![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
|||
|
|||
![]() Kakkosvaihtoehdossa tuo toinen turbo pitäisi olla huomattavasti suurempi kuin tuo ensimmäinen pikkuturbo joka lähtee alhaalta ahtamaan. Näitähän on tehty useita mm. mersufoorumilla noihin superhörhövehkeisiin. Ahtoja ja vääntöä saa sen verran että alakerrat tahtoo pettää. Taisi eräskin 3litranen G tuupata yli 1000nm. Ykkösessä tulee eteen ongelma että jaksaako molemmat rinnakkain olevat turbot pyöriä samaa tahtia ja ahtaa samanverran ilmaa. Jos ei niin ahto "vuotaa" toisen imupuolen kautta harakoille. Noin kärjistäen. Todennäköisesti toimisi kuitenkin aivan tarpeeksi hyvin. Hukkaportit vaan tarkasti samaan säätöön.
Viimeksi muokannut Mika_T : 17.05.2016 23:16 |
#2
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Jos pistäisin rinnakkain, niin varmaan vetäisin tässäkin tapauksessa hukkaportit jumiin ainakin aluksi, juuri tuon välttämiseksi, enkä rehellisesti usko mitsun moottorin pukkaavan 2 vakiokokoista pakopesää tukkoon. Mutta mikäs siinä on perustelu, että sen toisen ahtimen täytyisi olla isompi ? Tää nyt varmaan riippuu taas siitä, että mitä haetaan, mutta jos se toinen turbo olisi radikaalisti isompi kompressoripuolelta ? Niin tässä tapauksessa varmaan pitäisi sitten värkätä joku bypass läppä, että ahtoilma ohittaa tuon pienemmän turbon jossain kohtaa. Mun ajatus oli semmoinen, että toisin kuin näissä mitä nyt äkkiä googlestakin näkee missä on kaikenmaailman venttiileitä, niin laitettaisiin molemmile turboille vaan oma pakoputki, eli siinä vaiheessa kun pakokaasu poistuu ykkösturbosta, niin sen suunta on taivaantuuliin. ja sille toiselle turbolle kaikki pakokaasu tulee sen ison hukkaportin kautta. Tietysti sitten jos tosiaan toinen ahdin olisi isompi, niin pakopesän pyörittämiseen tarvittaisiin nuo pikkuahtimenkin jäännöskaasut. pointti nyt kumminkin on, että koitettaisiin välttää kaikkai ylimääräisiä läppiä ja venttiileitä. ![]() Edit: jossainvaiheessahan siis kyllä vakioahtimen kompressorin tuotto jää pieneksi, jolloinka sitten luonnollisesti tarvittaisiin toinen isompi ahdin, mutta perustan teorian ajatukseen, jossa kuitenkaan yhden vakio kompressorin maksimituottoa ei ole tarvetta ylittää. Eli siinävaiheessa kun pakopesä menee tukkoon saataisiin paine pöhäytettyä sarjasta pois, mutta silti " hyötykäyttöön". Tavoite voisi olla vaikka 1.5bar ahtoa ilman merkittävää pakopaineen karkaamista. Vakioturbollahan siis saa tuon 1.5 painetta kun vaan säätää, mutta pakopaineet on tässäkohtaa jo melkoiset. Viimeksi muokannut M4x4 : 17.05.2016 23:33 |
#3
|
||||
|
||||
![]()
http://mkiv.supras.org.nz/articles/sequential.htm siellähän semmonen samankokoisilla ahtimilla on tehty, mutta ei tullut loppupeleissä käyttöön, ja tämä ei oikeastaan hyödytä vakioahdin hommissa, kun pointti taisi linkin touhussa olla, että saadaan nuo ämpärin kokoiset ahtimet joskus heräämään.
eli tuolla tyylillä saisi pajeron vakio ahtimet ahtamaan tyhjäkäynnillä ? ![]() |
#4
|
||||
|
||||
![]()
ahtoja ei tuossa kannata välttämättä kauheasti nostaa, sillä vakio ahtopaine ja kaks vakio turboa moottoriin menevä ilmamäärä on kaksinkertainen eli periaatteessa sinne voi työntää tuplamäärän polttoainetta. Kovalla ahtopaineella ahtoilma lämpiää suotta ja taas hapenmäärä tippuu, matala paine vähemmän lämpöä=enemmän happea
__________________
Ei ole sellaista mekaanista ongelmaa, jota raaka voima ja tietämättömyys eivät ratkaisisi. |
#5
|
||||
|
||||
![]()
Jos ahtopaine on sama eiks se ilmamääräkin oo sama vaikka olis seittemän turpoo?
__________________
"Niin metsä vastaa, kuin sitä kynnetään". K.Viikate ”Mielummin ajan mutarenkailla talvella kuin talvirenkailla mudassa”. Veijon-Esso |
#6
|
||||
|
||||
![]()
Mut jos pakopainetta vähemmän, niin pitäis olla tehooki paremmin.
|
#7
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]() Tänään tallilla käydessä kaveri kyllä tyrmäsi koko tuplaturboidean, kun on kuulemma helpompi laittaa yksi hyvä, mikä on tietysti totta. Ajattelin kuitenkin tuohon ylimääräiseen moottoriin sitten jossain kohtaa ruveta kokeellisesti rakentamaan jotain systeemiä jahka saadaan itse autoprojekti semmoiseen malliin ettei sitä tarvii koko aikaa olla hieromassa. Sais ny eres leiman ensin ![]() Viimeksi muokannut M4x4 : 18.05.2016 20:02 |
#8
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Vertaa vaikka työmaa kompura tai ARB lukkojen käyttökompura. Tai vakio turbo vs. ämpärin kokoinen, molemmissa esim. 0,8 bar ahtoja, toisesta irtoaa vaan 300 heppaa enemmän. |
#9
|
|||
|
|||
![]()
Nyt ei mene kyllä meikäläisen jakeluun että jos vaikka samankokoisen renkaan täyttää pienellä kompuralla tai suurella kompuralla samaan paineeseen niin miten se ilmanmäärä voi olla eri siellä renkaassa ???
|
#10
|
||||
|
||||
![]()
No ei muuta ku kaks vakioahdinta pöhisemään ja ahdot alkuperäisenä, sitte tuleeki jo tuplatehot vakioon verrattuna ja siinähän taitaakin mennä jo kakssataa heppaa puhki...
![]()
__________________
"Niin metsä vastaa, kuin sitä kynnetään". K.Viikate ”Mielummin ajan mutarenkailla talvella kuin talvirenkailla mudassa”. Veijon-Esso |
![]() |
Luokat |
pajero, tuplaturbo |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
vähän beejiitä | SumuSimo | TestZone | 14 | 28.03.2013 21:39 |
Ostettu VÄHÄN KAIKKEA | VooDoo Jeep | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 12 | 14.04.2010 19:49 |
m: vähän kaikenlaista | vertti | O/M/V Muut | 14 | 27.02.2008 22:43 |
Vähän pika starttia... | vonsaku | Vuosimallit 1968-1982 | 0 | 23.06.2002 21:37 |
Jeesatkaa ny vähän!!! | Rudolf | This And That | 0 | 05.05.2002 03:41 |