
25.07.2017, 07:14
|
 |
Aktiivijäsen
|
|
Rekisteröitynyt: 11.03.14
Sijainti: rovaniemi
Viestit: 122
|
|
Tätä juuri tarkoitin
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja RIPAX
En usko et on hampaat kulun niin paljo,oon nähny loppuun ajettuja laatikoita mut niistä loppuu yleensä laakerit,ei hammaspyörät. Kytkin akselin laakeri ensimmäisenä,ja/jos huonoilla öljyillä ajettu paljon ni ryhmäpyörästön laakerit. Pakki vaihteen välipyöriäkin on lohkeillut,kaikki kiinteistö huoltoautoissa. Jotkut apinat roikkuu vaihdekepissä niin että siirto haarukan kyljet kuluvat kololle,hammaspeikko vierailee yleensä vasta kun laakerit korkkaa,ja sit ei ehjää osaa juuri löydy. Kytkimiä on rikkoontuneita ollu poltettuja,loppuun ajettuja ja sellasia joista on dampperin jouset poikki,en muista et niistä olis paloja pudonnu mihkään tai et olis sen kummemmin helissy,kiinni ottaessa voi napista hiukan tai tarttuma kohdassa ravistaa hieman,välttämättä ei oireile mitenkään. Yhden QH merkin kytkimen nähny missä keskiö revenny irti,muutenkin paskoja kytkimiä. Rallattava ääni johtuu yleensä koneen luontaisesta pyörintä nopeuden vaihtelusta,jolloin laatikon pääakseli hakkaa välyksensä verran,Toyotista kun puhutaan ni esim. G sarjalaiset vähemmän ku R sarjalaiset. Moottorissahan on yks puristus tahti joka kierroksella joten jos katsoisit vaikka vauhtipyörää hidastetulla kuvalla huomaisit että pyörintä hidastuu aina kun puristus lähestyy ja nopeutuu kun männän päällä nalli napsahtaa,laatikon pääakseli hammaspyöräkavereineen ei ehdi mukaan ja antaa pienen loksahduksen jokaisesta poorista ja hammasvälistä,kierroksilla tämä rallatus tasoittuu,jos pyörivää massaa olis enemmän ni ei tarvittas niin paljon kierroksia mut muista syistä massaa ei voi lisätä ominaisuuksien huonontumatta. Myös kytkinlevyn jouset vaimentavat tätä vaihtelua niinkuin hihnapyörän kumidampperikin. (dampperi=vaimennin) Bensa koneissa ei esiinny niin paljon rallatusta kun mekaaniset häviöt on pienemmät niinkuin puristuksetkin,ja pyörivät massat. Helpoin tapa hiljentää rallatusta on nostaa tyhjäkäyntiä,eri asia on jos autossa on jotain varsinaista vikaa.
|
Tätä juuri tarkoitin... eli hammastuksessa pientä välystä.... eli jos laatikon saa toisestäpäästä jumiin ja pääsis toisesta päästä pyöritteleen edestakasin niin huomataan pieni välys...ja jos oikeen muistan niin kovalla pakkasella tätä ääntä ei kuulu kun on öljyt jäykkänä
Viimeksi muokannut jomppe86 : 25.07.2017 07:17
|