![]() |
![]() |
|
Chit-Chat Tämä foorumi on tarkoitettu epämääräiseen jauhamiseen, eikä asian ole pakko liittyä suoraan offroadiin. |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]()
Lainaus:
Autolle suurin sallittu perävaunumassa on vetotilanteessa 1 500 kg (tieto löytyy pääsääntöisesti rekisteriotteesta). Perävaunun kokonaismassa on rekisteriotteen mukaan 1 800 kg. Perävaunun vetäminen autolla on sallittua, jos perävaunun todellinen massa vetotilanteessa on enintään 1 500 kg. Mikäli vetoauto painaa enemmän kuin 1 700 kg, tarvitaan B96- tai BE-kortti. B96-kortilla vetoauton paino saa tässä tapauksessa olla enintään 2 450 kg. BE-kortilla ajavan pitää puolestaan huomioida vain se, että vetoauto on B-luokan ajoneuvo ja perävaunun kokonaismassa on enintään 3 500 kg eli tämän esimerkin osalta 1 800 kg. http://www.trafi.fi/autoilu/auton_kaytto/peravaunut
__________________
RASOR |
#2
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Auton vetopaino menee todellisen mukaan eli mitä painaa vaakalla! esim.autolla jonka vetokyky jarrullista on 1200kg ja siihen laitetaan 3500kg kokonaismassalla oleva traileri jonka omamassa 700kg, siihen saa ottaa vaan 500kg kuormaa. Sama kärry toisen auton perässä jossa vetopaino 3000kg saa ottaa kuormaa 2300kg.. Eli vetoauto määrää mitä siihen kärrin voi lastata. Harva tietää näitä, esim monet laittaa surutta rautakaupasta 750kg kevytperävaunuun 500kg sementtiä kun kärrin kantavuus on 500kg, yllätyksenä tulee kun virkavalta antaa ylikuormasta sakot kun ei sillä uudella mersulla saa vetää kun 550kg ![]() Ja mitä tulee tuohon ajokorttivaatimukseen, niin tien päällä on helpompaa katsoa että riittääkö kortti kun AJOKORTIN riittävyys katsotaan kokonaispainojen mukaan ! Ei pidä sekoittaa näitä asioita keskenään
__________________
Chevrolet Avalanche 8.1 Vortec 4x4 Audi A6 C7 3.0TDI QUATTRO SUZUKI KING QUAD 4x4 750 -09 varustettuna LITEFOOT telasarjalla -Dodge Ramcharger (offi-projekti) -Nissan Patrol SOA vm-88 -Scania 92RML vm-87 EX-Autokoulu "MC DONALDS" +liuta muita harraste ajoneuvoja WUOKSI OFFROAD |
#3
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Tätäkin täällä niin usein vatvottu, että vielä kertaus: Kortin riittävyys -> kokonaismassat papereissa. Tekniset massat, kuten vaikka autolle suurin sallittu kärryn paino -> todellinen tilanne, eli vaaka tms. ![]() |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Mikä on hyvä C1-kortilla ajettava kuljetin harrasteautolle ja perheelle? | WinChester | Chit-Chat | 42 | 24.03.2020 19:58 |
Miten ja missä saa gen1 pätkä pajeron muutoskatsastettua huoltoautoksi?? Onnistuuko?? | korbimotors | Tekniikka & Jutustelu | 13 | 23.12.2012 12:53 |
Milloin saa ajaa päin punaisia? | Viipo | Chit-Chat | 22 | 04.10.2009 18:29 |
Eihän sitä kortilla ajeta...??? | secretary | Chit-Chat | 9 | 11.02.2007 10:12 |