Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Chit-Chat
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Chit-Chat Tämä foorumi on tarkoitettu epämääräiseen jauhamiseen, eikä asian ole pakko liittyä suoraan offroadiin.

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 06.01.2018, 18:06
Vormula77 Vormula77 ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 06.10.14
Sijainti: Whitlake, Suami
Viestit: 389
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja tekniikkamies Näytä viesti
Tänään vetäsin IceSpiker kaksivetopyörällä laavulenkin. Hyvin meni, joskin oli märkä ja jyrkkä ylämäki, jonka juuri ja juuri pääsi ajamalla ylös ja pyörä meni aika rapaiseen kuntoon. Mielellään ottaisin gummin ja vetävän vanteen fattiin eteen, vaa toteutus ei nyt heti kunnolla tule mieleen.
Yöksi lupaili pakkasta. Toivottavasti polunpohjat kuivuisi hiukan ettei aamulenkillä olis niin kuraista. Mä en oikein ymmärrä tota sähköpyörä hommaa. Ajelen noita lenkkejä ihan yleiskunnon takia ja välillä tulee ajettua 5-7 tunnin reissuja, kuinka paljon tollasella mopolla kunto kasvaa? Ja millaista sitä on kantaa kivikoissa ja suolla....

__________________
Näin kerran unta, ettei vi#u##anut yhtään!
Toyotalla ei saa toosaa!
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 06.01.2018, 18:57
tekniikkamies tekniikkamies ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 23.11.11
Sijainti: Päijät-Häme
Viestit: 3.015
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Vormula77 Näytä viesti
Mä en oikein ymmärrä tota sähköpyörä hommaa. Ajelen noita lenkkejä ihan yleiskunnon takia ja välillä tulee ajettua 5-7 tunnin reissuja, kuinka paljon tollasella mopolla kunto kasvaa? Ja millaista sitä on kantaa kivikoissa ja suolla....
Näkisin niin, että sähköpyörätouhu on sen verta vielä uusi asia ja osa kiinnostavimmista pyöristä kotikutoisia tai pienissä erissä tehtyjä, ettei voi suoraa suositusta antaa, mutta itsellä se käynnisti pyöräilyn uudestaan vaikka aloittelin tavanomaisella 250 watin pyörällä.

Vaikutus kuntoon riippuu kuskista. Tänään jouduin huilimaan paikallaan hetken 1000 watin teholuokan pyörällä kun rapamäki oli niin rankka nousu. Siinä on iso ero sähkövehkeen eduksi minkälaisen mäen jaksaa ajaa ylös.

Jos sähkön haluu mukaan, pitää tehdä tai valita itselle sopiva vaihtoehto. Netissä huomannut, että jotkut harrastaa tehokaiden pyörien kanssa reppuakkuja, niin silloin ei joudu kantamaan akun painoa käsin. Reppuakku ja 1000 watin Bafang keskimoottori voi olla kova yhdistelmä jos keskimoottorin syömä maavara ei haittaa.

Pääasia, että on sellainen pyörä, jolla on mukava lähteä melko usein liikkeelle. Itse näen näissä jotain tulevaisuuden hyötyajoneuvoainestakin.

Tuossa tutustuttiin Bultaco Brinco R ajopeliin:
https://m.youtube.com/watch?feature=...&v=vQdCVtrfuHs
Painon kasvaessa saadaan moottoripyörämäisiä ominaisuuksia ja mopossa sai olla 4000 wattia. Bultacossa puolet siitä.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 06.01.2018, 19:46
Vormula77 Vormula77 ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 06.10.14
Sijainti: Whitlake, Suami
Viestit: 389
Perusasetus

Eli helppo valinta. Ei sähköä. Täytyy kesällä katella millaisia aikoja mopokuskit ajaa tahko-mtb:ssä.
__________________
Näin kerran unta, ettei vi#u##anut yhtään!
Toyotalla ei saa toosaa!
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 07.01.2018, 13:22
baxxter:n Avatar
baxxter baxxter ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 10.06.03
Sijainti: PAiMiO, Finland.
Viestit: 4.285
Perusasetus

Tietääkö asiaan enemmän perehtyneet, että missä kohtaa eli millä tehoilla/nopeuksilla sähköavusteisuus, tieliikennelaki ja maastoliikennelaki törmäävät eli rajoittavat liikkumista?
__________________
Harbor Cruisers
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 07.01.2018, 14:13
tekniikkamies tekniikkamies ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 23.11.11
Sijainti: Päijät-Häme
Viestit: 3.015
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja baxxter Näytä viesti
Tietääkö asiaan enemmän perehtyneet, että missä kohtaa eli millä tehoilla/nopeuksilla sähköavusteisuus, tieliikennelaki ja maastoliikennelaki törmäävät eli rajoittavat liikkumista?
https://www.moottori.fi/liikenne/jut...-mita-ne-ovat/

Voidaan tuohon juridiikkapuoleen perehtyä pikkuhiljaa, uusia vaihtoehtoja ajoneuvoluokissa on niin paljon, että melkeen on vaikea muistaa mitä ne on...

Oman kokemuksen mukaan aikaisempi 250 watin tehoraja ei ollut järkevä jos halutaan tehdä ajopeli aikuisen miehen painoisille ja huonommillekin keleille.

Vakavasti otettavia riskejä Suomessa voisi olla jos joku rupeaa tehommaan luokan lähes äänettömillä vehkeillä kaahailemaan niitä väyliä missä on muitakin liikkujia. Maailmanluokan mittakaavassa esimerkiksi ilmastokysymysten takia sähköajoneuvon käyttöönotto on lähestulkoonn välttämätöntä tai ainakin järkevää.

Ne ovat niin uusia vielä, että asiaa tulisi lähestyä miten saadaa vehkeet toimimaan tarkoituksenmukaisesti, kustannukset järkeviksi ja sitten sorvata ajanmukainen lainsäädäntö. Nyt on uutta sorvattukin kun vaihtoehtoja on tarjolla.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 07.01.2018, 15:15
Tate Tate ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 25.11.07
Sijainti: Nurmijärvi
Viestit: 255
Perusasetus

Itse tuli innostuttua maantiepyöräilystä pari vuotta takaperin. Välillä hyvien ilmojen aikoina on kesäisin tullut käytyä töissäkin (30 km suuntaansa) tuolla maantiepyörällä.

Tuo sähköpyörä on todella kiinnostanut ja ajatuksena ollut jos sillä alkaisi ajaa ihan säännöllisesti tuota 30 km työmatkaa. Ainoa oikeastaan mikä häiritsee on juuri se että kun tuohon sähköpyöräilyyn ehtii tottua, niin mitä järkeä enää sitten normi pyöräilyssä on? Itse kun poljen pyörällä suurimmaksi osaksi ihan kuntoilun ja terveellisen elämäntavan vuoksi. Pelkään siis että sähköpyöräilyn jälkeen ei tee enää mieli normipyörää ja kunto sitä kautta heikkenee... Toisaalta myös tuo maantiepyöräily ja sen tuoma vauhdin hurma (vaatii kohtuullisen kunnon) antaa todella suurta mielihyvää, joten ei sen vuoksi ole suurta aihetta ostaa/rakentaa sähköpyörää.
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 07.01.2018, 17:40
tekniikkamies tekniikkamies ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 23.11.11
Sijainti: Päijät-Häme
Viestit: 3.015
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Tate Näytä viesti
Itse tuli innostuttua maantiepyöräilystä pari vuotta takaperin. Välillä hyvien ilmojen aikoina on kesäisin tullut käytyä töissäkin (30 km suuntaansa) tuolla maantiepyörällä.
Mulla ei päällimmäisenä tule mieleen, että joka pyörä kannattas korvata sähköpyörällä varsinin jos on sellainen tavalinen pyörä, josta tykkää. Tuossa tapausessasi oma haasteensa, että pitäs kaiketi valita niitten vaihtoehtojen joukosta, jotka on katulaillisia ja yli 25 kilometrin nopeuteen?

Jos ei tulisi niin kalliiksi, niin itseä kiinnostaa KTM katulaillinen sähköenduro:
https://www.is.fi/autot/art-2000000931229.html
Pyöräilyksihän tuollaisella ajopelillä ajoa ei kutsuta.

Sähkövaihtoehtoihin kannustava näkökulma tulee mieleen sitä kautta, että itsellä ei tule vähän raskaammilla ja liukaammin pyöräilyilmoilla vastaan juurikaan muita pyöräilijöitä, jolloin ajaminen on vielä itselle helppoa. Tänäänkin oli pyöräilijät vähissä vaikka keli tuntui mukavalta kun oli varustautunut oikein. Järven rantaakin pitkin tuli ajeltua vähän IceSpiker rengas edessä.
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 14.01.2018, 19:01
Vormula77 Vormula77 ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 06.10.14
Sijainti: Whitlake, Suami
Viestit: 389
Perusasetus

Nyt on fillarikelit parhaimmillaan. Tuli jopa ajeltua valojen kanssa polulla. Melkein kaikki lätäköt on jäässä niin ei ole enää pyörän jäätyminen ongelma.
__________________
Näin kerran unta, ettei vi#u##anut yhtään!
Toyotalla ei saa toosaa!
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit


Sivu luotu: 16:45 (GMT +2).