Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Chit-Chat
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Chit-Chat Tämä foorumi on tarkoitettu epämääräiseen jauhamiseen, eikä asian ole pakko liittyä suoraan offroadiin.

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 03.12.2018, 22:45
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

kustannukset putosi 1/4 osaan?


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Kartse1 Näytä viesti
Itellä on täällä omassa puuhamaassa 3- ja 6kW:n aggregaatit.
Molempiin laitoin kiinanmaalta tilatut nestekaasukaasarit.
Tuolla isommalla on varsin kätevää näin välikeleillä, kun jalasmökkiä voi samalla lämmittää sähköpattereilla & latailla aurinkopaneleiden akkuja
ja rankapinon vieressä voi käyttää hydraulihalkojaa & Tehokasta sähkökäyttöistä ketjusahaa.
Kaikki pelaa sillä yhdellä isolla aggregaatilla.

Kulutus on bensakäytössä luokkaa 1,5L/h. Nestekaasukäytössä kustannukset putoaa 1/4 -osaan, mutta tosin tehokin on vain 70% bensakäyttöisestä versiosta. Siltikin tehot riittää.
Kaasarissa on säädöt erikseen bensalle ja nestekaasulle.
Tällainen bensapihi eläkeläinen kyllä kerkiää ruuvailemaan suuttimia ihan kulutuksen mukaisesti vaikka joka päivä...
Mitenhän laskettu?

nestekaasun energiasisältö on muistaakseni 10-20% suurempi kuin bensalla?
siis MJ/kg

jos bensakilo maksaa vaikka 1,8 euroa, niin kaasukilo maksaisi tuon 1/4 osan mukaan n. 50 centtiä, siis 11kg teräspullon vaihto maksaisi 5,5 euroa?

Täälläpäin se maksaa n. 4x tuon.

Mistä ja minkalaisessa pullossa ostat kaasun?

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 04.12.2018, 08:15
Kartse1 Kartse1 ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 09.07.06
Sijainti: Ylöjärven Kuru, Finland.
Viestit: 1.064
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 Näytä viesti
Mitenhän laskettu?

nestekaasun energiasisältö on muistaakseni 10-20% suurempi kuin bensalla?
siis MJ/kg

jos bensakilo maksaa vaikka 1,8 euroa, niin kaasukilo maksaisi tuon 1/4 osan mukaan n. 50 centtiä, siis 11kg teräspullon vaihto maksaisi 5,5 euroa?

Täälläpäin se maksaa n. 4x tuon.

Mistä ja minkalaisessa pullossa ostat kaasun?

Simple example:

Tankillinen bensaa maksaa n. 20€. Sillä pörisyttää sähköä tuntimäärän x.
11kg kaasupullon vaihto maksaa 19€. Sillä pörisyttää sähköä tuntimäärän 4x. Samalla kuormituksella.
Kustannukset putoaa 1/4 -osaan...
Testattu ja todettu moneen kertaan käytännössä yli 2 vuoden aikana.

Ei kannata joka asiaa veivata johonkin tieteelliseen matemalliseen kaavaan,
kun kerran metsurimatematiikkaa kaikki ymmärtävät...
__________________
Musta vyö romujen rassaamisesta...
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 04.12.2018, 20:29
offroadjouni:n Avatar
offroadjouni offroadjouni ei ole kirjautuneena
Super Moderator
 
Rekisteröitynyt: 10.06.02
Sijainti: Kirkkonummi
Viestit: 6.491
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Kartse1 Näytä viesti
Simple example:

Tankillinen bensaa maksaa n. 20€. Sillä pörisyttää sähköä tuntimäärän x.
11kg kaasupullon vaihto maksaa 19€. Sillä pörisyttää sähköä tuntimäärän 4x. Samalla kuormituksella.
Kustannukset putoaa 1/4 -osaan...
Testattu ja todettu moneen kertaan käytännössä yli 2 vuoden aikana.

Ei kannata joka asiaa veivata johonkin tieteelliseen matemalliseen kaavaan,
kun kerran metsurimatematiikkaa kaikki ymmärtävät...
Otetaan nyt kuitenkin fysiikkaa vähän:

Bensiinin energiasisälöt on 43 MJ/kg, moottoripolttoöljyn 42,7 MJ/kg ja nestekaasun 46,4 MJ/kg, eli ero on ~10% parempi nestekaasun eduksi. Bensa maksaa jonkun 1,6 €/l eli 2,1 €/kg. Nestekaasu 11 kg maksaa 20 €, eli 1,81 €/kg. Energiasisältö on siis about 25% halvempi kaasulla kuin bensalla.

Jos kaasuagrekaatti toimii samalla rahalla 4 kertaa pidempään niin se toimii kyllä melkoisen hyvällä hyötysuhteella bensaan verrattuna.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 05.12.2018, 20:19
Kartse1 Kartse1 ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 09.07.06
Sijainti: Ylöjärven Kuru, Finland.
Viestit: 1.064
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja offroadjouni Näytä viesti
Otetaan nyt kuitenkin fysiikkaa vähän:

Bensiinin energiasisälöt on 43 MJ/kg, moottoripolttoöljyn 42,7 MJ/kg ja nestekaasun 46,4 MJ/kg, eli ero on ~10% parempi nestekaasun eduksi. Bensa maksaa jonkun 1,6 €/l eli 2,1 €/kg. Nestekaasu 11 kg maksaa 20 €, eli 1,81 €/kg. Energiasisältö on siis about 25% halvempi kaasulla kuin bensalla.

Jos kaasuagrekaatti toimii samalla rahalla 4 kertaa pidempään niin se toimii kyllä melkoisen hyvällä hyötysuhteella bensaan verrattuna.
Ite olen jo tällainen wanhanliiton "Old Fart", ja monista asioista johtuen noi matemaattiset laskentakaavat eivät enää kiinnosta, koska aiempi elämä oli täynnä kaikenlaisia laskukaavojen veivaamisia & mm. kirjallisten työselityksien tekemisiä.
Koulujen penkkejä tuli hierottua päätoimisesti yli 17v + koulutukset työn ohessa sen päälle.

Koska suurin osa tälläkin palstalla pörräävästä porukasta on pääosin puunsahaajia & jonkinlaisten koneiden kuljettajia, niin eihän noihin kaaleihin mitkään matemaattiset kaavat uppoa.
Turhaa hommaa ja ajanhukkaa...

Ei ole tarkoitus halveerata ketään, mutta jokainen järkevä ihminen nyt ymmärtää realiteetit.

Kiitos kuitenkin valaisevasta Informaatiopläjäyksestä. Kyllä siitä kaikki nuo palstan viisi viisasta miestä saavat taas energiasisältöä elämäänsä.

Itse liputan nimenomaan tuon metsurimatematiikan ilmaisemisen puoleen, koska sitä ymmärtävät kaikki.
Myös ei-diplomi-insinöörit uskaltavat investoida nestekaasukaasareihin...

Kaasarikauppiaat lupaavat jopa 1/5 säästöä verrattuna bensakäyttöön. Ehkä se onnistuu lämpöisemmissä maissa ja Suomessakin kesällä. Itse olen päässyt tuohon keskimääräiseen 1/4 kustannusten säästöön pitkällä aikavälillä (2v otanta ja ihan sitten vakiasunnosta).
__________________
Musta vyö romujen rassaamisesta...
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 05.12.2018, 20:32
uteiN_H uteiN_H ei ole kirjautuneena
Banned
 
Rekisteröitynyt: 03.09.17
Sijainti: Oahu, Honolulu. USA
Viestit: 834
Perusasetus

Tässä jotain konkreettista.....


11kg nestekaasupullo antaa 1,5, 3,1 tai 4,2kw lämpötehoo 4vrk eli noin 96h.
Ja tämä saborginaaleilta kuultua tietoo....
Ja täyttöhinta on noin 20erkkii......
Tosta laskekoon ken haluaa....... ja kertokoon onks se toi 1,5, 3,1 vai 4,2kw.
Itse oon käyttänyt mökillä E-Maxia lisälämppärinä ja polttoajat ei ole ollut kuin 2-3h kerrallaan.
Ja tolla yhellä eli 1,5kw kennolla.
Siihen asti kun saa varaavat lämpöihin kovilla pakkasilla.
Ja mä oon vaan vaihtanut pullon sillon kun se on mennyt tyhjiin. Tuntei tai vuorokausii en ole laskenut.....
Silti tää 1,5kw on mun arvaus tohon noin 100n tuntiin.

Viimeksi muokannut uteiN_H : 05.12.2018 20:48
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 05.12.2018, 21:24
Samsonite:n Avatar
Samsonite Samsonite ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 30.07.06
Sijainti: torttunotko
Viestit: 2.758
Perusasetus

Mie oon käyttänyt tuossa terassin krillissä kaasupulloa. Joskus oli 5 kg, mut yleensä 11 kilonen. 5 kiloseen piti vaihtaa painoventtiili, mutta 11 kg pullolla mentiin kierteillä. Ihan joka kesä ei ole tarvinnut maksaa vaihtomaksua, kun on monta pulloa. Siis kaasua.
Asuntovaunussa kerran loppui kaasu aamulla pekoninpaistossa, ja harmitti, kun piti vaihtaa pullo kesken rituaalin.
En tiiä. miten vaikuttaa dieselin hintaan.
__________________
"- Perusarvot kunnossa. Sanotaanko niin, että kun viimeksi tankkasin auton, niin laitoin polttoainetta tankkiin enkä pakoputkeen." T.Hakkarainen.
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 06.12.2018, 01:06
baxxter:n Avatar
baxxter baxxter ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 10.06.03
Sijainti: PAiMiO, Finland.
Viestit: 4.287
Perusasetus

Nyt kun dieselin hinnan noustessa ollaan huomattu että sitä saa edelleen ostaa rahalla ilman rajoituksia, niin voidaan keskittyä tärkeämpiin juttuihin kuten esimerkiksi nestekaasukäyttöön..

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Kartse1 Näytä viesti
Kaasarikauppiaat lupaavat jopa 1/5 säästöä verrattuna bensakäyttöön. Ehkä se onnistuu lämpöisemmissä maissa ja Suomessakin kesällä. Itse olen päässyt tuohon keskimääräiseen 1/4 kustannusten säästöön pitkällä aikavälillä (2v otanta ja ihan sitten vakiasunnosta).
1/4 kustannusten säästö on aika paljon eri kuin 1/4 kustannukset
Ja jotain on kuitenkin laskelmoitu jos kerroit että tehot putoaa 70% nestekaasukäytössä. Toisaalta on kerrottu kaasun sisältävän enemmän energiaa kuin bensan.

Tarjoankin selitykseksi aggregaatin säätöjä, kuormitusta ja hyötysuhdetta. Vaikka polttoaine sisältäisikin enemmän energiaa, pitää se silti muuttaa sähköenergiaksi. Jos se aggregaatti tykkää bensalla käydä vähän suuremmilla kierroksilla ja vaikka rikkaammalla seoksella kuin nestekaasusäädöillä, on bensakäytöllä hyötysuhde huonompi. Vaikka kuormitus on sama, niin onko laite niin viisas että osaa säätää käyntinsä siihen sopivaksi? Millä kuormituksella se aggregaatti on taloudellisin ja osutaanko siihen kaasulla paremmin kuin bensalla?

Ja kuinka suuret metsurimatemaattiset virheet on olleet otannan aikana? 10 litran bensakannusta onkin tankattu ruohonleikkuria ja kaasulla onkin grillattu makkaroita?
__________________
Harbor Cruisers
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 06.12.2018, 07:33
Heguli:n Avatar
Heguli Heguli ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 22.06.06
Sijainti: Espoo / Suomusjärvi
Viestit: 7.323
Perusasetus

Baxxter kiteytti hyvin metsurimatematiikan

Noin yleisenä huomiona asioiden vertaaminen keskenään on hyvin hankalaa, koska vaikuttavia tekijöitä on paljon ja niitä kaikkia pitäisi pystyä hallitsemaan, jotta vertailun tulos olisi oikea. Ja kyllä ne universumin perusasiat olisi hyvä tietää, niitä kun ei kukaan pysty muuttamaan.....
__________________
Tumpula Racing Team
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 06.12.2018, 12:06
Kartse1 Kartse1 ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 09.07.06
Sijainti: Ylöjärven Kuru, Finland.
Viestit: 1.064
Perusasetus

Rauha maassa.
Itselläni ei ole enää näillä kilometreillä tarvetta, eikä tarkoitusta väännellä asioita väärään suuntaan.

Jos joku saa kiksejä siitä, että joka asiasta pitää vääntää saivartelua tai omasta mielestään hauskaa sarkasmia, niin se hänelle suotakoon.
Jokaisella on oikeus heittäytyä niin pelleksi kuin osaa.
Osa käytöksestä selittyy kännillä ja osa silkalla idiotismilla...

Sitten itse asiaan: Tuosta aggregaattikäytöstä on itellä pitkän ajan kuluessa tehdyt muistiinpanot, joista käy selville bensalla- ja nestekaasukäytöllä ajetut tunnit.
Kuormitukset ovat olleet suunnilleen samat joka käyttökerralla.
Ei nyt mitään labratason kulutusmittauksia ole ollut tarkoituskaan harrastaa,
kun itse pääasia on ollut verrata bensakäytön ja nestekaasukäytön hintaeroa omalla koneella, omassa käytössä.
Eli paljonko rahaa häipyy lompakosta. Sitä tapahtumaa voi kukin nimetä mielensä mukaan.
Tuo nyt on käytännössä todettu asia, että kaasukäytöllä rahaa häipyy lompakosta huomattavasti vähemmän samoilla käyttötunneilla.

Noita nestekaasumuutossarjoja saa myös dieselikoneisiin, että sitä kautta liippaa läheltä myös dieselin hintoihinkin...

Tuo nestekaasukaasari on siinä mielessä kätevä, että jos rakentaa puukaasulaitteen,
jolla ruokkii aggregaattia (tai mitä vaan polttomoottoria), niin taas kustannukset putoaa.
Omasta metsästä puista kerätyistä polttopuista kun tekee puukaasua, niin silloin ei tarvii ostaa niin paljoa bensaa tai nestekaasua.

Ja taas naapurit kadehtii...
__________________
Musta vyö romujen rassaamisesta...
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Bensan ja Dieselin hinta Offijepe Chit-Chat 2 07.11.2017 19:47
Ostetaan GM 6.2 dieselin syöttöpumppu AnttiPerkele O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 1 03.08.2016 06:25
6,2 dieselin polttoainesuodatin? blazer Tekniikka & Jutustelu 4 22.11.2012 18:26
dieselin hinta! Rekisteröimätön Chit-Chat 5 29.03.2010 15:40
Dieselin lisäöljyäminen L-200 Tekniikka & Jutustelu 17 25.03.2005 22:32


Sivu luotu: 20:01 (GMT +2).