Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja JiiPee
Hiasteesta en paljon mitään tiedä, mutta mitenkäs noin yleisemmin, jos muutetaan napalukoton napalukoille, niin silloinhan alkaa napa pyörimään vetarin tumpin ympärillä, kun napalukot on auki, eikös?
Onko se napa laakeroitu vetariin nähden niin, että siitä vetarin pysähtymisestä ei tule ylimääräistä kulumaa napaan tai vetarin tumppiin? Alkuperäisenä tai napalukko kiinni se tumppi kääntyy samaan tahtiin navan kanssa.
|
Pronssiholkeilla ne on ainakin vanhoissa toyotoissa laakeroitu. Jos meinaa napalukot laittaa, niin jotenkin se laakerointi on toteutettava. Minusta tuo pronssiholkkisysteemi ei ollu mitenkään hyvä. Niissä on uutenakin välystä jolloin vetari ravistaa napalukkojen ollessa kytkettynä. Samalla nelivedon käyttö menee hankalaksi kun pitää käydä käsin vääntämässä napalukot päälle. Se oli vanhan hiacen ärsyttävin piirre, kun piti ne vääntää päälle ja sitten heti isolle tielle mennessä pois, kun se ravistaminen häiritsi. Muutenkin hiacen ollessa kyseessä, onko sillä oikeasti väliä kuluttaako se 12l/100km vai 12,5l/100km?