Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Chit-Chat
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Chit-Chat Tämä foorumi on tarkoitettu epämääräiseen jauhamiseen, eikä asian ole pakko liittyä suoraan offroadiin.

 
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #18  
Vanha 09.03.2017, 06:06
Porvoon Hilma Porvoon Hilma ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 01.05.12
Sijainti: Sipoo
Viestit: 2.426
Smile

No on kait tuossa akkukin, mutta kyllä se on kaapelin päässä. 6kV jännitteellä tuuppaavat sähköä tulemaan.

Ei se ihan sama ole, että onko dieseli vaiko sähkö. Sähköllä on Suomen tuotantorakenteella n. 100 gCo2/kWh mikä tarkoittaa täyssähköautossa n. 20 gCO2/km. Vastaava diesel - versio on "hiukan" enemmän eli luokkaa 110g CO2/km.

Tuossa PC-8000:ssa on 2x1450kW sähkökoneet ja jos ne käy 24h 3/4-teholla, niin energiaa on kulunut 52200kWh ja vastaten 4600litraa dieseliä. Diesel-koneilla sama litramäärä olis palanut justiinsa ekan 8h vuoron lopussa.

Sähköllä tuo jaksaa kuopia nikkeli- ja kuparimalmia n. 3 kertaa pidempään. Samalla energiamäärällä. Eikä kuski istu koko ajan pakokaasupilvessä.

Tää lasku liittyy siis siihen, että paljonko menis vuodessa työaikaa hukkaan tankkauksessa. Hukka on toki hiukka venyvä käsite koska koneen käyttöön taitaa liittyä taukoja muutenkin ja tankkaus voi tapahtua niiden aikana (?)

Tossa ois tommonen viteokin https://youtu.be/k6_aIGoXyTs

5220-> 52200. Jäi nolla pois
__________________
Katse tulevaisuuteen, siellä ne uudet hankaluudet ovat.

Viimeksi muokannut Porvoon Hilma : 09.03.2017 09:39
Vastaa lainaten
 


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit


Sivu luotu: 14:22 (GMT +2).