![]() |
![]() |
|
Chit-Chat Tämä foorumi on tarkoitettu epämääräiseen jauhamiseen, eikä asian ole pakko liittyä suoraan offroadiin. |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
|||
|
|||
![]() Lukiofysiikalla kitkavoima on aina sama riippumatta pintapaineesta, jolloin kitkavoima kasvaa rajatta painon kasvaessa. Eli edes ajoneuvon paino ei vaikuta, samanlaisilla renkailla 1000 kg ja 2000 kg ajoneuvot pysähtyy samalla matkalla. Todellisessa elämässä kumin ja alustan vuorovaikutus on hyvin monimutkainen ilmiö, jota on hankala tutkia laboratoriossa. Siksipä rengastestejä tehdään käytännössä oikeilla renkailla ja ajoneuvoilla. Muutamia erikoisia lukiofysiikan (eli ns. klassisen kitkateorian) vastaisia ilmiöitä voidaan havaita: 1) Ylipäätään mikään pinta ei ole tasainen, kuten klassinen kitkateoria olettaa. Siksi sopivalla kumiseoksella ja pinnalla voidaan ylittää kitkakerroin yksi. Esim. dragsterit ja formula ykköset. Tai offirengas pehmeässä maastossa. 2) Pintapaineen lisäys kasvattaa tietyissä oloissa kitkavoimaa. Yksi tapa ajatella on, että suurempi paino puristaa rengasta tiiviimmin kovaa alustaa vasten, jolloin "aukot" tasoittuvat. Sitten vielä monimutkaisempi on talvikelin tilanne. Juuri viime talvena oli juttua Aalto-yliopiston tutkimuksesta, jossa esitettiin teoria sille, miksi rekkojen renkaat pitävät asvaltilla, jonka päällä on ohut jäinen kerros, yllättävän hyvin. Se johtuu siitä, että suuri pintapaine hajottaa mikrotasolla jäätä lastuiksi. t. Autoalan DI
Viimeksi muokannut Tilley : 11.08.2016 17:10 Perustelu: Ajatusvirheen korjaus alkuun. On vaikeaa tämä kitka! |
#2
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Tonne alkuun laitoin juuri tuon kommentin "teoriassa", todellisuus on hivenen erilainen. Esimerkiksi noi mainitsemasi dragsterit uhmaa luonnonlakeja kiihdyttämällä yli yhden geen lukemilla. Ja sorry OT, palataan varsinaiseen aiheeseen.
__________________
Tumpula Racing Team |
#3
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]() ![]()
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. |
#4
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
![]() BFG AT KO2 on minusta yllättävän hiljainen |
#5
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]() Lainaus:
Esim. mutsin 2015 VW Golfissa kesärenkailla (maltillinen rengaskoko, ei mikään supermatala kuminauha) rengasmelu ei ole kovin voimakas, mutta niin perkeleellisen ärsyttävän kuuloista kuminaa että pää hajoaa ![]()
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. |
#6
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Painavammalla ajoneuvolla on suurempi liike-energia kun vauhti on sama. Pysäytysvoimassa täytyy olla eroa jotta ne pysähtyvät samalle matkalle. |
#7
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Nastat toiminee kanssa parhaiten tietyllä painolla. |
#8
|
|||
|
|||
![]()
Onko renkaiden hinnat nouseet nyt lähiaikoina?
Katselin tuossa muutamista paikoista 35" renkaita niin hinnat on ~300-400e/kpl Viimeksi muokannut Mika_T : 11.08.2016 23:49 |
#9
|
||||
|
||||
![]()
Klassisen fysiikan mukaan kitkavoima kasvaa lineaarisesti auton painon kasvaessa, mikä kompensoi liike-energian kasvun massan kasvaessa. Tuosta yhtälöstä siis supistuu massa kokonaan pois. Käytännössä ihan noin ei käy mutta normiautojen kohdalla aika pitkälti.
__________________
Tumpula Racing Team |
#10
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Minusta asiaa pitää tarkastella energian häviämättömyyden kautta! |
#11
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
|
#12
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
kun massa ei ole sama se ei silloin supistu pois. |
#13
|
|||
|
|||
![]()
Heguli ja Tilley tätä kaavaa jo avasivatkin.
Suoritin pientä henkistä aamuvoimistelua ja insinöörimäistä ajattelua, jonka tuloksena ilmaisisin asian näin: E= ajoneuvon liike-energia = ((1/2)*(m*v*v)) W= jarrutuksen tekemä työ = kitkakerroin*m*g*distance) W1=E1 -> (kitkakerroin*m1*g*distance1)=((1/2)*(m1*v*v)) | /(kitkakerroin*m1*g) -> distance1 = ((1/2)*(m1*v*v)) / (kitkakerroin*m1*g) -> distance1 = ((1/2)*(v*v)) / (kitkakerroin*g) W2=E2 -> (kitkakerroin*m2*g*distance2)=((1/2)*(m2*v*v)) | /(kitkakerroin*m2*g) -> distance2 = ((1/2)*(m2*v*v)) / (kitkakerroin*m2*g) -> distance2 = ((1/2)*(v*v)) / (kitkakerroin*g) -> distance1 = distance2 |
#14
|
||||
|
||||
![]()
Kaikki tuo laskennallinen spekulaatio muutenkin nojaa siihen, että kitka tosiaankin lisääntyy lineaarisesti, mutta talvikelissä se ei mene ihan niin, kun kuitenkin jossain kohtaa tulee se raja, jolloin kitkaa menetään äkisti, niin että auto lähtee liukumaan. Oman persmututuntuman kautta se tapahtuu raskaammalla autolla herkemmin kuin kevyellä. Painon lisääntyessä lumi myös tiivistyy herkemmin jääksi. Mutta mä en oo mikään professori, joten mutuilen vaan.
![]()
__________________
-Pauli- |
#15
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]()
__________________
Tumpula Racing Team |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Snorkkeli talvella | tsss1 | Tekniikka & Jutustelu | 7 | 23.05.2011 22:08 |
Creepyt talvella ??? | Sten | Tekniikka & Jutustelu | 6 | 14.12.2009 03:58 |
Insa Sahara talvella..? | Suitsa-Man | Tekniikka & Jutustelu | 67 | 10.01.2006 08:24 |
chevy talvella | Tekniikka & Jutustelu | 8 | 05.09.2005 12:03 | |
Tarkeneeko talvella? | Tekniikka & Jutustelu | 9 | 08.08.2004 16:26 |