Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 12.09.2018, 08:08
Ippe69 Ippe69 ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 28.10.07
Sijainti: Muonio
Viestit: 1.080
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Rak Näytä viesti
Vesicooleri on parempi.
Toki heti monimutkaisempi.
Miksi se on parempi?

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 12.09.2018, 11:29
Kala92:n Avatar
Kala92 Kala92 ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 07.01.12
Sijainti: Helsinki
Viestit: 1.414
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Ippe69 Näytä viesti
Miksi se on parempi?
Hitaassa ajossa kun ajoviima ei jäähdytä saa vesijäähdytyksellä jonkin verran viileämpää ahtoilmaa kuin perus coolerilla. Samoin kun kennot on täynnä mutaa ja moskaa, niin vesijäähdytin toimii jotenkuten kun taas normicuuleri ei välttämättä toimi huonostikkaan. Ja ahtoputkien veto on ihanan helppoa vesivälijäähdyttimellä
__________________
"Suunnitelmien mukaan mennyt remontti".....kato kun sekin viel joku päivä nähdään.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 12.09.2018, 20:53
RIPAX RIPAX ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 24.04.09
Sijainti: vihti
Viestit: 2.245
Perusasetus

Tässä kai oli kysymys moottorin vesikiertoon asennettavasta? Toki coolerille voi omankin vesikierron tehdä pumppuineen,joka tapauksessa lämpö haihdutetaan kennolla tai toisella ilmaan joten varminta on tavallinen ilma/ilma cooleri,vesi cooleri jäähdytyskierrossa saa aikaan sen että syylarin kapasiteetti saattaa loppua kesken,riittävyys on nippa nappa viritetylle moottorille ja jos joutuu jäähdyttämään ahtoilmankin ni tarkalle menee. Jos tekee erillisen nestekierron ja ni jäähdytin on oltava silloinkin ja käytännön merkitystä ei oo sillä haihdutetaanko lämpö vedestä ilmaan vai ilmasta ilmaan,kenno on välissä aina. Silloin kun keulaan ei millään mahdu kahta kennoa,vaan yksi iso;on vesicooleri ainoa vaihtoehto. Näin joissain työkoneissa,esim trukeissa. Nii ja kunnon flektithän tarvitaan aina,oli sitte kenno mikä tahansa. Sittehän on kiihdytys ym. käyttöön hiilihappojäälaari kennon ympärillä ni on viileetä,tai vesisuihku kennoon ni irtoo viivalta ja kylmäsprayta kanssa,ei taida olla offailussa mielekästä..
__________________
Kaikki mikä on paskaa,on perseestä.

Viimeksi muokannut RIPAX : 12.09.2018 20:59
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 12.09.2018, 21:26
Rak Rak ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 15.03.04
Sijainti: Oulu
Viestit: 1.551
Perusasetus

Tarkoitin nimenomaan omalla kierolla olevaa vesijäähyä, ja on sillä minusta havaittavissa oleva käytännön ero joutuuko ahtoputket kierrättään keulan kautta vai on vesikenno jossain sopivassa välissä.

Jos laittaa samaan kiertoon moottorin kanssa niin menettää todennäköisesti myös jäähdytystehoa kun kiertävä neste on kuumempaa.

Sen oman kierron lämpöä poistavan kennon voi laittaa vaikka katolle omalla flektillä, vesi toimii tilavuudesta riippuen myös puskurina ja mahdollistaa todennnäköisesti paremman ahtojäähdytyksen hetkellisessä mutakuoppakaasutuksessa.

Pitkässä vedossa ero luonnollisesti tasaantuu

Mutta joo, jos aaennuksen helppoutta miettii vähää enempää niin onhan se ilmasta ilmaan selvempi asennettava.
__________________
www.OFFROADOULU.com
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 13.09.2018, 05:31
hojo85:n Avatar
hojo85 hojo85 ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 23.02.10
Sijainti: KAJAANI
Viestit: 958
Perusasetus

Tarkoitin että kumpi järjestelmä on parempi ja vesi olisi omalla järjestelmällä..
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 13.09.2018, 19:52
Rak Rak ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 15.03.04
Sijainti: Oulu
Viestit: 1.551
Perusasetus

Tuota vois vähän tarkentaa mitä tuolla "paremmalla" tarkoittaa.
Jos pelkästään toimintaa moottorin tehon ja reagoinnin kannalta niin ilmasta veteen on parempi.

Jos asennusta tarvii sisällyttää mukaan niin sitten asia ei ole niin selvä.

Se on sitten asia erikseen kuinka iso ero noilla on ja senkin eron voinee helposti hukata väärällä mitoituksella.

Lämpömittarin laittaisin joka tapauksessa cooleriin menevälle vedelle jos sellaiseen päätyy. Näkee saako vedestä lämpöä pois.
__________________
www.OFFROADOULU.com
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Myyty suurehko välijäähytin. liero O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 4 23.04.2013 15:06
välijäähytin 4runner 3.0 td Tekniikka & Jutustelu 4 22.08.2012 11:55
Myyty Välijäähytin offisami O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 5 28.02.2009 21:18
välijäähytin ja ilmastointi laite titanix Tekniikka & Jutustelu 18 03.04.2008 19:17
M Välijäähytin aihioita kyläseppä O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 0 09.09.2006 20:55


Sivu luotu: 19:25 (GMT +2).