![]() |
![]() |
|
Chit-Chat Tämä foorumi on tarkoitettu epämääräiseen jauhamiseen, eikä asian ole pakko liittyä suoraan offroadiin. |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]() Joku teknisempi ihminen osais ulkomuistista heittää kaavat, mutta on ja ei. Jos haluat saman tehon niin isommalla jännitteellä on pienempi virta. Tässä tapauksessa solenoidissa on käämitys (käämi=lankaa jossa on jonkin verran vastusta) joka on mitoitettu niin että siitä menee 12v:llä sen verran virtaa läpi että se solenoidi toimii mutta käämitys ei ylikuumene. Sit kun sinne laittaa 24V niin vastus on edelleen sama ja isommalla jännitteellä samasta vastuksesta menee enemmän virtaa läpi. Solenoidi toimii paljon tehokkaammin mutta samalla käämitys ylikuumenee ja saattaapi sulaa.
|
#2
|
|||
|
|||
![]()
Nyt ei löydä millään haulla... ...muistaako joku, missä täällä Offipalstalla oli juttua Poliisin muutama vuosi sitten Lopella pysäyttämästä kuljetuksesta, jossa oli maasturin perässä muistaakseni kaksi peräkärryä ja kuormana joku iso kai 12-metrinen putki? Topikissa oli kuvia siitä yhdistelmästä.
__________________
Jukka |
#3
|
|||
|
|||
![]() missäLainaus:
__________________
Jukka |
#4
|
||||
|
||||
![]()
Olikohan kuva tässä ketjussa?:
http://forums.offipalsta.com/showthr...t=yhdistelm%E4 |
#5
|
||||
|
||||
![]()
No ainakin tuolla:
http://www2.masinistit.com/keskustel...c.php?p=239299 |
#6
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=36086 |
#7
|
|||
|
|||
![]()
Jep jep, juurikin se. Kiitos avuista. Äijämeninkiä kuljetuksessa
![]()
__________________
Jukka |
#8
|
||||
|
||||
![]()
Hiace 97 turbo. Suuttimet pitäs laittaa takas ja mukana tuli 3 tiivistettä. Mihin se pienin rinkula laitetaan? Purkaessa oli vaan se liekki tiiviste ja paluuputken tiiviste.
|
#9
|
|||
|
|||
![]()
Mistäs muualta kuin opelilta opelin pakosarjan pinnapultit ja kupari mutterit
![]() Ja sit miten se kiristeleminen meni oikee oppisesti kylmänä jonkun verran sit lämpöseksi ja lisää ja sit ajamalla kuumaksi ja lisää, niin pysyy ja lähtee tarvittessa auki Sit hengellisempi kyssäri, onko normaalia opelia vai suuremman Voiman johdatusta, et pakosarja irtoaa ja solmuttaminen ollut mielessä ![]()
__________________
Positiivinen rasismi? Jos ei natiivi pyytää jotain se pitää antaa ja vähän päälle, ettei vaan olisi rasisti ja pilaisi ihanaa monikulttuurisuutta. Jos natiivi pyytää jotain se pitää kieltää ja vähän päälle, ettei vaan olisi rasisti ja pilaisi ihanaa monikulttuurisuutta. |
#10
|
|||
|
|||
![]()
Tuleeko sinne suutinkärjen ja kannen väliin? Pajerossa ainaki on siel semmonen pikku tiiviste viel.
|
#11
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
P = I x U I = U / R --> P = U x U / R Koska vastus R ei muutu, niin kaavasta voidaan päätellä, että jännitteen U kaksinkertaistaminen saa kelan lämpötehon P nelinkertaiseksi.
__________________
Jukka |
#12
|
||||
|
||||
![]()
Mitkä on erot 12 V ja 24 V starttien tehoissa / virran otossa ?
__________________
- Levannon We(l)ho - |
#13
|
|||
|
|||
![]()
Jos nuo startit on saman tehoisia niin 24V järjestelmässä on puolet tuon 12V virrasta. Jännitteen tuplaus puolittaa virran. Mutta hox kyse oli samantehoisista vehkeistä. Jos laitat 12V startin 24V jännitteeseen tuplaat tehon mutta tuo teho tulee polttamaan sen startin nopeasti.
|
#14
|
|||
|
|||
![]()
Se mitä aiemmin kirjoitin, liittyy solenoidiin ja sen samana pysyvän vastuksen tapaukseen eri jännitteillä. Starttimoottori ei edusta vakiovastusta, joten sen osalta tehon muutos ei mene suoraan Ohmin lain kaavoilla. Peukalosääntö saman nimellistehon starttien vertailussa toiminee riittävästi: jännitteen tuplaaminen puolittaa virran tarpeen, koska P=IxU.
__________________
Jukka |
#15
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
... aletaan päästä ytimeen, eli haukkooko se 24 V startti enempi, vai vähempi virtaa, kuin vastaavan auton 12 V startti, ja jos tehon tarve on sama, niin virran määrä lie pienempi, jolloin 12 V solenoidi kestänee hämmästyttävästi ?
__________________
- Levannon We(l)ho - |
#16
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Startissa on kaksi osaa. Toinen on solenoidi, joka edustaa vakiovastusta. Se on sähkömagneetti ja sen kelan lämpötehoa tarkoitin. Toinen osa on sitten sarjamoottori. En tiedä, meneekö sarjamoottorin toiminta ihan Ohmin lain mukaan, mutta todennäköisesti menee aika lähelle. Periaatteessa, jos kaksi sähkömoottoria ovat saman tehoisia (nimellisteho), niin 12V moottori ottaa samaa tehoa tuottaessaan tuplavirran verrattuna 24V moottoriin, koska P=IxU.
__________________
Jukka |
#17
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]() |
#18
|
||||
|
||||
![]()
Se 12V solenoidi toimii 24V jännitteellä pahimmillaan, kuten 12V polttimo 24V järjestelmässä. Sama ilmiö kun kummassakin vastuslanka (joka siis käämikin on lämmöntuoton kannalta), minkä tuottama lämpöteho tuplaantuu korkeammalla jännitteellä. Olihan tuossa jo aiemmin sanottuna tämä sama, mutta tuossa polttimossa se havainnollistuu hyvin. Joskus vahingossa testannut...
![]() |
#19
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
EDIT: Esimerkissä 2ohmin solenoidin käämi. U / R = I 12V/2ohm=6A 24V/2ohm=12A ----> U x I = P 12Vx6A=72W 24Vx12A=288W Siis tuo teho (W) muuttuu lähes täysin lämmöksi solenoidin käämityksessä. Viimeksi muokannut Mika_T : 14.05.2016 20:40 |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Kysy mitä vaan, vastataan ku jaksetaan 2015 | JiiPee | Chit-Chat | 1300 | 28.12.2015 18:45 |
Kysy mitä vaan, vastataan ku jaksetaan 2014 ! | lavanelikko | Chit-Chat | 1901 | 31.12.2014 15:33 |
Kysy mitä vaan, vastataan ku jaksetaan 2013 ! | SuurSyömäri | Chit-Chat | 2193 | 01.01.2014 17:02 |
Kysy mitä vaan, vastataan ku jaksetaan 2012 ! | SuurSyömäri | Chit-Chat | 1015 | 03.01.2013 18:46 |
Kysy mitä vaan, vastataan ku jaksetaan ! | SuurSyömäri | Chit-Chat | 2358 | 31.08.2012 20:55 |