![]() |
Hiaceen napalukot ?
Mites onnistuuko vm.2000 4x4 hiaceen laittamaan napalukkoja,kun ajatus olis saada etuperä tiellä "vapaaksi".
|
Miksi haluat etuvedon vapaaksi? Et sinä siinä nimittäin mitään ainakaan säästä..
Mites tuon ikäisessä Hiacessa neliveto on toteutettu, onko jatkuva keskeltä avoin, vai onko valittavissa takaveto ja neliveto? Jos on jatkuva avoin neliveto, niin et edes voi ottaa etupään vetoa irti koska auto ei liikkuisi mihinkään. |
Lainaus:
http://japan-parts.eu/toyota/eu/2000...fer-gear#41330 |
Tässä jatkuva neliveto eikä ole mitään katkasioita. Tarvii kysyä kun hiasen kans ei ole aikasemmin värkänny ja nyt ollut käytössä 2 autona/metästysautona:)
Juu ei siinä kyllä varmaan säästätili millään lailla kasva. |
Jeps, eipä säästä ei.. aika pientä se etuperän vastus lopulta on.
En ole omissa Jeepeissäni huomannut mitään eroa kulutuksessa jos on ollut etukardaani ja sisemmät vetarit pois (ts. vähän sama kuin olisi napalukot) vs. nelivedolla/ takavedolla ajaessa osat paikallaan. |
Visko siä pitäs olla ja kun se leikkaa kiinni niin hajoo etuperä
|
Juu viskoa tarkoitinkin. Sehän taitaakin olla oiken muhreen kryyni hiacessa:D...mainaan viskon kiinni leikkaaminen.
|
Lainaus:
Onneksi sitä sattuu Toyotassakin :D Jeepin 249- jakoaskeissa viskon kiinnijumiminen on aika tyypillinen vika myös :o Jos Hiacessa on visko, niin mahtaako jakoaski olla läpivetävä? Eli takavedolle menee veto suoraan läpi, ja etuperä tulee viskon kautta mukaan jos takarenkaat alkaa sutia? Vai onko siellä tasauspyörästö + visko ja pääakseli siis "poikki" tasauspyörästön kohdalta? |
Lainaus:
|
Lainaus:
Onko se napa laakeroitu vetariin nähden niin, että siitä vetarin pysähtymisestä ei tule ylimääräistä kulumaa napaan tai vetarin tumppiin? Alkuperäisenä tai napalukko kiinni se tumppi kääntyy samaan tahtiin navan kanssa. |
Lainaus:
|
Lainaus:
Jäykissä akseleissa tilanne on toinen. Oisko jossaki hyviä kuvia miten tuollainen erillisjousitettu hiacen/hilux/pajero/tms pyörännapa on toteutettu? |
Onko sillä jotain merkitystä johonkin pyöriikö se napa vetarin ympärillä? Paitsi että etuvoimansiirron osat kuluu vähemmän... Samanlainen se pyörännapapaketti on periaatteiltaan ja aika pitkälle osiltaankin retkukeulassa kuin jäykässä akselissakin. Eri asia laitteet mihin ei edes optiona ole saanut napalukkoja, silloin vetonivelen tumppi pitää laakeria kasassa kuten etuvetoautoissakin. Portaalit ja muu raskas sitten erikseen.
|
Lainaus:
Itse pärjännyt noiden kanssa, aika harvoi sitä normaaliajossa tarvii nelikkoa ja jos tarvii niin antaa ne lukot olla kytkettynä- |
Lainaus:
|
Lainaus:
Juurikin noin se Rocky sen purautuksen tekikin siellä 80 paikkeilla. Silti vaikka et vikaa löytänyt niin sellainen sinun autossasi on ollut. On noita kun on automaattinapiksen vaihtanut manuaaliin ja toimii, olen useammalla itse ajanut napalukot kiinni ja takavedolla kun joskus ne vaan unohtuu eikä ole ollut murheita. |
Nuo värinät johtuu yleensä kuluneista/kuivista kardaanin ristikoista.
toki jos laakerit pinjoniakselilla taikka jakiksessa on väljät, niin sieltäkin voi johtua. Ja nuo pronssiholkit, JOS OVAT (onko?) vastaavat kuin jäykkäakseliset cruiserit/-hilux, on kulutustavaraa: ne kestää vain muutaman sata tkm. Toki jos on voitelu on unohtunut/uitettu paljon suossa tms, niin voi mennä aikaisemminkin. (Rimpulakeulassa lujemmilla, kun aina kulmaa enemmän, siis jos ajetaan jäykällä nelivedolla... ja lika pääsee suoraan holkkiin...) Ja jos tykkät remontinteosta, niin älä osta alkuperäisiä vetarin pronssiheloja. Minulle on nuo huonot tarvikeholkit tulleet tutuiksi, yhdestä hodarista meni uusi (tarvike-)murros ja vetoakseli paskaksi.... Minä en enää laita k.o tarvikeholkkia... en omaan enkä kenenkään muunkaan autoon. (profiilissa kuvia hdj-80 pronssiheloista) Tuo kardaani kannattaa käyttää irti, ja kokeilla irrallaan, että eihän ristikoissa todellakaan tunnu pykäliä tai jumittamista laipasta kierrettynä ja kallistettuna. (kun ristikko jumii/hakkaantuu; se alkaa lämmetä, ja silloin rasvat lähtee liikenteeseen, ja voivat voidella paskan ristikkokupin, mutta vahinko on jo tapahtunut) Jos toyotan ristikot tuntuu väljiltä paikallaan heiluttelemalla, niin ne on olleet rikki jo pitkään. Ja jos kardaanin liuku on väljä, niin se saa kardaanin epätasapainoon ilman kuormitusta, ja se täristää todella pahasti. Jäykällä etuakselilla, kuten bj-hj-hdj jne, tuo ravistaminen VOI johtua jakolaatikon akselin ja perän pinjoniakselin kulma erosta, mutta sitä ei risukeula hiacessa voi olla, jos joku ei ole todella pahasti rikki... Allekirjoittaneella SOA -BJ-40 takakardaani on perän päästä suora, siis ristikko ei ei tiiku ollenkaan.... jakiksen päässä on paljon kulmaa, oliskohan suuruusluokkaa 15-25 astetta, ja vapaalla rullatessa tuntuu joskus pieni vibra, kun oikein keskittyy.... |
550tkm taitaa olla mittarissa, kertaakaan ei ole mitään hokkkeja tuohon omaan vaihdeltu, retkukeulainen vielä.:D
|
Sivu luotu: 12:30 (GMT +2). |