![]() |
|
|
|||||||
| Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
|
|
#1
|
|||
|
|||
|
Ei kait tuossa pitäs mitään teholappuja tarvita jos vaihdettu moottori on alkuperäinen 121/125hv TurboD OM617.952
|
|
#2
|
|||
|
|||
|
Lainaus:
Se vain on mulle epäselvää, että pitäisikö noiden moottorien tiedot löytyä jostain konttorin tietokannasta, vai pitääkö minun hommata esim. maahantuojalta joku lappu että noita moottoreita on ks. autoon tehtaalla laitettu. |
|
#3
|
||||
|
||||
|
Siitä vaihdetusta koneesta pitää tänä päivänä olla moottorin numero kaiveltuna. Siitä käy ilmi koneen tyyppi ja sen verran pitäis olla konttorilla kirjoja, autodata tai guugletustaitoja että saa speksit selville.
Muuttamattomasta tehdaskoneesta ei tehonmittaustodistusta tarvii olla, ja vaikka olisikin, mitattua tehoa ei rekisteriin saa syöttää tietämättä alkuperäistä tehoa. Eikä alkuperäistä pienempää saa merkitä. |
|
#4
|
||||
|
||||
|
Lainaus:
|
|
#5
|
||||
|
||||
|
Lainaus:
Eli siis periaatteella niin, että "omavalmisteesta" (ts. alkuperäisestä muutetuista) pitää olla teholappu todistamassa muutoksien tuoma tehonlisäys alkuperäismoottorista, mutta tehdasvalmis alkuperäiskone on se mitä tehdas ilmoittaa. Vastaavasti alkuperäismoottoria pienempää teholukemaa ei sallita, koska ainakin turbokoneissa tehon tiputus on yhtälailla helppoa kuin sen lisääminenkin. Vaparissa tehon tiputus on hieman hankalampaa, mutta eihän sekään tarvitse muuta kuin kuristimen imusarjaan (esim. kaasuläppä pienemmäksi) tai moottorinohjaussoftalla muutos, tjsp. Toisin sanoen, pykäläkikkailua että tehdään taas elämä hankalammaksi, ilman mitään kummempaa käytännön hyötyä.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. |
|
#6
|
||||
|
||||
|
Lainaus:
"Ajoneuvon moottorin muutoksissa tulee katsastajan mahdollisuuksien mukaan varmistua siitä, että muutos vastaa siitä esitettyjä dokumentteja. Moottorin varustamisen ahtimella tai ahdetun moottorin varustamisen välijäähdyttimellä katsotaan aina lisäävän merkittävästi alkuperäistä tehoa. Moottoritehon pienentämisen hyväksyttävänä keinona voidaan pitää ahtimen poistamista. Mikäli vaihdettava moottori ei ole valmistajan toimittama kokonaisuus, tehomittaustodistusta arvioitaessa katsotaan moottorin tehojen vastaavan vähintään konstruktiossa käytetyllä sylinterikannella varustetun moottorin alkuperäistä tehoa (mikäli kyseessä on tuotantomoottorissa käytetty sylinterikansi)." Ja koska trafissakin tiedetään, että ne teholtaan rajoitetut moottorit ei pysy päivääkään niissä rajoissa.
__________________
Harbor Cruisers |
|
#7
|
||||
|
||||
|
No on kyllä aika kikkakuutossääntöjä. Mutta tuohan tarkottaa sitä, että pitää ostaa pari tonnia maksavat aftermarket kannet ja dynottaa villasukka ilmanputsarissa.
|
|
#8
|
||||
|
||||
|
Lainaus:
Lainaus:
Lainaus:
Lainaus:
|
|
#9
|
|||
|
|||
|
Eli gen1 pajeron lapussa on rengaskoot 215R15 ja 205R16.. Mikä on nyt se maksimi rengaskoko jonka saa leimattua??
|
|
#10
|
|||
|
|||
|
235/85/16 tai 32/11.5/15
|
|
#11
|
|||
|
|||
|
Hj60 jossa 12ht kone pomppas koneen katsastuksesta. Pitäs olla koneen luovuttajan rungonnumero tai rekkarit. Miten tästä ny näin vaikiaa tuli?
|
![]() |
| Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
Samanlaisia viestiketjuja
|
||||
| Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
| Rajat kiinni ja äkkiä!! | Lars | Society | 3 | 09.02.2016 19:31 |
| Kylla ne kohta autoihinkin tarkat rajat... | Korpikumpu | Chit-Chat | 16 | 19.12.2009 20:38 |
| LJ 70 rengasmuutoksen paperit | PikkuPeikko | Tekniikka & Jutustelu | 5 | 06.02.2008 06:49 |
| Onko pykälät lavan pituudesta muuttumassa? | _Metal_ | Tekniikka & Jutustelu | 25 | 09.07.2007 10:34 |