Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   Saako risukeulan muutoskatsastettua jäykälle etuakselille? (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=154635)

Radis 25.02.2018 19:40

Saako risukeulan muutoskatsastettua jäykälle etuakselille?
 
Onko kukaan saanut tuollaista muutosta läpi muutoskatsastuksessa? Mitä vaatii?

Mietin jos lähtisi tuosta -95 Terranosta tekeen mettäkelpoista. Järkeähän tuohon ryhtymisessä ei ole hitustakaan, mutta kun tuon väliaikaisauton tarve poistui, ja aihio olis jo valmiina pihassa….

Lähinnä kiinnostaa onko tuo muutos edes mahdollinen katsastusmielessä?

veikkaaja 25.02.2018 19:50

Eikös se onnistu jos samassa mallisarjassa on myös jäykkäakselinen? Kun ainakin ln110 hiluun sai, kun amerikassa on ln105 jossa jäykkä etuakseli..

Muuten kai tarvii erikoisluvan?

Luulisin ettei terranoon saa katsastettua jäykkää etuakselia, ilman erikoislupaa..

Radis 25.02.2018 20:46

No niin muotoillaanpa kysymys uudestaan:

Onko kukaan onnistunut saaman Trafilta tällaista muutoslupaa autoon, jonka mallisarja kattaa vain risukeuloja? Ja jos on niin mitä tämä vaati?

lepoantti 25.02.2018 21:50

Minä tein joskus retkukeula hiluxiin jäykän aleksin verrokkina ln105 malli, kaksi muutakin tehty kaveripiirissä. Näissä ei ollut mitään ongelmia, terraario vaatinee poikkeusluvan anomisen joka hylätään tai hyväksytään ja maksat sen joka tapauksessa. Ellei jossakin ole jäykkää samaan mallisarjaan luettavaa tötteröä.

Sinulle konttoriuskottavien laskelmien tekeminen ei ole ongelma, osaat pyöritellä numeroilla ja kaavoilla ynnä hienoilla kuvilla kaiken paremmaksi. Muutoksen jälkeen kaikki korroosiovapaat terrakotat vaaditaaan saman muutoksen alaisiksi, eli ehkä kolme....

Arska-tehtaalta 26.02.2018 07:48

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Radis (Viesti 1374611)
No niin muotoillaanpa kysymys uudestaan:

Onko kukaan onnistunut saaman Trafilta tällaista muutoslupaa autoon, jonka mallisarja kattaa vain risukeuloja? Ja jos on niin mitä tämä vaati?

Tämän voisi joku tehdä vaikka opinnäytetyönä, luultavasti muutkin pajeromiehet osallistuisivat kolehtiin ;)

-MaTTi- 26.02.2018 10:48

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja veikkaaja (Viesti 1374604)
Kun ainakin ln110 hiluun sai, kun amerikassa on ln105 jossa jäykkä etuakseli..

Ei se mikään ameriikanmalli ole, ei siellä dieselihiluxeja oo myyty koskaan. Ihan Suomeen tyypitetty versio, siksipä onkin kivutonta N1-sarjan Hiluxin kanssa.

En oo kuullu enkä nähny että kukaan olis poikkeuslupaa saanut IFS:stä jäykkäakseliseksi, mutta kokeilkaa nyt joku. Yleensä Trafista kyllä otetaan ensin yhteyttä jos läpimenon mahdollisuuksia ei ole, saa halutessaan vetää hakemuksen takaisin eikä maksa mitään. Teoriassa kyllä kielteinenkin päätös maksaa saman 380€.

Radis 26.02.2018 15:01

Lähetin Trafin asiakaspalveluun kyselyn tästä aiheesta. Nähtäväksi jää mitä vastaavat.

turakki 26.02.2018 21:44

Eipä aivan suoraan liity tähän, mutta onko pykälien mukaan helppoa vaihtaa erillisjousitusta esimerkiksi toisen merkkiseen. Joskus nuotiolla virtuaalirakenneltiin 110 hilu pajeron akseleilla. Jatkokehitelmänä jotain hauskaa vaikka hummveen pitkillä tukivarsilla.

Radis 23.03.2018 20:17

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Radis (Viesti 1374676)
Lähetin Trafin asiakaspalveluun kyselyn tästä aiheesta. Nähtäväksi jää mitä vastaavat.


Vastaus tuli:

" “Hei,
Auton ja sen perävaunun rakenteen muuttamisesta annetun Liikenteen turvallisuusviraston määräyksen, jäljempänä rakennemuutosmääräys, kohdassa 3.2 (Akseliston ja akselivälin muutokset) on määritetty minkälaiset auton akselistoon tehtävät muutokset voidaan hyväksyä muutoskatsastuksessa.
Edellä mainitun rakennemuutosmääräyksen kohdan 3.2. mukaan autoon voidaan vaihtaa ajoneuvotyyppiin kuuluva akselisto tai akseliston perustyypiltään muutoksen kohteena olevaa ajoneuvoa vastaaviin ajoneuvoihin tarkoitettu akselisto. Edellä mainittuun rakennemuutosmääräyksen kohtaan 3.2 viitaten, auton erillisjousitettua etuakselistoa ei saa vaihtaa jäykkään etuakselistoon, jos auton tyyppiin ei sisälly jäykällä etuakselilla olevaa automallia.
Liikenteen turvallisuusvirasto ei ole myöntänyt poikkeuksia erillisjousitetun akseliston vaihtamiseksi jäykkään akselistoon. Liikenteen turvallisuusvirasto katsoo, että erillisjousitetun akseliston vaihtaminen jäykkään akselistoon heikentää auton tieliikenneominaisuuksia.”


No mitäpä muuta olis voinut odottaakaan... huoh....

FinnDRZ 23.03.2018 20:53

^ ei tainnut olla iso yllätys?

Radis 28.03.2018 17:22

Haastoin vielä Trafia kahdella kysymyksellä:


"Liikenteen turvallisuusvirasto ei ole myöntänyt poikkeuksia erillisjousitetun akseliston vaihtamiseksi jäykkään akselistoon"
=> Niin tämähän voi johtua siitä että kukaan ei ole vielä tuollaista hakenut? Vai onko näitä montakin hylätty?

"Liikenteen turvallisuusvirasto katsoo, että erillisjousitetun akseliston vaihtaminen jäykkään akselistoon heikentää auton tieliikenneominaisuuksia".

=> No onkos tuo yksiselitteisestit hylkäyksen peruste varsinkaan maastoautoissa (vaikka esimerkkinä huoltoauto?), joiden pääasiallinen käyttö on maastokäytössä, ja jotka vain toissijaisesti liikkuvat tiellä lyhyitä pätkiä?

Tähän sain seuraavan vastauksen:

”Liikenteen turvallisuusvirastolle ei ole suoraan saatavilla sellaista tarkkaa tilastoa, josta selviäisi kuinka moni poikkeuslupahakemus olisi koskenut erillisjousitetun etuakseliston vaihtamista jäykkään etuakselistoon. Kaikki poikkeuslupahakemukset käsitellään yksittäisinä ja niiden myöntämisessä käytetään tapauskohtaista harkintaa. Asiaan ei voida ottaa varmaa kantaa ennakkoon. Ajoneuvon rakennemuutosta koskevan poikkeusluvan hakemisesta on kerrottu tarkemmin Liikenteen turvallisuusviraston internetsivuilla. Poikkeuslupahakemus kannattaa laatia huolellisesti, sillä päätös tehdään hakemuksessa annettujen tietojen perusteella. Myös kielteinen päätös on maksullinen.”


Johtopäätös on, että tämä asia selviää vain tekemällä poikkeuslupahakemuksen...

Tollukka 28.03.2018 20:00

Anoin 2002 vuonna lupaa vaihtaa 110:n retkukeula jäykkään akseliin, parilla lisäselvityksellä tuli lupalappu postiin. Ei ollut silloin tietoa 105:n käytöstä verrokkina, tosin tarkoitus oli vaihtaa LJ:n akseli kierrejousineen nokalle. Taisi olla ensimmäinen kierteille leimattu 110.

Radis 29.03.2018 06:05

Noniin nyt päästiin ytimeen, eli minkälaisia selvityksiä hakemuksessa piti olla?

hiluvitkutin 29.03.2018 07:20

Muistanko oikein?
Olikos palstalla joskus kingkapista juttua. Oliko myynnissä täällä? Jäykällä akselilla ja leimassa.

Löytypäs, sehän oliki vielä kovempi peli.
https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=72838

-MaTTi- 29.03.2018 08:15

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Radis (Viesti 1377741)
Noniin nyt päästiin ytimeen, eli minkälaisia selvityksiä hakemuksessa piti olla?

Piti varmaan olla samassa mallisarjassa jäykkäakselinen malli, jonka AKElaiset näki suoraan tyyppitiedoista. Muutenkin on jo vettä virrannut Vantaanjoessa sen verran paljon sitten vuoden 2002 ja määräykset nuijittu uusiks, että turhaa käyttää aikaa tämän setvimiseen. :(

Radis 30.03.2018 18:23

No joo.... lupahakemuksen:

https://lomake.fi/a/ec/lomakepalvelu...5&type=statics

kohta:

"Selvitys, millä perusteella hakemuksen mukaiset poikkeuslupaa edellyttävät rakennemuutokset eivät lisää turvallisuudelle, terveydelle tai ympäristölle aiheutuvaa riskiä vähäistä enempää"


Lienee se vaikein, ottaen huomioon lausunto: " Liikenteen turvallisuusvirasto katsoo, että erillisjousitetun akseliston vaihtaminen jäykkään akselistoon heikentää auton tieliikenneominaisuuksia."

=> Tieliikenneominaisuuksien heikkeneminen jäänee tulkinnanvaraiseksi, aiheuttaako se turvallisuudelle suuremman kuin vähäisen riskin.


Jos tuohon kohtaan pystyisi jotenkin yksiselitteisesti perustelemaan, että riski jää vähäiseksi, niin sitten hakemuksella voisi ehkä olla edellytyksiä mennä läpi.

Radis 30.03.2018 18:46

Mahtaiskohan Terranon kohdalla perusteluksi riittää saman ikäinen Patrol, joka on jäykällä etuakselilla?

Mekanismi 30.03.2018 20:25

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Radis (Viesti 1377893)
Mahtaiskohan Terranon kohdalla perusteluksi riittää saman ikäinen Patrol, joka on jäykällä etuakselilla?

Omasta kokemuksesta poikkeusluvan hakemisessa voin todeta, että pelkkää harrastusajoa varten ei kannata edes yrittää hakea, jos on jokin työperustainen tarve muutokselle niin silloin on jotain mahdollisuuksia, tosin todella työläs prosessi sekin. Rengaskoon muutos oli itsellä kyseessä v.2016-2017.

Radis 31.03.2018 07:54

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Mekanismi (Viesti 1377906)
Omasta kokemuksesta poikkeusluvan hakemisessa voin todeta, että pelkkää harrastusajoa varten ei kannata edes yrittää hakea, jos on jokin työperustainen tarve muutokselle niin silloin on jotain mahdollisuuksia, tosin todella työläs prosessi sekin. Rengaskoon muutos oli itsellä kyseessä v.2016-2017.

Minkäslaisia hakemuksia on harrastepohjaisina tullu hylsynä?

Ja onko mikään hakemus menny joskus harrasteperustein läpi?

jmk 31.03.2018 11:20

Itse hain 2002 tai 3 muutosta hj alle 35" renkaille niin ainut syy millä sai oli työkäyttö. Näin kertoi silloisen AKEn virkamies kun soitti perään, syy soittoon oli se kun rengas leveydeksi olin laittanut 14.5" leveän. Niin kaveri soitti että haettu on liian leveä riittääkö 12.5"? Ja sillä tuli paperit silloinen kustannus oli 320€ nyt muistaakseni 380€ myös hylätyllä päätöksellä on sama hinta. Toki voihan muutoksen haku olla helpottunut:)

Timo_L 31.03.2018 11:39

Taitaa olla ainakin rengasmuutosten yms. vastaavien osalta aikalailla mahdottomuus saada Trafista poikkeuslupaa. Se harrastustoiminta kun ilmeisesti Trafin silmissä tekee hommasta ainakin tuhat kertaa vaarallisempaa kuin jos poikkeuslupaa haetaan työperusteisesti.
Mitä lie Trafissa pelkäävät, varmaan että teinit alkaisi lähettää hakemuksia että bemareihin voisi ruuvata 38" boggerit alle? :rolleyes:

Mun mielestä toi koko poikkeuslupahakemusprosessi on yksi helvetin iso vitsi, koska pääosin vain työperusteisena saa muutokset läpi, ja silloinkin äärimmäisen rajoitetusti.
Jos esim. ajattelee että vaihtaisi harrastajana autoon alle pykälää järeämmät akselit isompine jarruineen niin silti ei taatusti menisi vaikkapa 33" (suurin pykälien rajoissa) -> 35" läpi.
Jos taas haet työperusteisesti vastaavaan autoon ihan orkkisakseleilla ja jarruina, niin vaikkapa metsäkonekorjaaja voi ja todennäköisesti saakin sen 33" -> 35" muutoksen läpi.

Mutta auta armias kun auto myydään tai sen työkäyttö loppuu, niin Trafin silmissä se 35" rengas onkin taas kuolemanvaarallinen ja uhkaa tuhota koko Suomen valtion kertalaakista, joten se poikkeuslupa on peruttava välittömästi.


Ihan täyttä paskaa koko homma :rolleyes:

lepoantti 31.03.2018 13:39

Koitappa Heikki hoitaa lääkitys kuntoon jotta tämä terraano lukkiuma menee ohi. Tai lähetä minulle se 380e vai minkä lupa maksaa, ja tietenkin lupahakemus.

Kun viimeksi puhuttiin niin eikö tämä ole aiheuttanut jo ihan riittävästi harmia, vieläkin hymyilyttää kun muistelen kaikkia niitä ilon hetkiä joita heti alkuun pääsit tämän kanssa kokemaan👌

Radis 31.03.2018 15:23

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja lepoantti (Viesti 1377943)
Koitappa Heikki hoitaa lääkitys kuntoon jotta tämä terraano lukkiuma menee ohi. Tai lähetä minulle se 380e vai minkä lupa maksaa, ja tietenkin lupahakemus.

Kun viimeksi puhuttiin niin eikö tämä ole aiheuttanut jo ihan riittävästi harmia, vieläkin hymyilyttää kun muistelen kaikkia niitä ilon hetkiä joita heti alkuun pääsit tämän kanssa kokemaan👌

No joo Terranon suhteen oon kyllä jo luovuttanut. Osta Antti se pois, lähtee halavallaaa.

Nyt kiinnosta tuo poikkeuslupaprosessi yleisesti. Nyt tulleiden kommenttien perusteella Trafi vaikuttaa erittäin harrasteautovastaiselta.

Olis kiinnostavaa tietää onko mikään hakemus mennyt läpi harrastepohjalta?

ISE 31.03.2018 16:08

mikäs se venäläinen versio on terrano2.jäykkäakseli edessä.oli jossakin koeajo videossa.no ei käy verrokiksi,mutta näkyy toimivan.

kippo86 31.03.2018 16:55

Onhan ainaki moottorimuutoksia menny läpi, niitä nyt ei työkäytöllä voi perustella. Esim mazda rx7 1.3 winkkelin tilalle ls1...


Sivu luotu: 03:57 (GMT +2).