|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
|||
|
|||
HJ61 24V runkoon.Terve. Pääsi akkujen vaihdossa tapahtumaan semmoinen kämmi, että akkujen kytkentä meni väärin päin. Eli 24V meni runkoon ja synnytti komean kipinän viimeistä kaapelia akkuun laittaessa. Vähän sauhua kerkesi nousta myös plus navalta lähtevistä johdoista (Fusible linkeistä) ilmeisesti. Noh kytkennät oikein päin ja yrittämään virtoja lantikkaan, niin kas kumma ei tule mittaristoon mitään elämää. Mikäeli koittaa startata niin konetilassa ilmeisesti startin rele napsahtaa, mutta siihen se jääkin. Kaikki sulakkeet oli kunnossa ratin alla ja konetilassa olevassa power outlet rasiassa. Kaikkia fusible linkkejä en kerennyt mittaamaan. Osaisko joku heittää vinkkiä mistä rueta hakemaan ja mittailemaan ongelmaa? Kiitos jo valmiiksi.
|
#2
|
||||
|
||||
onko vänkärin puolen Akun plus navan johto sulakkeet kunnossa?
__________________
.salon seudun OFF ROAD Ry. pari Toyotaa |
#3
|
|||
|
|||
Lainaus:
|
#4
|
|||
|
|||
Siis kerkesi oikein kunnollä räpsäsemään?
Laturi on kallein, joka todennäköisesti on kärähtänyt. (diodisilta ja ehkä säädinkin, jos saat käyntiin, niin polttaa tod. näk. myös kenttäkäämin.)
Mittaristossa/mittariston takana on muistaakseni jännitesäädin mittaristolle, joka ei kestä jännitteitä väärin päin. Hehkutuksen ajastimesta en tiedä, kestääkö jännitteitä väärin päin, sama juttu tuo "mittariston joulukuusi- ilmiön" rele. ja vielä kello. (hehkutusta et tarvitse, sen toimimattomuutta ei huomaa edes pikkupakkasella; MUTTA jos hehkutus jää päälle, niin voi polttaa koko auton; siis jos ei toimi, irroita sulake pois koeajoihin tms) Mittaa huolella tuo "johtosulakkeet", siis vaikka 24v halogeenihehkulla, että sähkö todella kulkee läpi. En muista, onko hj-61 laturin latausvirtajohdossa sulaketta, jos on niin on tod. näk. juurikin tuommoinen lankasulake. siis tuo johto tulee sieltä laturista muistaakseni 10mm avainkannalla olevan mutterin alta suoraa yläjännitepuolen akun + napaan. -> siis laturilta voi mitata ennen mainitulla Halogeenihehkulla, että onko yhteys. p.s lisäksi rikki voi olla kaikki "hupielektroniikka"mahd. Webasto, LA-puhelimet, stereot yms. |
#5
|
|||
|
|||
Lainaus:
|
#6
|
|||
|
|||
Lainaus:
Minä itse käytän mm. veneessä noita Hifi- puolen kullattuja AGU- sulakekkeita, noin 50 amppeeriin asti. esim. https://www.motonet.fi/fi/tuote/4789...lake-60A-2-kpl Ja sitten isommissa noita ruuviliinnitteisiä sulakkeita, esim ANL-sulakkeita. Paljonko "marmorilla" kertoivat hinnaksi ja toimitusajaksi tuolle palaneelle sulakkeelle? (noita hj-61 cruisereita on murto-osa hj-60: cruisereista, ja suomessa niitä on prosentuaalisesti paljon, varsinkin kansallisessa "liikenteessä" olevista) |
#7
|
|||
|
|||
Lainaus:
Sain mukaan myös erinlaisia sulakejohtoja, joista varmasti saa toimivan sulakkeen värkättyä vanhan tilalle. Ilmeisesti väri viittaa sulakejohdon virran sietoon? Ainakin tuo keltainen näyttää melko paksulta verrattuna taas vihreään johtoon ja valkea harmaa on taas jotai siitä väliltä. Kerkeäisi työkiireistä vain lantikan kimppuun välillä.. |
#8
|
|||
|
|||
Lainaus:
|
#9
|
||||
|
||||
Nyt on erikoinen opus kyseessä. Enpä tiennyt että Toyota ja Land Rover ovat tehneet keskenään sähköoppikirjan. Syytä kyllä olis ollut konsultoida.
|
#10
|
|||
|
|||
Juu ei taia olla tojotassa apostolin sähköjä.
|
#11
|
|||
|
|||
Täällä ollut tapana Landcruiseria ihan lantikaksi kutsua, vaikka siittäki tietysti voi väitellä. Ymmärtää kukin sitten miten tahtoo tuon.
|
#12
|
|||
|
|||
No eipä tuo vaarallista ole,Olen joskus kuullut ladaakin sanottavan autoksi.
|
#13
|
|||
|
|||
Lainaus:
https://www.slck.net/viewtopic.php?f=2&t=4311 Mutta ei aiheesta enää enempää.. |
#14
|
|||
|
|||
Nyt ois hj taas liikenteessä. Tosiaan yksi johto sulakkeista oli poikki ja laturilta yksi diodi kärvähtänyt. Laturiin vaihdettiin pajalla kaikki diodit, niin rupesi sekin pelaamaan. Mittariston jännitteensäädinkään ei tykännyt kyttyrää tapahtuneesta vaan mittaristo toimii moitteetta.
|
#15
|
|||
|
|||
Ihan vaan varoituksena että näissä on tyyppivikana että jossain vaihessa tankki ja temppi hyppää tappiin. Sillä ei ole sitten mitään tekemistä aikaisemman sähköepisodin kanssa. Omassa koslassa tekee tämän muutaman kerran vuodessa
|
#16
|
|||
|
|||
HJ61 inventteri
Terve!
Löytyykö jostain ko auton inventterin kytkin kaavaa siis 24v/12v jännitteen muutokseen? Peräkärryn pistokkeelle ei tule jarruvalon napaan jännitettä. Mistä vois vika löytyä, autoon tulee kyllä mutta pistokkeeseen ei. Voisko vika olla inventterissä? vaikea päätellä kun ei tiedä mitä mistäkin tulee tai ei pitäisi tulla. Piirilevyllä olevat komponentit ovat myös kysymysmerkkejä, kun niin vanhaa tekniikka. |
#17
|
|||
|
|||
Siellä kuskinpiolella on tehty semmoisilla ryöstäjillä ne sähköt. Eiköhän vika ole siellä
|
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
Samanlaisia viestiketjuja | ||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
vinssin maatto runkoon? | Ton_to | Tekniikka & Jutustelu | 17 | 05.07.2013 09:12 |
ÖÖööö.....Keskuslukitus/Hälytin HJ61 eli 24v? | lomamaa | Tekniikka & Jutustelu | 2 | 28.03.2012 21:09 |
Putkikehikon kiinnitys runkoon | Jesseh | Tekniikka & Jutustelu | 10 | 17.12.2009 21:38 |
Sopiiko hj61 kori hj60 runkoon? | ahku | Tekniikka & Jutustelu | 3 | 31.08.2006 08:32 |
runkoon reikiä? | cam68 | Tekniikka & Jutustelu | 8 | 24.03.2006 22:24 |