Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 08.11.2017, 18:14
JAMANT:n Avatar
JAMANT JAMANT ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 07.05.03
Sijainti: Espoo, .
Viestit: 4.072
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja VeeWee Näytä viesti
Mulla tulee ekana mieleen jarrukenkien hajoaminen,jos kardaanijarrua revitään pyörien pyöriessä.
Lähinnä irtoaa se jarrukilpi jakolaatikosta, välityksessä melkoinen vääntömomentti kohdistuu kardaaniin noin päin...

__________________
Killing time is not murder
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 08.11.2017, 21:58
hiluvitkutin:n Avatar
hiluvitkutin hiluvitkutin ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 31.12.07
Sijainti: keitele, Finland.
Viestit: 2.366
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja JAMANT Näytä viesti
Lähinnä irtoaa se jarrukilpi jakolaatikosta, välityksessä melkoinen vääntömomentti kohdistuu kardaaniin noin päin...
Jos minä pyöritän kardaanista ja sinä vetareista, kummanko sormet lipsuu?
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 08.11.2017, 22:23
Topi1982 Topi1982 ei ole kirjautuneena
Banned
 
Rekisteröitynyt: 25.01.06
Viestit: 3.077
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja hiluvitkutin Näytä viesti
Jos minä pyöritän kardaanista ja sinä vetareista, kummanko sormet lipsuu?
Eipä siinä dynossa taida olla vetari pyörimässä, vaan rengas.
Vähän on diassa erroo ja samalla momentissakin, ehkä.
Tunkkaa Hilu ylös ja kokkeile kumpi on topakampi pieltävä!
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 08.11.2017, 22:37
JiiPee JiiPee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 13.08.03
Sijainti: Janakkala
Viestit: 6.384
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Jyty Näytä viesti
Eipä siinä dynossa taida olla vetari pyörimässä, vaan rengas.
Eikös se vetari pyöri kuitenkin samaa vauhtia kuin rengas, jos ei ole portaali- tai napavälitystä?
__________________
Jukka
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 08.11.2017, 22:47
Topi1982 Topi1982 ei ole kirjautuneena
Banned
 
Rekisteröitynyt: 25.01.06
Viestit: 3.077
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja JiiPee Näytä viesti
Eikös se vetari pyöri kuitenkin samaa vauhtia kuin rengas, jos ei ole portaali- tai napavälitystä?
No pyöriihän se, mutta taitaa renkaan ulkokehä olla vähän suurempi kuin vetarin. Kummastakohan lie helepompi vääntää voimia kardaanille?
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 08.11.2017, 23:25
JiiPee JiiPee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 13.08.03
Sijainti: Janakkala
Viestit: 6.384
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Jyty Näytä viesti
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja JiiPee Näytä viesti
Eikös se vetari pyöri kuitenkin samaa vauhtia kuin rengas, jos ei ole portaali- tai napavälitystä?
No pyöriihän se, mutta taitaa renkaan ulkokehä olla vähän suurempi kuin vetarin. Kummastakohan lie helepompi vääntää voimia kardaanille?
Sillä ei ole väliä, pyörittääkö vetoakselia dynamometrillä pyörivä pyörä vai joku vaikka käsivoimin vetarin päästä, jos vetariin tuotetaan jokin tietty momentti. Pyörästä pyörittäen tarvitaan vain vähemmän voimaa, koska silloin apuna on pyörän säteen mukainen vipuvarsi.

Eikös tässä vetoakseli vs. kardaani -asetelmassa ollut kyse siitä, onko kardaanissa suurempi vai pienempi momentti kuin vetoakselissa? Momentti kardaanissa on välityksen verran pienempi kuin vetoakselissa.
__________________
Jukka
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 08.11.2017, 23:42
hiluvitkutin:n Avatar
hiluvitkutin hiluvitkutin ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 31.12.07
Sijainti: keitele, Finland.
Viestit: 2.366
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja JiiPee Näytä viesti
Sillä ei ole väliä, pyörittääkö vetoakselia dynamometrillä pyörivä pyörä vai joku vaikka käsivoimin vetarin päästä, jos vetariin tuotetaan jokin tietty momentti. Pyörästä pyörittäen tarvitaan vain vähemmän voimaa, koska silloin apuna on pyörän säteen mukainen vipuvarsi.

Eikös tässä vetoakseli vs. kardaani -asetelmassa ollut kyse siitä, onko kardaanissa suurempi vai pienempi momentti kuin vetoakselissa? Momentti kardaanissa on välityksen verran pienempi kuin vetoakselissa.
Nii, tätäpä minä hain. Ettei sille jarrulle nyt niin kauheita voimia tule.
Jamantti kun kirjoitti-välityksessä melkoinen vääntömomentti kohdistuu kardaaniin noin päin...
Vai oliko vaan ajatuskatko, vai mitä tarkoitti.?
Kumpiko käsijarru pääsee helpommalla, jos verrataan vaikka patrollia ja hj:ta?
Patrollissa välitys kaverina kun taas hj:ssa kaksi jarrua. Hmm
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 08.11.2017, 22:54
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.069
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja JAMANT Näytä viesti
Lähinnä irtoaa se jarrukilpi jakolaatikosta, välityksessä melkoinen vääntömomentti kohdistuu kardaaniin noin päin...
Kohdistuu mitä kohdistuu, enemmän siihen tulee vääntöä jos känkkä päällä yrität lähtee kuin että dynamolla jarruttaa kävelyvauhdista nätisti pikkuhiljaa. Pääasia ettei rytkäytä kerralla, ite oon hissukseen vedelly ja kokeillu että alkaa ottaa kiinni. Yhtä paljon se rasittaa känkkää jättää se jyrkkään mäkeen käsijarrun varaan.
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 09.11.2017, 08:50
turakki turakki ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 28.11.03
Sijainti: Hämeenkyrö, Finland.
Viestit: 939
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- Näytä viesti
Kohdistuu mitä kohdistuu, enemmän siihen tulee vääntöä jos känkkä päällä yrität lähtee kuin että dynamolla jarruttaa kävelyvauhdista nätisti pikkuhiljaa. Pääasia ettei rytkäytä kerralla, ite oon hissukseen vedelly ja kokeillu että alkaa ottaa kiinni. Yhtä paljon se rasittaa känkkää jättää se jyrkkään mäkeen käsijarrun varaan.
Tuostahan se kiinni on. Vanhoissa vehkeissä on joka paikassa vähän välystä. Jos äkkiä nasauttaa jarrun kiinni, melkoinen isku tulee jarrukilven kiinnitykseen. Eikös siellä ole neljä 8mm pulttia alumiinissa alle 10 cm kehällä.
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 09.11.2017, 09:36
JAMANT:n Avatar
JAMANT JAMANT ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 07.05.03
Sijainti: Espoo, .
Viestit: 4.072
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- Näytä viesti
Kohdistuu mitä kohdistuu, enemmän siihen tulee vääntöä jos känkkä päällä yrität lähtee kuin että dynamolla jarruttaa kävelyvauhdista nätisti pikkuhiljaa. Pääasia ettei rytkäytä kerralla, ite oon hissukseen vedelly ja kokeillu että alkaa ottaa kiinni. Yhtä paljon se rasittaa känkkää jättää se jyrkkään mäkeen käsijarrun varaan.
Paitsi että siinä alamäessä ei ole 5kW sähkömoottoria vääntämässä.
__________________
Killing time is not murder
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 09.11.2017, 09:39
JAMANT:n Avatar
JAMANT JAMANT ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 07.05.03
Sijainti: Espoo, .
Viestit: 4.072
Perusasetus

Ja ihan sama mimmoinen aivopieru mulla oli, en ajattais ja ei oo koskaan ajettu, jos on mainittu että kardaanikässäri... Saahan sitä kokeilla, jos katsastusasemalla on vakuutukset kunnossa. Kun on ohjeistuksessa kielletty ajamasta dynoon (katsastusmies mulle aikoinaan asian kertonut, en ole itse keksinyt, onko edelleen ohjeistuksessa, en tiedä, enkä välitä tietää)!
__________________
Killing time is not murder
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 09.11.2017, 11:04
defet defet ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 08.06.09
Sijainti: kiiminki
Viestit: 183
Perusasetus

Se mitä ylipäätään miettiny tuossa katsastuksen käsijarrutestissä että sehän on seisontajarru. Ja laitetaan päälle kun auto on pysähdyksissä. Leimalla sitten pyöriviltä rullilta kiskotaan ja sanotaan että luistaa. Veikkaan että suurinosa hylkäyksistä menisi läpi jos seisovilta rullilta vedettäis käsjarru päälle ja sit yritettäis antaa momenttia rullilta.
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 09.11.2017, 12:34
Heguli:n Avatar
Heguli Heguli ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 22.06.06
Sijainti: Espoo / Suomusjärvi
Viestit: 7.322
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja defet Näytä viesti
Se mitä ylipäätään miettiny tuossa katsastuksen käsijarrutestissä että sehän on seisontajarru. Ja laitetaan päälle kun auto on pysähdyksissä. Leimalla sitten pyöriviltä rullilta kiskotaan ja sanotaan että luistaa. Veikkaan että suurinosa hylkäyksistä menisi läpi jos seisovilta rullilta vedettäis käsjarru päälle ja sit yritettäis antaa momenttia rullilta.
Katsastuksessa mitataan, että käsijarrun teho on "riittävä". Eli pikkuisen sitä jarrusysteemiä on kuormitettava, jotta tämä tieto saadaan ulos testisssä. Kuten Matti jo totesi, ei se dyno täysillä vastaan laita. Ja tässä on testaajankin oltava kartalla, eli ei ryskytetä hulluna sitä käsijarrukahvaa vaan rauhallisesti lisätään kuormaa ja katotaan miten jarruvoimat kasvaa.

Kääntäisin asian toisin päin. Jos käsijarru on kunnossa, läpäisee se nykyisen testin huomautuksitta.

Suikassa alkoi käsijarru olemaan siinä rajoilla riittääkö teho. Ei muuta kuin rumpu auki; putsaus ja uudet jarruhihnat sisään kuluneiden tilalle niin johan oli taas tehot tallessa.
__________________
Tumpula Racing Team
Vastaa lainaten
  #14  
Vanha 09.11.2017, 13:35
defet defet ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 08.06.09
Sijainti: kiiminki
Viestit: 183
Perusasetus

Tarkoitan sitä ilmiötä et ku esim säädät käsjarruja niin parkista vaikea saada esim etuvetoautoa likkeelle mut pikku vauhdista kun käsjarruta niin ei pure sit millää. Yhe avensiksen jarruja rempattii autasentajan kanssa ja juuri tähän ilmiöön pädyttiin. Vaihettiin rummut ja palat ja vaijerit. Paikaltaan saa kiskoa vaikka trukilla mut rullilla luisti..
Vastaa lainaten
  #15  
Vanha 09.11.2017, 20:32
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.069
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja defet Näytä viesti
Veikkaan että suurinosa hylkäyksistä menisi läpi jos seisovilta rullilta vedettäis käsjarru päälle ja sit yritettäis antaa momenttia rullilta.
Ei mee, samallalai pyörii joutavaa samalla vastuksella. Kokeiltu monet kerrat.
Vastaa lainaten
  #16  
Vanha 09.11.2017, 20:40
Mika_T Mika_T ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 13.11.07
Sijainti: N/A
Viestit: 1.776
Perusasetus

^
Liikkeellelähtökitka pitää ko. tilanteessa autoa paikallaan. Sitten kun jarrupenkin momentti ylittää jarrukenkien liikkeellelähtökitkan momentin niin auto lähtee huilaamaan huomattavasti keveämmin vaikka käsijarru on yhtä tiukalla.

Se kardaanijarru selviää jarrudynamosta pienemmällä jarrutusteholla vs. napajarrut. Perävälitys nostaa kardaanin kierroslukua vs. renkaat joten vaadittavaan jarrutustehoon tarvittava jarrutusmomentti on pienempi.

Toki oikein tiukan paikan tullen pettää todennäköisimmin perästä lautaspyörän hampaat.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Ostetaan levittäjät bj 40:sen vanteille Jess O/M/V Renkaat ja vanteet 0 24.05.2017 10:32
Ostetaan BJ-40:sen jakolaatikon ulostuloakseli raipe O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 0 28.07.2013 20:14
BJ-40:sen ehjäystä ruiseribj40 Maasturiprojektit 13 06.10.2010 20:32
M: hj-45:sen ja bj-40:sen akselit Rölli O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 1 11.09.2006 18:58
bj-40:seen bj-42:sen etu akseli ??? pyrkyri Tekniikka & Jutustelu 10 28.09.2005 08:03


Sivu luotu: 15:29 (GMT +2).