Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Chit-Chat
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Chit-Chat Tämä foorumi on tarkoitettu epämääräiseen jauhamiseen, eikä asian ole pakko liittyä suoraan offroadiin.

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 11.08.2016, 05:54
Heguli:n Avatar
Heguli Heguli ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 22.06.06
Sijainti: Espoo / Suomusjärvi
Viestit: 7.322
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- Näytä viesti
Empä tiijä, voip olla helposti toisinpäinkin jos kumilla kokoa. Kyllä paino rauhoittaa menoo ja parantaa pitoo.
Just näin, eli teoriassa auton painolla ei ole vaikutusta jarrutusmatkaan.

__________________
Tumpula Racing Team
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 11.08.2016, 06:50
Hessu888:n Avatar
Hessu888 Hessu888 ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 14.10.07
Sijainti: Finland
Viestit: 2.946
Perusasetus

Ite ajelin takavedolla ensilumet uusilla ko2:lla all terraineilla mutta aika liukkaalta tuntui verrattuna nastotettuihin duratracceihin jotka tuntuu jo ihan oikeilta talvirenkailta.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 11.08.2016, 07:24
toyopet:n Avatar
toyopet toyopet ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 10.03.14
Sijainti: Äijälä, Keski-Suomi
Viestit: 535
Perusasetus

Sattuipas ketju sopivasti, kun olen tässä miettinyt, että pitäisi jeeppiin ostaa renkaat mutta mitkähän ostaisi.
Nyt alla Grabber HTS:t eli ihan selvät katukesäpyörät, talvirenkaat oli jotkut ikivanhat nastarenkaat, pintaa paljon,pitoa ei juurikaan vaikka nastat onkin.

Samaa ajatusta ollut, että ottaisiko oikeat talvirenkaat (kitkat) vai joku allterrain kumi,jolla ajelisi sitten tulevan kesänkin.

Kitkoilla on ajettu paria talvea lukuunottamatta ja jenkkifarkullakin aikanaan niillä cooperin lifeliner m+s:llä, että kai sitä ehkä tiellä vieläkin pysyisi.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 11.08.2016, 10:08
Palex:n Avatar
Palex Palex ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 04.07.05
Sijainti: Lahti
Viestit: 3.272
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Heguli Näytä viesti
Just näin, eli teoriassa auton painolla ei ole vaikutusta jarrutusmatkaan.
Teoriassa ei, mutta käytännössä kyllä.
__________________
-Pauli-
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 11.08.2016, 11:33
Mr_Peace Mr_Peace ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 05.03.08
Sijainti: Nastola
Viestit: 235
Perusasetus

Itse ajelin kingillä viime talvenkin Lahden korkeudella loppuun ajetuilla insa turbo saharoilla ja ainoastaan yhden kerran meinasi hieman pelottaa että pysähtyykö ajoissa (märällä peilijäällä loivassa alamäessä jarrutin ennen risteystä eikä vauhti hidastunut ollenkaan). Muuten kun piti riittävän turvavälin, aloitti jarruttelun jo ajoissa ja liikkeelle lähtiessä käytti nelikkoa niin hyvin pärjäsi koko talven ilman läheltäpiti tilanteita.
Ensi talvena pääseekin testaamaan noita Goodyear wranglereita, voi olla että pitää hieman paremmin kun noi vanhat insat

Eli pointtina oli, että taitaa aika isoa osaa näytellä kuskin ajotyylikin, toinen pärjää rauhallisesti ajellen loppuunajetuilla nappuloilla kun taas toinen riuhtoo ja liukastelee vaikka alla olisi millaset piikkipyörät. Lisäksi jonkin verran vaikuttaa myös käytössä olevat tehot, esim. nipponilla pystyi suht huoletta ajella takavedolla ilman pelkoa jatkuvasta sutimisesta
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 11.08.2016, 12:47
nurtsa:n Avatar
nurtsa nurtsa ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 23.03.14
Sijainti: eurajoki
Viestit: 221
Perusasetus

Ajotyyli kyllä vaikuttaa, mutta liikenteessä on kuitenkin muutama muukin autoilija,pyöräilijä,kävelijä tai metsäneläin. Aina ei pysty kaikkeen varautumaan
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 11.08.2016, 15:28
Fruehauf-CJ Fruehauf-CJ ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 13.09.05
Sijainti: Rämpsälä, Finland.
Viestit: 605
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Heguli Näytä viesti
Just näin, eli teoriassa auton painolla ei ole vaikutusta jarrutusmatkaan.
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Palex Näytä viesti
Teoriassa ei, mutta käytännössä kyllä.
Kyllä vaikuttaa.

Painosta ja kitkan tulosta tulee kitkavoima eli pito jonka avulla avoneuvo pysäytetään ja
liike-energian määrään vaikuttaa paino sekä nopeus.

Onko ruuvinastat lailliset ympärivuotisissa rinkuloissa?
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 11.08.2016, 15:45
Mase:n Avatar
Mase Mase ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 27.07.11
Sijainti: Yläne
Viestit: 1.523
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Fruehauf-CJ Näytä viesti
Onko ruuvinastat lailliset ympärivuotisissa rinkuloissa?
Työ- , ja maatalouskoneissa kyllä, mutta ei missään muualla tieliikenteessä.
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 11.08.2016, 16:03
Heguli:n Avatar
Heguli Heguli ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 22.06.06
Sijainti: Espoo / Suomusjärvi
Viestit: 7.322
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Fruehauf-CJ Näytä viesti
Kyllä vaikuttaa.

Painosta ja kitkan tulosta tulee kitkavoima eli pito jonka avulla avoneuvo pysäytetään ja
liike-energian määrään vaikuttaa paino sekä nopeus.
Siis häh
__________________
Tumpula Racing Team
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 11.08.2016, 16:15
Topi1982 Topi1982 ei ole kirjautuneena
Banned
 
Rekisteröitynyt: 25.01.06
Viestit: 3.077
Perusasetus

[QUOTE=Fruehauf-CJ;1311385]Kyllä vaikuttaa.

Painosta ja kitkan tulosta tulee kitkavoima eli pito jonka avulla avoneuvo pysäytetään ja
liike-energian määrään vaikuttaa paino sekä nopeus.

Oikein
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 11.08.2016, 16:47
Heguli:n Avatar
Heguli Heguli ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 22.06.06
Sijainti: Espoo / Suomusjärvi
Viestit: 7.322
Perusasetus

[QUOTE=Jyty;1311395]
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Fruehauf-CJ Näytä viesti
Kyllä vaikuttaa.

Painosta ja kitkan tulosta tulee kitkavoima eli pito jonka avulla avoneuvo pysäytetään ja
liike-energian määrään vaikuttaa paino sekä nopeus.

Oikein
https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Kitka
__________________
Tumpula Racing Team
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 11.08.2016, 16:59
Tilley Tilley ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 24.01.16
Sijainti: Jyväskylä
Viestit: 51
Perusasetus

Lukiofysiikalla kitkavoima on aina sama riippumatta pintapaineesta, jolloin kitkavoima kasvaa rajatta painon kasvaessa. Eli edes ajoneuvon paino ei vaikuta, samanlaisilla renkailla 1000 kg ja 2000 kg ajoneuvot pysähtyy samalla matkalla.

Todellisessa elämässä kumin ja alustan vuorovaikutus on hyvin monimutkainen ilmiö, jota on hankala tutkia laboratoriossa. Siksipä rengastestejä tehdään käytännössä oikeilla renkailla ja ajoneuvoilla. Muutamia erikoisia lukiofysiikan (eli ns. klassisen kitkateorian) vastaisia ilmiöitä voidaan havaita:
1) Ylipäätään mikään pinta ei ole tasainen, kuten klassinen kitkateoria olettaa. Siksi sopivalla kumiseoksella ja pinnalla voidaan ylittää kitkakerroin yksi. Esim. dragsterit ja formula ykköset. Tai offirengas pehmeässä maastossa.
2) Pintapaineen lisäys kasvattaa tietyissä oloissa kitkavoimaa. Yksi tapa ajatella on, että suurempi paino puristaa rengasta tiiviimmin kovaa alustaa vasten, jolloin "aukot" tasoittuvat. Sitten vielä monimutkaisempi on talvikelin tilanne. Juuri viime talvena oli juttua Aalto-yliopiston tutkimuksesta, jossa esitettiin teoria sille, miksi rekkojen renkaat pitävät asvaltilla, jonka päällä on ohut jäinen kerros, yllättävän hyvin. Se johtuu siitä, että suuri pintapaine hajottaa mikrotasolla jäätä lastuiksi.

t. Autoalan DI

Viimeksi muokannut Tilley : 11.08.2016 17:10 Perustelu: Ajatusvirheen korjaus alkuun. On vaikeaa tämä kitka!
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 11.08.2016, 17:31
Heguli:n Avatar
Heguli Heguli ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 22.06.06
Sijainti: Espoo / Suomusjärvi
Viestit: 7.322
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Tilley Näytä viesti
Lukiofysiikalla kitkavoima on aina sama riippumatta pintapaineesta, jolloin kitkavoima kasvaa rajatta painon kasvaessa. Eli edes ajoneuvon paino ei vaikuta, samanlaisilla renkailla 1000 kg ja 2000 kg ajoneuvot pysähtyy samalla matkalla.

Todellisessa elämässä kumin ja alustan vuorovaikutus on hyvin monimutkainen ilmiö, jota on hankala tutkia laboratoriossa. Siksipä rengastestejä tehdään käytännössä oikeilla renkailla ja ajoneuvoilla. Muutamia erikoisia lukiofysiikan (eli ns. klassisen kitkateorian) vastaisia ilmiöitä voidaan havaita:
1) Ylipäätään mikään pinta ei ole tasainen, kuten klassinen kitkateoria olettaa. Siksi sopivalla kumiseoksella ja pinnalla voidaan ylittää kitkakerroin yksi. Esim. dragsterit ja formula ykköset. Tai offirengas pehmeässä maastossa.
2) Pintapaineen lisäys kasvattaa tietyissä oloissa kitkavoimaa. Yksi tapa ajatella on, että suurempi paino puristaa rengasta tiiviimmin kovaa alustaa vasten, jolloin "aukot" tasoittuvat. Sitten vielä monimutkaisempi on talvikelin tilanne. Juuri viime talvena oli juttua Aalto-yliopiston tutkimuksesta, jossa esitettiin teoria sille, miksi rekkojen renkaat pitävät asvaltilla, jonka päällä on ohut jäinen kerros, yllättävän hyvin. Se johtuu siitä, että suuri pintapaine hajottaa mikrotasolla jäätä lastuiksi.

t. Autoalan DI
Hyvin kirjoitettu !

Tonne alkuun laitoin juuri tuon kommentin "teoriassa", todellisuus on hivenen erilainen. Esimerkiksi noi mainitsemasi dragsterit uhmaa luonnonlakeja kiihdyttämällä yli yhden geen lukemilla.

Ja sorry OT, palataan varsinaiseen aiheeseen.
__________________
Tumpula Racing Team
Vastaa lainaten
  #14  
Vanha 11.08.2016, 18:42
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.444
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Heguli Näytä viesti
Esimerkiksi noi mainitsemasi dragsterit uhmaa luonnonlakeja kiihdyttämällä yli yhden geen lukemilla.
Kieltämättä, koska nopeimmat kiihdyttelee n.4 g:n keskikiihtyvyydellä ja maksimissaan se on jossain reilusti 5 G:n paremmalla puolen Siinä ei all-terraineilla pärjäisi, ei edes BFG AT KO2:lla
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #15  
Vanha 11.08.2016, 20:55
Fruehauf-CJ Fruehauf-CJ ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 13.09.05
Sijainti: Rämpsälä, Finland.
Viestit: 605
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Tilley Näytä viesti
Lukiofysiikalla kitkavoima on aina sama riippumatta pintapaineesta, jolloin kitkavoima kasvaa rajatta painon kasvaessa. Eli edes ajoneuvon paino ei vaikuta, samanlaisilla renkailla 1000 kg ja 2000 kg ajoneuvot pysähtyy samalla matkalla.
mmm ehkäpä termistössä on jotakin mikä ei kohtaa, mutta renkaan pitoon pintapaineella (painolla) on merkitys.

Painavammalla ajoneuvolla on suurempi liike-energia kun vauhti on sama.
Pysäytysvoimassa täytyy olla eroa jotta ne pysähtyvät samalle matkalle.
Vastaa lainaten
  #16  
Vanha 11.08.2016, 22:14
tekniikkamies tekniikkamies ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 23.11.11
Sijainti: Päijät-Häme
Viestit: 3.015
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Fruehauf-CJ Näytä viesti
mmm ehkäpä termistössä on jotakin mikä ei kohtaa, mutta renkaan pitoon pintapaineella (painolla) on merkitys.

Painavammalla ajoneuvolla on suurempi liike-energia kun vauhti on sama.
Pysäytysvoimassa täytyy olla eroa jotta ne pysähtyvät samalle matkalle.
Mulla on sellainen perstuntuma, että renkaat on optimoitu jollekin painolle ja nopeudelle. Jossain kevyessä paripyöräautossa huomaa, ettei pito ole välttämättä kovin mainio, ellei painoakin ole.

Nastat toiminee kanssa parhaiten tietyllä painolla.
Vastaa lainaten
  #17  
Vanha 12.08.2016, 05:54
Heguli:n Avatar
Heguli Heguli ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 22.06.06
Sijainti: Espoo / Suomusjärvi
Viestit: 7.322
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Fruehauf-CJ Näytä viesti
mmm ehkäpä termistössä on jotakin mikä ei kohtaa, mutta renkaan pitoon pintapaineella (painolla) on merkitys.

Painavammalla ajoneuvolla on suurempi liike-energia kun vauhti on sama.
Pysäytysvoimassa täytyy olla eroa jotta ne pysähtyvät samalle matkalle.
Klassisen fysiikan mukaan kitkavoima kasvaa lineaarisesti auton painon kasvaessa, mikä kompensoi liike-energian kasvun massan kasvaessa. Tuosta yhtälöstä siis supistuu massa kokonaan pois. Käytännössä ihan noin ei käy mutta normiautojen kohdalla aika pitkälti.
__________________
Tumpula Racing Team
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Snorkkeli talvella tsss1 Tekniikka & Jutustelu 7 23.05.2011 22:08
Creepyt talvella ??? Sten Tekniikka & Jutustelu 6 14.12.2009 03:58
Insa Sahara talvella..? Suitsa-Man Tekniikka & Jutustelu 67 10.01.2006 08:24
chevy talvella Tekniikka & Jutustelu 8 05.09.2005 12:03
Tarkeneeko talvella? Tekniikka & Jutustelu 9 08.08.2004 16:26


Sivu luotu: 00:03 (GMT +2).