Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Maasturiprojektit
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Maasturiprojektit Osio on tarkoitettu etenkin pidempiaikaisten projektien seuraamiseen. Tämä on oikea paikka oman auton esittelyyn.

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 07.08.2017, 13:05
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.446
Perusasetus

Noh.. kiitos kehuista! Koitan tehdä kunnolla sekä työn jäljen osalta, mutta etenkin toimivuuden osalta.



Olisiko nämä nyt sitten vähän sellaisia hys-hys- päivitysjuttuja, mutta näillä mennään koska haluan kunnolliset jarrut.
Tässä välissä vedän siis jarruputket uusiksi, ja vaihtuu nyt sitten niin että abs- yksiköltä satuloille asti menee letkut yhdellä vedolla ilman liitoksia.
Goodridgen 600-sarjan letkua, pitäisi olla kelvollista tähän kun sitä kerran käytetään rata- ja ralliautoissa, kisaprätkissä yms...

Jamantilta olin jo ehtinyt ostaa uuden takajarruputken, mutta se menee toiseen ZJ:hin hyötykäyttöön, kun tähän nyt tosiaan tulee vähän eri systeemit.

Eli ABS- yksikköön adapterit millisistä AN3- tyylin liitoksille.
Hydrauliyksikkö on "hienosti" toteutettu, joka jarrulähdölle on oma kierteensä. Kai tuossa on sitten se taustalla että tehtaalla eivät ole voineet vahingossa ruuvata jarruputkia väärään reikään.
Alkuperäiset lähdöt (ainakin tämänikäisessä Jeepissä) on:
* Takalähtö on 12 x 1mm
* Vasen etu on joku ihmekoko 11 x 1,5mm
* Oikea etu on 10 x 1mm

11 x 1,5mm -> AN3 adapteria ei taida olla olemassakaan, joten päädyin siihen että suurennan ko. lähdön 12 x 1,5mm:iin. IKH:sta löyty sopiva kierretappi suoraan hyllystä, ei muuta kuin ABS- yksikkö pääsylintereineen irti autosta ja hommiin




Yhteensä n.13 metriä Goodridgen 600-sarjan letkua (ihanan halpaa ), sopivat adapterit, liittimet yms. välineet liitoksien tekoa varten (ja nuo sitten ihan oikeasti pitää, luotto on paljon suurempi kuin Made-in-China tarvikeletkuihin); liitokset on purettavissa/ kasattavissa jos tarvitsee huoltaa.




Takajarrujen haaroitus on alunperin taka-akselilla, ja muutenkin siellä on hillitön kasa liitoksia (ABS:ltä takaylätukivarren kohdalle, josta kovasta linjasta letkuksi akselille; siellä T-haara josta kovalla linjalla akseliputkien päähän, jossa liitos ja siitä letkulla satulalle);
Nyt haaroitus on heti ABS- yksiköllä, ja siitä kahdella letkulla koko matka satuloille asti ilman liitoksia.




Etujarrujen letkut ja ABS- antureiden piuhat on alunperin olleet aika hölmösti, kun ne roikkuu tukivarren vieressä valmiina keräämään kaikki oksat, roskat, jäämään jumiin ja katkeamaan (ABS- piuhat on jo olleet pariin kertaan poikki, ja toinen etujarruletku on kerran napannut oksan mukaan niin että kovan putken ja letkun välinen liitos piti uusia).
Nyt letkulähtö satulalta on suoraan ylös, siitä yläpallonivelen kohdalla pieni lenkki jotta olkavarsi voi kääntyä, siitä akseliputkea pitkin ylätukivarrelle ja tulipeltiä pitkin ylös ja edelleen ABS- yksikölle. Toinen puoli vastaavalla tavalla.

Toistaiseksi on sovitusta varten kiinni nippareilla, mutta teen kunnolliset kiinnikkeet letkuille kunhan löytyy parhaat kohdat tehdä liitokset ja saan vielä ABS- piuhat letkun viereen kaveriksi.




Etuiskarit myös vaihtoon, nämä toivottavasti on oikeasti hyvät.
Bilsteinin 7100- sarjan kepit short body- mallina, 12" iskua (laskennallisesti 305mm, mutta todellisuudessa 295mm). Iskarit on itse purettavissa/ kasattavissa, ja sisään- ja ulospäinvaimennuksen shimmit voi vaihtaa jos vaimennusta haluaa muuttaa. Samoin lisäsäiliön päässä on venttiili, josta voi halutessaan säätää typen painetta iskarissa.

Sisäänjousto pysyy samana kuin tähänkin asti, mutta nämä iskarit tarjoaa n.6cm lisää ulosjoustoa vanhoihin verrattuna. Eli n.120mm sisään, ja 175mm ulos; käytännössä sisäänjousto rajoitetaan max.110mm:n jotta iskari ei pääse pohjaamaan. Ulosjoustoa varten teen rajoitinliinat.

Etujouset vaihtuu nykyisistä Moogin progressiivista + 1.75" korotusblokeista Metalcloakin 2.5" korottaviin dual-rate jousiin. Niiden vapaa pituus on n.56cm, mikä riittää enemmän kuin hyvin siihen että jousi ei pääse täysin vapaaksi maksimi ulosjoustossakaan. Nykyisten vastaava pituus on reilu 10cm vähemmän
Tähän saakka jouset on riittäneet koska ulosjoustoa ei ole ollut niin paljoa että jousi pääsisi vapaaksi.



__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.

Viimeksi muokannut Timo_L : 07.08.2017 13:10
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 07.08.2017, 13:11
Karvapöpö:n Avatar
Karvapöpö Karvapöpö ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 28.01.10
Sijainti: Porvoo
Viestit: 306
Perusasetus

Tuntuu etten tähän topicciin muuta kommentoi kun että hienoa jälkeä mutta.... kyllä vaan on niin hienoa jälkeä.

Lisäselvityksenä tosiaan se, että näitä kun en ole paljon ehtinyt ropaamaan, niin siksi katselen ja ihastelen.
__________________
Satunnainen huutelija.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 12.08.2017, 12:28
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.446
Perusasetus

Syksyn/ talven aikana kun menee nuo etu- ja taka-akselit uusiksi ja teen ne 50mm nykyistä leveämpänä, JK- Wranglerin järeämmillä ulkopäillä ja jarruilla mutta ZJ:n (tai WJ:n, on vielä vähän auki) navoilla, niin tarttee uudet vanteet ja renkaat.

Leveämmillä akseleilla tarvitsen vanteet mitkä taas tuo rengasta sisäänpäin n. puoli tuumaa nykyisestä. Eli kokonaisleveys muuttuu vain n.10mm per puoli leveämmäksi. Se taas vaatii sen, että tarttee joko 16" tai 17" vanteen että mahtuu pyörimään jarrujen ympärillä.
16" vanteille ei ole olemassakaan 33" halkaisijaltaan olevia renkaita, joten vaihtoehto on silloin 17" x 8.5" vanne, ja karkeitakin metsäkelpoisia renkaita löytyy 33 x 12.50 x 17 kokoisina.


Tuossa olisi hyvin karkea hahmotelma vannemallista ja miltä 17" vanne ja 33" rengas näyttäisi. Renkaan kylki kuitenkin on vielä kohtalainen, käytännössä saman verran mitä 31" renkaalla 15" vanteella.
Oikeastaan jäljellä on kaksi vaihtoehtoa uudeksi vanteeksi, joko Method Racing Wheelsin NV, kokona 17 x 8.5" 0ET (4,75" BS) tai sitten 4x4 Partsista yksi vanne mitä löytyy 17 x 8.5" kokoisena sopivalla ET:llä.


__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 06.10.2017, 18:13
WinChester:n Avatar
WinChester WinChester ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 15.07.09
Sijainti: Viiala (Akaa)
Viestit: 1.901
Perusasetus

Eikös D44-akseleilla olisi helpompaa? Kun eikös jossain Wranglerissa (Rubicon?) ole sellaiset kummassakin päässä, niin ei tarttis muuttaa NIIN paljoa. Vai onko niiden hinta ja saatavuus sellainen että mieluummin JK:sta?
__________________
Raha ja romut rauhottaa.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 06.10.2017, 21:38
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.446
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja WinChester Näytä viesti
Eikös D44-akseleilla olisi helpompaa? Kun eikös jossain Wranglerissa (Rubicon?) ole sellaiset kummassakin päässä, niin ei tarttis muuttaa NIIN paljoa. Vai onko niiden hinta ja saatavuus sellainen että mieluummin JK:sta?
Siis häh, nyt en oikein ymmärrä?

Takana on D44HD, jossa välitys on yhtä vahva kuin JK:n D44:ssä. Taka-akselin tuenta mulla on joka tapauksessa muutettu ihan toiseksi alkuperäisestä, joten minkä tahansa akselin laitankin taakse niin se täytyy muokata.

Vastaavasti taas eteen on tulossa high pinion D44, ja niitä on tasan tarkkaan kahdessa autossa: 70-luvun Fordin F250- pickupeissa, ja Jeepin JK- Rubiconissa.

TJ- Rubiconin etuakseli on low pinion D44, aivan yhtä heikoilla akseliputkilla kuin D30, ja samoilla XJ/ZJ/TJ jarruilla, olkavarsilla yms. Minulla on ollut WJ:n olkavarret, jarrut ja ohjaus jo 6 vuotta, enkä TODELLAKAAN halua sitä kasaa paskaa mitä näissä on orkkiksena etupäässä
Lisäksi TJ:n akselit on liian kapeat, koska nimenomaan haluan sen 2"-3" leveämmän akselin ja vähemmän levittävät vanteet, että saa vähennettyä rasitusta etunavoilta, ja toisaalta myös scrub radius on silloin paljon parempi.
TJ- Rubiconin taka-akseli vastaavasti on kiinnikkeiltään erilainen kuin ZJ:n akseli, ja ne tosiaan joutuisi muutenkin muuttamaan - ja sekin on liian kapea.
Lisäksi TJ- Rubiconin akselit on pirun vaikeita löytää, ja ihan överikalliita siihen nähden mitä sillä rahalla saa.

JK- Rubiconin akselit taas on pääosin sellaisenaan muuten hyvät, mutta niissä on pari ongelmaa:
* Heikot akseliputket etenkin edessä
* Liian leveät leimattavaksi ZJ:hin
* ABS:t mahdollisesti ei yhteensopivat ZJ:n systeemin kanssa (ainakin eri hammasluku, mikä vielä ei ole ongelma, mutta tunnistimet ei välttämättä ole yhteensopivat ominaisuuksiensa osalta)
* Pari JK Rubiconin akseleita jenkeistä hommattuna, joihin ensin vaihtaa välityksen tiheämmäksi ja tekee muut tarvittavat muutokset on loppupelissä kalliimpi kuin tilata suoraan vaikkapa Dynatrackiltä kokonaan uudet vieläkin vahvemmat


Eli kyllä, tälleen kuten teen tulee juuri sen levyiset kuin haluan, tulee riittävän vahvat tähän käyttöön, tulee juuri niillä ominaisuuksilla kuin haluan, ja pysyy katulaillisena.


Jos olisi rahaa eikä Trafin pykälät olisi ongelma, niin eteen tulisi HP D60 ja taakse GM:n full float 14-bolt. tai D70, ja renkaina olisi ~37"
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 07.10.2017, 21:55
WinChester:n Avatar
WinChester WinChester ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 15.07.09
Sijainti: Viiala (Akaa)
Viestit: 1.901
Perusasetus

Äh. Olin sen verta kauan pois näistä kuvioista kahden tuningkikottimen parissa, että muiden Jeeppien kaikki vaiheet ja teknologiset erikoisuudet on kyllä jääneet ihan kokonaan seuraamatta. Ja dementia huolehtii yksityiskohtien menemisen sekaisin ja muistamisen väärin, jos ollenkaan eli unohdetaan tuo mun edellinen postaus. Koitan jatkossa kommentoida paremmin.
__________________
Raha ja romut rauhottaa.
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 08.10.2017, 22:36
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.076
Perusasetus

Heh... aika täyslaidallisen heitti Timppa takaisin, mut korrektisti. Mukava aina seurata kun joku oikeesti tietää mitä haluu ja mitä on tekemässä.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 2 (0 jäsentä and 2 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Grand cherokee WJ Rekisteröimätön Tekniikka & Jutustelu 4 15.03.2010 22:29
Ostetaan Cherokee/Grand Cherokee 4.0 (huoltokirjalla) Rekisteröimätön O/M/V Ajoneuvot 1 20.02.2010 18:48
O. Cherokee/Grand Cherokee laturi. 454SS O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 2 16.02.2008 17:49
cherokee tai grand cherokee kokemuksia Chit-Chat 8 16.05.2007 18:55
Ostetaan jeep cherokee/grand cherokee vanteet O/M/V Muut 5 16.12.2005 21:50


Sivu luotu: 20:25 (GMT +2).