Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 19.05.2016, 07:15
Repro:n Avatar
Repro Repro ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 14.10.04
Sijainti: Lappeenranta, Finland.
Viestit: 9.050
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja veijon-esso Näytä viesti
Jos ahtopaine on sama eiks se ilmamääräkin oo sama vaikka olis seittemän turpoo?
Ei, ilmanmäärä voi olla suurempi vaikka ahtopaine olisi sama.
Vertaa vaikka työmaa kompura tai ARB lukkojen käyttökompura.
Tai vakio turbo vs. ämpärin kokoinen, molemmissa esim. 0,8 bar ahtoja, toisesta irtoaa vaan 300 heppaa enemmän.

__________________
Montenegro Offroad Club#10
Montenegro Racing #4
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 19.05.2016, 08:09
HV HV ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 04.02.07
Sijainti: ikaalinen, .
Viestit: 1.950
Perusasetus

Nyt ei mene kyllä meikäläisen jakeluun että jos vaikka samankokoisen renkaan täyttää pienellä kompuralla tai suurella kompuralla samaan paineeseen niin miten se ilmanmäärä voi olla eri siellä renkaassa ???
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 19.05.2016, 08:12
HV HV ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 04.02.07
Sijainti: ikaalinen, .
Viestit: 1.950
Perusasetus

Mutta nää turbojutut on kyllä siinämielessä hauskoja että 99% ns. kokeiluista yleensä epäonnistuu jos ei oikeesti tiedä mitä tekee mutta on niitä vaan aina hauska kokeilla
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 19.05.2016, 08:47
Repro:n Avatar
Repro Repro ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 14.10.04
Sijainti: Lappeenranta, Finland.
Viestit: 9.050
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja HV Näytä viesti
Nyt ei mene kyllä meikäläisen jakeluun että jos vaikka samankokoisen renkaan täyttää pienellä kompuralla tai suurella kompuralla samaan paineeseen niin miten se ilmanmäärä voi olla eri siellä renkaassa ???
Niin, kokeile täyttää sama rengas kahdella eri kokoisella renkaalla missä on paine sama.
Kummalla täyttyy aiemmin, isommalla vai pienemmällä kompuralla?
__________________
Montenegro Offroad Club#10
Montenegro Racing #4
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 19.05.2016, 09:35
HeikkiH:n Avatar
HeikkiH HeikkiH ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 14.01.03
Sijainti: Lappeenranta
Viestit: 3.616
Perusasetus

Noin homma tehdään Cumminssien kanssa, siellä mitää läppiä ole

__________________
Montenegro Offroad Club #21

Dodge Ram '95, Jeep ZJ '96
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 19.05.2016, 13:14
Rak Rak ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 15.03.04
Sijainti: Oulu
Viestit: 1.551
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja HeikkiH Näytä viesti
Noin homma tehdään Cumminssien kanssa, siellä mitää läppiä ole

Tuossa on kyse mainitusta "tractor pulling" tyyppisestä virityksestä. Saadaan ilma liikkumaan ilman että hyötysuhde menee perseelleen :-)
Parasta mahdollista heräämistä tavoitellessa pieni ahdin ja muutama läppä on melkeimpä oltava.
__________________
www.OFFROADOULU.com
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 19.05.2016, 10:17
HV HV ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 04.02.07
Sijainti: ikaalinen, .
Viestit: 1.950
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Repro Näytä viesti
Niin, kokeile täyttää sama rengas kahdella eri kokoisella renkaalla missä on paine sama.
Kummalla täyttyy aiemmin, isommalla vai pienemmällä kompuralla?
Aivan ! Ja sillä isommalla renkaalla saa nopeammin ja korkeamman ilmanpaineen kuin sillä pienemmällä.

Mutta jos tietty vakio tila täytetään samalla paineella tiettyyn paineeseen (joko nopeasti tai hitaasti) niin ilmanmäärä ei muutu.
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 19.05.2016, 10:26
Repro:n Avatar
Repro Repro ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 14.10.04
Sijainti: Lappeenranta, Finland.
Viestit: 9.050
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja HV Näytä viesti
Aivan ! Ja sillä isommalla renkaalla saa nopeammin ja korkeamman ilmanpaineen kuin sillä pienemmällä.

Mutta jos tietty vakio tila täytetään samalla paineella tiettyyn paineeseen (joko nopeasti tai hitaasti) niin ilmanmäärä ei muutu.
No en jaksa vääntää rautalangasta...
Enemmän ilmaa + enemmän polttoainetta = tehonlisäys
Paineella voi kompensoida pienemmästä ahtimesta enemmän ilmaa minkä isompi ahdin tuottaa pienemmällä paineella.
__________________
Montenegro Offroad Club#10
Montenegro Racing #4
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 19.05.2016, 12:55
qaw qaw ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 18.08.07
Sijainti: Kempele
Viestit: 155
Perusasetus

Ettei nyt kuitenkin menis silleen, että se ämpärin kokoinen ahdin jaksaa ylläpitää sitä 0,8bar myös yläkierroksilla, kun taas golfpallon kokoisen ahtimen paine laskee sitä mukaa kun kierrokset nousee ja moottorin läpi menee enemmän ilmaa. Jos golfpalloahdin jaksaa ylläpitää sitä painetta yläkierroksillakin, niin järjen mukaan sieltä menee sitten sitä ilmaakin läpi yhtä paljon kuin ämpäriahtimella.

Vai mitä mä en nyt tajua?
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 19.05.2016, 13:10
Rak Rak ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 15.03.04
Sijainti: Oulu
Viestit: 1.551
Perusasetus

Kyse ei ole pelkästään paineesta vaan ilmamassan virtauksesta. Ei se paine lisää happea palotilassa vaan isompi ilmamassa. Isompi ahdin siirtää enemmän ilmaa samalla paineella. Kyse on ahtimen hyötysuhteesta valitulla tehotasolla.
Jos ahdin ei on epäsopiva tarvittavaan nähden, ilmamäärä suhteessa paineeseen heikkenee.

Renkaantäytön vertaus on siinä mielessä väärä että siinä lopputilanne on vakio. Moottorissa ilma virtaa koko ajan.
__________________
www.OFFROADOULU.com
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 19.05.2016, 13:23
Jappi Jappi ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 04.04.08
Sijainti: Puolanka
Viestit: 3.852
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja qaw Näytä viesti
Ettei nyt kuitenkin menis silleen, että se ämpärin kokoinen ahdin jaksaa ylläpitää sitä 0,8bar myös yläkierroksilla, kun taas golfpallon kokoisen ahtimen paine laskee sitä mukaa kun kierrokset nousee ja moottorin läpi menee enemmän ilmaa. Jos golfpalloahdin jaksaa ylläpitää sitä painetta yläkierroksillakin, niin järjen mukaan sieltä menee sitten sitä ilmaakin läpi yhtä paljon kuin ämpäriahtimella.

Vai mitä mä en nyt tajua?
Golfpallolla pakopuoli alkaa kuristaa yläkierroksilla->moottorista ei pääse pakokaasu alta pois->ahtoilmaa ei sovi sisään kun pakokaasut on tiellä. Isolla ämpärillä pakokaasut sopii alta pois myös yläkierroksilla.

Ahtopaine pysyy siis kummallakin 0,8bar mutta isolla moottorin täytös on parempi kun pakokaasut menee alta pois.
__________________
Joku tahtoo vaihtaa nimeään, jos se siihen jää tiedetään,
Se joku tahtoo olla ihminen,
Minä en!

Timo Rautiainen & Neljäs sektori
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 20.05.2016, 16:53
veijon-esso:n Avatar
veijon-esso veijon-esso ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 25.08.06
Sijainti: Vantaa
Viestit: 2.531
Perusasetus

No ei muuta ku kaks vakioahdinta pöhisemään ja ahdot alkuperäisenä, sitte tuleeki jo tuplatehot vakioon verrattuna ja siinähän taitaakin mennä jo kakssataa heppaa puhki...
__________________
"Niin metsä vastaa, kuin sitä kynnetään". K.Viikate

”Mielummin ajan mutarenkailla talvella kuin talvirenkailla mudassa”. Veijon-Esso
Vastaa lainaten
Vastaus

Luokat
pajero, tuplaturbo


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
vähän beejiitä SumuSimo TestZone 14 28.03.2013 21:39
Ostettu VÄHÄN KAIKKEA VooDoo Jeep O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 12 14.04.2010 19:49
m: vähän kaikenlaista vertti O/M/V Muut 14 27.02.2008 22:43
Vähän pika starttia... vonsaku Vuosimallit 1968-1982 0 23.06.2002 21:37
Jeesatkaa ny vähän!!! Rudolf This And That 0 05.05.2002 03:41


Sivu luotu: 21:50 (GMT +2).