katoksessa aikaa jolloin kerkeän tekemään jarrupääsylintereihin remontin ja vaihtamaan jarruneste säiliön sekä tähän liittyvät hilppeet. startissakin solenoidi jumitti talvella enkä toisinaan saanut yksin sitä starttaamaan ilman apukättä koneen ulkopuolella, joka starttaus hetkellä kevyesti naputti startin solenoidiin vasaralla eli startin vaihto myös tekemättömien töiden listalla...

Miten säätäjäsedällä pysyy moottorin lämmöt kurissa jameksella työskennellessä?

Kauhan kokoja en juuri nyt pysty kertomaan mitä itsellä löytyy, mutta täytyy käydä huomenna koirien kanssa mittaamassa omien kauhojen koot ja katsomassa tyyppikilvet. Omaan jamekseen on 90-luvun alussa Pomelta (Pomarkun Urakoitsijatarvike Oy) ostettu 4 kauhaa. Pomelta voisi kysyä löytyykö sovitetta jamekseen??? Edesmennyt ukkini osti jameksen niin mukaan tuli eteen ja taakse kauhat. Kaupan mukana taakse tullut kauha on sen verran iso ja raska rakenteinen ettei james kestä pystyssä sivulle suoraksi ojennettuna täynä maa ainesta. Kyseinen kauha ei ole juuri ollut käytössä ostohetken jälkeen, mutta on tallessa sovitteiden takia
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 27.05.2019, 21:08
Säätäjä_setä:n Avatar
Säätäjä_setä Säätäjä_setä ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 07.12.08
Sijainti: Espoo
Viestit: 702
Perusasetus

Ei ole vielä lämmöistä kokemusta kun ei ole päässyt kunnolla "työntämään". Syksy meni kotiintulo remontteja tehdessä. Jäähdyttimen tunnelin ja sivuverkkojen rakenne näyttää sellaselta, että ei tartte jäähdyttimen kennon kauheasti olla tukossa niin ei jaksa enää ilma virrata ja jäähdytin tehdä hommiaan.

Paljonko sulla palo öljyä tunnissa noissa lumihommissa? Antaa vähän vihjettä siitä millä teholla motti toimii tossa hommassa.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 15.06.2019, 23:35
Säätäjä_setä:n Avatar
Säätäjä_setä Säätäjä_setä ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 07.12.08
Sijainti: Espoo
Viestit: 702
Perusasetus

syylari


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja James1987 Näytä viesti
Kiitokset kysymästä!
Miten säätäjäsedällä pysyy moottorin lämmöt kurissa jameksella työskennellessä?
Tänään vaihdoin hydrauliöljyt. Samalla kattelin jäähdyttimiä. Tukossahan ne hiekka/rasva paskaa täynnä. Kannattaa varmaan sinunkin tutkia ja putsata.
Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	syylari.jpg‎
Views:	366
Size:	141,9 Kt
ID:	91443  
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 15.06.2019, 23:49
Säätäjä_setä:n Avatar
Säätäjä_setä Säätäjä_setä ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 07.12.08
Sijainti: Espoo
Viestit: 702
Perusasetus

Poika


Selvä poikahan se on ja osaa vielä kusta pulloonkin!

Paluufiltterin vaihto samalla. Filtterin sisällä olevassa magneettitangossa oli jonkinverran "teräs-sakkaa", mutta ei mitään palasia.

Uuden öljyn kaato meni helposti filtterin reijästä, ei tarvinnu lirutella. Määrä on vähän hämärä huttu. Uuutta öljyä meni vain 80l vaikka sylinterit oli kirjan ohjeen mukaisesti (niin moni sisällä kun vaan menee). Mulla on kaksi eri vuosimallin kirjaa ensimmäinen sanoo 90l / koko tilavuus 150l toinen 67/130 tai 90/150. ei kerrota, mutta riippuu todennäköisesti lisälaitteista.
Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	poika.jpg‎
Views:	343
Size:	177,1 Kt
ID:	91444   Click image for larger version

Name:	poika_kusee_pulloon.jpg‎
Views:	325
Size:	343,3 Kt
ID:	91445   Click image for larger version

Name:	filtteri_1.jpg‎
Views:	331
Size:	105,8 Kt
ID:	91446   Click image for larger version

Name:	filtteri_2.jpg‎
Views:	350
Size:	161,9 Kt
ID:	91447   Click image for larger version

Name:	filtteri_magneetti.jpg‎
Views:	354
Size:	94,5 Kt
ID:	91448  

Click image for larger version

Name:	aputoika_kaataa.jpg‎
Views:	344
Size:	144,7 Kt
ID:	91449  
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 15.06.2019, 23:55
Säätäjä_setä:n Avatar
Säätäjä_setä Säätäjä_setä ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 07.12.08
Sijainti: Espoo
Viestit: 702
Perusasetus

Jarrunestesäiliö ja etuakselin rasvaus


Satuin tarkastamaan jarrunesteen. Tyhjähän se oli. Kun kerran vuotaa jostain niin siirsin säiliön tuvan puolelle niin helpompi seurata.

Rasvailin jo aikaisemmin vetonivelet ja muut akseliston nipat, mutta kiikkuakseli jäi rasvaamatta kun nippaa ei löytynyt. Tänään helvetinmoisen tutkimisen ja hakemisen jälkeen löytyi. Hydrauli-insinööri on vetänyt sen letkulla laturin viereen. Helppo kuin mikä kun vaan tietää missä se on. Hyvä oivallus.
Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	jarrunestesäiliö.jpg‎
Views:	399
Size:	134,8 Kt
ID:	91450   Click image for larger version

Name:	etuakseli_rasvaus.jpg‎
Views:	392
Size:	243,6 Kt
ID:	91451   Click image for larger version

Name:	etuakseli_rasvanippa.jpg‎
Views:	415
Size:	78,5 Kt
ID:	91452  
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 01.07.2019, 11:55
James1987 James1987 ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 18.10.18
Sijainti: Savonlinna
Viestit: 47
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Säätäjä_setä Näytä viesti
Tänään vaihdoin hydrauliöljyt. Samalla kattelin jäähdyttimiä. Tukossahan ne hiekka/rasva paskaa täynnä. Kannattaa varmaan sinunkin tutkia ja putsata.
totta! olen koneen pesun yhteydessä pessyt liuotin pesuaineilla kyseisiä paikkoja. Mielessä on käynyt jäähdyttimen irroitus ja kunnollinen pesu sekä paineilmalla varovainen puhdistus kun tässä ehdin vaihtamaan uudet jäähdytin nesteet taas kerran. Ajattelin tehdä jäähdytys järjestelmän kunnollisen pesun ja kunnollisen huuhtelun jäähdyttimen pesu aineilla. Tilasin jo saksasta uudet ylä ja alavesiletkut hintaan 41,44e. Letkut löytyivät jamesin varaosa kirjan numeroilla nettikaupasta www.schlepper-teile.de

Vastaavan jäähdytin järjestelmän sisäpesun tein valmet 865 seuraavasti: kaksi pulloa jäähdyttimen sisäpesu ainetta jäähdyttimen korkista sisään ja käyttö lämpimäksi. Annoin hetken jäähtyä ja laskin nesteet pois alavesiletkusta sekä lohkon kyljestä olevassa tyhjennystulpasta . Sakkaista nestettä tuli reilusti. Puhdasta vettä seuraavaksi jäähdytys järjestelmä täyteen ja yksi pullo lisää jäähdyttimen pesuainetta. Reilu ajolenkki ja nesteet laskin taas ulos. Uudelleen puhtaat vedet sisään ja uusi ajolenkki. nesteet ulos ja uudet sisään. Puhtaalla vedellä huuhtelin muutaman kerran pesujen jälkeen jäähdytys järjestelmän. Lisäsin uudet jäähdytys nesteet uuden alavesiletkun ja tyhjennys tulpan tiivisteen kera. Nyt positiivisesti tuli huomattua että valmet 865 käy paljon kylmempänä kun kivettymät yms. lähti pois pesujen ja huuhteluiden yhteydessä.

Enkä tietenkään lisännyt kylmää vettä/jäähdytin nestettä kuumaan moottoriin vaan annoin jäähtyä rauhassa ennen lisäystä!

Ainiin ja uuden jäähdytin nesteen sekoitan aina tislattuun akkuveteen ja näin yritän vähentään kalkin ja sakan kertymistä!

Viimeksi muokannut James1987 : 01.07.2019 12:05
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 04.07.2019, 17:10
Lerssinen:n Avatar
Lerssinen Lerssinen ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 21.03.11
Sijainti: Oulainen
Viestit: 1.910
Perusasetus

https://www.youtube.com/watch?v=cktOYvvZP_Q

Toimii, nopea ilmassa ja hidas maassa mutta aina se lapion voittaa
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 04.07.2019, 22:46
Säätäjä_setä:n Avatar
Säätäjä_setä Säätäjä_setä ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 07.12.08
Sijainti: Espoo
Viestit: 702
Perusasetus

Näppärän oloinen vehje tuo "traktorikaivuri". Vaikka keveys ei olekkaan kaivinkoneen toivotuin ominaisuus niin joskus siitä on hyötyäkin. Tolla todennäköisesti pääsee aika pehmosiin paikkoihin. Itte kokeilin päästä perkaamaan ojaa kuivan tuntuista peltosarkaa pitkin. James eteni 50m ja sitten rauhallisesti upposi paikalleen. Tulihan se tietysti kaivinvehkeillä sieltä pois, mutta en olisi uskonut uppoavan kuivan oloiseen heinittyneeseen peltoon.
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 05.07.2019, 08:39
_Metal_:n Avatar
_Metal_ _Metal_ ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 22.10.05
Sijainti: Hausjärvi, Finland.
Viestit: 1.066
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Säätäjä_setä Näytä viesti
Näppärän oloinen vehje tuo "traktorikaivuri". Vaikka keveys ei olekkaan kaivinkoneen toivotuin ominaisuus niin joskus siitä on hyötyäkin. Tolla todennäköisesti pääsee aika pehmosiin paikkoihin. Itte kokeilin päästä perkaamaan ojaa kuivan tuntuista peltosarkaa pitkin. James eteni 50m ja sitten rauhallisesti upposi paikalleen. Tulihan se tietysti kaivinvehkeillä sieltä pois, mutta en olisi uskonut uppoavan kuivan oloiseen heinittyneeseen peltoon.
Kaikki nämä pienipyöräiset on melko onnettomia etenemään muualla kuin kovalla. Ominaisuus.
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 27.05.2019, 22:08
Rak Rak ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 15.03.04
Sijainti: Oulu
Viestit: 1.551
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Säätäjä_setä Näytä viesti

Vielä kysymys: En ole löytänyt mistää nimeä tälle Jameksen pikakiinnikkeelle. Ei ole toistaiseksi tarvinnu tietääkkään, mutta joskus sekin hetki tulee.
-89 c20 länkkärin mukana tuli 1 setti samanlaisia kauhaan hitsattavia pikakiinnikkeitä.
Ei vastaa kysymykseen, ihan vaan tiedoksi jos auttaa oikean vastauksen etsinnässä.
__________________
www.OFFROADOULU.com
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 28.05.2019, 08:36
_Metal_:n Avatar
_Metal_ _Metal_ ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 22.10.05
Sijainti: Hausjärvi, Finland.
Viestit: 1.066
Perusasetus

Mielestäni tuo Jameksen kiinnike on ihan omansa. Vanhana mukavan väljä klonksuja.
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 28.05.2019, 23:21
Säätäjä_setä:n Avatar
Säätäjä_setä Säätäjä_setä ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 07.12.08
Sijainti: Espoo
Viestit: 702
Perusasetus

Kynnet


Alkaa selviämään kun kyselee. Gjerstadilta tuli vastaus, että kynnet ovat KVX:n tavaraa ja pultit vaativat lyöntiavaimen mitä myyvät 90,- alv0 hintaan. Se ei selvinny mitä ovat kuupassa näkyvät uraruuvit. Selitys voi olla, että jostain syystä isojen pulttien päässä vaan on tollanen ura.

No kun tuo KVX selvisi niin tietoa alkoi löytymään netistä. KVX on Komatsun omistama norjalainen firma.
https://www.kvx.no/en/about/history/

Sitten löytyi brosyyri mistä pääsi oman asian jäljille. Sivuilla 10 ja 90 oleelliset jutut. Työkalut: tuo speciali avain ja 10kg leka! Momentti noille pulteille näyttäisi olevan 3000Nm luokkaa.

https://www.kvx.no/wp-content/upload...tcatalogue.pdf

Kävin Puuilosta ostamassa tollasen 32/33mm rengasavaimen mistä meinaa askarrella lyöntiavaimen. Katsotaan miten äijän käy.
Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	IMG_6392.JPG‎
Views:	297
Size:	192,4 Kt
ID:	91228  
Vastaa lainaten
  #14  
Vanha 31.05.2019, 23:22
Säätäjä_setä:n Avatar
Säätäjä_setä Säätäjä_setä ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 07.12.08
Sijainti: Espoo
Viestit: 702
Perusasetus

Huulilevy


Muisti on hyvä, mutta helvetin lyhyt.
Koneen mukana tuli hervoton (85cm pitkä) pakki missä oli pääosin vaihdettuja letkuja. Pohjella oli jotain työkalujakin, sylinteriavaimia sun muuta ja tuo KVX:n leka-avain minkä olin unohtanut.

Tuo avain ja 12kg leka teki hommat eikä ollu edes tiuksaas noilla työkaluilla. Rautakangella tosin piti irroittaa avain pultista.

Pultit on jengan harjalta mitattuna 27mm. 3mm nousu kierteessä 3mm. Lähtötilanteessa hämäsi tuo uraruuvin kannalta näyttänyt ura pultin päässä. Tarkoitusta en tiedä vieläkään. Vinkkejä jos joku tietää mistä saisi tollasia 27x3mm muovisia tulppia mitä voisi vetää tyhjiin reikiin jos joskus tarttee asentaa levy takaisin.
Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	pakki.jpg‎
Views:	325
Size:	133,5 Kt
ID:	91283   Click image for larger version

Name:	Ileka-avain.jpg‎
Views:	326
Size:	178,2 Kt
ID:	91284   Click image for larger version

Name:	aukaisu.jpg‎
Views:	326
Size:	168,3 Kt
ID:	91285   Click image for larger version

Name:	avattu.jpg‎
Views:	301
Size:	193,3 Kt
ID:	91286   Click image for larger version

Name:	irti.jpg‎
Views:	301
Size:	158,7 Kt
ID:	91287  

Click image for larger version

Name:	jengat.jpg‎
Views:	309
Size:	121,7 Kt
ID:	91288   Click image for larger version

Name:	pultit.jpg‎
Views:	316
Size:	78,7 Kt
ID:	91289  

Viimeksi muokannut Säätäjä_setä : 31.05.2019 23:42
Vastaa lainaten
  #15  
Vanha 31.05.2019, 23:38
Säätäjä_setä:n Avatar
Säätäjä_setä Säätäjä_setä ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 07.12.08
Sijainti: Espoo
Viestit: 702
Perusasetus

Tyhmyys


Tyhmyydestä kärsii lompakko.
Piti olla helppo terapiahomma vaihtaa vanha betoniputkirumpu. Tuli vähän liian ahneesti tilttikauhalla väännettyä putkea savesta ja helvetillinen pamaus ja tiltti veltoksi.
Illalla purin tilttisylinterin ja vika löytyi heti. Menny pe...le männänvarsi poikki. Vika on tietysti kuskin pukilla, mutta vähän on disainissakin. Tuo tiltti kun on toteutettu vaihtoventtiilillä niin piirissä ei ole mitään ylipaine varoa kun vaihtoventtiili on lepoasennossa. Tossa tilassa kun antaa voimaa kuuppaan (sylinteriin) niin mikään ei rajoita painetta ja voimia.
Osaisko joku antaa suoraan vihjeitä mistä löytyisi kaksisuuntainen ylipaineventtiili minkä voisi laittaa sylinterin yli. Kunhan ensin saa hommattua uuden sylinterin jostain.
Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	rumpuputket.jpg‎
Views:	334
Size:	157,9 Kt
ID:	91290   Click image for larger version

Name:	retkes.jpg‎
Views:	339
Size:	172,4 Kt
ID:	91291   Click image for larger version

Name:	vika_loyty.jpg‎
Views:	334
Size:	301,2 Kt
ID:	91292  
Vastaa lainaten
  #16  
Vanha 01.06.2019, 07:41
xJ-4x4 xJ-4x4 ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 28.01.05
Sijainti: Turku
Viestit: 93
Perusasetus

Olisiko esim tuosta apua:
https://www.hydrauliikkapumppu.fi/tu...u-14-10180-bar

Googleen "kaksoispaineenrajoitusventtiili" niin vaihtoehtoja on runsaasti.
Vastaa lainaten
  #17  
Vanha 02.06.2019, 21:08
xJ-4x4 xJ-4x4 ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 28.01.05
Sijainti: Turku
Viestit: 93
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Säätäjä_setä Näytä viesti
Tuo tiltti kun on toteutettu vaihtoventtiilillä niin piirissä ei ole mitään ylipaine varoa kun vaihtoventtiili on lepoasennossa.
Tuo vaihtoventtiili jäi mietityttämään.
Kaksoispaineenrajoitusventtiili ilmeisesti auttaa tässä tapauksessa vain toisensuuntaiseen kuormitukseen (mäntää vedetään väkisin ulospäin) mutta toiseen suuntaan se ei taida auttaa (jos mäntää painetaan väkisin sisään niin männän takana oleva öljy ei mahdu männänvarren puolelle), mahtaisiko kaksoispaineenrajoitusventtiili tankkiliitännällä olla parempi vaihtoehto? Kannattaa kysyä hydrauliliikkeessä ja selittää tilanne.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Kokemuksia kaivataan Suzuki grand vitarasta. GrapL Chit-Chat 2 28.04.2017 08:32
Aga tig neuvoja kaivataan. Pecos Tekniikka & Jutustelu 6 27.03.2007 18:28
Kokemuksia Super Swamper LTB:stä kaivataan okkiM Tekniikka & Jutustelu 16 07.08.2006 19:08
Vinkkejä / kokemuksia kaivataan ttimonen Tekniikka & Jutustelu 71 11.09.2005 10:15
Kokemuksia offimiehiltä kaivataan : PMR puhelimet! Hujane Tekniikka & Jutustelu 15 03.11.2004 20:03


Sivu luotu: 18:07 (GMT +2).