![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
|||
|
|||
![]() Peräkärryn akseliputkien hitsaus?Hei, ostin tässä vähän aikaa sitten jarrullisen peräkärryn teliakseleilla. Akseliputket ovat ulkomitaltaan noin 98mm neliöputkea ja hyvin hapettuneita. Ajattelin korjata nämä laittamalla päälle 100X100X5 kulmaterästä (neliöputkesta rälläköityä < > tyyliin) ja lisäksi 6mm neliötankoa, jos hitsattava rako jää liian suureksi. Vanha akseliputki jäisi siis kokonaan uuden teräksen sisälle piiloon. Kondenssivesireikiä pari kappaletta per akseli ja sisään jotain kotelonsuoja-ainetta. Lähellä akseliputkien kumpaakin päätä on kaksi hitsaamalla kiinnitettyä kolmion mallista levyä, jotka on taasen hitsattu runkoon kiinni. Nämä ovat ihan ok kunnossa. Etuna tässä vanhan putken jättämisessä uuden sisälle olisi mielestäni se, että mitään mittauksia ei tarvisi tehdä, ts. akseleiden asento ja pituus säilyisi ennallaan. Vanha putki joko vahvistaa rakennetta tai sitten syö uuden teräksen pois ![]() Miltä yo. kuulostaa? Onko katsastuksessa odotettavissa ongelmia? Pelkkä lappu päälle korjaus tuntuu tyhmältä, kun 30v vanhat alkuperäiset akseliputket ovat jo aikalailla ruostuneita. Koska jarrut + laakerit + jousitus toimivat, en haluaisi ostaa kokonaan uusia akseleita. Runko on sinkattuna kestänyt hyvin. /Tommi
|
#2
|
||||
|
||||
![]()
Siis akseli on hitsattu runkoon, ei jousitusta ollenkaan???
|
#3
|
||||
|
||||
![]()
Olisiko akseli itsessään kiinteästi kärryssä mutta akselin päässä on jousituselementit.. niitähän on kaikenmaailman kumijousituksia yms. "hienouksia"
![]()
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. |
#4
|
|||
|
|||
![]()
Just näin. Akselit on kiinteästi rungossa kii, mutta pyörät on kumivääntöjousitettu akseliputkien sisään ja vaimennettu runkoon iskareilla. Sitä en tiedä, kuinka pitkälle kumijousitys ulottuu putkissa, mutta selvinnee tähystysreiällä. Tätynee hitsata päät varovasti. Mutta onko mielipiteitä homman järjen suhteen? /Tommi
|
#5
|
||||
|
||||
![]() On
Mielipiteenäni on että ostat uudet vastaavat akselit vaikka maksaakin.
Pieleen menee joko hitsatessa ettei jousitus enää toimi tai viimeistään sitten kun uudet raudat näyttää vielä hyvälle mutta sisältä haperoa ja akselin päät lähtee irti omia aikojaan ja tuhoaa huonolla tuurilla jotain itselle kuulumatontakin... ![]() |
#6
|
||||
|
||||
![]()
Jos akseliputki on omasta mielestä hapertunut heikoksi,niin ne kumit vasta haperoja silloin ovatkin,eli uutta akselia tai jatkaa vanhoilla niin kauan kuin ne kestävät.
__________________
Liian monta ikuisuusprojektia... |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Myyty peräkärryn akseli | vertti | O/M/V Muut | 7 | 27.04.2015 08:12 |
peräkärryn vuokrausta | Nerd-O | Chit-Chat | 1 | 04.07.2012 12:43 |
Annetaan Peräkärryn jouset | Pertura | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 0 | 22.04.2012 16:27 |
Myyty Peräkärryn kuomu | khonkonen | O/M/V Muut | 5 | 14.09.2009 20:21 |
Peräkärryn lisälaidat | Killer-Wo | Chit-Chat | 7 | 10.05.2009 23:12 |