Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 11.01.2017, 09:45
Tapsala Tapsala ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 08.12.08
Sijainti: Tampere
Viestit: 648
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Ippe69 Näytä viesti
Netin mukaan powermajorissa on 51,8 heppaa. Mietippä vaikka vanhaa hiacea minkälainen homma se on saada kiihdytettyä satasen vauhtiin n. 80 heppaisella koneella ilman kuormaa. Eikä tarvi olla kummonen kärry perässä, että jää satanen saavuttamatta. 50kmh vois olla majurille realistinen lukema, jos välitykset riittäis.

Btw. Tuo majuri, mikä meillä on, on uutena ajamalla tuotu Rovaniemeltä Muonioon n.260 km. Siinä on keriny kattelemaan maisemia samalla...
Eikös noihin Majoreihin laitettu monesti joku kuorma-auton (Betford) kutoskone keulalle runkoa jatkamalla..

__________________
-MMC-
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 11.01.2017, 10:32
veijon-esso:n Avatar
veijon-esso veijon-esso ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 25.08.06
Sijainti: Vantaa
Viestit: 2.529
Perusasetus

No meneehän majuri se talvella satasta kun toisen takarenkaan alle laitetaan pulkka ja naru siitä astinlautaan ja sen puolen jarrulla vielä pidetään paikallaan. Niin tasauspyörästö tuplaa huiput ja kun syöttökin on ketunhännällä niin satanen on vaan muotoseikka kun Niku lähtee kruisailee.
__________________
"Niin metsä vastaa, kuin sitä kynnetään". K.Viikate

”Mielummin ajan mutarenkailla talvella kuin talvirenkailla mudassa”. Veijon-Esso
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 11.01.2017, 10:56
estate estate ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 11.10.11
Sijainti: Kyyjärvi
Viestit: 106
Perusasetus

Isällä oli (tai on vieläkin) kutoskoneinen (karvan alta 100 hp) Nuffi (ei Kylmäkoskenkertojaa) ja vetävä tukkikärry (kuormurin laatikko aisalla ja tuplanopeuksinen perä). Koeajoin jokunen vuosi sitten sen ja otti gepsiin 83 km/h pelkällä kärryn vedolla tyhjänä. Pikkusen meinas hirvittää kun etupyörät vempotti eritahtiin ja jarrutkin melkein toimi Ja pykältämisessäkin oli omat haasteensa kun keppiä piti kurkotella selän takaa Isä oli yleensä ajanut tyhjänä siirtymiä pelkällä kärryvedolla, harvoin kuormapäällä. Kuormapäällä oli käyttänyt kärryn vetoa apuna mäissä ja muuten kun Nuffissa ei ole pito riittänyt. Kahdella kärryn vaihteella lyhyt perä päällä sattuu välitykset kokolailla yhteen parin traktorin vaihteen kanssa. Jarrutkin siinä kärryssä on ennen ollut niin, että on saanut jarrutettua joko pelkällä kärryllä tai Nuffilla ja kärryllä. Nuffin jarrut kun ei kuulemma ole oikeen riittäneet kuorma päällä. Joskus oli kuulemma ollut yhdistelmä linkussa kun oli jäänyt kärryyn pitkä perä päälle ja oli kytkenyt vedon vauhdissa päälle.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 12.01.2017, 02:33
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Bedford?


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Tapsala Näytä viesti
Eikös noihin Majoreihin laitettu monesti joku kuorma-auton (Betford) kutoskone keulalle runkoa jatkamalla..
Siis majorissa 4-kone kone on runko etuakseliin asti, ja kaikki nuo 6-pyttyset on olleet ford- sukuisia...., ainakin suurimmalta osaltaan, mitä minä olen "Käpälöinyt"

Nuo -50/-60 luvun 6-dieselit on alta 100 hv? ja painoa pikkuisen enemmän.

Ja huippunopeus ei noussut siitä n. 30 km/h, jos oli kuormaa.... rajoitin tuli vastaan.
Toki työntävällä kärryllä, ja ilman kuormaa, voi tuomoinen perus majori kulkea 1000 kg kärryn edessä; jopa tasaisella tuplanopeuden....

Minulla -80 luvun 80-90 hv traktori, 90hv, omapaino n. 3 T, ja kulkee niin lujaa kun uskaltaa ajaa, kuulemma/käyttöohjakirjan mukaan 39 km/h...

ja tuo tuntuu olevan liikaa.....
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 15.01.2017, 23:04
solihull solihull ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 26.02.06
Sijainti: Koti
Viestit: 1.166
Perusasetus

Samaan kastiin menee jutut kun 565 Valmetilla on viety 30 m3 pinotavarakuormia ties pitkiäkö matkoja ja mielettömiä mäkiä yli ja ali. Näitä kuulee yhä, mutta lienee vähän kuormat jutuissa kasvaneet.

Kyllä nuffi menee traderin koneella sen 85 km/h, kylmäkoskelaisella. Kuormalla en tiedä paljonko jaksaa....

TT
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 16.01.2017, 00:19
VeeWee:n Avatar
VeeWee VeeWee ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 27.04.10
Sijainti: Salo
Viestit: 258
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja solihull Näytä viesti
Kyllä nuffi menee traderin koneella sen 85 km/h, kylmäkoskelaisella. Kuormalla en tiedä paljonko jaksaa....

TT
Moneenko nuffiin on laitettu fordin kone ja paljonko kiertää että kulkee 85?

Ihan mahdottomia perävedollisilla kärryillä ei ole voinut päästä,koska ulosottoakseli pyörii huomattavasti hitaammin kuin moottori ja se olisi tarvinnut uudestaan ylentää suunnanvaihtimella.
Suunnanvaihdin kun kuitenkin välitettiin niin,että jotkin vaihteet passasivat yhteen traktorissa ja perävaunussa.

Eno-vainaa sanoi 460 nuffin ja vanaja-pohjaisen kärryn yhdistelmällä,kärryn työnnön olleen samanlainen loikka nuffin vitoselta,kuin mitä se oli neloselta vitoselle vaihtaessa.

Topicin aloitusaiheesta mietityttää tuo maantiekelpoisuus,eli miten saa hyväksytyn ja hyvin toimivan kytkennän?
__________________
Liian monta ikuisuusprojektia...
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 16.01.2017, 08:11
solihull solihull ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 26.02.06
Sijainti: Koti
Viestit: 1.166
Perusasetus

Totta, majurin traderin ja nuffiin Petteri tietenkin...Kylällä nuffi meni kyllä tuon 85 joskus vuonna 85. Aika pieni olin silloin mutta belaruksen kärry kulki todella lujaa ainakin tyhjänä. Viri PV ei pärjännyt ja meni sen 65.
TT
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 16.01.2017, 18:15
VeeWee:n Avatar
VeeWee VeeWee ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 27.04.10
Sijainti: Salo
Viestit: 258
Perusasetus

Nuffin katkoon sopii suoraan BMC:n kutoskone

Toi äiteen kotopaikan nuffi kulki n.40,jos kylmäkoskelainen ois 1:2 ylentävä,niin 80 kulkis hyvinkin.
Juutuupissa on pätkää missä 10/60 tutkataan 68.
__________________
Liian monta ikuisuusprojektia...
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 16.01.2017, 19:23
Topi1982 Topi1982 ei ole kirjautuneena
Banned
 
Rekisteröitynyt: 25.01.06
Viestit: 3.077
Perusasetus

Oon ollu touhuumassa näitten Nuffien kanssa työntävällä kärrillä apumiehenä.
Muuten meni mukavasti mutta alamäessä otti semmoset vuoristoradat, etten ennää kyytiin noussut. Ns. pitäkööt järkyttävät järjettömyytensä.
Pohojanmaan latteuksilla vois vaikka uskaltaa kyytiä hulluille suositellakin.
Vastaa lainaten
Vastaus

Luokat
perävaunu, volvo


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Myydään / Vaihdetaan Muuli peräkärryt (kipillä) Kris O/M/V Muut 2 20.12.2011 19:28
mudzilla maantiellä?? Nutti Tekniikka & Jutustelu 26 25.10.2007 15:54
Peräkärryt ja lainsäädäntö r2ree Tekniikka & Jutustelu 2 23.11.2006 23:45
Irokit maantiellä??? Hippo Chit-Chat 4 18.10.2006 07:24
PVn peräkärryt wallu Tekniikka & Jutustelu 8 26.05.2005 17:01


Sivu luotu: 19:28 (GMT +2).