Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 12.02.2017, 18:45
Jeep-Ukko:n Avatar
Jeep-Ukko Jeep-Ukko ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 26.10.04
Sijainti: Kuopion seutu, Finland.
Viestit: 702
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L Näytä viesti
"Offset"- laakereita tietääkseni on, jotka hieman siirtää laakerirullien kosketuspintaa pois pahimmalta alueelta. Mutta ne ei yleensä ole urille kuluneen vetarin kanssa mikään kovin pitkäikäinen ratkaisu, vaan pitäisi joko korjaittaa vetari tai ostaa uusi.
C-clipilliseen akseliin ei ihan helposti voi laittaa sisäkoolillista laakeria, koska se pitäisi kuitenkin prässätä vetariin kiinni. Ei oikein toimi ainakaan näissä Danan perissä..


Kannattaa pitää silmät auki myös ZJ:n D44a- akseleiden osalta, vaikka omat ongelmansa niissäkin on. Muistaa vain että D44a:t on aina kasikoneella olevasta eli välitys on 3.73; lisäksi takakardaania voi joutua vähän muuttamaan.
Juu, 3,73 on mulla näissä.

Tää auto tuli minulle joulun alla.
Seisoi kauppakeskuksen parkissa pitkään ja jäi lumien alle, rekkarin perusteella aloin omistaja etsiä, oli liikenne käytöstä poistettu liki samaan aikaan kun oli parkkiin jäänyt.

Lopulta omistajaan sain yhteyden.
etuperä oli särkynyt motarilla ja oli vain kauppakeskuksen pihaan linkuttanut odottamaan...

"Halvalla" kun projektin sain, pitihän se ostaa.
Oli pinjonin laakeri antautunut ja pinjoni uinut perän sisään, ottanut tasauspyörästön kannattimeen kiinni ja särkenyt sitäkin, ym.
Riihimäeltä Tarelta hain ehjän etuakselin.

Kuskin peilistä oli lasi rikki, se on korjattu.
Ratin nahka riekaleina, uutta rattia on, mutta väärää vuosimallia, mahdollisesti verhoilen tuon oman.
Toiset etupenkitkin on, kun noissa nahkat riekaleina.
Ostaessa tuo ABS valo paloi, ja seisonta jarrun totesin olevan heikossaan, jne.

Lähinnä "pikku" fiksausta ja myyntiin, bisnes is bisnes
Joten ei taida perää kehdata vaihtaa.


Ymmärtääkseni GM10bolt perään on ollut saatavilla korjaus laakeria, kaiketi?
Sellainen jossa ohuen ohut holkki tulisi vetarin päälle jolloin laakeri neulat hivenen pienemmät/laakerin sisäreikä isompi, mutta ulkokehä menee samaan reikään, korjaus holkki toimii alkuperäisen tavoin irto sisäkoolina.
Rakenne sama C-clip.
Toki pienemmät neulat aiheuttaa heikomman rakenteen.
Voin olla väärässäkin, ettei sellaista edes ole.

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 12.02.2017, 18:59
HeikkiH:n Avatar
HeikkiH HeikkiH ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 14.01.03
Sijainti: Lappeenranta
Viestit: 3.618
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Jeep-Ukko Näytä viesti
Ymmärtääkseni GM10bolt perään on ollut saatavilla korjaus laakeria, kaiketi?
Sellainen jossa ohuen ohut holkki tulisi vetarin päälle jolloin laakeri neulat hivenen pienemmät/laakerin sisäreikä isompi, mutta ulkokehä menee samaan reikään, korjaus holkki toimii alkuperäisen tavoin irto sisäkoolina.
Rakenne sama C-clip.
Toki pienemmät neulat aiheuttaa heikomman rakenteen.
Voin olla väärässäkin, ettei sellaista edes ole.
Ei ihan kuvailemasi mukainen, mutta korjauslaakeri on olemassa. Tuommoinen holkki vaurioituneen akselin päällä ei kestä käyttöä pyhätöntä viikkoakaan, se olisi osittain tyhjän päällä ja ohuen seinämän takia ei kestäisi kuormitusta. Toki jos sen vaurion täyttää ja sorvaa mitoilleen, sitten tuo holkki niin siinä olisi paremmat tsäänssit kestää.
Mutta se korjauslaakeri, Timkenin tuote, siirtää rullat hieman ulommas ehjälle pinnalle. https://m.summitracing.com/parts/tmk-trp1563tav
__________________
Montenegro Offroad Club #21

Dodge Ram '95, Jeep ZJ '96
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 12.02.2017, 19:19
Jeep-Ukko:n Avatar
Jeep-Ukko Jeep-Ukko ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 26.10.04
Sijainti: Kuopion seutu, Finland.
Viestit: 702
Perusasetus

Juu. Se on kyllä totta, että ei tyhjän päällä kestä.

Liite kuva tasauspyörästöstä. Runko osa ottanut pinjoniin kiinni.

Ratti hyvin mielenkiintoinen tapaus.
Taren purku auto tais olla -95? Ja oliko se toinen -93?
Kyllä heti paikan päällä itsekseni totesin, että airbag ulkoasu on eri. Nahka oli ehjä.
Vakkarin napit erilaiset.
Johdotukset oli lopulta eri. Nappien toiminta eroa.

Tein osto ilmon.
Samalla selasin myynti ilmoja.
Nettivaraosassa oli purku jeeppi.
Kuvassa just minulle käypä ratti, mutta tarvike päällinen, eli oma nahka varmaan rikki.
Myyjän kans keskustelin, juu hänellä on 3 kpl purettu ja löytyy ehjä nahkainen ja on just kuvan näköinen, mutta ei kuvan ratti.
Jyväskylässsä.
Mun kaveri haki ratin, mutta en tullut hänelle kuvaa lsittaneeks.
Eri näköinen.
Ratin sisällä johtosarjassa -99 päiväys.
Eli pykälää uudempi ja nappien toiminnassa hivenen eroa...

Boorit noissa on samat. Eli ehjän ratin niistä saa. Mutta vakkari nappeja ei saa toimiin.
Airbag liitin on kyllä kaikissa sama.

Googlettelin ratin verhoilu juttuja.
Yks verhoomo tarjos 300 eurolla, kun spostiin kuvia laitoin.
Toki kun ottaa alv.in pois. Materiaali kulut. Jne. Niin ei tunti palkkaa paljoa jää. Joku tunti ammattilaisellakin menee... että ei paha hinta, mutta minulle kallis.

Ostin Tori.fi stä, aitoa ja sopivan paksua nahkaa olevat nahkahousut 40 e. Ja nahkaa riittää vähän muohinkin juttuihin.
Eli ajattelin kokeilla.
Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	20161218_173350.jpg‎
Views:	228
Size:	158,2 Kt
ID:	76588  
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 12.02.2017, 20:52
metsuri91:n Avatar
metsuri91 metsuri91 ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 08.10.14
Sijainti: Tuusula
Viestit: 110
Perusasetus

Kertokaapas nyt joku professionaali miten sen akselin keskikohdan saa järkeviten mitattua? Internetissä oli useita tapoja.

Esim1 Irroita track bar tasaisella maalla, töni koria, aja eteen taakse, käännä rattia ja akseli keskittyy itse. Keskitä track barin reijät säädöllä ja asenna

Esim 2 Mittaa jostain rungon kiintopisteestä pohjaanlyöntikumiin tai pallonivelen rasvanippaan ja katso että on sama lukema. Kääntele track barin säätöä ja pulttaa kiinni.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 12.02.2017, 21:53
Machist:n Avatar
Machist Machist ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 07.05.11
Sijainti: Pohjois-Karjala, Juuka
Viestit: 457
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja metsuri91 Näytä viesti
Kertokaapas nyt joku professionaali miten sen akselin keskikohdan saa järkeviten mitattua? Internetissä oli useita tapoja.

Esim1 Irroita track bar tasaisella maalla, töni koria, aja eteen taakse, käännä rattia ja akseli keskittyy itse. Keskitä track barin reijät säädöllä ja asenna

Esim 2 Mittaa jostain rungon kiintopisteestä pohjaanlyöntikumiin tai pallonivelen rasvanippaan ja katso että on sama lukema. Kääntele track barin säätöä ja pulttaa kiinni.
Tämä kiinnostaisi minuakin
__________________
Jeep Grand Cherokee Limited 4.0 rojekti täällä

Volvo projektia täällä

Pientila Facebook
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 12.02.2017, 23:33
HeikkiH:n Avatar
HeikkiH HeikkiH ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 14.01.03
Sijainti: Lappeenranta
Viestit: 3.618
Perusasetus

Eiks tuo ole helpointa silmämääräisesti vaa kattoa että rengasta näkyy saman verran molemmin puolin?
__________________
Montenegro Offroad Club #21

Dodge Ram '95, Jeep ZJ '96
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 13.02.2017, 23:14
tappokinnas:n Avatar
tappokinnas tappokinnas ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 30.11.08
Sijainti: Pori
Viestit: 153
Perusasetus

Mitä moottoriöljyä kannattaa laittaa 4 litran kutoseen?
__________________
Jos se ei ole varmaa, niin se on aivan varmaa.

Viimeksi muokannut tappokinnas : 13.02.2017 23:20
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 14.02.2017, 07:31
Machist:n Avatar
Machist Machist ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 07.05.11
Sijainti: Pohjois-Karjala, Juuka
Viestit: 457
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja HeikkiH Näytä viesti
Eiks tuo ole helpointa silmämääräisesti vaa kattoa että rengasta näkyy saman verran molemmin puolin?
Silmämääräisesti näytti hyvältä, mutta todellisudessa ei ollu lähelläkään.
Kai mulla on vikaa silmissä?
__________________
Jeep Grand Cherokee Limited 4.0 rojekti täällä

Volvo projektia täällä

Pientila Facebook
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 2 (0 jäsentä and 2 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Myydään / Vaihdetaan Jeep Grand Cherokee 4.0 Jeeep O/M/V Ajoneuvot 6 02.02.2012 21:06
M: JEEP GRAND CHEROKEE 5,2 -95 O/M/V Ajoneuvot 0 08.03.2008 13:40
Ostetaan jeep cherokee/grand cherokee vanteet O/M/V Muut 5 16.12.2005 21:50
M: Jeep Grand Cherokee O/M/V Muut 1 01.11.2005 19:27


Sivu luotu: 14:46 (GMT +2).