![]() |
![]() |
|
Chit-Chat Tämä foorumi on tarkoitettu epämääräiseen jauhamiseen, eikä asian ole pakko liittyä suoraan offroadiin. |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
|||
|
|||
![]() kustannukset putosi 1/4 osaan?
Lainaus:
nestekaasun energiasisältö on muistaakseni 10-20% suurempi kuin bensalla? siis MJ/kg jos bensakilo maksaa vaikka 1,8 euroa, niin kaasukilo maksaisi tuon 1/4 osan mukaan n. 50 centtiä, siis 11kg teräspullon vaihto maksaisi 5,5 euroa? Täälläpäin se maksaa n. 4x tuon. Mistä ja minkalaisessa pullossa ostat kaasun?
|
#2
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Simple example: Tankillinen bensaa maksaa n. 20€. Sillä pörisyttää sähköä tuntimäärän x. 11kg kaasupullon vaihto maksaa 19€. Sillä pörisyttää sähköä tuntimäärän 4x. Samalla kuormituksella. Kustannukset putoaa 1/4 -osaan... ![]() Testattu ja todettu moneen kertaan käytännössä yli 2 vuoden aikana. Ei kannata joka asiaa veivata johonkin tieteelliseen matemalliseen kaavaan, kun kerran metsurimatematiikkaa kaikki ymmärtävät... ![]()
__________________
Musta vyö romujen rassaamisesta... ![]() |
#3
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Bensiinin energiasisälöt on 43 MJ/kg, moottoripolttoöljyn 42,7 MJ/kg ja nestekaasun 46,4 MJ/kg, eli ero on ~10% parempi nestekaasun eduksi. Bensa maksaa jonkun 1,6 €/l eli 2,1 €/kg. Nestekaasu 11 kg maksaa 20 €, eli 1,81 €/kg. Energiasisältö on siis about 25% halvempi kaasulla kuin bensalla. Jos kaasuagrekaatti toimii samalla rahalla 4 kertaa pidempään niin se toimii kyllä melkoisen hyvällä hyötysuhteella bensaan verrattuna. |
#4
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Koulujen penkkejä tuli hierottua päätoimisesti yli 17v + koulutukset työn ohessa sen päälle. Koska suurin osa tälläkin palstalla pörräävästä porukasta on pääosin puunsahaajia & jonkinlaisten koneiden kuljettajia, niin eihän noihin kaaleihin mitkään matemaattiset kaavat uppoa. Turhaa hommaa ja ajanhukkaa... ![]() Ei ole tarkoitus halveerata ketään, mutta jokainen järkevä ihminen nyt ymmärtää realiteetit. Kiitos kuitenkin valaisevasta Informaatiopläjäyksestä. Kyllä siitä kaikki nuo palstan viisi viisasta miestä saavat taas energiasisältöä elämäänsä. Itse liputan nimenomaan tuon metsurimatematiikan ilmaisemisen puoleen, koska sitä ymmärtävät kaikki. Myös ei-diplomi-insinöörit uskaltavat investoida nestekaasukaasareihin... ![]() Kaasarikauppiaat lupaavat jopa 1/5 säästöä verrattuna bensakäyttöön. Ehkä se onnistuu lämpöisemmissä maissa ja Suomessakin kesällä. Itse olen päässyt tuohon keskimääräiseen 1/4 kustannusten säästöön pitkällä aikavälillä (2v otanta ja ihan sitten vakiasunnosta).
__________________
Musta vyö romujen rassaamisesta... ![]() |
#5
|
|||
|
|||
![]() Tässä jotain konkreettista.....
11kg nestekaasupullo antaa 1,5, 3,1 tai 4,2kw lämpötehoo 4vrk eli noin 96h.
Ja tämä saborginaaleilta kuultua tietoo.... Ja täyttöhinta on noin 20erkkii...... Tosta laskekoon ken haluaa....... ja kertokoon onks se toi 1,5, 3,1 vai 4,2kw. Itse oon käyttänyt mökillä E-Maxia lisälämppärinä ja polttoajat ei ole ollut kuin 2-3h kerrallaan. Ja tolla yhellä eli 1,5kw kennolla. Siihen asti kun saa varaavat lämpöihin kovilla pakkasilla. Ja mä oon vaan vaihtanut pullon sillon kun se on mennyt tyhjiin. Tuntei tai vuorokausii en ole laskenut..... Silti tää 1,5kw on mun arvaus tohon noin 100n tuntiin. Viimeksi muokannut uteiN_H : 05.12.2018 20:48 |
#6
|
||||
|
||||
![]()
Mie oon käyttänyt tuossa terassin krillissä kaasupulloa. Joskus oli 5 kg, mut yleensä 11 kilonen. 5 kiloseen piti vaihtaa painoventtiili, mutta 11 kg pullolla mentiin kierteillä. Ihan joka kesä ei ole tarvinnut maksaa vaihtomaksua, kun on monta pulloa. Siis kaasua.
Asuntovaunussa kerran loppui kaasu aamulla pekoninpaistossa, ja harmitti, kun piti vaihtaa pullo kesken rituaalin. En tiiä. miten vaikuttaa dieselin hintaan.
__________________
"- Perusarvot kunnossa. Sanotaanko niin, että kun viimeksi tankkasin auton, niin laitoin polttoainetta tankkiin enkä pakoputkeen." T.Hakkarainen. |
#7
|
||||
|
||||
![]()
Nyt kun dieselin hinnan noustessa ollaan huomattu että sitä saa edelleen ostaa rahalla ilman rajoituksia, niin voidaan keskittyä tärkeämpiin juttuihin kuten esimerkiksi nestekaasukäyttöön..
Lainaus:
![]() Ja jotain on kuitenkin laskelmoitu jos kerroit että tehot putoaa 70% nestekaasukäytössä. Toisaalta on kerrottu kaasun sisältävän enemmän energiaa kuin bensan. Tarjoankin selitykseksi aggregaatin säätöjä, kuormitusta ja hyötysuhdetta. Vaikka polttoaine sisältäisikin enemmän energiaa, pitää se silti muuttaa sähköenergiaksi. Jos se aggregaatti tykkää bensalla käydä vähän suuremmilla kierroksilla ja vaikka rikkaammalla seoksella kuin nestekaasusäädöillä, on bensakäytöllä hyötysuhde huonompi. Vaikka kuormitus on sama, niin onko laite niin viisas että osaa säätää käyntinsä siihen sopivaksi? Millä kuormituksella se aggregaatti on taloudellisin ja osutaanko siihen kaasulla paremmin kuin bensalla? Ja kuinka suuret metsurimatemaattiset virheet on olleet otannan aikana? 10 litran bensakannusta onkin tankattu ruohonleikkuria ja kaasulla onkin grillattu makkaroita? ![]()
__________________
Harbor Cruisers |
#8
|
||||
|
||||
![]()
Baxxter kiteytti hyvin metsurimatematiikan
![]() Noin yleisenä huomiona asioiden vertaaminen keskenään on hyvin hankalaa, koska vaikuttavia tekijöitä on paljon ja niitä kaikkia pitäisi pystyä hallitsemaan, jotta vertailun tulos olisi oikea. Ja kyllä ne universumin perusasiat olisi hyvä tietää, niitä kun ei kukaan pysty muuttamaan.....
__________________
Tumpula Racing Team |
#9
|
|||
|
|||
![]()
Rauha maassa.
Itselläni ei ole enää näillä kilometreillä tarvetta, eikä tarkoitusta väännellä asioita väärään suuntaan. Jos joku saa kiksejä siitä, että joka asiasta pitää vääntää saivartelua tai omasta mielestään hauskaa sarkasmia, niin se hänelle suotakoon. Jokaisella on oikeus heittäytyä niin pelleksi kuin osaa. Osa käytöksestä selittyy kännillä ja osa silkalla idiotismilla... ![]() Sitten itse asiaan: Tuosta aggregaattikäytöstä on itellä pitkän ajan kuluessa tehdyt muistiinpanot, joista käy selville bensalla- ja nestekaasukäytöllä ajetut tunnit. Kuormitukset ovat olleet suunnilleen samat joka käyttökerralla. Ei nyt mitään labratason kulutusmittauksia ole ollut tarkoituskaan harrastaa, kun itse pääasia on ollut verrata bensakäytön ja nestekaasukäytön hintaeroa omalla koneella, omassa käytössä. Eli paljonko rahaa häipyy lompakosta. Sitä tapahtumaa voi kukin nimetä mielensä mukaan. Tuo nyt on käytännössä todettu asia, että kaasukäytöllä rahaa häipyy lompakosta huomattavasti vähemmän samoilla käyttötunneilla. Noita nestekaasumuutossarjoja saa myös dieselikoneisiin, että sitä kautta liippaa läheltä myös dieselin hintoihinkin... ![]() Tuo nestekaasukaasari on siinä mielessä kätevä, että jos rakentaa puukaasulaitteen, jolla ruokkii aggregaattia (tai mitä vaan polttomoottoria), niin taas kustannukset putoaa. Omasta metsästä puista kerätyistä polttopuista kun tekee puukaasua, niin silloin ei tarvii ostaa niin paljoa bensaa tai nestekaasua. Ja taas naapurit kadehtii... ![]() ![]()
__________________
Musta vyö romujen rassaamisesta... ![]() |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Bensan ja Dieselin hinta | Offijepe | Chit-Chat | 2 | 07.11.2017 19:47 |
Ostetaan GM 6.2 dieselin syöttöpumppu | AnttiPerkele | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 1 | 03.08.2016 06:25 |
6,2 dieselin polttoainesuodatin? | blazer | Tekniikka & Jutustelu | 4 | 22.11.2012 18:26 |
dieselin hinta! | Rekisteröimätön | Chit-Chat | 5 | 29.03.2010 15:40 |
Dieselin lisäöljyäminen | L-200 | Tekniikka & Jutustelu | 17 | 25.03.2005 22:32 |