Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 12.10.2016, 20:28
Mika_T Mika_T ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 13.11.07
Sijainti: N/A
Viestit: 1.778
Perusasetus

Ei kait tuossa pitäs mitään teholappuja tarvita jos vaihdettu moottori on alkuperäinen 121/125hv TurboD OM617.952

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 12.10.2016, 20:35
Ippe69 Ippe69 ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 28.10.07
Sijainti: Muonio
Viestit: 1.080
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Mika_T Näytä viesti
Ei kait tuossa pitäs mitään teholappuja tarvita jos vaihdettu moottori on alkuperäinen 121/125hv TurboD OM617.951/952
On alkuperäinen 617.952 Eikä minunkaan mielestä tarvitse teholappuja, mutta inssin mielestä tarvii. Siksi meinaankin vaihtaa konttoria.
Se vain on mulle epäselvää, että pitäisikö noiden moottorien tiedot löytyä jostain konttorin tietokannasta, vai pitääkö minun hommata esim. maahantuojalta joku lappu että noita moottoreita on ks. autoon tehtaalla laitettu.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 12.10.2016, 20:40
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.099
Perusasetus

Siitä vaihdetusta koneesta pitää tänä päivänä olla moottorin numero kaiveltuna. Siitä käy ilmi koneen tyyppi ja sen verran pitäis olla konttorilla kirjoja, autodata tai guugletustaitoja että saa speksit selville.

Muuttamattomasta tehdaskoneesta ei tehonmittaustodistusta tarvii olla, ja vaikka olisikin, mitattua tehoa ei rekisteriin saa syöttää tietämättä alkuperäistä tehoa. Eikä alkuperäistä pienempää saa merkitä.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 12.10.2016, 22:15
Catrik:n Avatar
Catrik Catrik ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 22.07.13
Sijainti: Oulu
Viestit: 817
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- Näytä viesti
Siitä vaihdetusta koneesta pitää tänä päivänä olla moottorin numero kaiveltuna. Siitä käy ilmi koneen tyyppi ja sen verran pitäis olla konttorilla kirjoja, autodata tai guugletustaitoja että saa speksit selville.

Muuttamattomasta tehdaskoneesta ei tehonmittaustodistusta tarvii olla, ja vaikka olisikin, mitattua tehoa ei rekisteriin saa syöttää tietämättä alkuperäistä tehoa. Eikä alkuperäistä pienempää saa merkitä.
Missä pykälässä tuo jälkimmäinen osa lukee ja mitä järkeä siinä? Jos siitä moottorista on tehonmittaustodistus niin miten se eroaa siitä että olisi laatikkomoottori tai kokonaan itse rakennettu? Miksi pienempää tehoa ei saa merkitä, eikö muka ole mahdollista laittaa alkujaan vaikka 20hp liian tehokasta moottoria säätämällä se pienempitehoiseksi?
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 12.10.2016, 22:48
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.457
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Catrik Näytä viesti
Missä pykälässä tuo jälkimmäinen osa lukee ja mitä järkeä siinä? Jos siitä moottorista on tehonmittaustodistus niin miten se eroaa siitä että olisi laatikkomoottori tai kokonaan itse rakennettu? Miksi pienempää tehoa ei saa merkitä, eikö muka ole mahdollista laittaa alkujaan vaikka 20hp liian tehokasta moottoria säätämällä se pienempitehoiseksi?
Varmaan Trafi on suuressa viisaudessaan hakenut sitä, että pienillä kikkailuilla ei saataisi "ylitehokasta" konetta leimattua johonkin autoon sopivaksi..

Eli siis periaatteella niin, että "omavalmisteesta" (ts. alkuperäisestä muutetuista) pitää olla teholappu todistamassa muutoksien tuoma tehonlisäys alkuperäismoottorista, mutta tehdasvalmis alkuperäiskone on se mitä tehdas ilmoittaa.
Vastaavasti alkuperäismoottoria pienempää teholukemaa ei sallita, koska ainakin turbokoneissa tehon tiputus on yhtälailla helppoa kuin sen lisääminenkin. Vaparissa tehon tiputus on hieman hankalampaa, mutta eihän sekään tarvitse muuta kuin kuristimen imusarjaan (esim. kaasuläppä pienemmäksi) tai moottorinohjaussoftalla muutos, tjsp.

Toisin sanoen, pykäläkikkailua että tehdään taas elämä hankalammaksi, ilman mitään kummempaa käytännön hyötyä.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 12.10.2016, 22:51
baxxter:n Avatar
baxxter baxxter ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 10.06.03
Sijainti: PAiMiO, Finland.
Viestit: 4.289
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Catrik Näytä viesti
Missä pykälässä tuo jälkimmäinen osa lukee ja mitä järkeä siinä? Jos siitä moottorista on tehonmittaustodistus niin miten se eroaa siitä että olisi laatikkomoottori tai kokonaan itse rakennettu? Miksi pienempää tehoa ei saa merkitä, eikö muka ole mahdollista laittaa alkujaan vaikka 20hp liian tehokasta moottoria säätämällä se pienempitehoiseksi?
Soveltamisohje:
"Ajoneuvon moottorin muutoksissa tulee katsastajan mahdollisuuksien
mukaan varmistua siitä, että muutos vastaa siitä esitettyjä
dokumentteja. Moottorin varustamisen ahtimella tai ahdetun
moottorin varustamisen välijäähdyttimellä katsotaan aina lisäävän
merkittävästi alkuperäistä tehoa. Moottoritehon pienentämisen
hyväksyttävänä keinona voidaan pitää ahtimen poistamista.
Mikäli vaihdettava moottori ei ole valmistajan toimittama
kokonaisuus, tehomittaustodistusta arvioitaessa katsotaan moottorin
tehojen vastaavan vähintään konstruktiossa käytetyllä
sylinterikannella varustetun moottorin alkuperäistä tehoa (mikäli
kyseessä on tuotantomoottorissa käytetty sylinterikansi)."

Ja koska trafissakin tiedetään, että ne teholtaan rajoitetut moottorit ei pysy päivääkään niissä rajoissa.
__________________
Harbor Cruisers
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 12.10.2016, 23:14
Catrik:n Avatar
Catrik Catrik ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 22.07.13
Sijainti: Oulu
Viestit: 817
Perusasetus

No on kyllä aika kikkakuutossääntöjä. Mutta tuohan tarkottaa sitä, että pitää ostaa pari tonnia maksavat aftermarket kannet ja dynottaa villasukka ilmanputsarissa.
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 16.01.2017, 20:04
Ippe69 Ippe69 ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 28.10.07
Sijainti: Muonio
Viestit: 1.080
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Ippe69 Näytä viesti
Moottorin vaihtoon tarvittavista dokumenteista kysymys. W123 mersuun vaihdoin 240D moottorin tilalle 300 turboD koneen joka on myös saman mallisarjan autosta. Millä voin todistaa ks. moottorin tehon? Rekisteriotetta luovuttajasta ei ole, eikä tietoa rekisterinumerosta. Paikallisessa konttorissa inssi vaati tehonmittaustodistusta, mutta minun tulkintani mukaan se vaaditaan vain jos vaihdettava moottori ei ole minkään valmistajan toimittama kokonaisuudessaan. Ei olisi eka kerta kun pitää trafin sivuilta tulostaa ohjeet ja selittää ks. inssille miten nuo pykälät menee. Varmaan käytän naapurikunnan konttorilla kun siellä on onnistunut muutokset aiemmin ilman turhaa tinkaamista. Sinne ei kuitenkaan saa suoraa puhelinnumeroa, että voisi kysyä ohjeita enkä haluaisi turhaa mutkaa käydä kun kuitenkin 100 km/suunta.
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Mika_T Näytä viesti
Ei kait tuossa pitäs mitään teholappuja tarvita jos vaihdettu moottori on alkuperäinen 121/125hv TurboD OM617.952
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Ippe69 Näytä viesti
On alkuperäinen 617.952 Eikä minunkaan mielestä tarvitse teholappuja, mutta inssin mielestä tarvii. Siksi meinaankin vaihtaa konttoria.
Se vain on mulle epäselvää, että pitäisikö noiden moottorien tiedot löytyä jostain konttorin tietokannasta, vai pitääkö minun hommata esim. maahantuojalta joku lappu että noita moottoreita on ks. autoon tehtaalla laitettu.
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- Näytä viesti
Siitä vaihdetusta koneesta pitää tänä päivänä olla moottorin numero kaiveltuna. Siitä käy ilmi koneen tyyppi ja sen verran pitäis olla konttorilla kirjoja, autodata tai guugletustaitoja että saa speksit selville.

Muuttamattomasta tehdaskoneesta ei tehonmittaustodistusta tarvii olla, ja vaikka olisikin, mitattua tehoa ei rekisteriin saa syöttää tietämättä alkuperäistä tehoa. Eikä alkuperäistä pienempää saa merkitä.
Sain nyt jo aikaiseksi hoitaa tuon muutoksen. Kolarissa homma hoitui asianmukaisesti. Eniten päänvaivaa aiheutti Akseli- ja kokonaismassat. Niille löytyi lukemat rekisteriotteesta, tyyppikilvestä, manuaalista ja konttorin tietokannasta. Ja kaikissa oli eri lukemat. Otteen alkuperäiset oli niin pienet, että ei varmaan olisi riittäny kantavuus alkuperäisellä moottorilla viiden hengen kuormalle. Ne muutettiin tietokannan perusteella isommiksi, jolloin saatiin juuri ja juuri riittävä kantavuus.
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 06.01.2018, 12:50
Pikkusanttu Pikkusanttu ei ole kirjautuneena
Tulokas
 
Rekisteröitynyt: 09.11.16
Sijainti: Lieksa
Viestit: 7
Perusasetus

Eli gen1 pajeron lapussa on rengaskoot 215R15 ja 205R16.. Mikä on nyt se maksimi rengaskoko jonka saa leimattua??
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 06.01.2018, 19:55
Bazeeba Bazeeba ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 29.01.12
Sijainti: Soini
Viestit: 280
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Pikkusanttu Näytä viesti
Eli gen1 pajeron lapussa on rengaskoot 215R15 ja 205R16.. Mikä on nyt se maksimi rengaskoko jonka saa leimattua??
235/85/16 tai 32/11.5/15
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 30.01.2018, 19:26
HJ60_Jussi HJ60_Jussi ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 05.01.06
Sijainti: Haukipudas
Viestit: 845
Perusasetus

Hj60 jossa 12ht kone pomppas koneen katsastuksesta. Pitäs olla koneen luovuttajan rungonnumero tai rekkarit. Miten tästä ny näin vaikiaa tuli?
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Rajat kiinni ja äkkiä!! Lars Society 3 09.02.2016 19:31
Kylla ne kohta autoihinkin tarkat rajat... Korpikumpu Chit-Chat 16 19.12.2009 20:38
LJ 70 rengasmuutoksen paperit PikkuPeikko Tekniikka & Jutustelu 5 06.02.2008 06:49
Onko pykälät lavan pituudesta muuttumassa? _Metal_ Tekniikka & Jutustelu 25 09.07.2007 10:34


Sivu luotu: 19:13 (GMT +2).