![]() |
![]() |
|
Chit-Chat Tämä foorumi on tarkoitettu epämääräiseen jauhamiseen, eikä asian ole pakko liittyä suoraan offroadiin. |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
|||
|
|||
![]() Koska nuo yllä olevat yhtälöt pitävät paikkansa ja sen voi testata vaikka syöttämällä netissä olevaan Volfram|Alpha laskimeen yhtälön (k*m*g*x)=0.5*m*v^2 , jossa k=kitkakerroin, m=massa, g=painovoima, v= nopeus ja x=matka. Yhtälöstä poistuu massa ja jäljelle jää x= v^2/(2gk). Ei massa vaikuta pysähtymismatkaan teoreettisessa maailmassa jossa pinta on täysin sileä ja absoluuttisen kovia. MUTTA koska emme elä teoreettisessa maailmassa, massa taitaa vaikuttaa ainakin siihen kuinka iso osa renkaasta koskettaa kerralla tien pintaan, joka taas lisää kitkaa, sekä siihen kuinka hyvin pehmeä kumi muovautuu tien pintaan, eli ns. tarraa pieniinkin epätasaisuuksiin. Lisäksi massa vaikuttaa varmasti moniin muihinkin muuttujiin joita täällä ei vielä ole lueteltu... Joten päästyäisiinkö tästä lopputulemaan että massa ei vaikuta pelkkään kappaleen pysähtymiseen teoreettisella tasolla mutta vaikuttaa oikeassa elämässä pysähtymismatkaan johtuen monista muista muuttujista jotka liittyvät tilanteeseen. Sekä itse aiheeseen liittyen, eli jotkin renkaat vain toimivat paremmin toisten painavempien autojen alla riippuen siitä kuinka hyvin rengas joustaa yms. Ja lisäksi vaikuttaa varmaan paljon se missä pääasiassa ajetaan, eli tuollainen all terrain voi toimia hyvinkin lumessa, mutta oikein kiillottuneella pinnalla ja jäällä se luistelee jo huomattavasti enemmän.
Viimeksi muokannut Mr_Peace : 14.08.2016 10:40 |
#2
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Teoria pitää paikkansa ja se on todellinen se kuvastaa oikeaa elämää siinä vaan on kitkakerroin jota ei saa yksinkertaistaa muuten menee laskelmat pieleen. ks. yllä. Kitkakertoimen laskentaan upotetaan voimia ja mittaus. Massa on kitkakertoimen laskennassa yksi tekijä. Massa vaikuttaa! Viimeksi muokannut Fruehauf-CJ : 14.08.2016 11:40 |
#3
|
|||
|
|||
![]()
Pitäiskö tää ketju siirtää jo pikkuhiljaa chitchatin puolelle.
|
#4
|
||||
|
||||
![]()
Pitäisi. Jotkut ei vaan saa langan päästä kiinni.......
__________________
Tumpula Racing Team |
#5
|
|||
|
|||
![]()
Vai voisikohan tästä ketjusta siirtää nämä topicciin kuulumattomat keskustelut ihan omaksi aiheeksi? Lienekkö mahdollista?
|
#6
|
||||
|
||||
![]()
Uuden mallin bfg altsikat tulee jeeppiin huomenna ja niillä ois tarkotus koittaa myös talvella, jos tänne etelään nyt kunnon talvea tulee. Jos ei pärjää niin sit pitää hommaa oikeammat talvirenkaat.
![]()
__________________
"Niin metsä vastaa, kuin sitä kynnetään". K.Viikate ”Mielummin ajan mutarenkailla talvella kuin talvirenkailla mudassa”. Veijon-Esso |
#7
|
||||
|
||||
![]()
Millä kaavalla lasketaan oikeat talvirenkaat?
|
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Snorkkeli talvella | tsss1 | Tekniikka & Jutustelu | 7 | 23.05.2011 22:08 |
Creepyt talvella ??? | Sten | Tekniikka & Jutustelu | 6 | 14.12.2009 03:58 |
Insa Sahara talvella..? | Suitsa-Man | Tekniikka & Jutustelu | 67 | 10.01.2006 08:24 |
chevy talvella | Tekniikka & Jutustelu | 8 | 05.09.2005 12:03 | |
Tarkeneeko talvella? | Tekniikka & Jutustelu | 9 | 08.08.2004 16:26 |