![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]()
Lainaus:
Lainaus:
Miksei missään ohjeessa neuvottu tekemään myös ulompaan pinjonin laakeriin väljää asennuslaakeria. Tai edes käyttämään vanhaa laakeria säädössä, tarttuu ihan saakelin tiukkaan.
|
#2
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Pitäs päästä hipelöimään käsissä, että uskaltaisi sanoa jotain varmaa.... Olikohan niin, että sulla on pinjoni nyt reilusti liian kaukana? Ota toiset välitykset (vanhat tms.) ja katso, että miten tuo kosketuskulma kulma lähtee muuttumaan, kun siirrät pinjonia sisäänpäin... Jos siirsit jo pinjonia ulospäin, niin pistä alkuperäiseen pikkuisen lisää; siis jos otit pinjonia o,2 mm ulos, niin siirrä nyt 0,3 mm sisään. Noista "asennuslaakereista" noiden uusian laakerien mitat heittelee niin paljon, että pelkällä asennuslaakerilla ei saa kohdalleen. p.s onhan sulle selvinnyt, mitä tuo luku tuossa pinjonin päässä merkitsee? Ainakin joissain välityksissä se on etäisyys lautaspyörän laakerilinjaan; siis käytännössä säätäminen aloitetaan mittaamalla, että mitataan semmoiset shimmit pinjonille, että hammaspyörän pää jää tuolle etäisyydelle laakeripukin linjasta. Vielä noista laakeroinneista/shimmaamisista: on aika hidasta työtä, jos meinaa saada kunnon kuviot, käyntivälykset ja esijännitykset. Toki jotkut tekee tuon kirjaimellisesti kädenkäänteessä, ilman värejä, puntareita..... |
#3
|
||||
|
||||
![]()
Tiiän mitä se numero meinaa mutta ei mulla oo mitään millä mitata sitä. Vanhasta pinionista en ottanu laakeria irti, silmämääräisesti katoin shimmien paksuuden ja siitä säädin ohjeiden mukaan kauemmaksi, mutta kuvio on silti "väärä" vaikka on keskellä hammasta. Pinionissa kuvio on tuolla ulkoreunassa. Mietin että ehkä hioin asennuslaakerin vahingossa epäkeskeiseksi joten kasasin asennuslaakerilla, hammaskosketus on edelleen samanlainen.
Kyllä tämä on uskomattoman perseestä verrattuna 14 boltin kasaamiseen. Varsinkin carrierin naputtelu paikalleen. E: hyvä vinkki tuo irtovälityksellä hahmottelu, pitää huomenna kokeilla Viimeksi muokannut Catrik : 04.01.2019 01:00 |
#4
|
||||
|
||||
![]() |
#5
|
|||
|
|||
![]()
Ohessa kuva omasta välityksestä. Eli tehtaan jäljiltä olevaan murikkaan nakkasin uudet laakerit, säädin esijännitykset kohdalleen ja siitä tarkastin. Pinionista ei ole kuvaa, mutta siinä kosketus oli ihan järkevä. Katsoin että kuvio on sen verran hyvä ettei tehtaan shimmejä kannata alkaa muuttelemaan.
__________________
www.OFFROADOULU.com |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Väriaine hammaskosketuksen säätöön! | ahku | Tekniikka & Jutustelu | 28 | 02.05.2009 11:32 |
Välityksen muutoksen vaikutus? | Rekisteröimätön | Tekniikka & Jutustelu | 1 | 16.03.2009 09:35 |
Välityksen muutos? | P.J.S. | Tekniikka & Jutustelu | 4 | 16.07.2007 12:50 |
O:LJ-70 jakol. välityksen.... | Oskulennu | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 1 | 11.03.2007 23:25 |
Välityksen laskeminen | Ex_inkkari | Tekniikka & Jutustelu | 5 | 30.08.2005 18:45 |