![]() |
![]() |
|
Chit-Chat Tämä foorumi on tarkoitettu epämääräiseen jauhamiseen, eikä asian ole pakko liittyä suoraan offroadiin. |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
|||
|
|||
![]()
Lainaus:
![]() No samapa se sille. Mutta kolaritilanteessa nuo muovilaatikot on aivan helvetin vaarallisia. Paria tuomosta vähän vanhempaa mopopärryytintä oon tutkiskellu. Se "kori" on ihan helvetin heikko. 3mm kovasta muovista tehty joka halkeilee jo vihasesti katsomalla. Ja runko on semmosta 30x30mmx2mm alumiiniputkea. ja sekin vain lähinnä keulassa moottorikehtona. Semmosella kun joutuu kolariin niin se on satavarma että se kippo on palasina ympäri pitäjää ja henki on ihan herran hallussa...
|
#2
|
||||
|
||||
![]()
Traktori antaa yleensä sopivassa paikassa tilaa mutta nämä koppimopoilijat ei.
![]() Kun ne on niin tärkeitä pitään oikeudestaan olla kaistalla niin ajetaan melkein keskiviivalla ja ei vahingossakaan anneta tilaa ohittaa välillä oikein tahallaan tekevät ruuhkia useamman kopin voimin. ![]()
__________________
################# Tää on ihan helpporeitti. ################# |
#3
|
|||
|
|||
![]() Turvalliset mopoautot kaikille.....
"Päivävuorolaislle", vanhuksille ja muillekin päästöjä pihtaaville....
![]() ![]() ![]() Mopoauto = Saattohoito......vaikka kuinka oikeessa olisit.. ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Eikä niitä pitäis millään tapaan laissa keltää kulkuvälineex.... ![]() ![]() ![]() Viimeksi muokannut H_Nietu : 22.02.2017 02:24 |
#4
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
![]() |
#5
|
||||
|
||||
![]()
Vissiin paikkakuntakohtaista..
__________________
--dance with the devil-- |
#6
|
|||
|
|||
![]()
Ja näin pienellä paikkakunnalla kun itse asun, löytyy myös monenmoista traktorin kuljettajaa.
Ajan työkseni sora-autoa, tuntipalkalla, niin silti nuo mopoautot ja traktorit vituttaa, kun eivät viitsi kurvata bussipysäkille. No ilokseni olen huomannut, että syksyisin traktorit antaa tietä usein.. Aivan, sillonhan traktorinkuljettaja voi olla jopa maatilanisäntä, ei hänen poikansa, joka muuna aikana ajaa traktorilla kouluun/abc:lle notkumaan/rälläämään keskellä yötä.. ? Eli summarum, vanhempien pitäisi saada ne Veetit/Jonnet/Ilmarit ymmärtämään, että olis kohteliasta antaa tietä muille liikenteessä oleville. Varsinkin niille isoille tappajarekoille ja linja-autoille, jotka ovat isoja ja painavia, eikä niillä pääse ohi niin nopeasti kuin naapurin Jeren 328 bemarilla. Kiitos ja anteeksi |
#7
|
|||
|
|||
![]()
Siinä on se kun antaa traktorilla tietä pysäkillä niin ei osata ohi mennä vaan paras oli ku jäätiin siihen viereen matelee niin en päässy takas tielle vaan piti ojaan ajaa. No nyt ei tarvii tietä antaa että jos ei ohi pääse niin ei oo niin kiire sit.
|
#8
|
|||
|
|||
![]() Ei nuo mopoautot välttämättä ole huono ratkaisu....
Monet "herranterttuset", siis nuo 15v täyttävät tulevaisuuden toivot, omaa sellaisen henkisen kantin ja elämän näkemyksen, että mieluummin saavat harjoitella liikenteessä 350 kg painavalla, ilman turvavarusteita olevalla "autolla",
kuin monta kertaa raskaammalla, kaikella mahdollisella turvavarusteilla olevalla. Siis alitajunnassa, joskus syvälläkin, on kuitenkin jonkin sortin kuolemanpelko ja isompien kunnioitus.... Siis tarkoitan sitä, että jos noita henkilöautoja aletaan nopeusrajoittamaan mopoautoksi, niin kolareissa vastapuolen vauriot/henkilövahingot kasvaa huomattavasti; Toki "mopoauton" kuljettajan ja matkustajan vammat jäävät pois/pienemmiksi... Tästä seuraa herkästi se, että 15 vuotiaan piittaamattumuus saa lisää valtaa, kun itse "ei enää loukkaannu/kuole, kun on airbäkkejä jokapuolen yms." siis tilanne alkaa muistuttaa videopeliä.... uusi alku vaan vaatii sen, että vakuutusyhtiö korjaa "auton", sitävartenhan vakuutus on?! Ja kolikolla on aina kaksi puolta: Ymmärrän, että jokainen (loukkaantunut/kuollut) mopoautoilija on jonkun lapsi, sisko/veli tai muu sukulainen tuttu taikka rakas.... Mutta jossain vaiheessa täytyy ottaa vastuu itsestään ja omista tekemisistä/tekemättä jättämisistään, ja tuo mopoauto on juuri sopiva 15 vuotiaalle. Toki suuri? osa noista mopoautoilijoista tulisi toimeen oikein hyvin myös henkilöauton kanssa... mutta ongelmaksi muodostuu ne, joille tuo mopoautokin on liikaa... Ja sitten tekniikkaan: Nuo pienimmätkin henkilöautot on leveämpiä kuin nuo mopoautot, joten sitä kautta tuo liikenteen tukkona toimiminen pahenee entisestään. esim toyota yaris on 1695mm leveä, siis leveämpi kuin esim BJ-42... Nopeuden rajoittaminen, siten että sitä ei ohiteta helposti, onnistuu helposti JOS se halutaan toteuttaa valmistajan toimesta; osassa henkilöautoja on jo nyt sähköinen nopeusrajoitin, toki 250 km/h nopeudessa. Ja muistissa on noiden kevyt kuorma-autojen jälkikäteen toteutettu nopeuden rajoittimen asennus, oliko dukato vai mikä, nopeusrajoitin ohjelmoitiin huollossa ja hintaa oli noin tonni... Ja jos tuota liikenteen tukkona olemista halutaan estää nopeutta nostamalla, niin nopeus pitäs varmaan olla se 89 km/h, minkä rekat ajaa? Jos nopeus pidetään tuossa 45 km/h, niin miten "normaalin" pikkuauton moottori toimii vuosien/vuosikymmenten saatossa? esim toyota yariksen "laiskin" moottori on litranen 3 sylinterinen bensakone, jossa on 51 kW tehoa; nykyisissä mopoautoissa on max. 4 kW...... (Variksen dieselkone on 66 kW) -> Pitäs aika rajusti kuristaa tehoja pois... vaikka nostettais tuota tehorajaa kasvaneen painon suhteen... Ja sitten vielä tuohon turvallisuuteen; Siis onnettomuustilanteessa vastapuolen kannalta katsottuna: Esim. em. Toyota yaris painaa keveimmillään reilu 1000 kg (nykyiset mopoautot max 350 kg) siis massaa(törmäysenergiaa) on n.kolme kertaa niin paljon kuin nykyisissä mopoautoissa... ja jos nopeus tuplataan, niin tilanne muuttuu paljon pahemmaksi... Tuohon turvallisuuteen vielä: Niin hullulta kuin se kuulostaakin, niin pari teknillistä juttua vois "pelastaa" paljon: - "Ajopiirturi" siis tallennin, joka tallentaa nopeuksia ja kiihtyvyyksiä, esim. 2 kk ajalta... Ja tietojen lukeminen poliisille, vakuutusyhtiölle ja jopa vanhemmille; Siis enää ei menisi läpi se, että minä ajoin kaikessa rauhassa 20 km/h mutkaan, ja joku hullu tuli keskellä tietä vastaan, oli pakko väistää ojaan... - "Melu/alko rajoitin" siis jos autossa haisee viina/kalja, taikka matkustajat/musiikki pauhaa yli 80-90 db, niin nopeus rajoitin on esim. 10 km/h -> tuo on sitä "holhoamista" mitä yleensä vastustan, mutta aika harvalla 15 vuotiaalla on omalla työllä tienattuna mopoauton/auton hinta ja ylläpito, monella pelkästään polttoaine ja vakuutukset syövät kaiken "normaalista" huvittelusta kesätöiden yms palkoista yli jäävän, ja suuri osa tarvii rahallista apua esim. vanhemmiltaan, siis "täysihoito" ei riitä. Sorry jos masensin ![]() p.s 15 vuotiaat voivat ajaa traktorikortin, jolla voivat täysin laillisesti ajella "talon kokoisella" neliveto traktorilla, trukkipiikit etukuormaajassa, ja peräsä iso kärry, missä on esim. kaivuri kyytissä.... Mutta yleensä noilla 15 vuotiailla on aika kattava kokemus mm. siitä, mitä seuraa, jos "Mokaa..." (siis pienestä asti ollut mukana tilan töissä, ja jos "nuoruuden innossa" tms. sattuu jotain, esim. ojat tuppautuu renkaan alle, niin se tietää ylimäärästä työtä, suusanallista arviota tapahtumasta jonkin aikaa...tai jopa "tukkapöllyä"....) |
#9
|
|||
|
|||
![]()
Olen pohtinut, että mielekkään yhteiskunnan ja elämän kannalta nuorille tulisi tarjota mielekkäitä haasteita, eikä niin, että päihteet, örveltäminen ja rikokset on kovin varteenotettava vaihtoehto.
Mielestäni mopoauto vastaa huonosti harjoittelumahdollisuuteen koska se tulee niin kalliiksi vuotta kohti ja itse pidän erityisen tärkeänä niiden nuorten mahdollisuuksia, jotka ei ole kultalusikka suussa syntyneitä. Kun itse olin nuori ja omassa ikäluokassa ruvettiin ajokortteja saamaan, aika monia kiinnosti raju ajotyyli. Tälle vauhdikkuudelle jokin muu väylä voisi olla parempi kuin yleiset tiet. Olen nuoria nähnyt tekemässä hommia joko jollain työkoneella tai ajokortti-ikäisiä taksilla, ei ole automaattisesti niin, että nuoret kaikissa tilanteissa hölmöilisi. Mielestäni nuoret tulisi ottaa mukaan tekemään töitä tai harrastamaan sinne missä on vanhempia ihmisiä. Mopoauton tarvetta nuorelle joku perustelee varmaankin sillä, että nuori voi mennä harrastamaan, kouluun tms. omin avuin, mutta aikaisemmat sukupolvet ovat menneet ilman mopoautoja. |
#10
|
|||
|
|||
![]()
[QUOTE=Mika_T;1337688]Samaa vauhtia menevät raktoritko ei haittaa?
![]() Harva maajussi ajaa 20 kilsaa rattorilla samaan suuntaan tietä antamatta, eikä niitä näy kun syksyllä muutaman viikon.Toinen on nyky mopoilijat siinä ei meinaa viivojenväli riittään kun mennään parhaillaan kahtakin rinnan. |
#11
|
||||
|
||||
![]()
Vitutus liikenteessä seikkaileviin mopoautoihin ei oikeastaan koskaan johdu itse mopoautosta vaan sen kuljettajasta. Näkee näissäkin kommenteissa..
|
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Myyty Aixam mopoauto | lepa77 | O/M/V Ajoneuvot | 0 | 27.04.2016 14:20 |
Mopoauto | Tapsa_ja_Dumbo | Chit-Chat | 22 | 26.08.2015 15:13 |
Mopoauto SJ410 | iikkoo | Maasturiprojektit | 44 | 08.12.2012 09:02 |
Suzuki Samurai mopoauto | -MaTTi- | Chit-Chat | 6 | 15.08.2010 09:33 |
Myydään / Vaihdetaan mopoauto landcruiseriin bj/hj | Rekisteröimätön | O/M/V Ajoneuvot | 0 | 26.02.2009 13:37 |