Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 09.11.2017, 11:04
defet defet ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 08.06.09
Sijainti: kiiminki
Viestit: 183
Perusasetus

Se mitä ylipäätään miettiny tuossa katsastuksen käsijarrutestissä että sehän on seisontajarru. Ja laitetaan päälle kun auto on pysähdyksissä. Leimalla sitten pyöriviltä rullilta kiskotaan ja sanotaan että luistaa. Veikkaan että suurinosa hylkäyksistä menisi läpi jos seisovilta rullilta vedettäis käsjarru päälle ja sit yritettäis antaa momenttia rullilta.

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 09.11.2017, 12:34
Heguli:n Avatar
Heguli Heguli ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 22.06.06
Sijainti: Espoo / Suomusjärvi
Viestit: 7.321
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja defet Näytä viesti
Se mitä ylipäätään miettiny tuossa katsastuksen käsijarrutestissä että sehän on seisontajarru. Ja laitetaan päälle kun auto on pysähdyksissä. Leimalla sitten pyöriviltä rullilta kiskotaan ja sanotaan että luistaa. Veikkaan että suurinosa hylkäyksistä menisi läpi jos seisovilta rullilta vedettäis käsjarru päälle ja sit yritettäis antaa momenttia rullilta.
Katsastuksessa mitataan, että käsijarrun teho on "riittävä". Eli pikkuisen sitä jarrusysteemiä on kuormitettava, jotta tämä tieto saadaan ulos testisssä. Kuten Matti jo totesi, ei se dyno täysillä vastaan laita. Ja tässä on testaajankin oltava kartalla, eli ei ryskytetä hulluna sitä käsijarrukahvaa vaan rauhallisesti lisätään kuormaa ja katotaan miten jarruvoimat kasvaa.

Kääntäisin asian toisin päin. Jos käsijarru on kunnossa, läpäisee se nykyisen testin huomautuksitta.

Suikassa alkoi käsijarru olemaan siinä rajoilla riittääkö teho. Ei muuta kuin rumpu auki; putsaus ja uudet jarruhihnat sisään kuluneiden tilalle niin johan oli taas tehot tallessa.
__________________
Tumpula Racing Team
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 09.11.2017, 13:35
defet defet ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 08.06.09
Sijainti: kiiminki
Viestit: 183
Perusasetus

Tarkoitan sitä ilmiötä et ku esim säädät käsjarruja niin parkista vaikea saada esim etuvetoautoa likkeelle mut pikku vauhdista kun käsjarruta niin ei pure sit millää. Yhe avensiksen jarruja rempattii autasentajan kanssa ja juuri tähän ilmiöön pädyttiin. Vaihettiin rummut ja palat ja vaijerit. Paikaltaan saa kiskoa vaikka trukilla mut rullilla luisti..
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 09.11.2017, 20:32
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.061
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja defet Näytä viesti
Veikkaan että suurinosa hylkäyksistä menisi läpi jos seisovilta rullilta vedettäis käsjarru päälle ja sit yritettäis antaa momenttia rullilta.
Ei mee, samallalai pyörii joutavaa samalla vastuksella. Kokeiltu monet kerrat.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 09.11.2017, 20:40
Mika_T Mika_T ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 13.11.07
Sijainti: N/A
Viestit: 1.776
Perusasetus

^
Liikkeellelähtökitka pitää ko. tilanteessa autoa paikallaan. Sitten kun jarrupenkin momentti ylittää jarrukenkien liikkeellelähtökitkan momentin niin auto lähtee huilaamaan huomattavasti keveämmin vaikka käsijarru on yhtä tiukalla.

Se kardaanijarru selviää jarrudynamosta pienemmällä jarrutusteholla vs. napajarrut. Perävälitys nostaa kardaanin kierroslukua vs. renkaat joten vaadittavaan jarrutustehoon tarvittava jarrutusmomentti on pienempi.

Toki oikein tiukan paikan tullen pettää todennäköisimmin perästä lautaspyörän hampaat.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 09.11.2017, 22:30
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Omakohtaista kokemusta aiheesta.


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Mika_T Näytä viesti
^
......................

Toki oikein tiukan paikan tullen pettää todennäköisimmin perästä lautaspyörän hampaat.
Nuo lautaspyörän hampaat taitaa olla se kaikkein lujin paikka?

Siis ongelma (Ainakin nimimekkini mukaisessa BJ-40:ssäni) on se, että ainakin vanhemmiten, tuo käsijarru on "itsestään tehostava":
Siis rummun pyöriminen painaa/vetää kenkiä rumpuun kiinni.

Ja tuo voima on niin suuri, että tosi vanhoilla/alkuperäisillä ruostuneilla palautusjousilla VOI kässäri jäädä päälle/purastaa lukkoon.
Ja jos jää päälle, siis kengät pysyy pyörivässä rummussa, ja vaijeri on löysällä, niin vapautuminen voi tapahtua äkkiä Ja "Väärässä järjestyksessä"
Silloin käsijarrun kenkien etäisyydensäätö voi hypätä, ja silloin säätö yleensä aukeaa täysin. -> Käsijarru ei ota ollenkaan.

Uudet jouset maksoi marmoritiskillä muisttakseni pullakahvin verran?

Minä olen kertonut katsastusmiehelle, että autossa on käsijarru kardaanilla; ja siten ei voi puoltaa.
Ja olen kehottanut testaamaan käsijarrun siten, että BJ rullaa kytkin pohjassa vaikkapa kävelyvauhtia soralla tms.
Ja sitten vetämään käsijarrukahvaa ulos rauhallisesti, Kahva lukitusasunnossa, sillä yleensä käsijarru "haukkaa" kiinni.

Siis takarenkaat menee lukkoon. Ainakin lumella, soralla ja hallin lattialla.

Kerran hallin lattialle jäi pari metriä jarrutusjälkeä...

Ja jos vetää käsijarrua ulos (kojelaudan alta) kahva "vapautusasennossa"
Niin silloin kahva pääsee löystymään, kun jarru puraisee. (katsastusmies ottaa siitä tukea, ettei kolhi itseään kojelautaan.)
Ja taas säätö laukeaa , ja käsijarrua ei enää ole.....

Nyt bj on ollut jonkinaikaa katsastamatta, mutta viimmeisissä katsastuksissa katsurit kokeilivat käsijarrun pitävyyden paikallaan: siis vetivät käsijarrun päälle, ja sitten kokeillaan varovasti ykkösellä lähteä ajamaan eteenpäin. Nähtävästi riittää, että horisontti alkaa kallistumaan huomattavasti, ja koneen ääni karkenemaan....

JOS(/kun?) tuossa minun BJ:ssä on käsijarru kunnossa, niin (38" renkailla, 4,88 perävälityksillä) uskaltaa jättää käsijarrun varaan melkein minkälaiseen maastoon tahansa.
Siis pitovoima on mielestäni suurempi, kuin esim. painavammassa HJ-61:ssä.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Ostetaan levittäjät bj 40:sen vanteille Jess O/M/V Renkaat ja vanteet 0 24.05.2017 10:32
Ostetaan BJ-40:sen jakolaatikon ulostuloakseli raipe O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 0 28.07.2013 20:14
BJ-40:sen ehjäystä ruiseribj40 Maasturiprojektit 13 06.10.2010 20:32
M: hj-45:sen ja bj-40:sen akselit Rölli O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 1 11.09.2006 18:58
bj-40:seen bj-42:sen etu akseli ??? pyrkyri Tekniikka & Jutustelu 10 28.09.2005 08:03


Sivu luotu: 16:09 (GMT +2).