Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

 
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #11  
Vanha 25.07.2017, 07:14
jomppe86:n Avatar
jomppe86 jomppe86 ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 11.03.14
Sijainti: rovaniemi
Viestit: 122
Perusasetus

Tätä juuri tarkoitin


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja RIPAX Näytä viesti
En usko et on hampaat kulun niin paljo,oon nähny loppuun ajettuja laatikoita mut niistä loppuu yleensä laakerit,ei hammaspyörät. Kytkin akselin laakeri ensimmäisenä,ja/jos huonoilla öljyillä ajettu paljon ni ryhmäpyörästön laakerit. Pakki vaihteen välipyöriäkin on lohkeillut,kaikki kiinteistö huoltoautoissa. Jotkut apinat roikkuu vaihdekepissä niin että siirto haarukan kyljet kuluvat kololle,hammaspeikko vierailee yleensä vasta kun laakerit korkkaa,ja sit ei ehjää osaa juuri löydy. Kytkimiä on rikkoontuneita ollu poltettuja,loppuun ajettuja ja sellasia joista on dampperin jouset poikki,en muista et niistä olis paloja pudonnu mihkään tai et olis sen kummemmin helissy,kiinni ottaessa voi napista hiukan tai tarttuma kohdassa ravistaa hieman,välttämättä ei oireile mitenkään. Yhden QH merkin kytkimen nähny missä keskiö revenny irti,muutenkin paskoja kytkimiä. Rallattava ääni johtuu yleensä koneen luontaisesta pyörintä nopeuden vaihtelusta,jolloin laatikon pääakseli hakkaa välyksensä verran,Toyotista kun puhutaan ni esim. G sarjalaiset vähemmän ku R sarjalaiset. Moottorissahan on yks puristus tahti joka kierroksella joten jos katsoisit vaikka vauhtipyörää hidastetulla kuvalla huomaisit että pyörintä hidastuu aina kun puristus lähestyy ja nopeutuu kun männän päällä nalli napsahtaa,laatikon pääakseli hammaspyöräkavereineen ei ehdi mukaan ja antaa pienen loksahduksen jokaisesta poorista ja hammasvälistä,kierroksilla tämä rallatus tasoittuu,jos pyörivää massaa olis enemmän ni ei tarvittas niin paljon kierroksia mut muista syistä massaa ei voi lisätä ominaisuuksien huonontumatta. Myös kytkinlevyn jouset vaimentavat tätä vaihtelua niinkuin hihnapyörän kumidampperikin. (dampperi=vaimennin) Bensa koneissa ei esiinny niin paljon rallatusta kun mekaaniset häviöt on pienemmät niinkuin puristuksetkin,ja pyörivät massat. Helpoin tapa hiljentää rallatusta on nostaa tyhjäkäyntiä,eri asia on jos autossa on jotain varsinaista vikaa.
Tätä juuri tarkoitin... eli hammastuksessa pientä välystä.... eli jos laatikon saa toisestäpäästä jumiin ja pääsis toisesta päästä pyöritteleen edestakasin niin huomataan pieni välys...ja jos oikeen muistan niin kovalla pakkasella tätä ääntä ei kuulu kun on öljyt jäykkänä

Viimeksi muokannut jomppe86 : 25.07.2017 07:17
Vastaa lainaten
 


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
vaihteiston öljynvaihto Flugfiske Chit-Chat 19 15.08.2016 11:27
SJ410 vaihteiston laakerit maatti Tekniikka & Jutustelu 2 27.07.2010 21:52
Vaihteiston sivuääni yama43 Tekniikka & Jutustelu 9 04.05.2007 21:07
Vaihteiston välittäminen Reintsi Tekniikka & Jutustelu 2 24.08.2005 23:08
Vaihteiston kannatinpalkki 4x4_76 Tekniikka & Jutustelu 0 11.08.2003 12:43


Sivu luotu: 14:35 (GMT +2).