![]() |
BJ 40:sen käsijarru katsastuksessa
Mitenkäs tuo käsijarru kuuluu katsastuksessa tutkia, ettei vaan kukaan riko sitä. pitääkö paikkansa, ettei saa dynamometrissä ollenkaan kässäriä kokeilla.
|
Jos on kardaanikäsijarru niin ei saa testata dynossa, välityksen vääntömomentti rikkoo paikat!
|
Kardaani käsijarru ei voi puoltaa.
Lainaus:
Tuossa parikymmentä vuotta sitten asiasta "väännettiin kättä"...:cool: Joku katsastusmies (palstalta) voisi kertoa mikä on säädösten tämän päivän tilanne? Siis BJ:n kardaani-seisonta-jarru on semmoinen että se joko pitää, taikka ei. Kannattaa kokeilla takavedolla, ja nurmikolla tms. Siis jos on kunnossa (-myös testin jälkeen) niin pysähtyy aika äkkiä. siis takarenkaat hyvin herkästi lukkiutuu, ja sitten kun takarenkaat, takajouset ja moottorin kumityynyt alkaa käymään läpi, mistä joustaa, ja kuinka paljon, niin yleensä tulee remonttia 35+ vuotta vanhaan autoon.... |
Suikassa joka vuosi testataan kardaanikäsijarru normaalisti rullilla ja hyvin tuo tuntuu sen kestävän. Vai onko Tojossa joku spesiaalisysteemi ? En nyt ihan tajua miten jarru ei tuota kestäisi, dynon vastavoimana on kuitenkin katsastusmiehen hauis ja kyllä se ekana pettää :)
|
Tämä onkin hyvä pointti. Tulen jatkossa vetoamaan tähän leimalla. Olisiko tästä vielä mustaa valkoisella? On nimittäin testattu kardaanikässäri rullilla ja vielä saatu eroa puoliinkin:rolleyes:.
|
Lainaus:
Vähän sama kun tuttava käytti muinoin silloisen varttimailikilpurinsa katsastettavana ja spooliperällä oli heittoa jarruissa. Ei uskaltanut vedota siihen että mittalaitteistossa on vikaa. |
Multa ei ikinä ole ajettu jarruja katsastuksessa. Eikä käsijarrua. Kerron aina että autosta ei voi kytkeä nelivetoa pois ja ohjekirja kieltää pyörittämästä eriaikaan etu ja taka -akselia ja että käsijarru on kardaanissa. Auto on lr defender.
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
Vähän on diassa erroo ja samalla momentissakin, ehkä. Tunkkaa Hilu ylös ja kokkeile kumpi on topakampi pieltävä! |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
Eikös tässä vetoakseli vs. kardaani -asetelmassa ollut kyse siitä, onko kardaanissa suurempi vai pienempi momentti kuin vetoakselissa? Momentti kardaanissa on välityksen verran pienempi kuin vetoakselissa. |
Lainaus:
Jamantti kun kirjoitti-välityksessä melkoinen vääntömomentti kohdistuu kardaaniin noin päin... Vai oliko vaan ajatuskatko, vai mitä tarkoitti.? Kumpiko käsijarru pääsee helpommalla, jos verrataan vaikka patrollia ja hj:ta? Patrollissa välitys kaverina kun taas hj:ssa kaksi jarrua. Hmm |
No joo.
Ajattelin vaan tilannetta siinä rullien päällä, kun siellä ylleensä on pyörät paikoillaan. Jarrujen kestosta en oo ottanu kantaa. Nyt otan: Volvojeni tunnetusti hyviä pysähtymisominaisuuksia olen monesti käsijarrulla (joskus ainoalla jarrulla) ihan vauhdikkaissa alamäkilöissä täydellä hauisvoimallani auttanut. Eipä oo mittään revennyt jarruissa, eikä olokavarressakkaan. Vauhtikkiin pysyny meleko vakiona mäen alle asti. |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Ja ihan sama mimmoinen aivopieru mulla oli, en ajattais ja ei oo koskaan ajettu, jos on mainittu että kardaanikässäri... Saahan sitä kokeilla, jos katsastusasemalla on vakuutukset kunnossa. Kun on ohjeistuksessa kielletty ajamasta dynoon (katsastusmies mulle aikoinaan asian kertonut, en ole itse keksinyt, onko edelleen ohjeistuksessa, en tiedä, enkä välitä tietää)!
|
Se mitä ylipäätään miettiny tuossa katsastuksen käsijarrutestissä että sehän on seisontajarru. Ja laitetaan päälle kun auto on pysähdyksissä. Leimalla sitten pyöriviltä rullilta kiskotaan ja sanotaan että luistaa. Veikkaan että suurinosa hylkäyksistä menisi läpi jos seisovilta rullilta vedettäis käsjarru päälle ja sit yritettäis antaa momenttia rullilta.
|
Lainaus:
Kääntäisin asian toisin päin. Jos käsijarru on kunnossa, läpäisee se nykyisen testin huomautuksitta. Suikassa alkoi käsijarru olemaan siinä rajoilla riittääkö teho. Ei muuta kuin rumpu auki; putsaus ja uudet jarruhihnat sisään kuluneiden tilalle niin johan oli taas tehot tallessa. |
Tarkoitan sitä ilmiötä et ku esim säädät käsjarruja niin parkista vaikea saada esim etuvetoautoa likkeelle mut pikku vauhdista kun käsjarruta niin ei pure sit millää. Yhe avensiksen jarruja rempattii autasentajan kanssa ja juuri tähän ilmiöön pädyttiin. Vaihettiin rummut ja palat ja vaijerit. Paikaltaan saa kiskoa vaikka trukilla mut rullilla luisti..
|
Sivu luotu: 05:58 (GMT +2). |