Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 09.08.2017, 12:12
Pläsäri Pläsäri ei ole kirjautuneena
Aloittelija
 
Rekisteröitynyt: 22.06.17
Sijainti: Lahti
Viestit: 19
Perusasetus

Kiitoksia, taidan tuohon keulaan SOA:n tehdä tähän hätään... Alustageometria on tuon droppaavan pitman armin ansiosta keturallaan, raidetanko tääntyy nyt väärään suuntaan. Keula oli nostettuna kun vaihtelin öljyjä ja herkistelin jarrut ja kun se oli 10cm korkeammalla raidetanko oli oikeassa kulmassa

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 09.08.2017, 12:50
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.446
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Pläsäri Näytä viesti
Kiitoksia, taidan tuohon keulaan SOA:n tehdä tähän hätään... Alustageometria on tuon droppaavan pitman armin ansiosta keturallaan, raidetanko tääntyy nyt väärään suuntaan. Keula oli nostettuna kun vaihtelin öljyjä ja herkistelin jarrut ja kun se oli 10cm korkeammalla raidetanko oli oikeassa kulmassa
Raidetanko = olkavarsien välinen ohjausvarsi
Välivarsi = simpukalta oikean puoleiseen olkavarteen tai raidetankoon (riippuen onko cross-over, inverted-T, tai inverted-Y ohjaus) liittyvä ohjausvarsi

Kuvissa niin raidetanko kuin välivarsi on vaakatasossa, eli juuri niin hyvässä kulmassa kun se vaan voi olla. Noh, välivarsi on ihan aavistuksen alempana simpukalta, mutta tuo on todella pientä.
Jos nostat välivarren päätä simpukalta, niin silloin se ei enää ole vaakatasossa, ja vastaavasti se ei myöskään enää ole silloin optimaalisessa kulmassa. Jos vielä laitat korotusta jolloin välivaren rungon puoleinen (simpukan) pää nousee edelleen, niin välivarsi on vieläkin huonommassa kulmassa.


Tossa tosin taitaa olle se mitä jotkut sanoikin, eli SJ:ssa jos edessä tekee SOA:n niin raidetanko ja/ tai välivarsi ottaa jousiin kiinni. SOA:na varmaan paras ratkaisu olisi flat-top knucklet ja niihin sopivat kalikat päälle jolla sekä raidetanko että välivarsi on riittävän ylhäällä - ja sillä saisi samalla ohjauksen vaidhettua tuosta inverted-T:stä cross-over- tyyppiseen. Ero ei ole iso, mutta cross- over vaan toimii paremmin.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 09.08.2017, 20:51
Pläsäri Pläsäri ei ole kirjautuneena
Aloittelija
 
Rekisteröitynyt: 22.06.17
Sijainti: Lahti
Viestit: 19
Perusasetus

Jotain omituista tuossa keulassa sitten on muutakin, kun pitman arm on raidetangon kanssa linjassa ja ihmettelin aiemmin että onko se vedetty mutkalle johonkin kiveen mutta ei, raidetanko ottaisi suorana pitman armiin kiinni jos se olisi suora ja se on tarkoituksella tosiaan mutkalla. Nyt sitten ongelma on että raidetanko hiertää perän luukkua vasten...
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 09.08.2017, 21:21
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.446
Perusasetus

Paha on minun sanoa sen tarkemmin kuin mitä kuvat kertoo, FSJ:t ei ole ihan hirveän tuttuja kamppeita muuten kuin että välillä kurkkinut alle kuin joskus harvoin näkee Mutta ohjauksen geometrioiden yms. osalta jäykkäakselinen on jäykkäakselinen, eli tietyt asiat pätee laitteeseen kuin laitteeseen.

Ettei tuossa sitten olisi liian pitkä pitman armi vaihdettu joskus syystä tai toisesta, ja on tehty tilaa taivuttamalla raidetankoa ettei pitman arm/ välivarsi ota siihen kiinni?
Ei olisi eka kerta kun näkee jotain nerokkaita kötöstyksiä jonkun vanhan omistajan tekemänä.

Tosiaan kulmien kannalta optimaalisin on että välivarsi on mahdollisimman lähelle vaakatasossa kuten sinulla nyt. Mutta ei tietenkään saisi mikään ottaa mihinkään kiinni.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 10.08.2017, 09:46
Pläsäri Pläsäri ei ole kirjautuneena
Aloittelija
 
Rekisteröitynyt: 22.06.17
Sijainti: Lahti
Viestit: 19
Perusasetus

Täytyy ottaa parempi kuva ja verrata sitä ihmeellisen Internetin sisältöön, keula täytyy nostaa uudestaan kuitenkin ilmaan, napalukot meni jumiin ja varmaan samasta syystä etananelikko ei lähde pois päältä
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Myydään Jeep Cherokee SJ kokonaisena tai puretaan jumba-fiction O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 1 29.06.2017 20:34
Nissan pickupin etujousitus eroja ihmettelen... Kelju.K Tekniikka & Jutustelu 1 08.07.2008 09:04
Etujousitus HeikkiH Tekniikka & Jutustelu 10 12.10.2007 19:18
Rengaskoon vaihto Jeep Cherokee sj:hin Tekniikka & Jutustelu 3 26.01.2007 15:28
Hilux etujousitus iippo Tekniikka & Jutustelu 7 03.10.2004 20:57


Sivu luotu: 13:56 (GMT +2).