Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Chit-Chat (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=172)
-   -   Millaista autoa ja miten kuormattuna sitä saa ajaa C1-kortilla? (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=148838)

WinChester 26.01.2017 21:36

Millaista autoa ja miten kuormattuna sitä saa ajaa C1-kortilla?
 
Ropsahti eilen inssi läpi ja nyt on taskussa väliaikainen C1-kortti! :D Ei muuta kuin uutta harrasteautoa eli kuorkkia heti ostamaan.

Mutta mutta. Autokoulun ekalla tunnilla opettaja sanoi, että C1:llä saa ajaa autoa, jonka suurin sallittu kokonaispaino on 7500kg. No, toinen ope sanoi että höpöhöpö, saa ajaa vaikka mitä kuormuria, jonka kokonaismassa ajotilanteessa on max 7500kg, eli esim. pelkkää nuppia tai tyhjää lavaa, oli sen suurin sallittu kokonaismassa vaikka 20000kg.

No, saatuani eilen kortin kysyin asiaa katsurilta ja näkemys oli että auton rekkarista se katotaan eli suurin sallittu kokonaismassa ja jos se on päälle 7500kg niin ei ole tielle asiaa vaikka tyhjän auton omapaino olisi niinkin vähän kuin vaikkapa 4000kg.

No tänään sitten uudelleen soittoa autokouluun, josta kehoittivat soittamaan TRAFIin. Siellä heppu tavasi samaa lakipykälää - siinähän ei puhuta mitään suurimmasta sallitusta kokonaispainosta tieliikenteessä, vain suurimmasta kokonaispainosta - ja kehoitti soittamaan poliisille! :eek:

No ei kun soittoa Helsingin poliisin palvelukeskukseen, josta yhdistetty kaveri tuumi hetken ja vastasi että hänpä laittaa tämän eteenpäin LIIKENNEpoliisille! Otti vielä numeron talteen että soittavat sitten sieltä mulle oikean tulkinnan. No, eipä soittoa kuulunut. Ehkä huomenna sitten.

On kyllä ihme pallottelua, kun eivät tiedä tai uskalla ottaa kantaa. Ei viitsis alkaa tekeen tarjouksia autoista saati ostella niitä, jos sitten tiellä napsahtaakin isompi voittolappu. Kärrihän on nyt selvä eli sen max paino on 750kg.

Onko näkemyksiä / kokemuksia aiheesta?

jmk 26.01.2017 21:39

Kyllä se taitaa olla tuo 1-vaihtoehto kokonaispaino max 7500kg otteen mukaan

jmk 26.01.2017 21:43

Löytyi googlella ihan suoraan ajovarman sivuiltakin ilman suurempia etsimisiä...yli 3500 ja alle 7500kg inssissä vähintään 4000kg ajoneuvo

WinChester 26.01.2017 21:55

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja jmk (Viesti 1334125)
Löytyi googlella ihan suoraan ajovarman sivuiltakin ilman suurempia etsimisiä...yli 3500 ja alle 7500kg inssissä vähintään 4000kg ajoneuvo

Jos samaa sivua katsottiin, niin siellä ei puhuta mitään suurimmasta SALLITUSTA kokonaismassasta ja se on eri asia kuin suurin kokonaismassa tieliikenteessä. Inssissä on kyllä oltava se rekisterissä oleva kokonaismassaltaan väh. 4000kg, mutta muutapa ei sitten puhutakaan.

jmk 26.01.2017 22:07

Kyllä ainakin kun kyselin tuon c1e perään niin max 7500kg oli määräävä tekijä esim.8000kg mersulla ei ole asiaa tielle kärrin kanssa ja ainakin kun katsoo samalta sivulta c1e korttivaaatimuksia niin siellä lukee rekisteröinti todistukseen mainitut max.painot

baxxter 26.01.2017 22:14

Ajokorttilaki: http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2011/20110386

Lainaus:

4 §

Ajokorttiluokat
...

1) C1, johon kuuluvat:

a) muut kuin D1- tai D-luokan ajoneuvot, joiden kokonaismassa on yli 3 500 kg mutta enintään 7 500 kg ja jotka on suunniteltu tai valmistettu kuljettamaan kuljettajan lisäksi enintään kahdeksan henkilöä;
Lainaus:

3 §

Määritelmiä

Tässä laissa tarkoitetaan:
...
11) ajoneuvon kokonaismassalla ajoneuvon rekisteriin merkittyä ja sen rekisteröimisestä annetusta todistuksesta ilmenevää kokonaismassaa tai, jollei ajoneuvoa ole rekisteröitävä, sen todellista kokonaismassaa ja ajoneuvoyhdistelmän kokonaismassalla vastaavalla tavalla määräytyvää yhdistelmän muodostavien ajoneuvojen yhteenlaskettua kokonaismassaa;

Nikuzai 27.01.2017 06:54

Mikähän helvetti siinäkin on, että lakia ei voida kirjoittaa selväksi vaan pitää tahallaan jättää tulkittavaksi kaikki pykälät

Puhutaan kokonaismassasta, mutta mistä kokonaismassasta siitä kokonaismassasta joka on päällä puntarilla vai joka lukee otteessa



Ja epäilisin et toi c1e sotkee kanssa asiaa kuten be;kin kärrynvetomassoja
ilman e;tä et saa vetää vaikka autossa riittää painot, mutta pikku e, niin saat vetää vaikka micralla 3500kg kokonaismassallista kärryä, kunhan se punnituksessa on painoihin menevä

WinChester 27.01.2017 07:40

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja baxxter (Viesti 1334133)

Ai joo toi määritelmäkohta jäi tietysti lukematta eli rekkaripaino määrää. :mad::(:mad::(:mad::( Ei voi mitään, mutta tulipahan selväksi ja nyt tietää varmuudella mitä kannattaa lähteä etsimään. Mobile.de:ssä on aika hyvä hakukone nimenomaan tuolle painoluokalle. :)

jmk 27.01.2017 08:58

Eiköhän se kärrikin mene otteen painojen mukaan...esim. 4wd hiace kokonaispaino 3t niin ei vedetä jarrullista kärriä edes tyhjänä ilman pikku-e kun kokonaismassat ratkaisee ja tuskin löytyy sellaista micraamihin on leimattu 3.5t koukku? Ja mistä ne miliisit tuolla tiellä pystyy mittaamaan mihin painoihin kuormattu auto on jos mentäisiin sen hetkisillä kuormilla, olen vieläkin sitä mieltä että otteeseen merkityt kokonaispainot on ratkaisevat ja ei siinä paljoa ole tulkinta mahdollisuuksia

WinChester 27.01.2017 09:35

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja jmk (Viesti 1334165)
Eiköhän se kärrikin mene otteen painojen mukaan...esim. 4wd hiace kokonaispaino 3t niin ei vedetä jarrullista kärriä edes tyhjänä ilman pikku-e kun kokonaismassat ratkaisee ja tuskin löytyy sellaista micraamihin on leimattu 3.5t koukku? Ja mistä ne miliisit tuolla tiellä pystyy mittaamaan mihin painoihin kuormattu auto on jos mentäisiin sen hetkisillä kuormilla, olen vieläkin sitä mieltä että otteeseen merkityt kokonaispainot on ratkaisevat ja ei siinä paljoa ole tulkinta mahdollisuuksia

Tarkkaanottaen jarrullista kärriä saa vetää ilman pikku-eetä, kunhan sen kokonaismassa kuormattuna on max 750 eli esim. tyhjänä siirto onnistuu.

Tuskin on yhtään tavallista ei-nelivetoista henkilöautoa, jolla saisi vetää lähellekään 3500kg. Isokoneisella E-Mersullakin jää jonnekin 2100kg, vaikka auto vetäisi joka nurkasta.

Auton kokonaismassaa tuskin henkilöautoliikennettä seuraavat poliisit saa mitattua - raskas sitten erikseen - joten esim. trailerilla autoa kuljettaessa katsotaan vetoauton vetopainot, trailerin ja sillä kuljetettavan omapainot kunkin laitteen omasta rekkarista. Jos on muuta kuormaa, niin sitten joko vaaka tai hlökohtainen arvio, joka on taas sitten jo harmaalla alueella.

Jappi 27.01.2017 10:08

Samalla lailla ne henkilöauton kärrytkin punnitaan tien päällä jos epäillään ylikuormaa. Tuon korttihomman osalta kannattaa muistaa että kortin riittävyys katsotaan otteen kokonaispainoista, eli sillä senhetkisellä kuormauksella ei ole merkitystä. Eli tietääkseni sitä traileria ei saa vetää tyhjänäkään B kortilla jos kokonaismassa otteessa ylittää 750kg.

WinChester 27.01.2017 10:18

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Jappi (Viesti 1334171)
...Eli tietääkseni sitä traileria ei saa vetää tyhjänäkään B kortilla jos kokonaismassa otteessa ylittää 750kg.

Joo ei saa mutta on jo melkonen järkäle se jarrukärri, joka painaa päälle 750kg tyhjänä.

f250 27.01.2017 10:48

eikös kaikki katota rekkariotteesta painojen mukaan mitä saa vetää milläkin ja aina kokonais massan mukaan ei oma painon. näin ainakii on tien päällä mulle sanottu mut onneks korttiluokat riittää vaikka ajelis omala c1 rekatula autola

hiluvitkutin 27.01.2017 10:50

Saa ha:lla vetää ilman e:tä enemmänkin kuin 750 kg.
Yhdistelmän kokonaispaino ei saa ylittää 3500kg ja veturin oltava painavampi kuin vedettävä. Mutta ainakin sen 750kg saa kiskoa.

Swoop 27.01.2017 10:55

Tää on just tätä kun pitää kaikki pykälät sorvaa niin vitun hienoksi että kaikki sitä lukevat on yhtä paljon oikeassa kun väärässäkin. Sitten kohta kun poistuu otteetkin niin sithän tää vasta selkeeks menee. :mad:

Ippe69 27.01.2017 11:00

Kortin riittävyys katsotaan ajoneuvojen rekisteriotteista kokonaismassojen kohdalta. Ajoneuvoyhdistelmän laillisuus taas todetaan punnitsemalla. On varma tieto, mutta en nyt viitsi puhelimella alkaa etsimään pykäliä. Eli tyhjääkään kärryä ei saa vetää ilman pikku-eetä jos otteen kokonaismassat menee yli 3500kg. Mutta esim. 1500kg vetävällä autolla saa hinata 3500kg kärryä, kunhan todellinen massa ei ylitä 1500kg. Näitä tuli selviteltyä kun lavettikärryn ostoa suunniteltiin.

WinChester 27.01.2017 11:07

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja f250 (Viesti 1334176)
eikös kaikki katota rekkariotteesta painojen mukaan mitä saa vetää milläkin ja aina kokonais massan mukaan ei oma painon. näin ainakii on tien päällä mulle sanottu mut onneks korttiluokat riittää vaikka ajelis omala c1 rekatula autola


Kokonaismassasta kieltämättä noissa puhutaan, mutta aika veemäinen poliisi pitää olla jos tyhjän alle 750kg trailerin siirrosta rankaisee pelkän B-kortin haltijaa.

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja hiluvitkutin (Viesti 1334177)
Saa ha:lla vetää ilman e:tä enemmänkin kuin 750 kg.
Yhdistelmän kokonaispaino ei saa ylittää 3500kg ja veturin oltava painavampi kuin vedettävä. Mutta ainakin sen 750kg saa kiskoa.

Joo niinpäs muuten onkin. Tää näköjään mikään helppo homma ollutkaan. Mulla kun oli/on (A)BE-kortti niin en tullut ajatelleeksi.

Vähän menee kyllä off-topiikiksi, mutta varsinainen asia tuli kyllä jo selväksi, joten menköön.

AH 27.01.2017 11:15

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja WinChester (Viesti 1334169)
Tarkkaanottaen jarrullista kärriä saa vetää ilman pikku-eetä, kunhan sen kokonaismassa kuormattuna on max 750 eli esim. tyhjänä siirto onnistuu.

Tuskin on yhtään tavallista ei-nelivetoista henkilöautoa, jolla saisi vetää lähellekään 3500kg. Isokoneisella E-Mersullakin jää jonnekin 2100kg, vaikka auto vetäisi joka nurkasta.

Auton kokonaismassaa tuskin henkilöautoliikennettä seuraavat poliisit saa mitattua - raskas sitten erikseen - joten esim. trailerilla autoa kuljettaessa katsotaan vetoauton vetopainot, trailerin ja sillä kuljetettavan omapainot kunkin laitteen omasta rekkarista. Jos on muuta kuormaa, niin sitten joko vaaka tai hlökohtainen arvio, joka on taas sitten jo harmaalla alueella.


Auton omamassa+kärryn kokonaismassa max 3500kg niin saa vetää b-kortilla, kunhan kytkentämassa ei ylity siitä, mitä lukee auton papereissa. Jos menee auton omamassa + kärryn kokonaismassa yli 3500kg niin vaatii pikku e:n
Esimerkiksi hj61 omamassa 2200kg + kärry kokonaismassaltaan 1400kg vaatii jo pikku e:n, kokeiltu on!
Autoon taas saa kytkeä 3500kg kokonaismassaltaan olevan kärryn jos se on vain lastattu kärryn omapaino mukaanlukien siten, ettei auton papereissa oleva max kytkentämassa ylity ja tietysti kortissa riittää virta.

hiluvitkutin 27.01.2017 11:20

Eipä ne seriffitkään tiedä sitä välttämättä.
Kerran istuin maijassa aika pitkään ja asiasta väiteltiin, ja vaikka lakikirjaa lukivat niin ei meinannu koukerot heillekkään avautua.

Nikuzai 27.01.2017 11:40

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja WinChester (Viesti 1334184)
Kokonaismassasta kieltämättä noissa puhutaan, mutta aika veemäinen poliisi pitää olla jos tyhjän alle 750kg trailerin siirrosta rankaisee pelkän B-kortin haltijaa.

Mites se passat lavetti menikään ja punnitusmassa vetohetkellä oli alle 3500kg jonka mukaan se sen kärryn passatin perään otti

Sit ois ollut laillinen kuormaus jos se traileiri ois laitettu 750kg jarruttoman muulin päälle ja liikenteeseen


Se tosiaan on nykyään sentään viisaampi, et saan siirtää opelilla max 3,5 tonnista 800kg traileria, kun opelissa riittää jarrullisen 1400kg vetopainot, mutta vain kun mulla on pikku-e
Ja se, että saan vaikka lainassa olevalla 400kg omapainosella ansemms;illa saan vetää tonnin kuormallisena vaikka kokonaismassa oiskin 3500kg

Ippe69 27.01.2017 12:36

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja AH-poraus (Viesti 1334188)
Auton omamassa+kärryn kokonaismassa max 3500kg niin saa vetää b-kortilla, kunhan kytkentämassa ei ylity siitä, mitä lukee auton papereissa. Jos menee auton omamassa + kärryn kokonaismassa yli 3500kg niin vaatii pikku e:n
Esimerkiksi hj61 omamassa 2200kg + kärry kokonaismassaltaan 1400kg vaatii jo pikku e:n, kokeiltu on!
Autoon taas saa kytkeä 3500kg kokonaismassaltaan olevan kärryn jos se on vain lastattu kärryn omapaino mukaanlukien siten, ettei auton papereissa oleva max kytkentämassa ylity ja tietysti kortissa riittää virta.

Kyllä tuo
http://www.trafi.fi/autoilu/ajokortit/ajokorttiluokat
puhuu kokonaismassoista sekä auton, että kärryn suhteen.

Kaitsu67 27.01.2017 14:05

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja AH-poraus (Viesti 1334188)
Auton omamassa+kärryn kokonaismassa max 3500kg niin saa vetää b-kortilla, kunhan kytkentämassa ei ylity siitä, mitä lukee auton papereissa. Jos menee auton omamassa + kärryn kokonaismassa yli 3500kg niin vaatii pikku e:n
Esimerkiksi hj61 omamassa 2200kg + kärry kokonaismassaltaan 1400kg vaatii jo pikku e:n, kokeiltu on!
Autoon taas saa kytkeä 3500kg kokonaismassaltaan olevan kärryn jos se on vain lastattu kärryn omapaino mukaanlukien siten, ettei auton papereissa oleva max kytkentämassa ylity ja tietysti kortissa riittää virta.

+ että jos kärrin massa ylittää vetoauton massan, tarvii myös pikku e:n vaikka yhdistelmä olisi alle tuon 3500kg

WinChester 27.01.2017 14:30

Johan tuli melkonen säpinä ja polemiikki aiheesta! :D Ja kyllä ihan syystä, jos ei jetsonitkaan näitä heti osaa. Olisko taas yksi esimerkki huonosti valmistellusta laista, kun ei ammattilaiset saati maallikot osaa sitä kerralla tulkita? :confused:

Hyvä että on kortissa nyt kirjaimia, niin ei ole niin tarkkaa. :p ;)

savustin 27.01.2017 15:44

Kun hankitaan ajokortti niin yleensä tiedetään mihin käyttöön se on tarkoitettu ja mitä sillä saa ajaa vai hankitaanko nykyään ensin ajokortti ja sitten arvotaan mitä sillä saa ajaa :D . No leikkileikkinä en ollut ennen kuullut tämmöisestä välimallin kortista, mikä idea tossa on eikös normaali kuorma-auto kortti olis ajanut asiansa vai onko tämä taas joku eu kompa.

WinChester 27.01.2017 15:48

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja savustin (Viesti 1334219)
Kun hankitaan ajokortti niin yleensä tiedetään mihin käyttöön se on tarkoitettu ja mitä sillä saa ajaa vai hankitaanko nykyään ensin ajokortti ja sitten arvotaan mitä sillä saa ajaa :D . No leikkileikkinä en ollut ennen kuullut tämmöisestä välimallin kortista, mikä idea tossa on eikös normaali kuorma-auto kortti olis ajanut asiansa vai onko tämä taas joku eu kompa.

C1-kortilla saa kuljettaa vain omia romuja. Jos meinaa ajaa työkseen (=saada ajamisestansa palkkaa) saa ajaa vain ammattipätevyyden suoritettuaan. Siitä on sitten omat pykälänsä ja korttinsa.


Sivu luotu: 21:34 (GMT +2).