Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 07.12.2016, 22:18
Alabamajamppi Alabamajamppi ei ole kirjautuneena
Aloittelija
 
Rekisteröitynyt: 02.12.16
Sijainti: JUVA
Viestit: 20
Perusasetus

tuore jeepisti kysyy tyhmiä..lyökää muttei naamaan (olen liian kaunis mies)
joo
eli ajattelin miedosti korottaa tuota grandia(oliko se 1,5"). meinasin niitä korotuspaloja (tarviiko jousille tehdä jotain?)

oliko muita vinkkejä yleensä autonpitoon ja tunaukseen?
kyseessä 94 5,2V8
Kaikki vinkit tervetulleita.
Nyt aluksi teen niinkuin kaikilla autoilleni että huollan ne ajantasalle.
öljyt, suodattimet jne. aloitan huoltohistorian "alusta"

t. Jamppi

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 08.12.2016, 06:08
lavanelikko lavanelikko ei ole kirjautuneena
RIP
 
Rekisteröitynyt: 10.04.07
Sijainti: Tampere, .
Viestit: 1.171
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Alabamajamppi Näytä viesti
tuore jeepisti kysyy tyhmiä..lyökää muttei naamaan (olen liian kaunis mies)
joo
eli ajattelin miedosti korottaa tuota grandia(oliko se 1,5"). meinasin niitä korotuspaloja (tarviiko jousille tehdä jotain?)

oliko muita vinkkejä yleensä autonpitoon ja tunaukseen?
kyseessä 94 5,2V8
Kaikki vinkit tervetulleita.
Nyt aluksi teen niinkuin kaikilla autoilleni että huollan ne ajantasalle.
öljyt, suodattimet jne. aloitan huoltohistorian "alusta"

t. Jamppi
Mihinkä väliin nämä korotuspalat on tulossa? Siitä riippuu paljonkin muun tuunauksen määrä.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 08.12.2016, 10:06
qaw qaw ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 18.08.07
Sijainti: Kempele
Viestit: 155
Perusasetus

Voiks niitä korotuspaloja ZJ:ssä laittaa useempaankin väliin?

Kannattaa samalla vaihtaa ne alkuperäiset jousien kumit, ovet todennäköisesti jo aika säleinä eivätkä tule ehjänä irti ja jos jättää pois niin korotuskin jää aiottua pienemmäksi.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 08.12.2016, 13:06
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.445
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja qaw Näytä viesti
Voiks niitä korotuspaloja ZJ:ssä laittaa useempaankin väliin?

Kannattaa samalla vaihtaa ne alkuperäiset jousien kumit, ovet todennäköisesti jo aika säleinä eivätkä tule ehjänä irti ja jos jättää pois niin korotuskin jää aiottua pienemmäksi.
Eipä niitä voi, jousien päälle menee. Tai no tietysti jos hitsaa jatkot akselien jousilautasiin, niin sitten..

Vaihtaisin samalla ainakin kaikki kallistuksenvakaajan koiranluut sekä korikiinnikkeiden puslat, ja tsekkaisin tarkkaan kaikki tukivarret missä kunnossa puslat on. Jos ne on alkuperäiset, ne on loppu. Helpoiten uusii ostamalla Moogin uudet tukivarret puslineen; jos meinaa ajaa metsässä yhtään kovempaa offia niin vähintään alatukivarsiksi vahvemmat säädettävät. Kadulla ja miedossa offissa nuo alkuperäistyyppisetkin kestää toki hyvin.

Vaihtaa tukivarret tai ei, niin muistaa sitten että korottaessa kaikki tukivarret sekä akselin- että korinpäästä löysälle, seka panhardin akselinpuolen pultti (takana myös korinpuoleinen) pitää löysätä niin paljon, että tukivarret ja panhard pääsee liikkumaan vapaasti pultin ympäri. Kun auto on korotettu ja takaisin omalla painolla renkaiden päällä (tai pukit akselien alla ja paino päällä) niin pultit ja mutterit momenttiin.
Tämä siksi, että muuten puslat jää jännitykseen ja kumit repeää alta aikayksikön.

Kannattaa muutenkin käydä paikat läpi, voi olla että mm. raidetangonpäitä yms. ei ole välttämättä vielä edes vaihdettu.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 08.12.2016, 14:45
Alabamajamppi Alabamajamppi ei ole kirjautuneena
Aloittelija
 
Rekisteröitynyt: 02.12.16
Sijainti: JUVA
Viestit: 20
Perusasetus

just näitä vinkkejä kaipaan..eli mitä kannattaa tsekata samalla vaivalla..
Ne kumihässäkät tilaan ainakin koska ei olleet hinnankiroissa.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 08.12.2016, 19:26
Alabamajamppi Alabamajamppi ei ole kirjautuneena
Aloittelija
 
Rekisteröitynyt: 02.12.16
Sijainti: JUVA
Viestit: 20
Perusasetus

Ja sitten jos joku hyväkäs eli mahtava persoona antaa neuvot mitä palasia tarvitaan 3" rännin kasaamiseen? Ajatus oli katilta vetää suora torvi taakse..onko akselin ylityksiä jne? Ei tarviis.mönkiä hangessa
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 08.12.2016, 20:05
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.445
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Alabamajamppi Näytä viesti
Ja sitten jos joku hyväkäs eli mahtava persoona antaa neuvot mitä palasia tarvitaan 3" rännin kasaamiseen? Ajatus oli katilta vetää suora torvi taakse..onko akselin ylityksiä jne? Ei tarviis.mönkiä hangessa
Vai 3" pakotorvea kasaamassa.. suosittelen kyllä yhden kammiovaimentimen käyttöä tuossa puuhassa, tulee vähän turhankin räyhäkkäät pöhinät pelkällä katalysaattorilla (= pää hajoaa siellä kajuutassa ruorin takana istuessa).

Minulla on tällä hetkellä omassa 2.5" downpipet (modatut Dodge Dakotan shorty- peltisarjat) -> Y:stä taaksepäin 3" putkella -> Magnaflown 3" katti -> Flowmasterin Delta- sarjan kammiovaimennin -> siitä 45° mutkalla auton alle ennen taka-akselia moottorin henki ulos. Toimii hienosti, kuulostaa hyvältä eikä tartte ylittää akselia.
Aiemmin oli muuten sama, mutta downpipet oli 2" ja ennen kattia 2.5" putki.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 09.12.2016, 22:51
JAMANT:n Avatar
JAMANT JAMANT ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 07.05.03
Sijainti: Espoo, .
Viestit: 4.071
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Alabamajamppi Näytä viesti
tuore jeepisti kysyy tyhmiä..lyökää muttei naamaan (olen liian kaunis mies)
joo
eli ajattelin miedosti korottaa tuota grandia(oliko se 1,5"). meinasin niitä korotuspaloja (tarviiko jousille tehdä jotain?)

oliko muita vinkkejä yleensä autonpitoon ja tunaukseen?
kyseessä 94 5,2V8
Kaikki vinkit tervetulleita.
Nyt aluksi teen niinkuin kaikilla autoilleni että huollan ne ajantasalle.
öljyt, suodattimet jne. aloitan huoltohistorian "alusta"

t. Jamppi
Ei -94:ssä oo katin jälkeen happitunnistinta, se tulee vasta -96:een...
__________________
Killing time is not murder
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 09.12.2016, 23:08
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.445
Perusasetus

Ainiin.. eipä tosiaan olekaan. Ei pysty ikinä muistamaan, kun on ollut liian monta autoa missä osassa on ollut sniffailijat ja toisissa ei
Noh, toisaalta '93-'95 on EGR kasikoneessa mitä ei onneksi ole '96-'98 kaseissa.

Mahtaako muuten Jamant tietää herjaako noiden vanhempien vikavalo jos EGR:n poistaa?
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.

Viimeksi muokannut Timo_L : 09.12.2016 23:12
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 10.12.2016, 10:24
JAMANT:n Avatar
JAMANT JAMANT ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 07.05.03
Sijainti: Espoo, .
Viestit: 4.071
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L Näytä viesti
Ainiin.. eipä tosiaan olekaan. Ei pysty ikinä muistamaan, kun on ollut liian monta autoa missä osassa on ollut sniffailijat ja toisissa ei
Noh, toisaalta '93-'95 on EGR kasikoneessa mitä ei onneksi ole '96-'98 kaseissa.

Mahtaako muuten Jamant tietää herjaako noiden vanhempien vikavalo jos EGR:n poistaa?
Tiedän ja ei herjaa...
__________________
Killing time is not murder
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 28.12.2016, 21:46
Finn Finn ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 05.08.14
Sijainti: Suomi
Viestit: 38
Perusasetus

Moro.

Tuli hankittua 1996 4.0 ZJ. Auto on perushuollon tarpeessa mutta jousitus vaatii hiukan enemmän hommia.

Mä en tule tällä menemään metsään, hyvä jos joskus soratielle eli tarve olisi korkeintaan Up Country sarjalle jos sillekään.

Alkuperäiset jouset ja Gabriel Ultrat tuntuvat olevan loppu ja auto heilahtelee miten sattuu.

1. Saako Härmästä alkuperäisiä vastaavia jousia?

2. Saako Härmästä alkuperäisiä jäykempiä jousia jotka eivät korota?

3. Saako Härmästä Up Country jousia vastaavia jousia?
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 28.12.2016, 21:50
JAMANT:n Avatar
JAMANT JAMANT ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 07.05.03
Sijainti: Espoo, .
Viestit: 4.071
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Finn Näytä viesti
Moro.

Tuli hankittua 1996 4.0 ZJ. Auto on perushuollon tarpeessa mutta jousitus vaatii hiukan enemmän hommia.

Mä en tule tällä menemään metsään, hyvä jos joskus soratielle eli tarve olisi korkeintaan Up Country sarjalle jos sillekään.

Alkuperäiset jouset ja Gabriel Ultrat tuntuvat olevan loppu ja auto heilahtelee miten sattuu.

1. Saako Härmästä alkuperäisiä vastaavia jousia?

2. Saako Härmästä alkuperäisiä jäykempiä jousia jotka eivät korota?

3. Saako Härmästä Up Country jousia vastaavia jousia?
1., 2. ja 3. saa, mutta ei suoraan hyllystä, mulla on yhdet etujouset hyllyssä, jotka vastaa jotain versiota. Alunperin etujousia on muistaakseni 8 eri versiota, riippuen koneesta ja varusteluista, tilaamalla saadaan oikeat jouset siihen autoon, jos tehdas enää niitä toimittaa. Mutta siihen tarvitsen auton valmistenumeron, laita se mulle sähköpostiin, niin selvitetään saatavuus...
__________________
Killing time is not murder
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 28.12.2016, 22:02
Finn Finn ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 05.08.14
Sijainti: Suomi
Viestit: 38
Perusasetus

Kiitos vastauksesta.

Jousien ei tarvitse millään muotoa olla alkuperäisvalmistetta, hyviksi havaitut tarvikejouset käyvät oikein hyvin.

Se front spring to rear-swap ja eteen V8:n jouset kävisi ajatuksena mutta tarvitaanko siinä jo pidemmät iskunvaimentimet ja/tai lisäksi jotain muuta pidempää/säädettävää härpäkettä kun nostoa tulee jo jonkin verran enemmän? Tukevuus maantiellä olisi kyllä plussaa.

Pahoittelut näistä peruskysymyksistä.
Vastaa lainaten
  #14  
Vanha 28.12.2016, 22:09
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.445
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Finn Näytä viesti
Mä en tule tällä menemään metsään, hyvä jos joskus soratielle eli tarve olisi korkeintaan Up Country sarjalle jos sillekään.

Alkuperäiset jouset ja Gabriel Ultrat tuntuvat olevan loppu ja auto heilahtelee miten sattuu.
Mittaa ensin navasta lokarin alareunaan paljonko on korkeus. Siitä tiedät onko jouset väsähtäneet. Vakiona se mitta on n.18" edessä, 18.5" takana. Senteissä nuo tekee n.46cm ja 47cm. Parin sentin heitto on ihan normaalia, eikä jouset yleensä ole vielä silloin välttämättä mitenkään surkeat. Up-country on n.25mm edellämainittua korkeampi.


Jos alusta tuntuu vetelältä ja nuljuavalta, niin suurin syy siihen on yleensä alustan puslien huono kunto. Ne on tämän ikäisessä ZJ:ssä yleensä jo melko rapeassa kunnossa - kuten voi olla jopa itse tukivarretkin. Eli tarkoittaa vähintään tukivarsien uusia puslia (sekä ylä- että alavarsiin), ja samoin panhardien puslat usein loppu. Kannattaa myös tarkistaa että etuakselin panhardin kiinnikkeen reikä ei ole venähtänyt soikeaksi. Samoin kannattaa varmistua että ohjauksen nivelissä ei ole väljää.
Puslat voi pienellä vääntelyllä vielä näyttää hyvältä, mutta yleensä ne on silti huonot jollei joku ole niitä vaihtanut.


Lainaus:
1. Saako Härmästä alkuperäisiä vastaavia jousia?
Saa, Jamantilta, US partsista, 4x4 Partsista, Southewestradelta (?) ainakin saa vakiota vastaavia. Itse kyllä suosittelen ajomukavuuden ja kuorman kantavuuden takia Moogin progressiivisia jos ei tarvitse korottaa. On oikeasti olleet hemmetin hyvät, nyt on (muistaakseni?) kolmisen vuotta ajoa niillä takana. Toimii toki hieman korotetussakin hyvin, jos haluaa laittaa korotuspalikat jousen ja korin väliin.
OME:lta saa hieman korottavia jousia parilla eri kantavuudella, muistaakseni pienempi korotus on vain jotain 25-30mm luokkaa. OME:n vieterit ei tosin ole kovin halpoja..


Lainaus:
2. Saako Härmästä alkuperäisiä jäykempiä jousia jotka eivät korota?
Tässä voisin taas suositella niitä Moogin progressiivisia + hyviä iskareita. Saat tyhjällä autolla vakiota vastaavan ajomukavuuden, mutta kantaa kuormaa hitosti paremmin ja jos ajaa muuten vain röykkyisellä tiellä niin loppujousto on jämäkämpi. Korkeus pysyy max. sentin-parin heitolla vakiona.

Hyvät kaasuiskarit kaveriksi taas tekee sen, että auto ei ole mikään vetelä lulla. Perus halpis öljyiskarit on lähes poikkeuksetta ihan karmeita pomppukeppejä


Lainaus:
3. Saako Härmästä Up Country jousia vastaavia jousia?
Saa, esim. OME:lla on hieman korottavia. UP- country jousista en tiedä saako niitä enää, ja miten hyvin ylipäätään saa enää tehtaan alkuperäisiä.
Kuten Jamant jo totesi, niin etujousia on ollut vajaa kymmentä eri versiota (kolmeen eri koneeseen, eri varustetasoille, ja vielä up-country mallit päälle). Takajousiakin on alunperin ollut useita eri versioita.
Ilmeisesti useimpia aluperäisiä jousia ei enää tahdo saada, jollei jostain varastosta löydy vanhoja jäämiä. Jamantilla on kummallisia kykyjä loihtia niitä jostain esille, jos orkkiksia tai erikoisempia uusia alkuperäisosia haluaa..
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #15  
Vanha 29.12.2016, 12:46
Finn Finn ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 05.08.14
Sijainti: Suomi
Viestit: 38
Perusasetus

Mittasin korkeudet seuraavasti:

VE 17,7"
OE 18,1"
VT 18,5"
OT 18,1"

Liekö tuo sittenkään vielä jousien tarpeessa?
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Myydään / Vaihdetaan Jeep Grand Cherokee 4.0 Jeeep O/M/V Ajoneuvot 6 02.02.2012 21:06
M: JEEP GRAND CHEROKEE 5,2 -95 O/M/V Ajoneuvot 0 08.03.2008 13:40
Ostetaan jeep cherokee/grand cherokee vanteet O/M/V Muut 5 16.12.2005 21:50
M: Jeep Grand Cherokee O/M/V Muut 1 01.11.2005 19:27


Sivu luotu: 16:23 (GMT +2).