Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Chit-Chat
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Chit-Chat Tämä foorumi on tarkoitettu epämääräiseen jauhamiseen, eikä asian ole pakko liittyä suoraan offroadiin.

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 27.01.2017, 21:35
Mutis:n Avatar
Mutis Mutis ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 08.04.08
Sijainti: Rauma
Viestit: 1.176
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja baxxter Näytä viesti
Se nyt on ihan sama mitä siinä laissa lukee, kun ei sitä kukaan lue. Pitää vaan äkkiä päästä forumille kirjoittamaan että miten sen itse muistaa kuulleensa joskus ja kuinka joku ei sitä silloin toisella kerralla tiennyt.


Aika veemäistä toimia kuten laissa määrätään.
Miksi sitten Trafin sivuilla neuvotaan näin? Eli todellisen massan mukaan?

Autolle suurin sallittu perävaunumassa on vetotilanteessa 1 500 kg (tieto löytyy pääsääntöisesti rekisteriotteesta). Perävaunun kokonaismassa on rekisteriotteen mukaan 1 800 kg. Perävaunun vetäminen autolla on sallittua, jos perävaunun todellinen massa vetotilanteessa on enintään 1 500 kg.


Mikäli vetoauto painaa enemmän kuin 1 700 kg, tarvitaan B96- tai BE-kortti. B96-kortilla vetoauton paino saa tässä tapauksessa olla enintään 2 450 kg. BE-kortilla ajavan pitää puolestaan huomioida vain se, että vetoauto on B-luokan ajoneuvo ja perävaunun kokonaismassa on enintään 3 500 kg eli tämän esimerkin osalta 1 800 kg.

http://www.trafi.fi/autoilu/auton_kaytto/peravaunut

__________________
RASOR
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 27.01.2017, 23:33
-Captain-:n Avatar
-Captain- -Captain- ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 20.10.06
Sijainti: Imatra, Finland.
Viestit: 1.191
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Mutis Näytä viesti
Miksi sitten Trafin sivuilla neuvotaan näin? Eli todellisen massan mukaan?

Autolle suurin sallittu perävaunumassa on vetotilanteessa 1 500 kg (tieto löytyy pääsääntöisesti rekisteriotteesta). Perävaunun kokonaismassa on rekisteriotteen mukaan 1 800 kg. Perävaunun vetäminen autolla on sallittua, jos perävaunun todellinen massa vetotilanteessa on enintään 1 500 kg.


Mikäli vetoauto painaa enemmän kuin 1 700 kg, tarvitaan B96- tai BE-kortti. B96-kortilla vetoauton paino saa tässä tapauksessa olla enintään 2 450 kg. BE-kortilla ajavan pitää puolestaan huomioida vain se, että vetoauto on B-luokan ajoneuvo ja perävaunun kokonaismassa on enintään 3 500 kg eli tämän esimerkin osalta 1 800 kg.

http://www.trafi.fi/autoilu/auton_kaytto/peravaunut
Taas menee puurot ja vellit sekaisin!!

Auton vetopaino menee todellisen mukaan eli mitä painaa vaakalla! esim.autolla jonka vetokyky jarrullista on 1200kg ja siihen laitetaan 3500kg kokonaismassalla oleva traileri jonka omamassa 700kg, siihen saa ottaa vaan 500kg kuormaa. Sama kärry toisen auton perässä jossa vetopaino 3000kg saa ottaa kuormaa 2300kg.. Eli vetoauto määrää mitä siihen kärrin voi lastata.
Harva tietää näitä, esim monet laittaa surutta rautakaupasta 750kg kevytperävaunuun 500kg sementtiä kun kärrin kantavuus on 500kg, yllätyksenä tulee kun virkavalta antaa ylikuormasta sakot kun ei sillä uudella mersulla saa vetää kun 550kg

Ja mitä tulee tuohon ajokorttivaatimukseen, niin tien päällä on helpompaa katsoa että riittääkö kortti kun AJOKORTIN riittävyys katsotaan kokonaispainojen mukaan !

Ei pidä sekoittaa näitä asioita keskenään
__________________
Chevrolet Avalanche 8.1 Vortec 4x4
Audi A6 C7 3.0TDI QUATTRO
SUZUKI KING QUAD 4x4 750 -09 varustettuna LITEFOOT telasarjalla
-Dodge Ramcharger (offi-projekti)
-Nissan Patrol SOA vm-88
-Scania 92RML vm-87 EX-Autokoulu "MC DONALDS"
+liuta muita harraste ajoneuvoja

WUOKSI OFFROAD
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 28.01.2017, 00:47
vmt:n Avatar
vmt vmt ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 29.12.09
Sijainti: Vantaa
Viestit: 1.877
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja -Captain- Näytä viesti
...
Ja mitä tulee tuohon ajokorttivaatimukseen, niin tien päällä on helpompaa katsoa että riittääkö kortti kun AJOKORTIN riittävyys katsotaan kokonaispainojen mukaan !

Ei pidä sekoittaa näitä asioita keskenään...
Hyvin sanottu! Hyvä muistisääntö on, että kortin riittävyys katsotaan papereista, eli niistä kokonaismassoista ja tekniset asiat, eli vaikka sallitut vetopainot sitten vaa´alla, eli todellisen tilanteen mukaan.

Tätäkin täällä niin usein vatvottu, että vielä kertaus:

Kortin riittävyys -> kokonaismassat papereissa.

Tekniset massat, kuten vaikka autolle suurin sallittu kärryn paino -> todellinen tilanne, eli vaaka tms.

Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Mikä on hyvä C1-kortilla ajettava kuljetin harrasteautolle ja perheelle? WinChester Chit-Chat 42 24.03.2020 19:58
Miten ja missä saa gen1 pätkä pajeron muutoskatsastettua huoltoautoksi?? Onnistuuko?? korbimotors Tekniikka & Jutustelu 13 23.12.2012 12:53
Milloin saa ajaa päin punaisia? Viipo Chit-Chat 22 04.10.2009 18:29
Eihän sitä kortilla ajeta...??? secretary Chit-Chat 9 11.02.2007 10:12


Sivu luotu: 02:07 (GMT +2).