Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 04.01.2019, 00:24
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Catrik Näytä viesti
Hyvä huomio, mielestäni se on kuitenkin vaan tehtaan koeajojälki. En ainakaan huomaa että se ois kevennys, vaikka rajalle siihen tuo kosteusjälki näkyis loppuvan.



Niin tuo näyttäisi tekevän, banaanista puuttuu pää. Tämä on niitä asioita kun yrittää päässä miettiä mihin suuntaan pitää säätää että ongelma poistuu, niin tulos on että päänsärkylääkettä tarvii.

Miksei missään ohjeessa neuvottu tekemään myös ulompaan pinjonin laakeriin väljää asennuslaakeria. Tai edes käyttämään vanhaa laakeria säädössä, tarttuu ihan saakelin tiukkaan.
Näyttäs että vetää aivan hampaan päällä.

Pitäs päästä hipelöimään käsissä, että uskaltaisi sanoa jotain varmaa....
Olikohan niin, että sulla on pinjoni nyt reilusti liian kaukana?

Ota toiset välitykset (vanhat tms.) ja katso, että miten tuo kosketuskulma kulma lähtee muuttumaan, kun siirrät pinjonia sisäänpäin...
Jos siirsit jo pinjonia ulospäin, niin pistä alkuperäiseen pikkuisen lisää; siis jos otit pinjonia o,2 mm ulos, niin siirrä nyt 0,3 mm sisään.

Noista "asennuslaakereista" noiden uusian laakerien mitat heittelee niin paljon, että pelkällä asennuslaakerilla ei saa kohdalleen.

p.s onhan sulle selvinnyt, mitä tuo luku tuossa pinjonin päässä merkitsee?
Ainakin joissain välityksissä se on etäisyys lautaspyörän laakerilinjaan; siis käytännössä säätäminen aloitetaan mittaamalla, että mitataan semmoiset shimmit pinjonille, että hammaspyörän pää jää tuolle etäisyydelle laakeripukin linjasta.

Vielä noista laakeroinneista/shimmaamisista: on aika hidasta työtä, jos meinaa saada kunnon kuviot, käyntivälykset ja esijännitykset.

Toki jotkut tekee tuon kirjaimellisesti kädenkäänteessä, ilman värejä, puntareita.....

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 04.01.2019, 00:57
Catrik:n Avatar
Catrik Catrik ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 22.07.13
Sijainti: Oulu
Viestit: 817
Perusasetus

Tiiän mitä se numero meinaa mutta ei mulla oo mitään millä mitata sitä. Vanhasta pinionista en ottanu laakeria irti, silmämääräisesti katoin shimmien paksuuden ja siitä säädin ohjeiden mukaan kauemmaksi, mutta kuvio on silti "väärä" vaikka on keskellä hammasta. Pinionissa kuvio on tuolla ulkoreunassa. Mietin että ehkä hioin asennuslaakerin vahingossa epäkeskeiseksi joten kasasin asennuslaakerilla, hammaskosketus on edelleen samanlainen.

Kyllä tämä on uskomattoman perseestä verrattuna 14 boltin kasaamiseen. Varsinkin carrierin naputtelu paikalleen.

E: hyvä vinkki tuo irtovälityksellä hahmottelu, pitää huomenna kokeilla
Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	IMG_20190103_130539.jpg‎
Views:	758
Size:	224,3 Kt
ID:	89079   Click image for larger version

Name:	IMG_20190103_113630.jpg‎
Views:	740
Size:	173,7 Kt
ID:	89080   Click image for larger version

Name:	IMG_20190103_113606.jpg‎
Views:	499
Size:	248,0 Kt
ID:	89081  

Viimeksi muokannut Catrik : 04.01.2019 01:00
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 04.01.2019, 07:20
TimJus:n Avatar
TimJus TimJus ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 10.01.03
Sijainti: Finland.
Viestit: 1.445
Perusasetus

kuvion liike selitetty yksin kertaisesti


https://www.youtube.com/watch?v=nVb5WRUfM7Y


Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 04.01.2019, 10:14
Rak Rak ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 15.03.04
Sijainti: Oulu
Viestit: 1.551
Perusasetus

Ohessa kuva omasta välityksestä. Eli tehtaan jäljiltä olevaan murikkaan nakkasin uudet laakerit, säädin esijännitykset kohdalleen ja siitä tarkastin. Pinionista ei ole kuvaa, mutta siinä kosketus oli ihan järkevä. Katsoin että kuvio on sen verran hyvä ettei tehtaan shimmejä kannata alkaa muuttelemaan.
Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	DSC_1190.jpg‎
Views:	787
Size:	123,8 Kt
ID:	89083   Click image for larger version

Name:	DSC_1189.jpg‎
Views:	1049
Size:	146,2 Kt
ID:	89084  
__________________
www.OFFROADOULU.com
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Väriaine hammaskosketuksen säätöön! ahku Tekniikka & Jutustelu 28 02.05.2009 11:32
Välityksen muutoksen vaikutus? Rekisteröimätön Tekniikka & Jutustelu 1 16.03.2009 09:35
Välityksen muutos? P.J.S. Tekniikka & Jutustelu 4 16.07.2007 12:50
O:LJ-70 jakol. välityksen.... Oskulennu O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 1 11.03.2007 23:25
Välityksen laskeminen Ex_inkkari Tekniikka & Jutustelu 5 30.08.2005 18:45


Sivu luotu: 06:48 (GMT +2).