Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Chit-Chat
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Chit-Chat Tämä foorumi on tarkoitettu epämääräiseen jauhamiseen, eikä asian ole pakko liittyä suoraan offroadiin.

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 22.02.2017, 23:15
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Ei nuo mopoautot välttämättä ole huono ratkaisu....


Monet "herranterttuset", siis nuo 15v täyttävät tulevaisuuden toivot, omaa sellaisen henkisen kantin ja elämän näkemyksen, että mieluummin saavat harjoitella liikenteessä 350 kg painavalla, ilman turvavarusteita olevalla "autolla",
kuin monta kertaa raskaammalla, kaikella mahdollisella turvavarusteilla olevalla.
Siis alitajunnassa, joskus syvälläkin, on kuitenkin jonkin sortin kuolemanpelko ja isompien kunnioitus....

Siis tarkoitan sitä, että jos noita henkilöautoja aletaan nopeusrajoittamaan mopoautoksi, niin kolareissa vastapuolen vauriot/henkilövahingot kasvaa huomattavasti; Toki "mopoauton" kuljettajan ja matkustajan vammat jäävät pois/pienemmiksi...
Tästä seuraa herkästi se, että 15 vuotiaan piittaamattumuus saa lisää valtaa, kun itse "ei enää loukkaannu/kuole, kun on airbäkkejä jokapuolen yms." siis tilanne alkaa muistuttaa videopeliä.... uusi alku vaan vaatii sen, että vakuutusyhtiö korjaa "auton", sitävartenhan vakuutus on?!

Ja kolikolla on aina kaksi puolta: Ymmärrän, että jokainen (loukkaantunut/kuollut) mopoautoilija on jonkun lapsi, sisko/veli tai muu sukulainen tuttu taikka rakas....
Mutta jossain vaiheessa täytyy ottaa vastuu itsestään ja omista tekemisistä/tekemättä jättämisistään, ja tuo mopoauto on juuri sopiva 15 vuotiaalle.
Toki suuri? osa noista mopoautoilijoista tulisi toimeen oikein hyvin myös henkilöauton kanssa... mutta ongelmaksi muodostuu ne, joille tuo mopoautokin on liikaa...

Ja sitten tekniikkaan:

Nuo pienimmätkin henkilöautot on leveämpiä kuin nuo mopoautot, joten sitä kautta tuo liikenteen tukkona toimiminen pahenee entisestään.
esim toyota yaris on 1695mm leveä, siis leveämpi kuin esim BJ-42...
Nopeuden rajoittaminen, siten että sitä ei ohiteta helposti, onnistuu helposti JOS se halutaan toteuttaa valmistajan toimesta; osassa henkilöautoja on jo nyt sähköinen nopeusrajoitin, toki 250 km/h nopeudessa.
Ja muistissa on noiden kevyt kuorma-autojen jälkikäteen toteutettu nopeuden rajoittimen asennus, oliko dukato vai mikä, nopeusrajoitin ohjelmoitiin huollossa ja hintaa oli noin tonni...
Ja jos tuota liikenteen tukkona olemista halutaan estää nopeutta nostamalla, niin nopeus pitäs varmaan olla se 89 km/h, minkä rekat ajaa?

Jos nopeus pidetään tuossa 45 km/h, niin miten "normaalin" pikkuauton moottori toimii vuosien/vuosikymmenten saatossa? esim toyota yariksen "laiskin" moottori on litranen 3 sylinterinen bensakone, jossa on 51 kW tehoa; nykyisissä mopoautoissa on max. 4 kW...... (Variksen dieselkone on 66 kW)
-> Pitäs aika rajusti kuristaa tehoja pois... vaikka nostettais tuota tehorajaa kasvaneen painon suhteen...

Ja sitten vielä tuohon turvallisuuteen; Siis onnettomuustilanteessa vastapuolen kannalta katsottuna:

Esim. em. Toyota yaris painaa keveimmillään reilu 1000 kg (nykyiset mopoautot max 350 kg) siis massaa(törmäysenergiaa) on n.kolme kertaa niin paljon kuin nykyisissä mopoautoissa... ja jos nopeus tuplataan, niin tilanne muuttuu paljon pahemmaksi...

Tuohon turvallisuuteen vielä: Niin hullulta kuin se kuulostaakin, niin pari teknillistä juttua vois "pelastaa" paljon:

- "Ajopiirturi" siis tallennin, joka tallentaa nopeuksia ja kiihtyvyyksiä, esim. 2 kk ajalta... Ja tietojen lukeminen poliisille, vakuutusyhtiölle ja jopa vanhemmille;
Siis enää ei menisi läpi se, että minä ajoin kaikessa rauhassa 20 km/h mutkaan, ja joku hullu tuli keskellä tietä vastaan, oli pakko väistää ojaan...
- "Melu/alko rajoitin" siis jos autossa haisee viina/kalja, taikka matkustajat/musiikki pauhaa yli 80-90 db, niin nopeus rajoitin on esim. 10 km/h

-> tuo on sitä "holhoamista" mitä yleensä vastustan, mutta aika harvalla 15 vuotiaalla on omalla työllä tienattuna mopoauton/auton hinta ja ylläpito, monella pelkästään polttoaine ja vakuutukset syövät kaiken "normaalista" huvittelusta kesätöiden yms palkoista yli jäävän, ja suuri osa tarvii rahallista apua esim. vanhemmiltaan, siis "täysihoito" ei riitä.

Sorry jos masensin

p.s 15 vuotiaat voivat ajaa traktorikortin, jolla voivat täysin laillisesti ajella "talon kokoisella" neliveto traktorilla, trukkipiikit etukuormaajassa, ja peräsä iso kärry, missä on esim. kaivuri kyytissä.... Mutta yleensä noilla 15 vuotiailla on aika kattava kokemus mm. siitä, mitä seuraa, jos "Mokaa..."
(siis pienestä asti ollut mukana tilan töissä, ja jos "nuoruuden innossa" tms. sattuu jotain, esim. ojat tuppautuu renkaan alle, niin se tietää ylimäärästä työtä, suusanallista arviota tapahtumasta jonkin aikaa...tai jopa "tukkapöllyä"....)

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 23.02.2017, 00:52
tekniikkamies tekniikkamies ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 23.11.11
Sijainti: Päijät-Häme
Viestit: 3.019
Perusasetus

Olen pohtinut, että mielekkään yhteiskunnan ja elämän kannalta nuorille tulisi tarjota mielekkäitä haasteita, eikä niin, että päihteet, örveltäminen ja rikokset on kovin varteenotettava vaihtoehto.

Mielestäni mopoauto vastaa huonosti harjoittelumahdollisuuteen koska se tulee niin kalliiksi vuotta kohti ja itse pidän erityisen tärkeänä niiden nuorten mahdollisuuksia, jotka ei ole kultalusikka suussa syntyneitä.

Kun itse olin nuori ja omassa ikäluokassa ruvettiin ajokortteja saamaan, aika monia kiinnosti raju ajotyyli. Tälle vauhdikkuudelle jokin muu väylä voisi olla parempi kuin yleiset tiet.

Olen nuoria nähnyt tekemässä hommia joko jollain työkoneella tai ajokortti-ikäisiä taksilla, ei ole automaattisesti niin, että nuoret kaikissa tilanteissa hölmöilisi. Mielestäni nuoret tulisi ottaa mukaan tekemään töitä tai harrastamaan sinne missä on vanhempia ihmisiä.

Mopoauton tarvetta nuorelle joku perustelee varmaankin sillä, että nuori voi mennä harrastamaan, kouluun tms. omin avuin, mutta aikaisemmat sukupolvet ovat menneet ilman mopoautoja.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 23.02.2017, 17:41
turakki turakki ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 28.11.03
Sijainti: Hämeenkyrö, Finland.
Viestit: 939
Perusasetus

Mopoauton tarvetta nuorelle joku perustelee varmaankin sillä, että nuori voi mennä harrastamaan, kouluun tms. omin avuin, mutta aikaisemmat sukupolvet ovat menneet ilman mopoautoja.[/QUOTE]

Ovatpa varmaan ennen. Silloin taisi joskus kulkea bussejakin. Nykyään ainakaan meillä ei ole julkista liikennettä kuntakeskuksen suuntaan. Matkaa on yli 15 km. Peruskoululaisille kuuluu tietysti koulukyyti, mutta isommille koululaisille ei. Naapurin poika ainakin oli lukiomatkoillaan täysin riippuvainen kaverinsa mopoautosta. Eipä päivittäinen taksimatkailukaan omaan piikkiin ilmaista olisi.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 23.02.2017, 18:08
tekniikkamies tekniikkamies ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 23.11.11
Sijainti: Päijät-Häme
Viestit: 3.019
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja turakki Näytä viesti
Ovatpa varmaan ennen. Silloin taisi joskus kulkea bussejakin. Nykyään ainakaan meillä ei ole julkista liikennettä kuntakeskuksen suuntaan. Matkaa on yli 15 km. Peruskoululaisille kuuluu tietysti koulukyyti, mutta isommille koululaisille ei. Naapurin poika ainakin oli lukiomatkoillaan täysin riippuvainen kaverinsa mopoautosta. Eipä päivittäinen taksimatkailukaan omaan piikkiin ilmaista olisi.
Bussilla on tosiaan monessa paikassa hankala tai mahdoton kulkea. Ehkä joissain tapauksissa mopoautokin puolustaa paikkaansa. Itsekin on tullut ajettua jonkin aikaa koulukyytejä ja niistä mieleen jäi, että mopo tai mopoauto ei ole kaikille teille turvallinen vaikka se matkan pituuden puolesta olisi hyvä valinta.

Lukiossa toisaalta rupeaa lähestymään ikä oikean auton rattiin. Mopoauton hinnalla saisi jo tosi hyvän oikean auton jos valitsee fiksusti.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 23.02.2017, 21:38
H_Nietu H_Nietu ei ole kirjautuneena
Banned
 
Rekisteröitynyt: 28.02.04
Sijainti: Helsinki, Finland.
Viestit: 1.994
Perusasetus

Mopoautojen turvallisuudesta.....


Karu rainanpätkä iltalehden sivuilta......
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2017...75918_uu.shtml

Eli mopoauto on saattohoito ennemmin tai myöhemmin.... .
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 24.02.2017, 22:26
psycholic:n Avatar
psycholic psycholic ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 18.11.06
Sijainti: Pori
Viestit: 79
Perusasetus

Teen 5pvää viikossa hommia paikassa missä on yhden merkin mopoautojen maahantuojan valtuuttama huolto. Ja täytyy kyllä myöntää että ikinä milloinkaan en omalle lapselleni ostaisi sellasta kippaa. Moottorin kehtona toimivan apunkon saa about polvean vasten vääntämällä kieroon, sellasta neliö huonekaluputkea. Runko on joo vahvempaa alumiinirakennetta mutta ei se mitään kestä.

Ja työssä kyllä huomaa kuinka lapset arvostaa sitä, että vanhemmat on ostanu pikku PirkkoPetterille yli 10t euron "postilaatikon". Eka huolto on 1000km kohdalla ja usein auto on jo siinä kunnossa sisältä etten päästäs sinne ees meen koiraa. Ja harvassa on ne jotka selvii 5tkm huoltoo ilman mitää ulkosia vaurioita, ja eihän se mitään haittaa vaikka vähän kolhasee ko pienen omavastuun maksamisella (isä ja äiti) saa puolet uutta pintaa siihen paskalaatikkoo.
__________________
...legendaarista...
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 24.02.2017, 22:53
tekniikkamies tekniikkamies ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 23.11.11
Sijainti: Päijät-Häme
Viestit: 3.019
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja psycholic Näytä viesti
Teen 5pvää viikossa hommia paikassa missä on yhden merkin mopoautojen maahantuojan valtuuttama huolto. Ja täytyy kyllä myöntää että ikinä milloinkaan en omalle lapselleni ostaisi sellasta kippaa. Moottorin kehtona toimivan apunkon saa about polvean vasten vääntämällä kieroon, sellasta neliö huonekaluputkea. Runko on joo vahvempaa alumiinirakennetta mutta ei se mitään kestä.
Huonoa on se, että heiveröiset mopoautot on moninverroin järeämpien seassa ja ne kuitenkin ulkoisesti näyttää pieniltä autoilta.
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 26.02.2017, 12:49
hitoy hitoy ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 15.04.10
Sijainti: kirkkonummi
Viestit: 1.779
Perusasetus

15v ajaa mopolla 18v autolla. Kyllä sitä ennenkin päästiin kylille kavereita moikkaamaan. Harmi vaan että nuo kipot tuli jo suomeen koska nyt suunta on vaan eteenpäin. Rajotetut autot kun vielä pistetään 15v alle niin huhuhu.. kai ne rajottaa samalla että vain 2 saa olla kyydissä? Ymmärrettävää kyllä maaseudulla että on hankala kulkea mutta kuinka monella perheellä on oikeesti pistää 10kiloo rahaa että pikku Janne tai Lissu pääsee kavereiden luokse ja harrastamaan? Ite jouduin ainakin kesätyö rahoilla oman moponi ostamaan. Tulipa kiinteempi suhde siihen kapistukseen kun tiesi mite ne rahat siihen tuli hommattua.
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 26.02.2017, 17:26
tth tth ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 08.10.06
Sijainti: Ilomantsi, Finland.
Viestit: 207
Perusasetus

Onneksi Suomessa on rikkaita jotka ostavat uusia mopoautoja lapsilleen, niin meillä köyhemmilläkin on mahdollista hankkia niitä käytettynä.

Kustannuksista vielä sen verran että meillä juniori maksaa viime kesän töillä tienatuilla rahoilla polttoaineet, siitäpähän saa itse päättää miten paljon ajelee. Samoin on sovittu että jos omaa hölmöyttään ajelee puskurit säpäleiksi tai muuta vastaavaa, niin kesätöillä sitten makselee. Siinä pikkuhiljaa oppii arvostamaan rahan arvon kun on itse tienatut rahat pelissä.

Mielenkiintoinen ilmiö on levinnyt tällekkin suunnalle, nuoriso käy t-kortin ja tulevat traktorilla kouluun. On Casea ja Valmettia ym. etukuormaajilla tai ilman....Nuorempi poika olis parin vuoden päästä 15 v, ja meillä olis MB Track joka menee 60 km/h niin sillähän voisi mennä kouluun.....no ei nyt sentään. Siihen ei lupaa tule.
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 26.02.2017, 17:43
veikkaaja veikkaaja ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 24.05.10
Sijainti: Perniö
Viestit: 186
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja tth Näytä viesti
Mielenkiintoinen ilmiö on levinnyt tällekkin suunnalle, nuoriso käy t-kortin ja tulevat traktorilla kouluun. On Casea ja Valmettia ym. etukuormaajilla tai ilman....
Pitäis olla sellanen laki, ettei traktoreilla sais nuo 15-18v ikäiset ajella, kuin työajoa. Sais ton humpuuki ajelun loppumaan. Täällä ainakin tulee isoa valtraa ym. kylki edellä vastaan, ja kyydissä aina 1-2 veetiä.

Traktorihan on kuitenkin työkone? Sillä kuuluis töitä tehdä, ei vaarantaa itseä ja muita pillurallin ajolla.

Ehkä vois vittuillakseen ruveta ajelemaan 21tn pyöräalustaisella kaivinkoneella, 120 pyöräkuormaaja volvolla tai a25 volvon dumpperilla pitkin kyliä??
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Myyty Aixam mopoauto lepa77 O/M/V Ajoneuvot 0 27.04.2016 14:20
Mopoauto Tapsa_ja_Dumbo Chit-Chat 22 26.08.2015 15:13
Mopoauto SJ410 iikkoo Maasturiprojektit 44 08.12.2012 09:02
Suzuki Samurai mopoauto -MaTTi- Chit-Chat 6 15.08.2010 09:33
Myydään / Vaihdetaan mopoauto landcruiseriin bj/hj Rekisteröimätön O/M/V Ajoneuvot 0 26.02.2009 13:37


Sivu luotu: 14:33 (GMT +2).