![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]()
Lainaus:
__________________
Killing time is not murder |
#2
|
||||
|
||||
![]()
Jos minä pyöritän kardaanista ja sinä vetareista, kummanko sormet lipsuu?
|
#3
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Vähän on diassa erroo ja samalla momentissakin, ehkä. Tunkkaa Hilu ylös ja kokkeile kumpi on topakampi pieltävä! |
#4
|
|||
|
|||
![]()
Eikös se vetari pyöri kuitenkin samaa vauhtia kuin rengas, jos ei ole portaali- tai napavälitystä?
__________________
Jukka |
#5
|
|||
|
|||
![]()
No pyöriihän se, mutta taitaa renkaan ulkokehä olla vähän suurempi kuin vetarin. Kummastakohan lie helepompi vääntää voimia kardaanille?
|
#6
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Eikös tässä vetoakseli vs. kardaani -asetelmassa ollut kyse siitä, onko kardaanissa suurempi vai pienempi momentti kuin vetoakselissa? Momentti kardaanissa on välityksen verran pienempi kuin vetoakselissa.
__________________
Jukka |
#7
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Jamantti kun kirjoitti-välityksessä melkoinen vääntömomentti kohdistuu kardaaniin noin päin... Vai oliko vaan ajatuskatko, vai mitä tarkoitti.? Kumpiko käsijarru pääsee helpommalla, jos verrataan vaikka patrollia ja hj:ta? Patrollissa välitys kaverina kun taas hj:ssa kaksi jarrua. Hmm |
#8
|
||||
|
||||
![]()
Kohdistuu mitä kohdistuu, enemmän siihen tulee vääntöä jos känkkä päällä yrität lähtee kuin että dynamolla jarruttaa kävelyvauhdista nätisti pikkuhiljaa. Pääasia ettei rytkäytä kerralla, ite oon hissukseen vedelly ja kokeillu että alkaa ottaa kiinni. Yhtä paljon se rasittaa känkkää jättää se jyrkkään mäkeen käsijarrun varaan.
|
#9
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
|
#10
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
__________________
Killing time is not murder |
#11
|
||||
|
||||
![]()
Ja ihan sama mimmoinen aivopieru mulla oli, en ajattais ja ei oo koskaan ajettu, jos on mainittu että kardaanikässäri... Saahan sitä kokeilla, jos katsastusasemalla on vakuutukset kunnossa. Kun on ohjeistuksessa kielletty ajamasta dynoon (katsastusmies mulle aikoinaan asian kertonut, en ole itse keksinyt, onko edelleen ohjeistuksessa, en tiedä, enkä välitä tietää)!
__________________
Killing time is not murder |
#12
|
|||
|
|||
![]()
Se mitä ylipäätään miettiny tuossa katsastuksen käsijarrutestissä että sehän on seisontajarru. Ja laitetaan päälle kun auto on pysähdyksissä. Leimalla sitten pyöriviltä rullilta kiskotaan ja sanotaan että luistaa. Veikkaan että suurinosa hylkäyksistä menisi läpi jos seisovilta rullilta vedettäis käsjarru päälle ja sit yritettäis antaa momenttia rullilta.
|
#13
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Kääntäisin asian toisin päin. Jos käsijarru on kunnossa, läpäisee se nykyisen testin huomautuksitta. Suikassa alkoi käsijarru olemaan siinä rajoilla riittääkö teho. Ei muuta kuin rumpu auki; putsaus ja uudet jarruhihnat sisään kuluneiden tilalle niin johan oli taas tehot tallessa.
__________________
Tumpula Racing Team |
#14
|
|||
|
|||
![]()
Tarkoitan sitä ilmiötä et ku esim säädät käsjarruja niin parkista vaikea saada esim etuvetoautoa likkeelle mut pikku vauhdista kun käsjarruta niin ei pure sit millää. Yhe avensiksen jarruja rempattii autasentajan kanssa ja juuri tähän ilmiöön pädyttiin. Vaihettiin rummut ja palat ja vaijerit. Paikaltaan saa kiskoa vaikka trukilla mut rullilla luisti..
|
#15
|
||||
|
||||
![]()
Ei mee, samallalai pyörii joutavaa samalla vastuksella. Kokeiltu monet kerrat.
|
#16
|
|||
|
|||
![]()
^
Liikkeellelähtökitka pitää ko. tilanteessa autoa paikallaan. Sitten kun jarrupenkin momentti ylittää jarrukenkien liikkeellelähtökitkan momentin niin auto lähtee huilaamaan huomattavasti keveämmin vaikka käsijarru on yhtä tiukalla. Se kardaanijarru selviää jarrudynamosta pienemmällä jarrutusteholla vs. napajarrut. Perävälitys nostaa kardaanin kierroslukua vs. renkaat joten vaadittavaan jarrutustehoon tarvittava jarrutusmomentti on pienempi. Toki oikein tiukan paikan tullen pettää todennäköisimmin perästä lautaspyörän hampaat. |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Ostetaan levittäjät bj 40:sen vanteille | Jess | O/M/V Renkaat ja vanteet | 0 | 24.05.2017 10:32 |
Ostetaan BJ-40:sen jakolaatikon ulostuloakseli | raipe | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 0 | 28.07.2013 20:14 |
BJ-40:sen ehjäystä | ruiseribj40 | Maasturiprojektit | 13 | 06.10.2010 20:32 |
M: hj-45:sen ja bj-40:sen akselit | Rölli | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 1 | 11.09.2006 18:58 |
bj-40:seen bj-42:sen etu akseli ??? | pyrkyri | Tekniikka & Jutustelu | 10 | 28.09.2005 08:03 |