![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
|
|||
|
|||
![]() Oliko myös talli/halli sulla viime vuonna lämitys kierros????
Lainaus:
![]() ![]() ![]() Odotellaan sitä ensimmäisen kokovuoden kulutuslukemaa....... ![]() ![]() ![]() Harrastuksiahan nämä vaan on niinkuin kaikki muutkin addiktitkin......silti kuitenkin hivenen järkevämpiä kuin huonoimmat..... ![]() ![]() ![]() Ja kaikki koettu onnistuminen/voitto lisää itsetuntoa, nostattaa rintaa rottingille yms. Ihan samalla tavalla kun sun maastoauton rengaskoko vinssn voima...... tai ajotaidoista puhumattakoon.....Jokainen miettiköön mikä on tärkeetä....... ![]() ![]() ![]() Naapurustoon kulutukseen verrattuna jotka ovat x4-x5 suurempia niin energian säästö on jo huomattava........noin 1500-2000€/v. Se alkaa jo pitkässä juoksussa tekeen hyvää......ja verottomana vielä enemmän....tätä ei ehkä duunari ajattele.....mun täytyy.... Ja tääkin on vain -80 luvun alkupuolella tehty energiataloudellisuuden puolesta tuunattu mökki...kehä3 sisäpuolella. Ja seuraava mökki/halli tullee oleen ainakin niin lähellä nolla energia ratkaisua kuin mahdollista. Ja tullee oleen veden äärellä........
Viimeksi muokannut H_Nietu : 23.03.2016 00:52 |
|
||||
|
||||
![]()
Viimeisen 24 h ajan:
-VILPin kompressori on käynnistynyt 2 kertaa -VILPin kompressori on ollut käynnissä 10 tuntia -VILP käynnistyy kun tuleva vesi on 18 astetta ja sammuu kun se saavuttaa 22 astetta -Tallin sisälämpö on ollut 16,5-18 astetta 180 cm korkeudella -VILP on ottanut verkosta 18,6 kWh sähköä (hintaa ~1,7 euroa) -Ulkolämpötila on ollut keskimäärin n. -2,5 astetta Ilmankosteus on 58%, joten kuivatus jatkukoon. Joo, tallin lämmitys alkoi viime viikolla, joten ei ollut ihan koko viime vuotta päällä. 540 m3 on meillä talossa tilavuutta, meneekö lähelle sinun yhteiskuutioita? |
|
|||
|
|||
![]() Aika samoissa ollaan....
Mulla lämpimät kuutiot asuintiloissa noin riski 300 ja talli saman verran.....jos ollaan sisämitoilla.....
Ja jos toi sun laskelma on vaini talon 540m3:lle eikä hallia ole huomioitu....... Silti odotellaan niitä kokonaislukemia........koko vuodelle..... ja sun alimpia ulko- ja sisälämpöjä pahimpaan aikaan......ja nitä mitä haluut pitää sisälämpöinä....... Asuin puolelta ja tallista........ Siitähän se riippuu.....ja kokonaisuuden K arvosta eli käytettävissä olevista neliöistä.....mua ei kiinnosta kuinka paljon turhaa ilmaa lämmität...... ![]() ![]() ![]() Ja mitä korkeemmalle sitä enemmän kärsit.....taloudellisesti....... ![]() ![]() ![]() Ja jos siihen on varaa niin ei tarvii tulla elvisteleen energia tehokkuudella...... ![]() ![]() ![]() Ja mulla on oikeesti merkitystä neliöille, ei turhille kuutioille........KAIKKI NELIÖT MITÄ MULLA ON ON TÄRKEITÄ.....Korkeus tarpeen mukaan...... Ja kannattais laittaa sinne 5- tai 6 m korkimpaan tilaan katon rajaan lämpötila-anturi......Toivottavasti sulla on uudemallinen pyörivä lämmön talteenotto.... Silti siinä on kuitenkin jo näillä näppäimillä plussaa mun puolelle...... ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ja mulla vaan tuunattu purkukelponen........ ![]() ![]() ![]() Ja lopuksi kaikille jotka pääsee alle niin hattua nostan....... ![]() ![]() ![]() Viimeksi muokannut H_Nietu : 23.03.2016 22:46 |
|
||||
|
||||
![]()
Jatketaanpa taas ilmanvaihdolla. Pähkäilin LTO-koneen paikkaa tänään ja tila tulisi käytettyä parhaiten jos koneen laittaa tuonne oikean yläkulman nurkkaan lähes katonrajaan. Ajattelin että jos vetäisi 125 mm putken parvihyllyn alapinnassa, lähellä seinää n. 250 cm korkeudessa. Kuvan ylälaidan puolelta puhaltaa puhtaan ilman sisään ja alalaidalta imee likaisen pois. kaikki venttiilit olisivat siis samalla korkeudella. Osaako joku kommentoda tämän hyviä tai huonoja puolia?
![]() |
|
|||
|
|||
![]() Säädä kuutiot sen mukaan mitä tarvii......
Ilmanvaihdosta.
Ja mieluummin vaihda imaa parven alta kun harjalta...... Ja jos hajalta pitää saada jotain ulos niin mieluummin käsikäytöllä tai lämpötila ohjattuna talteenoton kautta...... Paljon ja nopeesti kun tarve vaatii on pienempi paha kun vähän ja ympäri vuoden.......Eli kuutiot ilman kanssa kohilleen..... Kohde poistot ok käryn mukaan..... mitä alempaa niin parempi jos kohteen pystyt rajaamaan.Koita pitää mahdollisimman paljon sisäkierrolla....jos energiaa meinaat säästää. Säkin varmaan tajuut energian määrän (sviddu) kun en löytänyt kolmioo.... Eli mitä pienempänä pystyy pitää Delta T:n poistettavan ja sisääntulevan lämmitettävän välillä niin sitä vähemmän kuluu energiaa. |
|
|||
|
|||
![]() Ja tää on vaan plussaa.....
Ootko käyny koskaa vanhanajan saunassa jossa sauna ja pesutilat samassa huoneessa.....????? Mä oon ja tiedän kokemuksesta......
![]() ![]() ![]() Laude/saunatila ja pesuhuonetila oli yleisimmin eroitettu vain katossa olevalla pystyssä olevalla laudalla joka piti lämpimän ilman lauteiden/saunan puolella ja pesupuolella oli miellyttävä lämpötila peseytymiseen......ei liian korkee.... Eli kannatta myös miettii miten lämpimät pidetään erillään viileistä tai kylmistä.....ja mitä viedään ulos.....ja kuinka paljon....... Ja kaikki poisvietävä tietysti korvautuu kylmällä............mistä sitten rakennus repiikin korvausilmaa.........yleensä alhaalta missä se on kylmintä...... Eli höyrysulut pitää olla kunnos......ja rakennuksen tiiveys....jotta on edes jotain toivoo...... Viimeksi muokannut H_Nietu : 23.03.2016 23:43 |
|
||||
|
||||
![]()
Ei korvausilman tulo rakennukseen saa olla hallitsematonta, kuten tuossa totesit. On hoidettava joko edullisesti korvausilmaventtiilien kautta tai viisaasti LTO-masiinan kautta.
autonostin, autotalli, autotalliprojekti, lattialämmitys, maalämpö, nosturi, pitkästä rakentaminen, rakennusohje, rakentaminen, siltanosturi, talliprojekti, vilp |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
hj-61 käynnissä pysymis ongelma! | datsun 3.3d | Tekniikka & Jutustelu | 20 | 10.07.2014 21:36 |
OHI: 11.10. Hakumoottorin uudelleenindeksointi käynnissä | Lars | Uutiset | 0 | 11.10.2012 04:53 |
Jeep 2.1 TD ei pysy käynnissä | Mikedeus21 | Tekniikka & Jutustelu | 4 | 02.10.2009 16:33 |
salainen operaatio käynnissä poliisilla ja puolustus voimilla suomen ilmatilassa | toyota4x4 | Chit-Chat | 5 | 14.06.2009 09:47 |
Range 3.5 efi, lievä notkahdus käynnissä | Paavo | Tekniikka & Jutustelu | 15 | 24.05.2006 16:22 |