![]() |
![]() |
|
Chit-Chat Tämä foorumi on tarkoitettu epämääräiseen jauhamiseen, eikä asian ole pakko liittyä suoraan offroadiin. |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
|||
|
|||
![]() varavoimakoneistaTaas oli sähköt poikki vuorokauden verran. Meillä päin toki jokavuotista, mutta nyt ekaa kertaa lämpimään aikaan. Kaipa tässä tarttis ruveta jotain varavoimaa suunnittelemaan. Käyttötarve olisi ensisijaisesti kylmäkoneiden käyttöä ja erilaisten pienlaitteiden latailua. Valoa saa riittävästi erilaisilla ledituikuilla ym. Ruoka lämpiää kaasuhellalla tai takka/uunipaketilla. Paljonko pitäisi olla potkua jääkaapin ja pakastimen käyttöön? Invertteriagregaatit ovat ilmeisesti sopivia tähän käyttöön. Entäs jos ajattelisi jotain isompaa invertteriä akkujen perässä. Autolla voisi tuupata virtaa irtoakkuihin. Pitäisikö invertterin olla siniaaltomalli?
|
#2
|
|||
|
|||
![]()
Moni jääkaappi haluaa sen siniaallon. Jos tarve on noinkin vähäistä, autojen akut riittää kohtuu pitkäksi aikaa. Itsellä on scaniassa 6 x 220 ah akut ja kyllä niillä pitäs kohtuu pitkän ajan ruokkia järjestelmiä. Vaatii vaan jatkoroikan scaniasta taloon sisälle. Sitten kun akut alkaa tyhjentyä riittävästi, järjestelmästä irtoaa automaattisesti 2 akkua varmistamaan scanian käynnistyksen. Sitte scania käyntiin ja lataamaan akkuja. Aika mukavasti senkin kone huokasee kun lataus nousee yli 28 volttiin ja akkupaketit yhdistyy. Laturina on mitattu 29 volttia ja 185 A. Ja saa muuten käyttää jonkin aikaa ennenkuin akut on taas täynnä. Kun sähköt palaa niin automaatilaturi lataa kaikki takaisin täyteen.
|
#3
|
|||
|
|||
![]()
Eli siis siniaaltoinvertteri, minkä kokoinen riittää kahdelle kylmäkoneelle?
|
#4
|
||||
|
||||
![]()
Mulla on kaikki uudet ja vanhatkin jääkaapit sekä pakastimet pyöriny halvimmilla kiinangenuilla ja vastaavilla ongelmitta..
|
#5
|
|||
|
|||
![]()
Taitaapi tuo generaattori aina olla enemmän semmoinen sinimuotoinen.
Tuohon virrankulutukseen sen verta että veikkaisin että 1000W siniaaltoinvertteri pitäs kyllä riittää. Se on vielä kohtuuhintainen. Yleensä käynnistys haukkaa reilummin tehoa mutta ei kai kompuralla oleva kaappi voi paljoa viedä. Miksi mulle on jääny mieleen että 1 kilowatti vuorokaudessa? No en mee vannomaan. Varmaan surffaamalla löytyisi tarkka tieto että paljonko haukkaa. Ja ne hinnat. Reilusti yli tonni akkuihin ja muutama satanen invertteriin. Akut menee muutassa vuodessa pilalle. Nämä siis minulla olemassa olevia asuntoautossa. Maasturin akulla ei pitkään varmaan pörrää jos ei oo käynnissä. Toi kilowatti ois kuiteski aika iso määrä lisävaloja....toisaalta vuorokaudessa se tekis yksi lisäpitkä 24/7.... Jos nyt lähtisin nollillta niin ehkä generaattori ois se juttu ja älytön määrä bensaa jota vois kierrättää autoihin että se ois aina kohtuu tuoretta. Ja tuota generaattoria vois käyttää vaikka sitte antaan sille auton lohkolämmittimelle virtaa kun ei sitä töpselistä saa sähkökatkon aikana. |
#6
|
||||
|
||||
![]()
Minkälaisessa ajossa tuollainen auto on? Vaatii jo rungon vierestä tilaa jonkin verran mitä ei nykyautoissa ole.
|
#7
|
|||
|
|||
![]()
Kyseinen auto on asuntoauto ( ex kirjastoauto) jonka on tehnyt vähämaa. Eli toi järjestelmä on ollut ihan uudesta lähtien. Lisäksi tästä löytyy 23 kW webasto joka itseasiassa muistuttaa normaalia öljypoltinta. Alkuperäinen 2 akkujärjestelmä. Tällä on nyt ajettu yhteensä 220 tkm. Eli sisäänajossa.
Vesikiertoinen lämmitysjärjestelmä ja tasainen lattia. Kone on se normaali 9 litranen turbo. Perävälitys pitäisi vaihtaa harvemmaksi. Nythän se on sama suhde kuin LJ:ssä ja tavoite ois ehkä sama kuin HJ tasoa. Jos jollain on ylimääräinen ehjä niin ostan pois. Takatuuppari K92. Punaviivalla ku pyörittää niin 90 kulkee. |
#8
|
||||
|
||||
![]() Aggregaattia vesipumpulle
Lainaan ketjua, kun samanlainen asia.
Millainen tai minkätehoinen aggregaatti pitää olla, että 2.2 kW porakaivopumppu lähtee käyntiin? Samalla käytettäisiin yhtä pakastinta ja jääkaappia.
__________________
__________________________________________________ __________________________________________________ ________ |
#9
|
|||
|
|||
![]()
Onkohan tuossa pumpussa heti täydet kuormat päällä. Eli taitaa haukata reilusti enemmän käynnistyksen alussa. Lähdettyään käyntiin taitaa kuitenkin viedä vähemmän kuin nimellisteho tai sitten ei.
Huono veikkaus mutta kai neljä kilowattia piisais? Tässäkin tapauksessa, onko genukan valmistaja liioitellu yläkanttiin tehot ja saako siitä todellisuudessa niin paljon irti. Saattais olla viisainta mitata se pumpun todellisuudessa ottama teho käynnistyksessä ja sitte vasta hyökätä kauppaan genukkaa hakemaan |
#10
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
|