Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 21.11.2017, 22:26
RIPAX RIPAX on kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 24.04.09
Sijainti: vihti
Viestit: 2.244
Perusasetus

Kemiaa.


Ainakin PPGltä löytyy joku pohjamali joka on tarkoitettu myös rosterille,eroa on tosiaan onko rosteri vai haponkestävä,numeroa en muista mut nyt oon vetäny jotain Delfleet sarjan HS happoepoksi pohjaa ja tuntuu tarttuvan kovasti. Sithän on semmosta stone chip proof kovettajaa ainaki Deltron sarjan väreille että on kova ku saatana,sitä kerrosta en lähtis kasvattaa ku naarmuuntuessaan on aika härskin näkönen,hyvä pohja ja kulutusta kestävä kova pinta ni on hyvä. Parhaiten asian tuntee maalinvalmistaja joka tekee AUTOMAALEJA ei potkukelkka,paskahuusi tms värejä. Sen verran voin kertoa että kaikki alkydipohjaiset värit on sinne paskahuusin takaseinään. Jaa niin ja se hiekkapuhallus on hyvä lisä parantamaan tartuntaa,karkea hiekka esim. 0.5-1.5 sit sitä pulveri maalausta en välttämättä suosittelis kun tulee joskus niin kovaksi et halkeilee kun noi puskurit ei niin järeitä yleensä ole.

__________________
Kaikki mikä on paskaa,on perseestä.

Viimeksi muokannut RIPAX : 21.11.2017 22:30
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 22.11.2017, 10:40
tekniikkamies tekniikkamies ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 23.11.11
Sijainti: Päijät-Häme
Viestit: 3.015
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja RIPAX Näytä viesti
Parhaiten asian tuntee maalinvalmistaja joka tekee AUTOMAALEJA ei potkukelkka,paskahuusi tms värejä. Sen verran voin kertoa että kaikki alkydipohjaiset värit on sinne paskahuusin takaseinään. Jaa niin ja se hiekkapuhallus on hyvä lisä parantamaan tartuntaa,karkea hiekka esim. 0.5-1.5 sit sitä pulveri maalausta en välttämättä suosittelis kun tulee joskus niin kovaksi et halkeilee kun noi puskurit ei niin järeitä yleensä ole.
Sellainen vaikutelma päässyt syntymään, että Suomen oloissa kestävää maalausta ei kuitenkaan autotehtailla välttämättä haluta tehdä. Itse en kysy siis yleensä tavanomaiseen autojen maalaukseen liittyviä neuvoja, vaan katsoen onko omat ideat linjassa jonkin vähän kauemmin kestämään tarkoitetun kanssa.

Jos ruostuminen ei ole ongelma kuten rosterissa, panostaisin tartuntaan - en maalikalvon paksuuteen, miten vaikka joku uretaanimaali kuten Teknodur suoraan hiekkapuhalletun rosterin päälle?
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 23.11.2017, 23:18
RIPAX RIPAX on kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 24.04.09
Sijainti: vihti
Viestit: 2.244
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja tekniikkamies Näytä viesti
Sellainen vaikutelma päässyt syntymään, että Suomen oloissa kestävää maalausta ei kuitenkaan autotehtailla välttämättä haluta tehdä. Itse en kysy siis yleensä tavanomaiseen autojen maalaukseen liittyviä neuvoja, vaan katsoen onko omat ideat linjassa jonkin vähän kauemmin kestämään tarkoitetun kanssa.

Jos ruostuminen ei ole ongelma kuten rosterissa, panostaisin tartuntaan - en maalikalvon paksuuteen, miten vaikka joku uretaanimaali kuten Teknodur suoraan hiekkapuhalletun rosterin päälle?
Maalivalmistajille automaalaus on kuitenkin se vaativin osa alue. Pidempään kestävyyteen päästään sitte jollain ihan muulla kun maaleilla kuten esim. sinkkaus,siinäkin on omat heikkoutensa ja siks niitäkin maalataan. Teollisuuden ja esim. laivojen maaleja on kokeiltu autoissakin ja jos kokemukset olis hyviä ni kaikkihan niitä käyttäis kun ovat monta kertaa halvempia. Itse olen hiekka puhaltanut esim. pulverimaalattuja puoliperävaunuja kun joskus 80-90 luvulla pulverimaali oli muotia,ja epoksipohja+uretaanimaali tuli niihin uusintakäsittelyksi. Ja maali joka kestää hiekkapuhallusta ei välttämättä kestä mitään muuta,esim. juuri nautarautoja eloksoitiin ja maalattiinkin semmosella paksulla kumimaisella tökötillä jota sai hiekka puhaltaa hartaasti mutta ruosteessa ne oli alta kymmenen vanhoina. Maalivalmistajillahan on aina intressi tehdä mahdollisimman hyviä maaleja koska parasta on helppo myydä,hyvän näköistä ja kestävää maalia kaikki ostavat.
__________________
Kaikki mikä on paskaa,on perseestä.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 23.11.2017, 23:56
tekniikkamies tekniikkamies ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 23.11.11
Sijainti: Päijät-Häme
Viestit: 3.015
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja RIPAX Näytä viesti
Ja maali joka kestää hiekkapuhallusta ei välttämättä kestä mitään muuta,esim. juuri nautarautoja eloksoitiin ja maalattiinkin semmosella paksulla kumimaisella tökötillä jota sai hiekka puhaltaa hartaasti mutta ruosteessa ne oli alta kymmenen vanhoina.
Tähän törmänny kanssa, että on ruosteessa vaikka traktorin vanteet ja näyttää, että maali lähtee kevyellä hiekkapuhalluksella ja ruosteet myös, mutta maali onkin sitkeää laatua, muttei ole ehkäissyt kunnolla ruostumista.

Olen testannut onko hyvä idea maalata auton perän filmivanerikoppi uretaanimaalilla ja maali on Normadur 65 HS. Kovetteeksi saattoi tulla Teknodurrin kovetetta koska sitä oli helpompi ostaa pieni määrä. Karhennukseksi tuli joko epäkeskohionta tai hiekkapuhallus. Filmivanerikatto on hiekkapuhallettu. Jos mä rinnastasin filmivanerin siinä mielessä rosteriin, että kummassakin voi olla tartuntaongelmia, mutta niistä voi selvitä karhentamal ja ruoste ei ongelma, ehkä sellanen maalaus, jota on helppo parantaa jos tulee kolhuja.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 25.11.2017, 00:13
RIPAX RIPAX on kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 24.04.09
Sijainti: vihti
Viestit: 2.244
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja tekniikkamies Näytä viesti
Tähän törmänny kanssa, että on ruosteessa vaikka traktorin vanteet ja näyttää, että maali lähtee kevyellä hiekkapuhalluksella ja ruosteet myös, mutta maali onkin sitkeää laatua, muttei ole ehkäissyt kunnolla ruostumista.

Olen testannut onko hyvä idea maalata auton perän filmivanerikoppi uretaanimaalilla ja maali on Normadur 65 HS. Kovetteeksi saattoi tulla Teknodurrin kovetetta koska sitä oli helpompi ostaa pieni määrä. Karhennukseksi tuli joko epäkeskohionta tai hiekkapuhallus. Filmivanerikatto on hiekkapuhallettu. Jos mä rinnastasin filmivanerin siinä mielessä rosteriin, että kummassakin voi olla tartuntaongelmia, mutta niistä voi selvitä karhentamal ja ruoste ei ongelma, ehkä sellanen maalaus, jota on helppo parantaa jos tulee kolhuja.
muutaman sarjan traktorin vanteita maalannu ja puhaltanu,ainaki New hollandeissa on pulverimaalattua vannetta ja näyttäis et siinä maalissa ei juuri ole ruosteen estoaineita kun pienenkin naarmun saadessaan ruostuu kovasti,ja kerros on ohut kuin pierun kuori. Todennu filmivanerissa olevan tarttumis ongelmaa,en oo sen kummempia konsteja kokeillu kun ei niitä juuri ole ajoneuvokalustossa nykypäivänä. Jos nyt tarttis maalata ni sanoisin et karhennus on tärkee,jollain tinnerillä tai rasvanpoistolla huolellinen pyyhkäsy kanssa.
__________________
Kaikki mikä on paskaa,on perseestä.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 25.11.2017, 12:26
tekniikkamies tekniikkamies ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 23.11.11
Sijainti: Päijät-Häme
Viestit: 3.015
Perusasetus

Rosteri ja filmivaneri on siinä mielessä hyviä, että molempia voi karhentaa.

Mites vaikka kuumasinkitty peräkärry tai sinkitty katto? Joka paikkaan ei ole helppo mennä hiekkapuhaltelemaankaan, eikä ole toivottavaa, että sinkkiä lähtee pois, kun yksi konsti olisi oikein hienovarainen hiekkapuhallus ensin.

Itse vetelin uuteen peräkärryyn lisäsuojausta joihinkin kohtiin muistaakseni Rostex:illa, eikä pysyvyys ole ollut optimaalista ainakaan siellä, missä on kivipommitusta. Jos ajattelis, että koko kärryn maalaa vanerilisälaitoineen, niin tekis mielellään aika hyvin, ettei lähde maali irtoilemaan. Perstuntuma sanoisi, että ohuehko maalaus voi olla parempi kuumasinkityssä kuin oikein paksu.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Rosterin kiillotus. Ooppeli Tekniikka & Jutustelu 1 17.06.2007 20:21
Rangen maalaus janiojan Tekniikka & Jutustelu 5 11.05.2007 20:48
maalaus. tpi57 Tekniikka & Jutustelu 21 25.03.2007 16:55
Maalaus Yleiset 0 05.09.2003 07:00
Konepeiton maalaus Vuosimallit 1968-1982 1 24.03.2003 22:42


Sivu luotu: 21:40 (GMT +2).