Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   Välityksen hammaskosketuksen säätö (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=86366)

Daniel 19.07.2011 20:46

Välityksen hammaskosketuksen säätö
 
Noniin taas tuli kokeiltua jotain uutta ja ajattelin kysyä neuvoa jos täällä jollain olisi aiheesta enemmän kokemusta.

Eli etuvälistys meni hodarista vaihtoon ja hammaskosketuksen säätö on parhaillaan kesken. Ensin kokeilin alkuperäsellä shimmilevyllä joka oli 2,1mm. No se oli aivan liikaa ja pinjoni oli aivan liian syvällä. Seuraavaksi otin 0,5mm pois 1,6mm:n
Silloin kosketus näytti tältä

http://i41.photobucket.com/albums/e2...th_16mm002.jpg

http://i41.photobucket.com/albums/e2...th_16mm003.jpg

Mielestäni meni liikaa ulos ja lisäsin 0,2mm 1,8mm:n jonka jälkeen näytti tältä
http://i41.photobucket.com/albums/e2...th_18mm010.jpg

http://i41.photobucket.com/albums/e2...th_18mm011.jpg

Kysymys kuuluukin, että pitäisikö yrittää tähdätä näiden väliin, 1,7mm:n? Tuon välityssarjan mukana tulleiden shimmilevyjen paksuudet olivat 0,5 0,8 ja 1,0mm eli näillä ei ainakaan niin tarkkaa säädetä. Toyotan manuaalin mukaan alkuperäisiä shimmilevyjä saa 0,03mm välein. Tuolla 1,8mm näyttää kosketus "drive sidella" menevän liikaa tuonne "toen" eli varpaan puolelle. Kosketus hampaalla näyttää siltä, että saisi aavistuksen ottaa pinjonia ulospäin.

Toinen seikka mikä hiukan askarruttaa on tuo backlash eli ratasvälys. Kuinkahan paljon siinä saa olla heittoa eri kohdista mitattuna. Tojon manuaali kehottaa vain mittaamaan sen useasta kohdasta mutta ei mainitse mitään siitä jos eroja on. Sain pahimillaan 0,04mm heittoja eri kohdista mitattuna. Pitänee varmaan vielä irrottaa tuo lautaspyörä ja katsoa, että istuu kunnolla.

Rytari 19.07.2011 22:30

öö... en kuvista selviä mutta uus välitys?? millasella hammasvälyksellä toi 1.6mm kuvan kosketus on otettu ja mitäs se valmistaja sanoo välykseski... 4 satkua ei oo mitään kummaa ton kokosessa pyörässä kun kyseessä ei kuiteskaan oel mikään kellon tai tuulivoimalan ratas.

Daniel 20.07.2011 08:32

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Rytari (Viesti 783561)
öö... en kuvista selviä mutta uus välitys?? millasella hammasvälyksellä toi 1.6mm kuvan kosketus on otettu ja mitäs se valmistaja sanoo välykseski... 4 satkua ei oo mitään kummaa ton kokosessa pyörässä kun kyseessä ei kuiteskaan oel mikään kellon tai tuulivoimalan ratas.

Uusi lautaspyörä ja pinjoni. Valmistajan mukaan hammasvälys on 0,013-0,018. Kaikki mitat kuitenkin valmistajan sallimissa rajoissa.

lepoantti 20.07.2011 09:11

eikös toi hammasvälys mielummin olis 0,13-0,18mm?

Daniel 20.07.2011 09:14

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja lepoantti (Viesti 783606)
eikös toi hammasvälys mielummin olis 0,13-0,18mm?

Katsos, pilkkuvirhe. On tosiaan 0,13-018

lepoantti 20.07.2011 09:27

jos on hodarin 8" pikkuperä ja meinaat ajaa maastossa niin vedä toi välys 0,13-0,10mm, saattaa pysyä aavistuksen pitemään ehjänä. ja ei se siitä pienenemään päin ole kuitenkaan ajan kans menossa...

BJ-40/76 20.07.2011 10:28

Muistithan että tuo perä pyörii väärin päin?

Minusta tuo ensimmäinen vetopuolen hammaskosketuskuvio näyttää jopa paremmalta?

itse säätäsin tuon vetopuolen kuvion kuntoon, ja antasin tuon peräytyspuolen
kuvion olla hivenen "poskellaan"

Katsoppa sinne pinjonipyörän hampaille, että leviäähän väri sinne tasaisesti.

Daniel 21.07.2011 08:31

Tämä perä taisi tosiaan pyöriä ns. väärinpäin mutta eikö tuo vetopuoli ole kuitenkin sama, eli tuo "kovera" puoli jota drive sideksi nimitetään. Ajattelin itse kanssa vetää tuon ratasvälyksen ensin minimiin. Mutta noita asennusjuttuja muutaman läpi lukeneena tulin toisiin ajatuksiin. Niissä kehotetaan nimenomaan välttämään liian tiukkaa välystä, koska se nimenomaan lisää ennenaikaista kulutusta, rattaat lämpenee yms. Toinen homma minkä luin on että kosketuskuvio on aina se ensisijainen välykseen nähden ja kosketuskuviossa tärkeintä on saada kosketus keskelle hammasta hampaan harjan ja pohjan suhteen.

Hioin 0,1mm pois yhdestä shimmilevystä. 1,7mm shimmill tulos oli tämä:

http://i41.photobucket.com/albums/e2...th_17mm003.jpg

http://i41.photobucket.com/albums/e2...th_17mm004.jpg

Itse oon jo aika tyytyväinen kuvioon. Tuo ratasvälys tuntuu vielä heittelevän. Mun mielestä liikaa 0,08mm pahimmillaan heittoa. Täyty se vielä yrittää poistaa. Voihan se olla että alkaa olemaan tuota väriä hampaissa niin paljon että vaikuttaa, vaikka sen olen aina liuottimella putsannut.

lepoantti 21.07.2011 09:19

älä ala atomia halkaista ja suotta hifistellä, kuviot on jo nyt kuin oppikirjasta!! itse en ainakaan noiden high pinjoni 8" kanssa havainnut lämpenemistä vaikka oli välys 0,10mm ja nelikko päällä maatienopeuksia ajelin. ja pitkäaikaisten ja luotettavien käyttäjä kokemusten perusteella pieni välys edesauttaa välitysten säilymistä hampaita syövän keripukin käsittelystä maastoajossa!!

TOYBOY 21.07.2011 15:10

Oletko mitannut lautaspyörän heiton? Luulis vaikuttavan tohon välyksen heittoon. Normi 8" perässä muistaakseni max 0.10mm

sjeeppi 21.07.2011 16:03

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Daniel (Viesti 783825)
Tämä perä taisi tosiaan pyöriä ns. väärinpäin mutta eikö tuo vetopuoli ole kuitenkin sama, eli tuo "kovera" puoli jota drive sideksi nimitetään. Ajattelin itse kanssa vetää tuon ratasvälyksen ensin minimiin. Mutta noita asennusjuttuja muutaman läpi lukeneena tulin toisiin ajatuksiin. Niissä kehotetaan nimenomaan välttämään liian tiukkaa välystä, koska se nimenomaan lisää ennenaikaista kulutusta, rattaat lämpenee yms. Toinen homma minkä luin on että kosketuskuvio on aina se ensisijainen välykseen nähden ja kosketuskuviossa tärkeintä on saada kosketus keskelle hammasta hampaan harjan ja pohjan suhteen.

Hioin 0,1mm pois yhdestä shimmilevystä. 1,7mm shimmill tulos oli tämä:

http://i41.photobucket.com/albums/e2...th_17mm003.jpg

http://i41.photobucket.com/albums/e2...th_17mm004.jpg

Itse oon jo aika tyytyväinen kuvioon. Tuo ratasvälys tuntuu vielä heittelevän. Mun mielestä liikaa 0,08mm pahimmillaan heittoa. Täyty se vielä yrittää poistaa. Voihan se olla että alkaa olemaan tuota väriä hampaissa niin paljon että vaikuttaa, vaikka sen olen aina liuottimella putsannut.

Tuo ihan helekutin hyvä, sit muistat ajaa noin 50km ja annat perän jäähtyä kunnolla.
Vuorokausi on ihan ok aika, öljyjen vaihto noin 500km-800km.
Eiköhän se siitä.

Daniel 28.07.2011 20:06

Otin lautaspyörän vielä irti ja katsoin ettei ollut mitään mujua jäänyt väliin. Sen jälkeen mittasin tuon lautaspyörän heiton. Rattaan rakenne on kuitenkin sellainen ettei tuota sivutaisheittoa oikein pääse kunnolla mittaamaan vaan tuo lukema on varmaan jotain sivuttaisheiton ja pystyheiton välimailta. Heittoa löytyi 0,08 joten ohjearvojen sisällä ollaan.

Pitää tosiaan muistaa tuo sisäänajo uudelle välitykselle.

Seuraavaksi haasteeksi muodostui tuo pinjonin laakereiden esijännitys. Onko joku saanut onnistuneesti sen tuohon max 1,6Nm?
Amerikan Joe vakuutti, että kannattaa laittaa kiinteä holkki tuon krympin tilalle. No minähän ostin moisen sitten samalla. Toistakymmentä kertaan tuli kokeiltua eri paksuisilla shimmeillä ennekun huomasin ettei ameriikan shimmit ole saman paksuisia molemmilta puolilta. Noin 0,1 shimmi oli toiselta puolelta 0,25, laatukamaa. Levyn valmistuksessa on ilmeisesti työkalut olleet hiukan tylsiä kun on kauheat purseet toisella puolella. Lisäksi tuo säätö tuntuu olevan äärimmäisen tarkkaa. Sadasosilla saa pelata. Tuntuu, että joko menee liian tiukalle tai sitten sisempi laakeri jää jotenkin löysälle, kartiorullat jää helisemään. Ei näillä levyillä oikein tunnu onnistuvan. Laitoin paketin kuitenkin kasaan ja tuntuu kyllä laipasta pyörittämällä aika nihkeeltä. Lautaspyörästä jaksaa juuri ja juuri käsin pyörittää pakettia. Tuo esijäänitys taitaa olla jotain 3Nm luokkaa. Kai sitä pitää vielä purkaa tuo paketti, vai kuinka tarkkoja nää on noista esijännityksistä? Hitto kun tuli laitettua stefakin jo paikoilleen. Olisikohan tuo krymppiholkki kuitenkin parempi?

lepoantti 28.07.2011 20:14

kyllä jäykkä holkki on parempi, sillä ei ole taipumusta löystyä niin helposti kuin rymppiholkilla. laakeriliikkeistä saat kunnollisia shimmilevyjä eikä ne maksa juuri mitään. käsivaralta täällä on ainakin pinjonin laakerivälykset säädetty, sellanen pieni alkutahmeus kun lähtee pyörittämään on ollut juuri sopiva.

Jörmelö_2 28.07.2011 21:16

Eihän noita noin tarkkan tehdä ees oikeilla pajoillakaan :D Sulla on vissiin oikeaoppisesti viisari näyttöinen alle 10nm mittari käytössä. Tai sit älä vaan vielä sano että on joku Snapponin digitaalisella näytöllä oleva.. Krymppikin toimii hyvin, jos ei laipan/pinjonin spoorit ole väljät niin kuin ne yleensä maastureiden yli 500 miljoonaa ajetut perät yleensä on. ne nitkuttaa krymppiä lyhkäisemmäksi joka moottorijarrutuksessa :p

BJ-40/76 29.07.2011 08:27

Tarkkuus ei pahasta
 
Tuo hdj:n etuperähän on toyotan insinjöörin aivopieru!
-> siis kaikkein isoimpaan ja tehokkaimpaan ja vielä jatkuvalla nelivedolla olevaan
pistetään pikkunen perä, ja vielä katolleen, ettei vaan öljy pääse voitetemaan!

Itse olen noita esijännityksiä säätänyt kalavaakalla, siis kardaanin laippaan pultti paikoilleen, ja siitä vaakalla vetämään.
(ja jos pultin etäisyys keskipisteestä esim 4 cm, niin 1000gramman vetohan
on 1/25 osa 10 Nm, eli 0,4Nm)

On nuo esikiristykset muuten sitä luokkaa, että piti pitkään laskea paperilla
että voiko olla totta. -> kuikahan monella pinjonin esikiristys jäänyt löysälle?
-> silloinhan se alkaa klenkkasta ja syödä pooreja ja ja....

Saman "sinneppäin" logiikan mukaan myös sylinterinkannen pultit vois kiristää
sinneppäin?

P.S tuo jäykkä holkki, ja kunnolla kiinni kuulostaa hyvältä!
(itselläni bj:ssä juuri noin, toki silloin nuo holkit piti sorvata itse)

temmi_hoo 31.07.2011 12:12

Toiset osaa tehä työkaluja käsillä olevista tarpeista sillon kun kaupan työkalut on liian kalliita :) Parempihan se on mitata ja tehä niinkun suunniteltiin ja niin tarkasti kun ite pystyy sen sijasta, että vaan kötöstää käsituntumalta jotenkin sinnepäin. Ihan kaikkea maailmassa ei voi kuitenkaan kunnollisesti tehä säädettävällä jakarilla ja ydinroiskelangalla.

Timo_L 31.07.2011 13:08

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 (Viesti 785885)
Tuo hdj:n etuperähän on toyotan insinjöörin aivopieru!
-> siis kaikkein isoimpaan ja tehokkaimpaan ja vielä jatkuvalla nelivedolla olevaan
pistetään pikkunen perä, ja vielä katolleen, ettei vaan öljy pääse voitetemaan!

Eikös tuollainen high- pinion perä kuitenkin ole etuakselilla vahvempi kuin low- pinion, koska pinioni pyörittää lautaspyörää tällöin "drive- siden" puolelta eikä "coast side":lta.. Eli ei toi ole ollenkaan mikään aivopieru siinä mielessä, vaan ihan fiksua. Tietysti se että laitetaan pikkuperä on eri juttu :D

High pinionissa helposti on toki öljyn kierto hieman huonompaa pinionin laakereille, mutta parempi noin silti koska välitys kestää paremmin. Esim. Fordin jotakuinkin kaikki jäykkäakseliset on edessä nimenomaan high pinioneita - ja ne tapaa olla yksiä suosituimmista akseleista keston ja maavaran takia offiautoihin isolla mantereella. Kuinkas monessa Toyotassa noita HP- etuakseleita muuten on?

Daniel 31.07.2011 20:56

Ihan kalavaakaa ja vipuvarisimetodia tässä ollaan hyödynnetty. Tuo esikiristyksen säätö on oikeesti aika tarkka. Ei monesta satkusta ole kiinni. Ongelmana oli kuitekin nuo shimmit jotka oli standardi shimmejä kapeampia eikä niitä oikein löytynyt mistään. Toinen ongelma oli se, etten oikein uskonut, että se esijännitys on niin vähän. Oikealla esijännityksellä sisempi pinjonin lakkeri jää melko löysälle. Rullat eivät aina edes pyöri mukana kun pinjonia pyörittää. Tämä on kuulemma ihan normaalia. Jos olisin ihan tuntumalla tuon tehnyt olisin varmasti vetänyt laakerit aivan liian kireälle.

Hammasvälyksen heittoa en saanut pois nyt taisi olla luokkaa 0.11-0.16. Ihmeen paljon mun mielestä, mutta minkäs teet. Tuo heitto ei kasva mitenkään tasaisesti vaan tulee ihan parin hampaan välimatkalla.

Voihan sitä käsituntumalla näitä tehdä mutta silloin pitää ola kyllä aika vankka kokemuspohja tai paljon ylimäärästä aikaa ja rahaa. Itseä ei ainakaan kiinnosta tehdä samaa hommaa kahteen kertaan.

Eikö tuo drive side ole aina nimensä mukaisesti se puoli jolta vetää?

Timo_L 01.08.2011 06:23

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Daniel (Viesti 786495)
Eikö tuo drive side ole aina nimensä mukaisesti se puoli jolta vetää?

Ei ole aina. Low- pinion etuakselilla pinioni pyörittää eteenpäin mennessä coast sidea, mikä ei kestä vääntöä yhtä hyvin kuin drive side.

Antti__84 01.10.2011 22:29

Moros,

Laakeroin tuossa perän läjästä. Krymppiholkki vastusteli ja voimaa piti käyttää ihan tosissaan, vierintävastus oli suht lähellä oikeaa, luulen kumminkin, että meni hieman yli. Heti alussa huomasi, että nimenomaan pinjonin laakerin kohdasta perä lämpenee 50 asteeseen. Löysäsin krymmpiä ja tein uudelleen kiristyksen Toyotan ohje raamatun vastaisesti, edelleen perä on kuuma. Eihän oikein kiristetty perä lämpene yhtään? Odotettu elinikä?:mad:

-a-

Mika_T 01.10.2011 23:23

Kyllä perävälitys lämpenee normaalissa ajossa aina. Eri asia minkäverran. Tuollainen 50c ei ole vielä liikaa. Paitsi jos se saavuttaa sen 50c "hetkessä" eli alle 10km ajolla.

Hitaassa maastoajelussa perät ei juuri lämpene.

Antti__84 02.10.2011 19:46

Meni ihan tutkimuksen puolelle, kävin ajaas testin HDJ:lla, mittarissa 350 tkm. Jo 4 kilsan jälkeen rapainen murikka on 32 C ja 15 kilsan jälkeen 41 C. Lähdin sitten Läjällä riskiretkelle: 40 maantie kilsan kohdalla on jo 61 C. Saa nähdä miten käy.

H&K 02.10.2011 20:15

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Antti__84 (Viesti 805033)
Lähdin sitten Läjällä riskiretkelle: 40 maantie kilsan kohdalla on jo 61 C. Saa nähdä miten käy.

Ihan normaalissa lämpötilassa liikutaan. Työkoneissa navat ja perät lämpenee normaalistikin tonne 70-80C lämpötilaan jolloin öljy vielä voitelee kunnolla. Ton yli kun mennään niin viisaammat on kertoneet että peräöljyn voitelukyky heikkenee huomattavasti.

Arpe 02.10.2011 20:58

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja lepoantti (Viesti 783609)
jos on hodarin 8" pikkuperä ja meinaat ajaa maastossa niin vedä toi välys 0,13-0,10mm, saattaa pysyä aavistuksen pitemään ehjänä. ja ei se siitä pienenemään päin ole kuitenkaan ajan kans menossa...

Ääni tälle! tuon pikkuperän poskilaakeripukit on sen verran pehmeetä tavaraa,että tiukemmassa vedossa lautaspyörä pakenee hetkellisesti millin jopa pari ulommas jolloin hammaskosketus on ihan jotain muuta ku säädetty. Koskee tietty vaan offikäyttöä,maantie on eri juttu..

BJ-40/76 02.10.2011 23:26

[QUOTE=Daniel;786495]Ihan kalavaakaa ja vipuvarisimetodia tässä ollaan hyödynnetty. Tuo esikiristyksen säätö on oikeesti aika tarkka. Ei monesta satkusta ole kiinni. Ongelmana oli kuitekin nuo shimmit jotka oli standardi shimmejä kapeampia eikä niitä oikein löytynyt mistään. Toinen ongelma oli se, etten oikein uskonut, että se esijännitys on niin vähän. Oikealla esijännityksellä sisempi pinjonin lakkeri jää melko löysälle. Rullat eivät aina edes pyöri mukana kun pinjonia pyörittää. Tämä on kuulemma ihan normaalia. Jos olisin ihan tuntumalla tuon tehnyt olisin varmasti vetänyt laakerit aivan liian kireälle.

Onko tosi, että niin löysällä, ettei edes laakerirullat pyöri?

Nuo esijännitykset yleensä niin suuria, että ei oikein hirveäis vetää niin tiukalle!

eihän vaan ole tullut laskettua väärin? jos noin löysällä, että lähes klonkkasee,
niin kuormituksessa laakerit aivan liian löysällä. (minun mielipide)


Sivu luotu: 18:45 (GMT +2).