![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
|
||||
|
||||
![]()
Lainaus:
|
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Suomessa on verot mennyt sillä tavoin, että nyt Hiluxistakin saa pakuks rekattuna maksaa jo sen verta veroa, että kuorma-autoksi rekisteröidyt vaihtoehdot kiinnostaa. Niissä taas on työntekoa jarruttamassa, että kuorma-autolla ei saa ajaa ammattiajoa ilman ammattiajolupaa paitsi omia työkaluja roudata. Ammattiajon hankaluus voi kuitenkin vesittää, ettei töihin soveltuvat kuorkkipickupit yleisty paljonkaan. Itselle on tullut vastaan esim. painepesussa tarvittavan veden kuljetus. Niistä näkee tyhmempikin mitä paino on. Laiton kuorma ei tunnu hyvältä idealta. Moneen hommaan oikea kuorma-auto on turhan iso. Minun mielestä jenkkipickup soveltuisi moneen hommaan esim. ilmajousilla takana. |
|
|||
|
|||
![]()
Maataloutta tulee harrastettua, joten ei tarvinne isoja kärryjä autolla vetää. Kilometrejäkään ei niin kamalasti tule, joten ihan sama kuluttaako 10 vai 13. Kai se olisi vain lähdettävä koeajoille.
![]()
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Full-size pick-upilla saat yleensä kiskoa ~4500-7500kg kärryä vetokoukussa jos on normipyörillä, paripyörämalleilla vähän enemmän. Jos taas on vetopöytä lavalla niin 7500-12000kg kärryjä. Näin siis jos puhutaan noista F250/350 heavy/super duty malleista, tai Dodgen tai Chevyn 2500/3500- sarjoista. Ei ole vielä tullut vastaan lähellekään tuollaisilla vetopainoilla olevia euro- tai japsipick-uppeja, kyllä ne on siinä vaiheessa jo "oikeita" kuorma-autoja millä tuollaisia vedetään. No, oikea kuorma-auto tuollainen full-size vekotinkin toki on, mutta sillä erolla että ovat sitten taas pääosin pienempiä kuin ne perinteiset täällä myytävät pienemmätkin kuorma-autot ![]() Eli kuten jo aiemmin mainitaan, nämä on niin erityyppisiä autoja käyttötarkoitukseltaan että vähän vaikea verrata keskenään. Vähän kuin vertaisi jotain VW Polon kokoista minipakua tonniluokan maksimikokoiseen mikä hlö.autokortilla menee.
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. |
|
|||
|
|||
![]()
Mun mielestä sen verta järeämpi pickup on fiksu, jolla voi Suomessa hinata laillisesti ja hyvin ajo-ominaisuuksin 3500 kilon kärryä.
Kuorman ja kärryn tulisi olla mielekkäässä suhteessa veturin painoon. Nyt mä olen rohjennu ottaa jarrulliseen perävaunuun vain 1000 litraa pesuvettä, mikäli pickup olisi järeämpi vois ajatella sen lavalle toinen tuhat litraa ja järeämpi kärry vielä sinnekin toinen säiliö. Kysyjällä maatalouskäyttö mielessä, sinne varmaan jenkkipickup sopisi aika pitkänäkin versiona. Kun mä olen edullisen luokan myynti-ilmoituksia katsonut, monissa puhutaan jostain vioista enempi kuin Toyota mies tykkää. Kuorkkipickupista tulee mieleen kun monessa maataloudessa on aika ajoin jotain työntekijöitä tai harjoittelijoita, saisko ne ajaa sillä ammattiajolupasyistä... silloin jos ammattihommat mielessä, voi laillisuusnäkökulma olla aiheellinen. Itsestä tuntuu pöljältä kun en saa hinata omalla Jumpperilla kun ihan pieniä kärryjä koska puuttuu kirjaimet C:n perästä. Siksi mä pitäsin jotain muutakin pickuppia hyvänä vaihtoehtona. Ylikallishan se on, mutta minkäslainen olis joku Ford Ranger 3,2 diisseli pickup tai joku neliveto Iveco? Kalliitahan ne myös uudehkot jenkkipickupit on. |
|
||||
|
||||
![]()
Kuorma noissa ei tosiaan paljon tunnu. Tuossa kuvassa yhdistelmän paino oli noin 8 tonnia, kun lavakin oli täynnä. Eikä tuollakaan kuormalla kulutus noussut kuin parilla litralla.
|
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
![]()
|
||||
|
||||
![]()
Eihän nuissa kevytkuorkeissa muuta vikaa ole ku ettei saa ajaa yli 80... Toisille ei tieten ongelma kun ei pitempiä matkoja tarvi ajella ja osa ajaa sitten riskillä vähän reilummin.
|
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
![]()
|
||||
|
||||
![]()
Voit ottaa vertailuun mukaan vielä vaikka Hiluxin 3-litrasella jossa mukamas 171hv, ihan samanlaisia mopon tehoja ne kaikki japsidieseleiden tehot on, paperilla näyttää hienolta, mutta käytännössä ei niitä tehoja tunnu oikeesti löytyvän.
|
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]() |
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Yleensä olen ollut sitä mieltä, että tehoa tarvis lisää, tällä kertaa yhdistelmän vakaus tuli ensin vastaan. Mun mielestä maatilalle sopii jenkkipickup, mutta hyvä kannattaa olla eikä joku projekti koska tiloilla on muutenkin jo projektia tarpeeksi. |
|
||||
|
||||
![]()
Niinpä, itselläkin pihassa neljä autoa ja kyllä niistä jo kolme täytyy laskea jonkinmoiseksi projektiksi eikä kyllä kerkeä tekemään. Kaikenlaista visiota on mutta silloin kun sattuu se ajallinen hetki tehdä jotain, ei yleensä jaksa paljon sohvalta nousta.
|
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Ostetaan jenkki | Aro | O/M/V Ajoneuvot | 3 | 27.01.2016 11:45 |
Ostetaan Paripyörä dually jenkki vanteet pickup ym. 8x165mm dodge chevy ford | psychobilly | O/M/V Renkaat ja vanteet | 0 | 28.12.2013 10:49 |
Bertta työautoksi (käyttöehostelua) | FunJam | Maasturiprojektit | 9 | 11.08.2010 19:38 |
Ostetaan Neliveto JENKKI | Rekisteröimätön | O/M/V Ajoneuvot | 8 | 09.03.2009 23:24 |
o:jenkki maasturi | O/M/V Muut | 0 | 24.03.2005 16:10 |