![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]() Lähetin Trafin asiakaspalveluun kyselyn tästä aiheesta. Nähtäväksi jää mitä vastaavat.
|
#2
|
|||
|
|||
![]()
Eipä aivan suoraan liity tähän, mutta onko pykälien mukaan helppoa vaihtaa erillisjousitusta esimerkiksi toisen merkkiseen. Joskus nuotiolla virtuaalirakenneltiin 110 hilu pajeron akseleilla. Jatkokehitelmänä jotain hauskaa vaikka hummveen pitkillä tukivarsilla.
|
#3
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Vastaus tuli: " “Hei, Auton ja sen perävaunun rakenteen muuttamisesta annetun Liikenteen turvallisuusviraston määräyksen, jäljempänä rakennemuutosmääräys, kohdassa 3.2 (Akseliston ja akselivälin muutokset) on määritetty minkälaiset auton akselistoon tehtävät muutokset voidaan hyväksyä muutoskatsastuksessa. Edellä mainitun rakennemuutosmääräyksen kohdan 3.2. mukaan autoon voidaan vaihtaa ajoneuvotyyppiin kuuluva akselisto tai akseliston perustyypiltään muutoksen kohteena olevaa ajoneuvoa vastaaviin ajoneuvoihin tarkoitettu akselisto. Edellä mainittuun rakennemuutosmääräyksen kohtaan 3.2 viitaten, auton erillisjousitettua etuakselistoa ei saa vaihtaa jäykkään etuakselistoon, jos auton tyyppiin ei sisälly jäykällä etuakselilla olevaa automallia. Liikenteen turvallisuusvirasto ei ole myöntänyt poikkeuksia erillisjousitetun akseliston vaihtamiseksi jäykkään akselistoon. Liikenteen turvallisuusvirasto katsoo, että erillisjousitetun akseliston vaihtaminen jäykkään akselistoon heikentää auton tieliikenneominaisuuksia.” No mitäpä muuta olis voinut odottaakaan... huoh.... |
#4
|
||||
|
||||
![]()
^ ei tainnut olla iso yllätys?
__________________
------------------------------------ Etelä-Suomen Offroad ry ------------------------------------ |
#5
|
||||
|
||||
![]()
Haastoin vielä Trafia kahdella kysymyksellä:
"Liikenteen turvallisuusvirasto ei ole myöntänyt poikkeuksia erillisjousitetun akseliston vaihtamiseksi jäykkään akselistoon" => Niin tämähän voi johtua siitä että kukaan ei ole vielä tuollaista hakenut? Vai onko näitä montakin hylätty? "Liikenteen turvallisuusvirasto katsoo, että erillisjousitetun akseliston vaihtaminen jäykkään akselistoon heikentää auton tieliikenneominaisuuksia". => No onkos tuo yksiselitteisestit hylkäyksen peruste varsinkaan maastoautoissa (vaikka esimerkkinä huoltoauto?), joiden pääasiallinen käyttö on maastokäytössä, ja jotka vain toissijaisesti liikkuvat tiellä lyhyitä pätkiä? Tähän sain seuraavan vastauksen: ”Liikenteen turvallisuusvirastolle ei ole suoraan saatavilla sellaista tarkkaa tilastoa, josta selviäisi kuinka moni poikkeuslupahakemus olisi koskenut erillisjousitetun etuakseliston vaihtamista jäykkään etuakselistoon. Kaikki poikkeuslupahakemukset käsitellään yksittäisinä ja niiden myöntämisessä käytetään tapauskohtaista harkintaa. Asiaan ei voida ottaa varmaa kantaa ennakkoon. Ajoneuvon rakennemuutosta koskevan poikkeusluvan hakemisesta on kerrottu tarkemmin Liikenteen turvallisuusviraston internetsivuilla. Poikkeuslupahakemus kannattaa laatia huolellisesti, sillä päätös tehdään hakemuksessa annettujen tietojen perusteella. Myös kielteinen päätös on maksullinen.” Johtopäätös on, että tämä asia selviää vain tekemällä poikkeuslupahakemuksen... Viimeksi muokannut Radis : 28.03.2018 17:27 |
#6
|
||||
|
||||
![]()
Anoin 2002 vuonna lupaa vaihtaa 110:n retkukeula jäykkään akseliin, parilla lisäselvityksellä tuli lupalappu postiin. Ei ollut silloin tietoa 105:n käytöstä verrokkina, tosin tarkoitus oli vaihtaa LJ:n akseli kierrejousineen nokalle. Taisi olla ensimmäinen kierteille leimattu 110.
__________________
Elämässä pitää olla luksusta, hiluksusta. |
#7
|
||||
|
||||
![]()
Noniin nyt päästiin ytimeen, eli minkälaisia selvityksiä hakemuksessa piti olla?
|
#8
|
||||
|
||||
![]()
Muistanko oikein?
Olikos palstalla joskus kingkapista juttua. Oliko myynnissä täällä? Jäykällä akselilla ja leimassa. Löytypäs, sehän oliki vielä kovempi peli. https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=72838 Viimeksi muokannut hiluvitkutin : 29.03.2018 07:28 |
#9
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]() |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Ostetaan hilux/4runner risukeulan korotuspalat | Ryyppyde | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 1 | 15.01.2014 07:54 |
Miten ja missä saa gen1 pätkä pajeron muutoskatsastettua huoltoautoksi?? Onnistuuko?? | korbimotors | Tekniikka & Jutustelu | 13 | 23.12.2012 12:53 |
Risukeulan porttaali | tikpe | Tekniikka & Jutustelu | 8 | 18.07.2007 12:56 |
Risukeulan korjuuta | JiiPee | Tekniikka & Jutustelu | 13 | 31.03.2006 20:13 |
Mitkä renkaat saan muutoskatsastettua sj 410:iin | Tekniikka & Jutustelu | 6 | 13.11.2005 21:07 |