Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Chit-Chat
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Chit-Chat Tämä foorumi on tarkoitettu epämääräiseen jauhamiseen, eikä asian ole pakko liittyä suoraan offroadiin.

Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
Vanha 05.12.2018, 20:19
Kartse1 Kartse1 ei ole kirjautuneena
Veteraani

Rekisteröitynyt: 09.07.06
Sijainti: Ylöjärven Kuru, Finland.
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja offroadjouni Näytä viesti
Otetaan nyt kuitenkin fysiikkaa vähän:

Bensiinin energiasisälöt on 43 MJ/kg, moottoripolttoöljyn 42,7 MJ/kg ja nestekaasun 46,4 MJ/kg, eli ero on ~10% parempi nestekaasun eduksi. Bensa maksaa jonkun 1,6 €/l eli 2,1 €/kg. Nestekaasu 11 kg maksaa 20 €, eli 1,81 €/kg. Energiasisältö on siis about 25% halvempi kaasulla kuin bensalla.

Jos kaasuagrekaatti toimii samalla rahalla 4 kertaa pidempään niin se toimii kyllä melkoisen hyvällä hyötysuhteella bensaan verrattuna.
Ite olen jo tällainen wanhanliiton "Old Fart", ja monista asioista johtuen noi matemaattiset laskentakaavat eivät enää kiinnosta, koska aiempi elämä oli täynnä kaikenlaisia laskukaavojen veivaamisia & mm. kirjallisten työselityksien tekemisiä.
Koulujen penkkejä tuli hierottua päätoimisesti yli 17v + koulutukset työn ohessa sen päälle.

Koska suurin osa tälläkin palstalla pörräävästä porukasta on pääosin puunsahaajia & jonkinlaisten koneiden kuljettajia, niin eihän noihin kaaleihin mitkään matemaattiset kaavat uppoa.
Turhaa hommaa ja ajanhukkaa...

Ei ole tarkoitus halveerata ketään, mutta jokainen järkevä ihminen nyt ymmärtää realiteetit.

Kiitos kuitenkin valaisevasta Informaatiopläjäyksestä. Kyllä siitä kaikki nuo palstan viisi viisasta miestä saavat taas energiasisältöä elämäänsä.

Itse liputan nimenomaan tuon metsurimatematiikan ilmaisemisen puoleen, koska sitä ymmärtävät kaikki.
Myös ei-diplomi-insinöörit uskaltavat investoida nestekaasukaasareihin...

Kaasarikauppiaat lupaavat jopa 1/5 säästöä verrattuna bensakäyttöön. Ehkä se onnistuu lämpöisemmissä maissa ja Suomessakin kesällä. Itse olen päässyt tuohon keskimääräiseen 1/4 kustannusten säästöön pitkällä aikavälillä (2v otanta ja ihan sitten vakiasunnosta).

Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Bensan ja Dieselin hinta Offijepe Chit-Chat 2 07.11.2017 19:47
Ostetaan GM 6.2 dieselin syöttöpumppu AnttiPerkele O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 1 03.08.2016 06:25
6,2 dieselin polttoainesuodatin? blazer Tekniikka & Jutustelu 4 22.11.2012 18:26
dieselin hinta! Rekisteröimätön Chit-Chat 5 29.03.2010 15:40
Dieselin lisäöljyäminen L-200 Tekniikka & Jutustelu 17 25.03.2005 22:32

Sivu luotu: 17:21 (GMT +2).