![]() |
SJ Cherokee etujousitus
Kuinkas moinen operaatio on pistää SJ keulasta korkeammalle? Jotain joku keulaankin jo tehnyt kun 35" pyörät alla mutta pitäs saada koppa suoraan... Pitääkö ohjausnivelien ja etukardaanin kanssa alkaa kikkailemaan jos korottaa keulaa 2-3" ylöspäin?
|
Lainaus:
Laita kuvatuksia niin hämmästellään. |
Vuosimallia 1975, perinteinen 4.2 litranen. Pistän illalla kuvia keulasta niin pööpöillään lisää
|
Noniin järkkäri kaivettu kaapin perältä...
http://lh5.googleusercontent.com/bZQ...=w1366-h662-rw http://lh3.googleusercontent.com/imz...=w1366-h662-rw http://lh6.googleusercontent.com/PNe...=w1366-h662-rw Saisko näillä selkoa? Se tässä vähän on kun ei ole tietoa mitä kaikkea muuta tälle on tehty kun ulospäin näkyvät, ja kun ei ole toista vakiota vierellä mihin verrata... |
Lainaus:
|
jeeppimiesten face ryhmästä saat kaikkein asiallisimmat vastaukset.. konijeep kuuluu kyllä samaan porukkaan, mutta tuolla on myös muita asiaan vihkiytyneitä :) https://www.facebook.com/groups/1646084765655043/
|
Josko nyt näkyisi? Driven kanssa aina vähän tällästä kikkailua...
|
Punisherin wagoneeristä voi ottaa mallia etupään korotukseen :P
Tosin samalla kannattas tehä cut & turn kääntöpäähän, et sais casterit kohilleen. |
Lainaus:
|
Jep, naamakirja ei todellakaan ole aina ihan hyvä systeemi. Mutta toki jos on riittävän iso ryhmä niin avun saa usein nopeasti sitä kautta, tuntuu että monellakin foorumilla keskustelun määrä on vähentynyt aika selkeästi. Pätee sekä kotimaassa että ulkomaisilla palstoilla.
|
Ei näy näköjään vieläkään kuvat...
Pistän linkkinä tulemaan! https://drive.google.com/file/d/0B3B...w?usp=drivesdk https://drive.google.com/file/d/0B3B...w?usp=drivesdk https://drive.google.com/file/d/0B3B...w?usp=drivesdk |
Lainaus:
|
Pidemmät riiput ja ennenkaikkea takakorvakoita korkeammaksi, jos helpolla mennään tai sitten SOA... Kardaanissa muistaakseni oli reippaasti varaa liu'un puolesta mutta cut&turn olisi varmaan paikallaan jos reilummin on tarkoitus nostaa koska murrosnivelen kulmat alkaa mennä äkkiä huonoksi. Bumpsteer lisääntyy, ellei saa dropattua kääntövartta tai simpukkaa, ei kyllä tuolla parilla tuumalla vielä pitäisi kovin pahaksi mennä.
|
FSJ:ssä jos laitat takariiput pidemmiksi, niin auto tulee lähemmä tonttia, ne kun on siellä väärinpäin (muistaakseni, nyt en pysty tarkistamaan)...
|
Juu, taka-akselinriipukkeiden pidennys madaltaa.
Riipukkeen pidennys on lähinnä pelleilyä. Voi harrastaa silloin kun laadulla ei ole mitään väliä. Mieluummin siirtää kiinnityskohtia tai vaihtaa jousta. Valokuvissa alusta näyttää olevan vakiokorkuinen, mutta pakan kaksi lisälehteä varmaan tuo hieman eroa. Tuollainen tractionbar suojaa norraa taittumiselta, muttei pidä akselia pystyssä. Iskunvaimentajan alakiinnitys on nostettu ylemmäs. Joka tapauksessa onnittelut hankinnasta! Näitä Jeeppejä ei ole metsissä tai muuallakaan liikaa ☺ |
Tässä kun on noita jousipakkoja tuijotellut niin enpäs olekkaan enää niin varma, onko Jeepin parabolisessa pakassa aina kaksilehteä vai kuuluuko siihen lisälehtiä.
Raidetangon säätömuhvi kannattaa tarkistaa. Näyttää kuvassa kovin toispuoleisesti asettuneelta ja kartiomaiselta. Ettei vaan käytössä petä! |
Oikeastaan harmittaa että tuli itseltä hukattua kumpikin iso jeeppi pois aikanaan, mutta myöhäistä katua kun aikaa on yli 15v mennyt...
|
Kiitos vastauksista! Erittäin piristävää vaihtelua tällänen peli verrattuna entiseen projektiin, tätä pääsee oikeasti rakentamaan :D
Tuossa kun funtsailin ja kattelin keulan korottamista niin varmaan korostan koppaa ensin ylemmäs. Takaa maasta puskurin alareunaan korkeutta 65cm ja edessä 52cm. |
- Kuvissa on traction bar.
- Olisiko fsj alustaan tuo traction bar miten helposti, ja millä rakenteella, tehtävissä toimivaksi ? - Tai kannattaako jo, esim. 4 linkki ajatella ?? |
Lainaus:
|
Lainaus:
kunhan nuo kisatapahtumat saadaan siirrettyä jonnekin moderoituun paikkaan, niin loppuu miunkin viikottaiset tänne kurkistelut, niin pitkäksi aikaa kunnes ylläpidosta ja "kunniatehtävistä" on potkittu kaikki vanhan kaartin muiden päälle syleksivät kusipäät hevon vittuun, eli varmaan aikalailla ikuisesti :D |
2 Liiteet
Oikein tarkkan kun tuota https://drive.google.com/file/d/0B3B...Nvbl81a2c/view kuvaa katsoo, niin taka-akselin ja jousen välissä taitaa jo olla korortus palat?
----- Tuo etupää. Punainen ohjausvarsi simpukassa näyttää minun silmään, että on jo vaihdettu. Ei ole Jeepin oma, tuo on paremmin alaspäin taipuva. Latasin muutaman kuvan. Joskus nuorena, kun oli intoa, mutta ei järkeä. Tein SOA:n. Eli jouset akseli putken yläpuolelle. Tuli ihan järkyttävän korkea. Pitäi soll aerittäin kuolleet jouset, että keula tippuis alemmaks. (vastaavasti taakse, korkeempaa korotus palaa akselin ja jousen väliin, että sa auton vaateriin). En tehtnyt cut&turn navoille. Kardaani kulmat liian jyrkät, ristikot ei toimi. Pinjonin kulmaa ylös päin, menee camber/caster kulmat vituilleen, niin sen takia akseli putkista leikataan olkahaarukka irti ja käännetään asteet kohdilleen. Alkujaan, tuo raide tanko on navoissa kiinni kääntövarsien yläpuolella. No SOA:n myötä, raide tanko tai oikeastaan simpukalta tuleva ohjaustanko, olisi minulla ottanut lehti jousiin kiinni, Varsinkin oikealle käännettäessä, niin pyöräytin tangon navoissa kääntö varren alapuolelle. Vastaavasti simpukalta tuleva ohjaustanko menee entistä jyrkempään kulmaan ylöspäin, joka aiheuttaa voimakasta bumpsteeringiä, eli monttuun ajettaessa jouston mukaan lyö rattia laidasta laitaan. Tein simpukan ja rungon väliseen kiinnike adapteriin välipalikan jolla, tiputin simpukkaa alemmaksi, samalla toin vähän eteen päin, jotta rattiakselin tulolinja pysyisi kohtalaisena. No, ratti akseli alkaa ottamaan rungossa moottorin korvakkoon kiinni ja korvakkoa joutui leikkeleen. Suunnittelin myös omatekoiset high steering osat, joissa napoihin pultataan ohjaus varret ylös. Varsi voisi olla tason päältä suorempikin, mutta itse tein reilut mutkat ylöspäin, koska simpukkakin on ylhäällä, niin tuossa omassa olisi silloin ohjauksen bumpsteering saatu pois. HUOM. omatekoiset ohjaus osat ei tieliikenteeseen. Ameriikan maaltahan saa tilattua highsteer osia, ja mahdollisesti saattaa jossain saada jopa hyväksyntä laput katsurillekin? Myin Jeepin jo yli 10 vuotta sitten pois ja nuo highsteer palikat lähti johonkin offivehkeeseen, jne. Nykyään jos tuon saman tekisin, niin järkeä käyttäen ja viisaampana, lopputulso olisi ehkä parempi kuin tuo minkä aikoinaan tein :rolleyes: |
Kiitoksia, taidan tuohon keulaan SOA:n tehdä tähän hätään... Alustageometria on tuon droppaavan pitman armin ansiosta keturallaan, raidetanko tääntyy nyt väärään suuntaan. Keula oli nostettuna kun vaihtelin öljyjä ja herkistelin jarrut ja kun se oli 10cm korkeammalla raidetanko oli oikeassa kulmassa
|
Lainaus:
Välivarsi = simpukalta oikean puoleiseen olkavarteen tai raidetankoon (riippuen onko cross-over, inverted-T, tai inverted-Y ohjaus) liittyvä ohjausvarsi Kuvissa niin raidetanko kuin välivarsi on vaakatasossa, eli juuri niin hyvässä kulmassa kun se vaan voi olla. Noh, välivarsi on ihan aavistuksen alempana simpukalta, mutta tuo on todella pientä. Jos nostat välivarren päätä simpukalta, niin silloin se ei enää ole vaakatasossa, ja vastaavasti se ei myöskään enää ole silloin optimaalisessa kulmassa. Jos vielä laitat korotusta jolloin välivaren rungon puoleinen (simpukan) pää nousee edelleen, niin välivarsi on vieläkin huonommassa kulmassa. Tossa tosin taitaa olle se mitä jotkut sanoikin, eli SJ:ssa jos edessä tekee SOA:n niin raidetanko ja/ tai välivarsi ottaa jousiin kiinni. SOA:na varmaan paras ratkaisu olisi flat-top knucklet ja niihin sopivat kalikat päälle jolla sekä raidetanko että välivarsi on riittävän ylhäällä - ja sillä saisi samalla ohjauksen vaidhettua tuosta inverted-T:stä cross-over- tyyppiseen. Ero ei ole iso, mutta cross- over vaan toimii paremmin. |
Jotain omituista tuossa keulassa sitten on muutakin, kun pitman arm on raidetangon kanssa linjassa ja ihmettelin aiemmin että onko se vedetty mutkalle johonkin kiveen mutta ei, raidetanko ottaisi suorana pitman armiin kiinni jos se olisi suora ja se on tarkoituksella tosiaan mutkalla. Nyt sitten ongelma on että raidetanko hiertää perän luukkua vasten...
|
Sivu luotu: 10:30 (GMT +2). |