![]() |
|
|
|||||||
| Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
|
|
#1
|
||||
|
||||
|
Noniin.. Mööpeli on ollut käytössä nyt tovin aikaa ja tuntuuhan se pelittävän. Huomionarvoisia asioita on ollut suhteellisen vähän. Laite toimii luvatulla tavalla automaattisesti. Aloittaa latauksen kun auton oma latausjännite nousee ja lopettaa latauksen, kun jännite laskee, sekä menee lopulta nukkumaan, jos 20 minuuttia kuluu, eikä jännite nouse. Yksinkertainen siis. Lisäksi on pari pikkujuttua, jotka on hyvä huomioida. Eli laturissa on ledein ilmaistuna kolme eri latausmoodia, teholataus, absorbointi ja ylläpito. Ja tämän lisäksi, mikäli mööpeli lämpenee liikaa ladattaessa esimerkiksi enempi tyhjennyttä akkua, laite heittää lataamasta ja jatkaa, kunnes on jäähtynyt. Huono puoli tuossa laitteessa on se, että siinä ei ole mitään puhaltimia tai muitakaan jäähdyttimiä, mutta sitä vastoin laite sitten onkin vesitiivis, tai ainakin semmoiseksi mainostettu. Eli nykyisellään olen tuohon laitteeseen varsin tyytyväinen ja uskaltaisinpa jopa varovaisesti suositellakin tuollaisen tarvitsevalle.
__________________
Minulla on huonoja ja hyviä uutisia.. Huonot uutiset on ne, että täällä ei ole mitään muuta syötävää, kuin poronpaskaa.. Hyvät uutiset on ne, että sitä paskaa on paljon. -Reino Hiltunen, Koe-eläinpuisto |
|
#2
|
||||
|
||||
|
Kuullostaa hyvälle jos joskus tarvetta sellaiselle.
Kun mulla oli kakkosnelos autoja. Sillon tällöin mittasin akut, jos oli vähän heittoa irrotin kengät ja laitoin kaapeleilla jännitteet tasoittumaan akkujen kesken, ja mahdollisesti laturiinkin samalla. |
|
#3
|
|||
|
|||
|
Vastaavan kaltainen kampe
CTEK D250TS / FL
__________________
Käsittele kaikkia stressaavia tilanteita kuin koira. Jos et voi syödä sitä tai leikkiä sillä, kuse sen päälle ja kävele tiehesi. |
|
#4
|
|||
|
|||
|
Ostin tämmöisen Victronin laitteen 24 V => 12V laturiksi:
https://www.suomenakut.fi/lisavarust...8719076048978/ 5 v. takuu ja hinta vaikutti kohtuulliselta moniin muihin verrattuna ja lataa max 30 A virralla. Tuossa on automaattinen lisäakun erotus auton järjestelmästä kun auto ei ole käynnissä. Bluetoothin kautta voi seurata latausta livenä ja säätää laitetta. Ajatus on ladata tuolla 150-200 Ah AGM-akkua, josta virrat lähtee ainakin vetokoukulle, ilmalämppärille, kompurajääkaapille, stereosysteemille, joillekin valoille ym. Kokemuksia myöhemmin, kunhan saan tuon joskus asennettua ja käyttöön.
__________________
BJ75 SLCK #274 |
|
#5
|
|||
|
|||
|
eipä mittään
Viimeksi muokannut Mika_T : 19.10.2021 21:56 |
|
#6
|
|||
|
|||
Onko todella näin?Lainaus:
Kyllä normi auton laturi kestää, että sieltä "revitään-" virtaa niin paljon kuin suinkin saadaan, edellyttäen että latausjännitettä ei kuormiteta "kovin paljon alle normaalin" Ja tuo "normaali-" oli taannoin noin 13,5 volttia. Ja taannoin nuo LiPo (polymeeri litikat) vaati auton akkuun oman "matolaatikon": Jä käsittääkseni tuota "älyä-" ei tarvittu pelkästään lataukseen, vaan tärkein oli se, että purkausvirtaa saatiin rajoitettua turvalliselle tasolle. (Jos esim. oikosulussa Lipo akusta revitään liikaa virtaa, niin se kuumenee, ja toimittaa lisää virtaa.... ja räjähtää) Siis epäilen, että vuonna 2021 LiPo kennoja kytketään ilman elektroniikkaa/sulakkeita yhtään mihinkään, varsinkaan autojen hupiakuiksi. |
|
#7
|
||||
|
||||
|
Siis epäilen, että vuonna 2021 LiPo kennoja kytketään ilman elektroniikkaa/sulakkeita yhtään mihinkään, varsinkaan autojen hupiakuiksi.
Akkujen osalta alkaa näyttää hyvältä turvallisuudessa, lähes kaikki ajoneuvoon lisälaitekäyttöön tarkoitetut akut on LiFePo4 tyyppiä ja ovat kohtuudella turvallisia Mutta meidän ilmastoon eivät sovellu suoraan, pakkasessa ei parane käyttää https://techmoment.net/lifepo4-vs-lithium-ion/ Pitää olla lämmitin Rangaistus tulee hinnassa... Tällä hetkellä paras on Lithium Titanate Battery (LTO Battery) joka kestää rääkkiä ihan toisella tavalla mutta on kallis ratkaisu: Toisaalla= https://www.lithium-titanate-battery.com/applications/ Yhteistä näille on paino, puolet vähemmän vastaan lyijy-akku samaan Ah verraten |
![]() |
| Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
Samanlaisia viestiketjuja
|
||||
| Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
| B 24v ---> 12v | Razzle | Tekniikka & Jutustelu | 7 | 13.10.2013 10:58 |
| Myydään 2 kpl jännitteenalentimia. 24v->12v | Jouni_S | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 0 | 30.11.2011 10:14 |
| M: jännitteenmuunnin 24v-->12v | bj45lava | O/M/V Muut | 5 | 21.10.2007 07:10 |
| M: Jännitteenalentimet 24V->12V | MK | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 5 | 08.12.2006 21:48 |
| O: 24V->12V 10 ampeeria! | p3ku | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 2 | 03.01.2006 22:02 |