![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
|||
|
|||
![]() Vesicooleri on parempi. Toki heti monimutkaisempi.
__________________
www.OFFROADOULU.com |
#2
|
|||
|
|||
![]()
Käytännössä ilmacooleri,jäähdytyskapasiteetti on muutenkin riittämätön jos löylyä otetaan enempi.
__________________
Kaikki mikä on paskaa,on perseestä. |
#3
|
|||
|
|||
![]() Vesicooleri on yleensä oma kokonaisuutensa, siis mm. pumppu ja paisunta-astia?
Siis vesicoolerilla on oma jäähdytin, jonne jäähdytysilma tulee "raakana" siis ulkoilman lämpöisenä -> siis jos kaikki kennot on auton keulassa päällekkäin, järjestys on (yleensä) seuraava:
ensimmäisenä on (ilmastointi taikka) cooleri, sitten ilmastointi, sitten moottorin jäähdytin, ja sitten öljyjen jäähdytin tms. Tuolla vesicoolerilla saadaan aikaan se, että kun ei tarvita tehoa, niin silloin sähköinen kiertovesipumppu ei ole päällä; siis ei jäähdytä turhaan esim. talvella taajama- ja matka-ajossa. Toki jotkin "pelle pelottomat" ovat rakentaneet järjestelmiä, missä ilmastointi on jäädyttänyt esim. vettä ylimääräiseen cooleriin, josta saadaan kylmää esim. 10 sekunnin ajan... Ainakaan käyttöautoon ei mielestäni kannata edes kuvitella vesicooleria, jos toimii moottorin glygolikierrossa. Ja asian ulkopuolelta: ainakin vanhoissa LJ:ssä turbon runko on vesijäähdytetty, siis läpivirtaava öljy ei jäähdytä sitä... Useimmat turbot on öljyjäähdytettyjä, siis LJ:n orkkis turbo tarvitsee vähemmän öljyn virtausta, kun vastaava öljyjäähdytetty? Asiasta en ole saanut "Faktatietoa", mutta kannattaa pitää mielessä.... |
#4
|
|||
|
|||
![]()
Miksi se on parempi?
|
#5
|
||||
|
||||
![]()
Hitaassa ajossa kun ajoviima ei jäähdytä saa vesijäähdytyksellä jonkin verran viileämpää ahtoilmaa kuin perus coolerilla. Samoin kun kennot on täynnä mutaa ja moskaa, niin vesijäähdytin toimii jotenkuten kun taas normicuuleri ei välttämättä toimi huonostikkaan. Ja ahtoputkien veto on ihanan helppoa vesivälijäähdyttimellä
![]()
__________________
"Suunnitelmien mukaan mennyt remontti".....kato kun sekin viel joku päivä nähdään. |
#6
|
|||
|
|||
![]()
Tässä kai oli kysymys moottorin vesikiertoon asennettavasta? Toki coolerille voi omankin vesikierron tehdä pumppuineen,joka tapauksessa lämpö haihdutetaan kennolla tai toisella ilmaan joten varminta on tavallinen ilma/ilma cooleri,vesi cooleri jäähdytyskierrossa saa aikaan sen että syylarin kapasiteetti saattaa loppua kesken,riittävyys on nippa nappa viritetylle moottorille ja jos joutuu jäähdyttämään ahtoilmankin ni tarkalle menee. Jos tekee erillisen nestekierron ja ni jäähdytin on oltava silloinkin ja käytännön merkitystä ei oo sillä haihdutetaanko lämpö vedestä ilmaan vai ilmasta ilmaan,kenno on välissä aina. Silloin kun keulaan ei millään mahdu kahta kennoa,vaan yksi iso;on vesicooleri ainoa vaihtoehto. Näin joissain työkoneissa,esim trukeissa. Nii ja kunnon flektithän tarvitaan aina,oli sitte kenno mikä tahansa. Sittehän on kiihdytys ym. käyttöön hiilihappojäälaari kennon ympärillä ni on viileetä,tai vesisuihku kennoon ni irtoo viivalta ja kylmäsprayta kanssa,ei taida olla offailussa mielekästä..
__________________
Kaikki mikä on paskaa,on perseestä. Viimeksi muokannut RIPAX : 12.09.2018 20:59 |
#7
|
|||
|
|||
![]()
Tarkoitin nimenomaan omalla kierolla olevaa vesijäähyä, ja on sillä minusta havaittavissa oleva käytännön ero joutuuko ahtoputket kierrättään keulan kautta vai on vesikenno jossain sopivassa välissä.
Jos laittaa samaan kiertoon moottorin kanssa niin menettää todennäköisesti myös jäähdytystehoa kun kiertävä neste on kuumempaa. Sen oman kierron lämpöä poistavan kennon voi laittaa vaikka katolle omalla flektillä, vesi toimii tilavuudesta riippuen myös puskurina ja mahdollistaa todennnäköisesti paremman ahtojäähdytyksen hetkellisessä mutakuoppakaasutuksessa. Pitkässä vedossa ero luonnollisesti tasaantuu Mutta joo, jos aaennuksen helppoutta miettii vähää enempää niin onhan se ilmasta ilmaan selvempi asennettava.
__________________
www.OFFROADOULU.com |
#8
|
||||
|
||||
![]()
Tarkoitin että kumpi järjestelmä on parempi ja vesi olisi omalla järjestelmällä..
|
#9
|
|||
|
|||
![]()
Tuota vois vähän tarkentaa mitä tuolla "paremmalla" tarkoittaa.
Jos pelkästään toimintaa moottorin tehon ja reagoinnin kannalta niin ilmasta veteen on parempi. Jos asennusta tarvii sisällyttää mukaan niin sitten asia ei ole niin selvä. Se on sitten asia erikseen kuinka iso ero noilla on ja senkin eron voinee helposti hukata väärällä mitoituksella. Lämpömittarin laittaisin joka tapauksessa cooleriin menevälle vedelle jos sellaiseen päätyy. Näkee saako vedestä lämpöä pois.
__________________
www.OFFROADOULU.com |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Myyty suurehko välijäähytin. | liero | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 4 | 23.04.2013 15:06 |
välijäähytin | 4runner 3.0 td | Tekniikka & Jutustelu | 4 | 22.08.2012 11:55 |
Myyty Välijäähytin | offisami | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 5 | 28.02.2009 21:18 |
välijäähytin ja ilmastointi laite | titanix | Tekniikka & Jutustelu | 18 | 03.04.2008 19:17 |
M Välijäähytin aihioita | kyläseppä | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 0 | 09.09.2006 20:55 |