![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
|||
|
|||
![]()
Lainaus:
![]()
|
#2
|
|||
|
|||
![]()
Piti ihan itsekin kysyä tuota, josko saisi lisää penkkejä käyttöön tuohon omaan discoon. Tässä vastaus:
Hei, Käytettyjen autojen verotusta koskeva lainsäädäntö on muuttunut 1.1.2016. Sen myötä käytetyt autot ovat aina autoverolain 8 a §:n vertailuveron alaisia, ja sopiva vertailuajoneuvo valitaan samanlaisen vastaavan auton mukaan. Tämän myötä vanhat ja eri aikoina voimassa olleet alennetun veron tai verovapauden ehdot tulevat sovellettaviksi. Käytettynä verotettavasta ajoneuvosta kannetaan veroa enintään se pienin määrä, joka samanlaisena pidettävän Suomessa jo aikaisemmin rekisteröidyn ajoneuvon arvossa on jäljellä. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että ajoneuvoluokan muuttuessa selvitetään veroprosentit, joilla kyseisenlaista ajoneuvoa on voitu verottaa aiemmin ja valitaan näistä pienin. Ajoneuvon vuosimallilla on siten merkitystä siihen, mitkä vanhat ja eri aikoina voimassa olleet alennetun veron tai verovapauden ehdot tulevat sovellettaviksi muutosta tehdessä. Ajoneuvo xxx-575 on tällä hetkellä rekisteritietojen mukaan autoverovapaa huoltoauto, koska huoltoautot (omamassa vähintään 1800kg) ovat olleet verovapaita ennen 3.5.1993. Ajoneuvo on aiemmin ollut alennetun autoveron maastohenkilöauto. Mikäli ajoneuvosta on maksettu jo aiemmin alennettu autovero, ei ensirekisteröinnin jälkeistä autoveroa enää peritä muutettaessa ajoneuvo autoverovapaasta luokasta takaisin alennetun autoveron luokkaan. Tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että ajoneuvo, joka on aiemmin ollut rekisterissä alennetun autoveron maastohenkilöautona, voidaan muuttaa autoverovapaaksi huoltoautoksi ja edelleen maastohenkilöautoksi ilman autoveroseuraamuksia. Jos ajoneuvo taas muutettaisiin täyden veron ajoneuvoksi, niin siinä tapauksessa autoveroa tulisi maksuun. Ystävällisin terveisin, Okko Valtonen Asiantuntija Eli tästä ymmärtäisin niin, että voin tuon käydä rekisteröimässä takaisin maastohenkilöautoksi, ihan vain muutoskatsastuksen hinnalla. Mitäs erityisiä vaatimuksia maastohenkilöautossa on? Kaikki pitäisi toki täyttyä, koska auto ennenkin sellainen jo ollut. |
#3
|
||||
|
||||
![]()
Soitin tuossa viime sivuilla esiintyvään mese muutokseen, eli 2paikkasesta pakusta takas 5-9 paikkaseksi.
Katastusmies oli sitä mieltä että autoveroa tulee maksuun, tänään lappujen kanssa käymään juttusilla.
__________________
PäHäMa Pamaas SLCK Toyota Landcruiser BJ40 4.0 1980 Ex. Toyota Landcruiser BJ42 4.0 1982 Ex. Suzuki Jimny 2006 Ex. Toyota Landcruiser RJ70 Ex. Mercedes-Benz 300GD 1981 Ex. Hilux LN65 Ex. Volvo C303 Ex. Hilux LN65 Ex. Suzuki 413 Ex. Range 3.5L +hj akselit Ex. L200 |
#4
|
||||
|
||||
![]()
Jaahas... TAAS on joku pykälä muuttunu, muistaakseni lapun päällä luki 1.5.2016
Eli soitin yhelle yksityiselle konttorille, kieltäytyivät tekemästä muutosta koska kilpailija oli joutunut maksumieheksi. Kävin toisella vastaus oli heti että mätkyjä tulee, näytin trafin lapun jossa luki: Puhelinkeskusteluun liittyen vastaan sinulle vielä tätäkin kautta. Mikäli ajoneuvo SRF-815 muutetaan maastohenkilöautoksi, muutoksesta ei tule autoveroseuraamusta. Ajoneuvon käyttöönottovuosi on 1981 ja ennen 1.11.1983 rekisteröidyt maastohenkilöautot ovat olleet verovapaita. Ystävällisin terveisin, Titta Mört asiantuntija verotus Tuon jälkeen katastus mies tajus että autossa on voimanulosotto että jos se löytyy edelleen niin vois onnistua ilman seuraamuksia. No tuossa lapussa lukee kuitenkin alleviivattua: Kaikissa tapauksissa yllä olevista uusista rajoitustiedoista ei voi enää päätellä ajoneuvon verotuksellista tilaa täysin. Huah... Linkki lappuseen, kohta maastohenkilöautot, http://vilkutin.1g.fi/kuvat/2016/autoveroa.jpg Vieläkään en ole varma voisiko tuon mersun muuttaa henkilöautoksi vaiko vaan maastohenkilö autoksi. Tämä taas tuli trafilta, mikä puoltaisi maastohenkilöautoksi muutosta. Penkkien lukumäärällä ei ole maastohenkilöautossa ajoneuvoverotuksellisesti väliä, kunhan ajoneuvoluokkana säilyy M1G. Käytännössä penkkejä voi siten olla kuljettajan lisäksi enintään kahdeksalle henkilölle.
__________________
PäHäMa Pamaas SLCK Toyota Landcruiser BJ40 4.0 1980 Ex. Toyota Landcruiser BJ42 4.0 1982 Ex. Suzuki Jimny 2006 Ex. Toyota Landcruiser RJ70 Ex. Mercedes-Benz 300GD 1981 Ex. Hilux LN65 Ex. Volvo C303 Ex. Hilux LN65 Ex. Suzuki 413 Ex. Range 3.5L +hj akselit Ex. L200 |
#5
|
||||
|
||||
![]()
Laitetaan vielä yksi uusi viesti selvyyden nimissä, tuo 1.5.16 tullut lappunen on vaan tarkennusta siis.
Trafin täti kehotti aina asiakasta soittamaan heille, koska katsastusmiehillä ei 99% ole tietoa asioista. Tälläisen vastauksen sain: kiitos yhteydenotostanne. Ajoneuvostanne ei tule autoveroseuraamuksia, mikäli muutatte sen M1G maastohenkilöautoksi. Ajoneuvon erikoisehdoissa on maininta tästä kytkimin varustetusta voimansiirtolaitteesta, eli auto on nelivetoinen, joten sen saa rekisteröidä M1G-luokkaan maastohenkilöautoksi. Ajoneuvoa on voinut tuoda suomeen verovapaana ajoneuvona ennen 1.11.1983, joten sen vuoksi veroseuraamusta EI TULE MAKSUUN. Autonne on tuotu Suomeen vuonna 1981, joten tämä ehto täyttyy reilusti. Ajoneuvoluokka muuttuu siis alennetun autoveron autosta autoverovapaaksi autoksi. Myös mahdollinen muutos takaisin N1G alennetun autoveron pakettiautoksi on autoverovapaa, sillä ajoneuvo palaa muutoksessa takaisin siihen luokkaan, jossa se on jo ollut. Penkkejä voi olla kuljettajan lisäksi enintään kahdeksalle henkilölle, sillä ei ole merkitystä autoverotukseen onko penkkejä viisi vai yhdeksän kappaletta.
__________________
PäHäMa Pamaas SLCK Toyota Landcruiser BJ40 4.0 1980 Ex. Toyota Landcruiser BJ42 4.0 1982 Ex. Suzuki Jimny 2006 Ex. Toyota Landcruiser RJ70 Ex. Mercedes-Benz 300GD 1981 Ex. Hilux LN65 Ex. Volvo C303 Ex. Hilux LN65 Ex. Suzuki 413 Ex. Range 3.5L +hj akselit Ex. L200 |
#6
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Kaippa nuo M1G ja Maastoauto riittäis. |
#7
|
|||
|
|||
![]()
Luin ketjun läpi ja täytyy sanoa, että kaikesta Suomessa esiintyvästä byrokratiasta huolimatta hämmästyin miten sekava tästä asiasta on onnistuttu tekemään.
Laitoin kuitenkin trafille kyselyä asiasta. Harkinnassa muuttaa -91 Gee huoltoautosta takaisin maastohenkilöautoksi. En kyllä viestissä hoksannut tarkentaa, että maastohenkilöautoksi, mutta kaipa ne huomaa asian. Voi tosin olla että jää tekemättä vuotuisten maksujen takia, vaikkei autoveroa tarviskaan maksaa. Edit. Kysyin kyllä samassa viestissä trafiltakin, mutta Matilta voisi saada varmemman vastauksen. Jos muutan auton viisipaikkaiseksi, niin pitääkö kaikkien penkkien olla katsastuksessa paikallaan? Tilantarve vaihtelee ja mahdollisesti pitäisin yleensä käytössä vain toista osaa takapenkistä. Viimeksi muokannut Ippe69 : 30.06.2016 00:20 |
#8
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Ajoneuvovero nousisi nykyisestä 570,13 eurosta 1073,83 euroon. Sitä kyllä odotinkin, mutta on se silti helvetin paljon takapenkistä. Varmaan halvemmalla selviää, kun laittaa sohvan sikaosastolle ja kaverit siihen. |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
WORRYCROSSI 31.10.15 Tulokset, kuvia, videoita... | Patu925 | Tapahtumat | 111 | 07.11.2015 16:53 |
Juhannus Trial 2015 Peruttu, muutettu ajelupäiväksi 13.6.2015 | sirP | Tapahtumat | 95 | 22.06.2015 20:54 |
Suur Maasturite Talvesprint 2015 23-24.01.2015 | Kynnapas | Tapahtumat | 6 | 28.01.2015 22:54 |
Autovero | juuso* | Chit-Chat | 9 | 17.12.2012 18:37 |
Autovero | JERKKU | Tekniikka & Jutustelu | 8 | 25.06.2005 22:30 |