Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 18.05.2016, 11:29
Ruusulehto:n Avatar
Ruusulehto Ruusulehto ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 25.12.09
Sijainti: Padasjoki
Viestit: 332
Perusasetus

ahtoja ei tuossa kannata välttämättä kauheasti nostaa, sillä vakio ahtopaine ja kaks vakio turboa moottoriin menevä ilmamäärä on kaksinkertainen eli periaatteessa sinne voi työntää tuplamäärän polttoainetta. Kovalla ahtopaineella ahtoilma lämpiää suotta ja taas hapenmäärä tippuu, matala paine vähemmän lämpöä=enemmän happea

__________________
Ei ole sellaista mekaanista ongelmaa, jota raaka voima ja tietämättömyys eivät ratkaisisi.
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 18.05.2016, 14:56
veijon-esso:n Avatar
veijon-esso veijon-esso ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 25.08.06
Sijainti: Vantaa
Viestit: 2.536
Perusasetus

Jos ahtopaine on sama eiks se ilmamääräkin oo sama vaikka olis seittemän turpoo?
__________________
"Niin metsä vastaa, kuin sitä kynnetään". K.Viikate

”Mielummin ajan mutarenkailla talvella kuin talvirenkailla mudassa”. Veijon-Esso
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 18.05.2016, 15:33
Jani E:n Avatar
Jani E Jani E ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 22.10.05
Sijainti: Parkano, .
Viestit: 1.736
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja veijon-esso Näytä viesti
Jos ahtopaine on sama eiks se ilmamääräkin oo sama vaikka olis seittemän turpoo?
Mut jos pakopainetta vähemmän, niin pitäis olla tehooki paremmin.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 18.05.2016, 19:33
M4x4:n Avatar
M4x4 M4x4 ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 01.11.14
Sijainti: Tampere
Viestit: 105
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Jani E Näytä viesti
Mut jos pakopainetta vähemmän, niin pitäis olla tehooki paremmin.
Semmoseen käsitykseen olen kanssa jäänyt, että pakopuolen ahdistus estää sitä imusarjanpuolella olevaa paineistettua ilmaa siirtymästä eteenpäin sylinteriin. Siis vaikka ahtopainetta olisi paljon, niin ei se auta jos pakopuolella on kamala paine ja sylinteri on vielä puolillaan pakokaasuja.

Tänään tallilla käydessä kaveri kyllä tyrmäsi koko tuplaturboidean, kun on kuulemma helpompi laittaa yksi hyvä, mikä on tietysti totta.

Ajattelin kuitenkin tuohon ylimääräiseen moottoriin sitten jossain kohtaa ruveta kokeellisesti rakentamaan jotain systeemiä jahka saadaan itse autoprojekti semmoiseen malliin ettei sitä tarvii koko aikaa olla hieromassa. Sais ny eres leiman ensin

Viimeksi muokannut M4x4 : 18.05.2016 20:02
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 18.05.2016, 21:35
Rak Rak ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 15.03.04
Sijainti: Oulu
Viestit: 1.551
Perusasetus

Kahta peräkkäistä ahdinta asennettuna niin että jälkimmäinen nostaa ahtopainetta käytetään käsittääkseni silloin kun yhdellä ahtimella ei saada tarpeeksi ahtoja. Esim tractorpulling-kikkareet.

Noissa kuvia taisi mennä niin että ilma ja pakokaasut virtaa vastakkaisiin suuntiin eli se ahdin jolta ilma menee moottoriin on pakopuolella ekana jne.

Kahdella samanlaisella turbolla peräkkäin laitettuna ei saavuteta kuin haittoja. Ei se ilma siellä turbojen välissä lisäänny, eli toinen turbo pyörii tyhjää ekan virtauksessa, pahimmillaan jarruttaa sitä.

Tuotantotuplaturbot(näissä jälkimmäinen herää alhaalta ja ensimmäinen tekee max ahdot) joissa on tavoiteltu nopeaa heräämistä sisältää(yleensä) pienen ja ison turbon. alakierroksilla pieni saa kaiken pakokaasun ja ilman ison turbon läpi, pienen rinnalla takaiskuventtiili. Kierrosten noustessa avataan läppää joka kääntää pakokaasun virtauksen isolle turbolle ja ahtoilma menee pääosin takaiskuventtiilin kautta pikkuturbon ohi.
__________________
www.OFFROADOULU.com
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 19.05.2016, 06:59
Nikuzai Nikuzai ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 02.12.12
Sijainti: Suomussalmi
Viestit: 3.863
Perusasetus

En tiiä miten se kahdella samankokoisella toimii, mutta tuttu kertoili jonkun jäärata-autonsa turbottaneen pienellä ja isolla kaksporttisella, siten että pikku turbo poistaa ison toiseen pakoporttiin ja pikkuisen hukkaportti sit siihen ison toiseen porttiin ja pieni ahdin ahtaa isomman imuun

Oletettavasti vakio turboissa teho jää kiinni siitä, ettei pakopesä jaksa virrata tarpeeksi, joten suunnitelma tosta kaverina heräävästä toisesta vakiosta ei ole varmaan hullumpi

Tosin voi olla, ettei koneen palikat enää kestä kun 2 painaa täysillä
__________________
Positiivinen rasismi?

Jos ei natiivi pyytää jotain se pitää antaa ja vähän päälle, ettei vaan olisi rasisti ja pilaisi ihanaa monikulttuurisuutta.
Jos natiivi pyytää jotain se pitää kieltää ja vähän päälle, ettei vaan olisi rasisti ja pilaisi ihanaa monikulttuurisuutta.
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 19.05.2016, 07:15
Repro:n Avatar
Repro Repro ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 14.10.04
Sijainti: Lappeenranta, Finland.
Viestit: 9.050
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja veijon-esso Näytä viesti
Jos ahtopaine on sama eiks se ilmamääräkin oo sama vaikka olis seittemän turpoo?
Ei, ilmanmäärä voi olla suurempi vaikka ahtopaine olisi sama.
Vertaa vaikka työmaa kompura tai ARB lukkojen käyttökompura.
Tai vakio turbo vs. ämpärin kokoinen, molemmissa esim. 0,8 bar ahtoja, toisesta irtoaa vaan 300 heppaa enemmän.
__________________
Montenegro Offroad Club#10
Montenegro Racing #4
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 19.05.2016, 08:09
HV HV ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 04.02.07
Sijainti: ikaalinen, .
Viestit: 1.950
Perusasetus

Nyt ei mene kyllä meikäläisen jakeluun että jos vaikka samankokoisen renkaan täyttää pienellä kompuralla tai suurella kompuralla samaan paineeseen niin miten se ilmanmäärä voi olla eri siellä renkaassa ???
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 19.05.2016, 08:12
HV HV ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 04.02.07
Sijainti: ikaalinen, .
Viestit: 1.950
Perusasetus

Mutta nää turbojutut on kyllä siinämielessä hauskoja että 99% ns. kokeiluista yleensä epäonnistuu jos ei oikeesti tiedä mitä tekee mutta on niitä vaan aina hauska kokeilla
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 19.05.2016, 08:47
Repro:n Avatar
Repro Repro ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 14.10.04
Sijainti: Lappeenranta, Finland.
Viestit: 9.050
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja HV Näytä viesti
Nyt ei mene kyllä meikäläisen jakeluun että jos vaikka samankokoisen renkaan täyttää pienellä kompuralla tai suurella kompuralla samaan paineeseen niin miten se ilmanmäärä voi olla eri siellä renkaassa ???
Niin, kokeile täyttää sama rengas kahdella eri kokoisella renkaalla missä on paine sama.
Kummalla täyttyy aiemmin, isommalla vai pienemmällä kompuralla?
__________________
Montenegro Offroad Club#10
Montenegro Racing #4
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 19.05.2016, 09:35
HeikkiH:n Avatar
HeikkiH HeikkiH ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 14.01.03
Sijainti: Lappeenranta
Viestit: 3.617
Perusasetus

Noin homma tehdään Cumminssien kanssa, siellä mitää läppiä ole

__________________
Montenegro Offroad Club #21

Dodge Ram '95, Jeep ZJ '96
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 19.05.2016, 13:14
Rak Rak ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 15.03.04
Sijainti: Oulu
Viestit: 1.551
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja HeikkiH Näytä viesti
Noin homma tehdään Cumminssien kanssa, siellä mitää läppiä ole

Tuossa on kyse mainitusta "tractor pulling" tyyppisestä virityksestä. Saadaan ilma liikkumaan ilman että hyötysuhde menee perseelleen :-)
Parasta mahdollista heräämistä tavoitellessa pieni ahdin ja muutama läppä on melkeimpä oltava.
__________________
www.OFFROADOULU.com
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 19.05.2016, 10:17
HV HV ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 04.02.07
Sijainti: ikaalinen, .
Viestit: 1.950
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Repro Näytä viesti
Niin, kokeile täyttää sama rengas kahdella eri kokoisella renkaalla missä on paine sama.
Kummalla täyttyy aiemmin, isommalla vai pienemmällä kompuralla?
Aivan ! Ja sillä isommalla renkaalla saa nopeammin ja korkeamman ilmanpaineen kuin sillä pienemmällä.

Mutta jos tietty vakio tila täytetään samalla paineella tiettyyn paineeseen (joko nopeasti tai hitaasti) niin ilmanmäärä ei muutu.
Vastaa lainaten
  #14  
Vanha 19.05.2016, 10:26
Repro:n Avatar
Repro Repro ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 14.10.04
Sijainti: Lappeenranta, Finland.
Viestit: 9.050
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja HV Näytä viesti
Aivan ! Ja sillä isommalla renkaalla saa nopeammin ja korkeamman ilmanpaineen kuin sillä pienemmällä.

Mutta jos tietty vakio tila täytetään samalla paineella tiettyyn paineeseen (joko nopeasti tai hitaasti) niin ilmanmäärä ei muutu.
No en jaksa vääntää rautalangasta...
Enemmän ilmaa + enemmän polttoainetta = tehonlisäys
Paineella voi kompensoida pienemmästä ahtimesta enemmän ilmaa minkä isompi ahdin tuottaa pienemmällä paineella.
__________________
Montenegro Offroad Club#10
Montenegro Racing #4
Vastaa lainaten
  #15  
Vanha 20.05.2016, 16:53
veijon-esso:n Avatar
veijon-esso veijon-esso ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 25.08.06
Sijainti: Vantaa
Viestit: 2.536
Perusasetus

No ei muuta ku kaks vakioahdinta pöhisemään ja ahdot alkuperäisenä, sitte tuleeki jo tuplatehot vakioon verrattuna ja siinähän taitaakin mennä jo kakssataa heppaa puhki...
__________________
"Niin metsä vastaa, kuin sitä kynnetään". K.Viikate

”Mielummin ajan mutarenkailla talvella kuin talvirenkailla mudassa”. Veijon-Esso
Vastaa lainaten
Vastaus

Luokat
pajero, tuplaturbo


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
vähän beejiitä SumuSimo TestZone 14 28.03.2013 21:39
Ostettu VÄHÄN KAIKKEA VooDoo Jeep O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 12 14.04.2010 19:49
m: vähän kaikenlaista vertti O/M/V Muut 14 27.02.2008 22:43
Vähän pika starttia... vonsaku Vuosimallit 1968-1982 0 23.06.2002 21:37
Jeesatkaa ny vähän!!! Rudolf This And That 0 05.05.2002 03:41


Sivu luotu: 05:41 (GMT +2).